Tapatalk, nej tack

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Tapatalk, nej tack

Inlägg av Harald »

Jag tänkte installera Tapatalk för att komma åt forumet, men appen vill ha åtkomst till mina telefonfunktioner inkl. kunna se vilket nummer jag ringer till, så det blev inget av med det. Finns det inget sätt att ordna åtkomst via smartphone utan att man ska installera en snokande app?
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Tapatalk, nej tack

Inlägg av webmaster »

Det är ju inget tvång att köra speciella appar på sin smartphone, det är högst frivilligt.
Ett alternativ är ju att surfa i webbläsaren som vanligt.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tapatalk, nej tack

Inlägg av leifd »

Ja, de är ingen direkt vits att använda Tapatalk. Man ser ju inte heller den vanliga forumstrukturen eller bilder (om ja förstår rätt).
Däremot funkar androiods webbläsare utmärkt att surfa på våra 4 bransch-forum.
För min del åkte Tapatalk ut lika fort som de kom in i telefonen. Skit enl mej... :cheesygrin:
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Tapatalk, nej tack

Inlägg av webmaster »

leifd skrev:Ja, de är ingen direkt vits att använda Tapatalk. Man ser ju inte heller den vanliga forumstrukturen eller bilder (om ja förstår rätt).
Då har du förstått fel.

Fördelen med appar generellt, är att det är endast data som hämtas från respektive server till din smartphone. Grafiken är redan inbyggd i appen.
Jämfört med att surfa på vanligt vis, så ska all grafik hämtas över 3G eller annat smalband in i din smartphone. Och det går ju som bekant långsammare.
Det går alltså fortare med en app.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tapatalk, nej tack

Inlägg av leifd »

webmaster skrev:
leifd skrev:Ja, de är ingen direkt vits att använda Tapatalk. Man ser ju inte heller den vanliga forumstrukturen eller bilder (om ja förstår rätt).
Då har du förstått fel.

Fördelen med appar generellt, är att det är endast data som hämtas från respektive server till din smartphone. Grafiken är redan inbyggd i appen.
Jämfört med att surfa på vanligt vis, så ska all grafik hämtas över 3G eller annat smalband in i din smartphone. Och det går ju som bekant långsammare.
Det går alltså fortare med en app.
Mycket möjligt, men jag är inte intresserad av att se bara data, ja vill se allt i inlägget. Även bilder...
Upplevelsen av forumet går helt förlorad i den typen av app. Dessutom funkar ju mobila bredbandet såpass bra att de inte är nått problem att överföra grafik o allt. Har heller ingen begränsning på datamängd som stör mej.
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Tapatalk, nej tack

Inlägg av webmaster »

leifd skrev:
webmaster skrev:
leifd skrev:Ja, de är ingen direkt vits att använda Tapatalk. Man ser ju inte heller den vanliga forumstrukturen eller bilder (om ja förstår rätt).
Då har du förstått fel.

Fördelen med appar generellt, är att det är endast data som hämtas från respektive server till din smartphone. Grafiken är redan inbyggd i appen.
Jämfört med att surfa på vanligt vis, så ska all grafik hämtas över 3G eller annat smalband in i din smartphone. Och det går ju som bekant långsammare.
Det går alltså fortare med en app.
Mycket möjligt, men jag är inte intresserad av att se bara data, ja vill se allt i inlägget. Även bilder...
Upplevelsen av forumet går helt förlorad i den typen av app. Dessutom funkar ju mobila bredbandet såpass bra att de inte är nått problem att överföra grafik o allt. Har heller ingen begränsning på datamängd som stör mej.
Men jag skrev ju att du ser bilder! Och du ser allt i inlägget, bilder, smajlis, länkar.... det är ingen skillnad!
Är det mästerskap i missuppfattning på gång?

Och du har tydligen inte varit i fjällen eller i Stockholms City en lönefredag, då finns det inget 3G eller bandbredd som räcker till alla. Då går det lååååångsamt att surfa.

