Sida 1 av 1

Samma vagnsnummer men olika vagnar

Postat: torsdag 15 mars 2012 8:43
av AGR
Återanvändning av vagnsnummer.

1: Vagn 2 i BM 1944.
Bild

2:Vagn 2 Vid NMT 12-03-06.
Bild

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Postat: torsdag 15 mars 2012 9:47
av Harald

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Postat: torsdag 15 mars 2012 9:54
av 2763
Föreslår att du kompletterar bilden på 302-336 från AG med en bild på M31 336 ;)

Om vi tittar på nuvarande dubletter finns även 371-371
Tidigvarande: 211-211

I övrigt kunna bilder å vagn 198 och 136 kunna ge samma uppskattning emedan båda hetat 62. (Fast inte samtidigt, När 23 blev 62 blev 62 198 sedermera har 26-62 blivit arbetsfordon och fått numret 136. För håller 198 på att bli 248, vilket den och en M31:a hetat förut)

Likaledes torde bilder å M25 507 och sommarverandan kunna ge viss uppskattning.

Har ni fått så många nummer nu så att ni är mätta för idag?

//T

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Postat: torsdag 15 mars 2012 10:44
av bruse
Om ni inte är snälla, ska jag rabbla alla dubbletter och nummerändringar som sker varje frukost i Norrköping.

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Postat: torsdag 15 mars 2012 10:55
av 2763
bruse skrev:Om ni inte är snälla, ska jag rabbla alla dubbletter och nummerändringar som sker varje frukost i Norrköping.
Det kan väl inte ta så lång tid i anspråk eftersom man inte byter nummer vid frukost i Norrköping - det skedde vid andra tillfällen. Eller menade du att du skulle rabbla dem när du äter frukost i Norrköping? Din syftning är lite otydlig.
;)
//T

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Postat: torsdag 15 mars 2012 11:04
av bruse
Har gröt i munnen...

De byter ofta iaf, för att alla vagnsnummer måste hålla sig under 100. Så det går att hitta flera vagnar med samma nummer genom tiderna.

Vagn 16 har det funnits tre av i Uppsala. Finns det nåt vagnsnummer som förekommit fler gånger?

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Postat: torsdag 15 mars 2012 11:13
av 2763
bruse skrev:Har gröt i munnen...

De byter ofta iaf, för att alla vagnsnummer måste hålla sig under 100. Så det går att hitta flera vagnar med samma nummer genom tiderna.

Vagn 16 har det funnits tre av i Uppsala. Finns det nåt vagnsnummer som förekommit fler gånger?
Det skulle förvåna mig om det inte vore så med alla omnumreringar som varit rent generellt. Exempelvis kan jag tänka mig att 200, 210 och ytterligare något ligger illa till i Göteborg. Även ett par vagnar i tvåsiffriga och i 100-serien. Har dock inga belägg.

/T

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Postat: torsdag 15 mars 2012 11:21
av Hans W
1: Vagn 2 i BM 1944.
Bild
Fantastisk bild, Alan Rice antar jag?
Men en original A1 utan 20-talsombyggnad med förlängda plattformar, helt nyreviderad med blänkade färg 1944. Fanns det sådana kvar då? Fler? Upprustad pga kristidsvagnbrist? Dess tidigare och senare historia?
/HW

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Postat: torsdag 15 mars 2012 12:02
av M_M
Harald skrev:Vagn 208
Vagn 208
(Enligt dåvarande benämningar) M21 208 och M21 208. Inte för inte som fordon på "stora" järnvägen även måste ha ägarbeteckning lika tydligt basunerad som vagnsnummer... :wink:

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Postat: torsdag 15 mars 2012 13:37
av Lennart Hjelm.
SNS nr 2 = SS nr 2, 1948 såld till LKAB tillsammans med 2 andra för användning på gruvspårvägen

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Postat: torsdag 15 mars 2012 13:52
av Lords_Bonifacijs
The "fleet" numbers are changed since last year to all Flexity's in Stockholm?
Nice color scheme on it, like it.

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Postat: torsdag 15 mars 2012 14:04
av daniel_s
Lords_Bonifacijs skrev:The "fleet" numbers are changed since last year to all Flexity's in Stockholm?
Nice color scheme on it, like it.
Nej, det är helt nya vagnar. De tidigare vagnarna har behållit sina nummer men har sänts tillbaka till sina hemstäder.

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Postat: torsdag 15 mars 2012 14:36
av Lords_Bonifacijs
Thanks! Where I can get more info? Factory body numbers, for example? How many new Flexity's now are in D-garden depot?

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Postat: torsdag 15 mars 2012 15:09
av Tramman
17AGR skrev:1: Vagn 2 i BM 1944.
Bild
:lol:
De ser så roliga ut när de blivit ombyggda.

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Postat: torsdag 15 mars 2012 16:34
av Andy
Harald skrev:Vagn 208
Vagn 208
Vogn 208.............
Bild

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Postat: torsdag 15 mars 2012 17:23
av SouthernCross88au
Lords_Bonifacijs skrev:Thanks! Where I can get more info? Factory body numbers, for example? How many new Flexity's now are in D-garden depot?
Right now there are 7 new Flexity's (6 new ones - Stockholm's own cars, 1-6 and 1 still on lease from Norrköping, number 34). I am not sure where you can get more info but maybe someone here knows.

Cheers,

Oliver

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Postat: torsdag 15 mars 2012 18:36
av Johan Widén
bilder på 34
kul 34 a30 002.JPG
kul 34 a30 002.JPG (64.7 KiB) Visad 2344 gånger
34 lidingö
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... .php?id=78
malmö 34
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... .php?id=78

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Postat: torsdag 15 mars 2012 19:32
av hej
Vagnsnumret 206 användes två gånger på M21. Den ena blev del av 203 och den andre blev 360. Någon som har bilder på dessa ganska så identiska vagnar?

Re: Samma vagnsnummer men olika vagnar

Postat: söndag 18 mars 2012 8:11
av 996
Jeg tror Trondheim må ha nordiskrekord i gjenbruk av vognnummer.

Man begynte på nr. 1 i 1901, 1938, 1957 (etter brannen) og 1984 (leddvognene). Ser vi på Trondheim som system kan vi legge til Graakalbanen nr.1 også, altså 5 ganger.
I tillegg ble nr. 12 fra 1903 omnummerert til nr. 1 ifb.m. 50-års jubileet i 1951 så det tilsammen var 6 vogner med nr. 1 i Trondheim.
Vognnumrene 2 - 5 er brukt 5 ganger, nr. 6 "bare" 4 (nr. 6 fra 1938-generasjonen overlevde brannen i 1956), nr. 7 fantes i 1901-årgangen, 1955 årgangen, hos Graakalbanen og i 1984-årgangen, bare tre ganger. Nr. 8 fantes i 1901-årgangen, i 1958 (gjenoppbygging av nr. 36) og 1984-årgangen.
Nr. 9 fantes bare i 1901 og 1984-årgangen. Nr. 10 i 1901, 1957 og 1984. Nr. 11 i 1901, 1957 og 1984. Nr. 12 - 32 bare to ganger.

Offisielt begynte man altså på nr. 1 i 1901, 1924 (Graakalbanen), 1938, 1957 (etter brannen) og i 1984 (leddvognene)

Mvh Bjørn :mrgreen: