Tåg till Åland och vidare
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Re: Tåg till Åland och vidare
En tunnel Norrtälje-Åland skulle jag nog stödja, och detsamma en rak HS-linje till Arlanda. Men hur stort skulle underlaget vara att bedriva pendeltågstrafik fram till Norrtälje, eller att sedan dra banan via Grisslehamn, där pendeltågen vänder? På finska sidan skulle nog ett gäng tunnlar och broar genom skärgården vara något, där den passerar ö-samhällen som får mera fasta förbindelser, och kan därmed växa.
Re: Tåg till Åland och vidare
Hälften av öarna tillhör Åland, och där får man inte flytta in!ADDE skrev:En tunnel Norrtälje-Åland skulle jag nog stödja, och detsamma en rak HS-linje till Arlanda. Men hur stort skulle underlaget vara att bedriva pendeltågstrafik fram till Norrtälje, eller att sedan dra banan via Grisslehamn, där pendeltågen vänder? På finska sidan skulle nog ett gäng tunnlar och broar genom skärgården vara något, där den passerar ö-samhällen som får mera fasta förbindelser, och kan därmed växa.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Tåg till Åland och vidare
Det kommer til å populært tog siden det kommer til å bli taxfree om bord.
Re: Tåg till Åland och vidare
Först länken https://sites.google.com/site/rails2jorvassv/ igen
Svar
OstNordOst sajten består av en "ingångssajt" alltså denna rail2jorvasSV och genom att trycka på PUSH knappen kommer man in på "Startsidan". Sajten är trespråkig men den svenska versionen är den fullständigaste.
Svar
- TAXFREE - klart är att Taxfree blir det första offret om vi får en fast förbindelse till Åland, oberoende om den byggs från öster eller väster. Detta är ett allvarligt problem för Ålands ekonomi så vinsterna med fast förbindelse måste uppväga denna förlust
- Kryssningarna behöver ej nödvändigtsvis "försvinna" men att alla angör ej Åland, som idag, är kanske uteslutet.
- Se ovan länken OstNordOst. Min lösning bygger på den undervattensnbrygga som utgår nära Kapellskär mot Åland. Problemet med den kortaste sträckan Grislehamn - Märketskallen - Märket - Eckerö är djupet vid Märketskallen. Att bygga tågtunnel på under 100m, antagligen mera, enligt sjökortet är riskfyllt och de djupa ravinerna runt Märketskallen gissar jag är fyllda av löst sediment. Valde istället den säkrare lösningen.
- Pendeltåg Arland - Norrtälje - Åland, står jag gärna för. I och med Finlands trafiken utöver Norrtälje blir denna pendel möjligtvis lönsam. Egentligen har jag på OstNordOst sajten satt upp något i denna riktning https://95ec2f2d54f3821b41730f8aba14357 ... kholm.html. Ett pendeltåg är säkert bekvämare än min buss lösing.
OstNordOst sajten består av en "ingångssajt" alltså denna rail2jorvasSV och genom att trycka på PUSH knappen kommer man in på "Startsidan". Sajten är trespråkig men den svenska versionen är den fullständigaste.
Re: Tåg till Åland och vidare
Måste det vara så? handlar inte taxfree om Ålands speciella status snarare än om transportslaget?thorwald skrev: TAXFREE - klart är att Taxfree blir det första offret om vi får en fast förbindelse till Åland, oberoende om den byggs från öster eller väster. Detta är ett allvarligt problem för Ålands ekonomi så vinsterna med fast förbindelse måste uppväga denna förlust
En annan fråga är att EU vad jag vet har ett stödprogram för öar utan fast förbindelse. Där kan man förlora på en bro eller tunnel antar jag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tåg till Åland och vidare
Frågan kom upp på mötet Fast svensk-finsk förbindelse för tillväxt på Finlands ambasad 23.11.2015 i Stockholm, och vad jag egentligen refererade vad oron som togs upp av Ålands officiella representanter. Själva TAX-FREE är ett speciellt undantag som givits i EU förhandlingarna på grund av att landskapet är hellt beroende av färjor och flyg. Alltså visst handlar det om Ålands status men det är en funktion av transportslaget.
En järnväg till Norrtälje och vidare ändrar genast förutsättningarna och även status. Men påpekade readn på möte att i och med detta blir Mariehamn en del av Stor-Stockholm och detta kompencerar.
En järnväg till Norrtälje och vidare ändrar genast förutsättningarna och även status. Men påpekade readn på möte att i och med detta blir Mariehamn en del av Stor-Stockholm och detta kompencerar.
Re: Tåg till Åland och vidare
Det har skrivits en del om järnvägstunnel mellan Sverige och Finland senaste tiden.
Stockholms läns landsting vill inte bidra ekonomiskt till att utreda tunnel till Åland. I alla fall inte nu.
Några länkar:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockh ... ll-finland
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6395374
http://gamla.hbl.fi/nyheter/2015-11-23/ ... nd-sverige
http://www.nyan.ax/nyheter/tunnel-dumt-sloseri/
http://www.svd.se/varfor-ens-utreda-en- ... /om/debatt
Stockholms läns landsting vill inte bidra ekonomiskt till att utreda tunnel till Åland. I alla fall inte nu.
Några länkar:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockh ... ll-finland
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6395374
http://gamla.hbl.fi/nyheter/2015-11-23/ ... nd-sverige
http://www.nyan.ax/nyheter/tunnel-dumt-sloseri/
http://www.svd.se/varfor-ens-utreda-en- ... /om/debatt
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tåg till Åland och vidare
Jag hade det så trevlig på min kryssning sist, så jag hoppas att det här med tåg till Åland läggs i malpåse.
Tåg i tunnel till Helsingfors har jag däremot inget emot...
Tåg i tunnel till Helsingfors har jag däremot inget emot...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Tåg till Åland och vidare
Har landstinget fattat beslut i frågan?LÅ1 skrev:Det har skrivits en del om järnvägstunnel mellan Sverige och Finland senaste tiden.
Stockholms läns landsting vill inte bidra ekonomiskt till att utreda tunnel till Åland. I alla fall inte nu.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tåg till Åland och vidare
Nja, man har bollat det vidare. Läs här: http://norrteljetidning.se/nyheter/nyhe ... -for-rikettwr skrev:Har landstinget fattat beslut i frågan?LÅ1 skrev:Det har skrivits en del om järnvägstunnel mellan Sverige och Finland senaste tiden.
Stockholms läns landsting vill inte bidra ekonomiskt till att utreda tunnel till Åland. I alla fall inte nu.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tåg till Åland och vidare
Egntligen har vi två initiativ i frågan
Med HH-tåg blir det hastigheter på upp till 300/320 km/h, med hyperloop är den planerade top hastigheten c. 1000 km/h (1Mm/h alltså).
Båda lösningarna har sina fördelar men även nackdelar och bägge har som gemensam nackdel ointresse från både Sveriges och Finlands ledning att deltaga i finansieringen
Grundfrågan i mitt tycke är den totala bristen på vision och det blanka struntande i framlagda fördelar med bättre och pålitligare kommunikation
- HH-banan Stockholm-Kapellskär-Karis-Jorvas-Helsingfors
- Hyperloop Stockholm-Åland-Åbo och vidare till Helsingfors
Med HH-tåg blir det hastigheter på upp till 300/320 km/h, med hyperloop är den planerade top hastigheten c. 1000 km/h (1Mm/h alltså).
Båda lösningarna har sina fördelar men även nackdelar och bägge har som gemensam nackdel ointresse från både Sveriges och Finlands ledning att deltaga i finansieringen
Grundfrågan i mitt tycke är den totala bristen på vision och det blanka struntande i framlagda fördelar med bättre och pålitligare kommunikation
Re: Tåg till Åland och vidare
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tåg till Åland och vidare
Ett litet aber som KPMG (jag trodde det var en revisionsbyrå?) 'glömt' i sin analys är att hyperloopteknologin ännu är helt oprövad - det finns inte ens en testbana - och att många experter dömt ut systemet som tekniskt omöjligt.
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tåg till Åland och vidare
Ja, man får lätt Jules Vernes i tankarna när man läser om hyperloopteknologin.TKO skrev:Ett litet aber som KPMG (jag trodde det var en revisionsbyrå?) 'glömt' i sin analys är att hyperloopteknologin ännu är helt oprövad - det finns inte ens en testbana - och att många experter dömt ut systemet som tekniskt omöjligt.
/TKO
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: söndag 07 februari 2016 19:04
Re: Tåg till Åland och vidare
Eller till konventionell höghastighetsbana, förmodar jag. (Dessutom finns väl de som då vill ha en motorväg också.) Men vi kanske får vara glada att de inte rekommenderar en enrälsbana i alla fall?Inge skrev:Tekniskt omöjligt?
Det kan väl inte vara tekniskt omöjligt att suga ut lite luft ur ett rör?
Dock är det väldigt mycket billigare, samt dessutom energisnålare och ger högre hastighet, att istället använda motsvarande låga lufttryck och luftmotstånd ett par kilometer upp....
Men visst, det är ju svårare att få bidragspengar till att utreda det.
Rörpost fungerar bra i större byggnader med behov av interna försändelser i A4- eller vanlig labbprovsstorlek eller föga större, har man nu på sina håll börjat upptäcka igen efter en period då den var kanske ännu omodernare än spårväg. Lär också ha provats som tunnelbana för något århundrade sedan, med fiasko då.
Re: Tåg till Åland och vidare
Det handlar t ex inte om att 'suga ut lite luft ur ett rör' utan snarare en väldig massa luft...Inge skrev:Tekniskt omöjligt?
Det kan väl inte vara tekniskt omöjligt att suga ut lite luft ur ett rör?
Dock är det väldigt mycket billigare, samt dessutom energisnålare och ger högre hastighet, att istället använda motsvarande låga lufttryck och luftmotstånd ett par kilometer upp....
Men visst, det är ju svårare att få bidragspengar till att utreda det.
Vidare räknar 'uppfinnarna' med accelerations- och retardatkonsvärden i klass med en bättre berg- och dalbana, jag är inte säker på att alla resenärer uppskattar det nöjet.
Nej det här är i klass med Teslas självkörande bilar...
/TKO
PS: Eftersom dessa tokerier härstammar från Kalifornien fknns mycket att läsa på nätet. Den intresserade kan bara sätta igång och googla. Om man inte har något vettigare för sej alltså! /DS
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: söndag 07 februari 2016 19:04
Re: Tåg till Åland och vidare
I den sortens sträckning?Inge skrev:Nja, få saker får väl så mycket bidrag för att utredas som just konventionella höghastighetsbanor.
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: söndag 07 februari 2016 19:04
Re: Tåg till Åland och vidare
Här kan man få en ojämnt utförlig men vad jag kan se rätt tillförlitlig sammanfattning om rörtrafik:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pneumatic_tube
Där kan man också inhämta att den här yttringen av futurism inte är nyare än så många andra. Så mycket fantasi har vi inte, men glömskan är bra.
Beträffande att höghastighetsjärnvägar inte skulle dra folk är det naturligtvis olika för olika linjer men i allmänhet inte sant, vad jag vet. En havsförbindelse är vad jag vet oprövad (undervattenstunnlar i ett landnät oräknade) men kan, åtminstone väl byggd, tänkas ha miljö- och resursskäl för sig. Än så länge kan vi flyga med nuvarande teknik, men hur länge? Fast eventualiteter som inte är akuta finns det ju inget i våra system som tvingar oss att förbereda oss på. Efter oss syndafloden!
https://en.wikipedia.org/wiki/Pneumatic_tube
Där kan man också inhämta att den här yttringen av futurism inte är nyare än så många andra. Så mycket fantasi har vi inte, men glömskan är bra.
Beträffande att höghastighetsjärnvägar inte skulle dra folk är det naturligtvis olika för olika linjer men i allmänhet inte sant, vad jag vet. En havsförbindelse är vad jag vet oprövad (undervattenstunnlar i ett landnät oräknade) men kan, åtminstone väl byggd, tänkas ha miljö- och resursskäl för sig. Än så länge kan vi flyga med nuvarande teknik, men hur länge? Fast eventualiteter som inte är akuta finns det ju inget i våra system som tvingar oss att förbereda oss på. Efter oss syndafloden!
Re: Tåg till Åland och vidare
Oförskämt billig antar jag att du menar?Inge skrev:Tja, världsmarknadspriset på olja är, även med dagens prisnivå, flera gånger högre än utvinningskistnaden. Så visst finns det, vid sidan om kartellbildningen, inprisat en framtida bristsituation och möjligheten att i framtiden sälja till högre priser.
Med skatter är ju prissättningen direkt oförskämd. Och som sagt rörposten är mer enirgikrävande än flyg. Vilket för övrigt även konventionella höghastighetståg är.
presumterar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Jourmaster
- Moderator
- Inlägg: 794
- Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40
Re: Tåg till Åland och vidare
Diskussionen om flyg och förnybart bränsle har fått en egen tråd: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =5&t=39020
Jourhavande forummoderator.