Alltså, det är ditt val att slippa. Men det bör ju ske på rätt grunder och inte massa felaktiga antaganden.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tapatalk, nej tack

Inlägg av Odd »

Harald skrev:Jag tänkte installera Tapatalk för att komma åt forumet, men appen vill ha åtkomst till mina telefonfunktioner inkl. kunna se vilket nummer jag ringer till, så det blev inget av med det. Finns det inget sätt att ordna åtkomst via smartphone utan att man ska installera en snokande app?
Phone calls: Read phone state and identity.
Du kan alltså vara lugn. Den använder troligen denna rättighet för att kunna veta om du håller på att ringa eller ej och/eller för att koppla ihop dina inloggningsuppgifter med telefonen för att säkerställa att det inte blir kapat. Den kan inte initiera samtal eller kolla historik eller så.

De övriga behövs för diverse funktioner:
Network communication - För att kunna hämta/läsa på internet.
Storage - För att kunna mellanlagra så att den slipper hämta varje gång.
Hardware controls, Control the vibrator - Kan tala om när det kommer nya meddelanden.
System tools - Kunna starta (om du ställer in det så) när du startar telefonen samt hindra att den går i vänteläge när du använder den. Förmodligen samma permission.

Här är en lista på permissions:
http://developer.android.com/reference/ ... ssion.html
Kolla efter android.permission.READ_PHONE_STATE.

Till skillnad från hur det fungerar på Ios, där du som användare inte vet vilka uppgifter som kan användas då alla appar körs som root, så kan du vara säker på att det på Android inte kan göra mer än vad permissions säger.
Genius on call
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tapatalk, nej tack

Inlägg av M_M »

leifd skrev:Ja, de är ingen direkt vits att använda Tapatalk. Man ser ju inte heller den vanliga forumstrukturen eller bilder (om ja förstår rätt).
Däremot funkar androiods webbläsare utmärkt att surfa på våra 4 bransch-forum.
För min del åkte Tapatalk ut lika fort som de kom in i telefonen. Skit enl mej... :cheesygrin:
Bilderna syns ju ändå inte bra om man inte har mer än 1024 pixels bred skärm...


Poängen med tapatalk är egentligen bra, men felet är snarast att det behövs apps för att många webbtjänster är onödigt "svullna". Spårvägsällskapets forum är helt okej men försök köra alla dessa "web 2.0"-sidor med halvlångsamt bredband och/eller halvlångsam processor...
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Tapatalk, nej tack

Inlägg av webmaster »

En iPhone 4 har en upplösning på 960 x 640 pixlar. Och eftersom bilderna enligt reglerna får vara högst 800 pixlar breda, så kan du se dom om du vrider telefonen.
Det handlar om tycke och smak, på vilket sätt du vill surfa runt. På en stor skärm, med en viss webbläsare, eller i en smartphone. alltså handlar det om personlig smak och tyckande, för den sakens skull är det inte skit för att det inte passar en viss person.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tapatalk, nej tack

Inlägg av M_M »

960 pixlar räcker inte (utan att scrolla) om man använder vanlig webbläsare... detta till stor del beroende på att webmaster inte verkar sugen på att lägga in en radbrytning efter "Blev användare:" i inforutan till höger om varje inlägg (vilket torde gå att göra i filen som innehåller svenska översättningen och därmed INTE kräva handpåläggning varje gång forumet behöver uppdateras - översättningsfilerna uppdateras klart mer sällan och mig veterligen aldrig av akuta skäl)...

(Vi har varit här förut...)
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Tapatalk, nej tack

Inlägg av webmaster »

Språkfilerna uppdateras alltid i samband med ny version.

Förty, jag har inga problem med bilder i Tapatalk, de visas i fullskärm anpassad till skärmens storlek.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tapatalk, nej tack

Inlägg av M_M »

Grattis, man ska alltså köra android/iphoneemulator + tapatalk på en vanlig dator ifall den bara har 1024 pixels bred skärm? :wink:
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tapatalk, nej tack

