Håller med
Kantorn skrev:... men jag tror att enligt principen "där det byggs infrastruktur, där används den" så tror jag att om det byggs järnväg till Finland, då kommer folk att utnyttja den med den nya flexibilitet som uppstår.
Mycket i det resonemang som jag utgår från följer detta.
Kommentarena att, trafiken från Åbo är den som gäller, är härifrån sett definitivt en fel uppfattning. Växande metropol området i Finland är Helsingfors regionen, idag räknar vi med 17 komuner, med även detta är en försiktig uppskattning. Pendlingsområdet kan delas in
- SAD området - Helsingfors, Esbo, Grankulla, Vanda (tidigare Helsinge landskomun)
- När området - Kyrkslätt, Vichtis, Tusby, Kervo, Träskända, Sibbo
- Inre pendlingsområdet - Sjundeå, Ingå, Lojo, Nurmijärvi, Hyvinge, Borgå
- Yttre pendlinsområdet - Hangö, Raseborg, Lovisa, Riihimäki, Lahtis, Tavastehus, Salo och Tallinn
Vi här i Helsingforsregionen håller på att ställas i den situation som Köpenhamn är, när det gäller riksgränser. Utöver detta har vi här tusentals ryska medborgare i olika arbeten. Banan Porkkala-Nargö håller på bli lika nödvändig som Öresundsbron är för Köpenhamns regionen.
Inflyttningen till Helsingforsregionen håller faktiskt på att tömma landet och problemen av detta är folktomma kommuner och tomma skolor.
Annan effekt av detta är den direkta tåg förbindelsen med S:t Petersburg, med tåg flera gånger om dagen. Tågen körs definitivt ej tomma och har betydligt flera vagnar än i en vanlig buss. Alltså infrastrukturen fanns och nu är den även i bruk mellan oss och ryssarna.
Angående banan Karis-Norrtälje skall vi ej underskatta mellanstationernas betydelse. Föreslog Pargas/Kirjais, denna station kommer definitivt att ha en mycket större betydelse än vi idag kan ana. Kirjais ligger söder om Nagu alltså mitt i den Åboländska skärgården, som är en av de allra viktigaste rekreationsområdena i Finland. Trafikförbindelserna ut i skärgården idag är dåliga men i och med stationen ger detta hellt nya möjligheter för den Åbolänska skärgården och dess överlevnad som en levande skärgård. Vidare gör stationen det även ekonomiskt lönsamt att bygga ut och bättre vägarna in till fastlandet och in till Åbo. Alltså Kirjais kommer definitivt att ge hela Pargas möjligheter som tillsvidare ej finns
.