Inlägg av Kantorn »

webmaster skrev:En iPhone 4 har en upplösning på 960 x 640 pixlar. Och eftersom bilderna enligt reglerna får vara högst 800 pixlar breda, så kan du se dom om du vrider telefonen.
Och de bilder som bryter mot denna regel går inte att titta på till fullo i en iPad. Jag har försökt. (Inte med Tapatalk utan med Safari, dvs webläsaren.) Men om det påpekas lite vänligt så får man bara skit för att man har för dålig skärm - "Alla skärmar är ju på 1280 och bredare nu för tiden"... Jag har inte påpekat detta på några år, blev tillräckligt illa berörd då jag gjorde det.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tapatalk, nej tack

Inlägg av leifd »

[ quote="leifd"][ quote="webmaster"][ quote="leifd"]Ja, de är ingen direkt vits att använda Tapatalk. Man ser ju inte heller den vanliga forumstrukturen eller bilder (om ja förstår rätt). [/quote]

Då har du förstått fel.

Fördelen med appar generellt, är att det är endast data som hämtas från respektive server till din smartphone. Grafiken är redan inbyggd i appen.
Jämfört med att surfa på vanligt vis, så ska all grafik hämtas över 3G eller annat smalband in i din smartphone. Och det går ju som bekant långsammare.
Det går alltså fortare med en app.[/quote]

Mycket möjligt, men jag är inte intresserad av att se bara data, ja vill se allt i inlägget. Även bilder...
Upplevelsen av forumet går helt förlorad i den typen av app. Dessutom funkar ju mobila bredbandet såpass bra att de inte är nått problem att överföra grafik o allt. Har heller ingen begränsning på datamängd som stör mej.[/quote]
webmaster skrev:Men jag skrev ju att du ser bilder! Och du ser allt i inlägget, bilder, smajlis, länkar.... det är ingen skillnad!
Är det mästerskap i missuppfattning på gång?

Och du har tydligen inte varit i fjällen eller i Stockholms City en lönefredag, då finns det inget 3G eller bandbredd som räcker till alla. Då går det lååååångsamt att surfa.

Alltså, det är ditt val att slippa. Men det bör ju ske på rätt grunder och inte massa felaktiga antaganden.

Okej, ja kan erkänna att jag kanske inte gav detta ordentlig chans från början. Nu vet jag ju inte om jag orkar sätta mej in i hur TapaTalk fungerar för att man ska kunna se t.ex. detta forum på ett sätt som jag tycker är tillfredsställande.
Om du "okände välgörare" vill fixa en bra instruktion, kanske som den för Iphone som finns i tråden Forum i din smartphone. Eftersom varken jag eller arbetsgivaren, som get men de ena smartphonen så är de ju Android-telefon som gäller.

Sen kanske jag tycker de vore trevlig med ett lite mindre raljerande skrivsätt då de står "webmaster" som användare. Köper järna den attityden, om de står en privat användare där, men känns lite tveksamt med just "webmaster" tycker jag (spec som jag anar vem de egentligen är). Ja tar gärna skit, inga problem, men gillar även öppenhet...

Sen åker ja nog sällan till fjällen, o gjorde jag de, så skulle de va i jobbet. Gjorde jag de på ledig tid, skulle ja nog inte surfa så mycke.
Dock känner ja mycket väl till den urusla bredbands och 3G täckningen på Stockholm C, den finns ju där alla dagar speciellt mellan spår 10 och 19. Sen brukar jag nog akta mej för att va så mycke i Stockholm City, är jag där så äre för jag har rast i Sthlm, men de är illa nog.

Vi får väl se, du kanske lyckas frälsa mej till att använda TapaTalk :roll:
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tapatalk, nej tack

Inlägg av leifd »

M_M skrev:
leifd skrev:Ja, de är ingen direkt vits att använda Tapatalk. Man ser ju inte heller den vanliga forumstrukturen eller bilder (om ja förstår rätt).
Däremot funkar androiods webbläsare utmärkt att surfa på våra 4 bransch-forum.
För min del åkte Tapatalk ut lika fort som de kom in i telefonen. Skit enl mej... :cheesygrin:
Bilderna syns ju ändå inte bra om man inte har mer än 1024 pixels bred skärm...


Poängen med tapatalk är egentligen bra, men felet är snarast att det behövs apps för att många webbtjänster är onödigt "svullna". Spårvägsällskapets forum är helt okej men försök köra alla dessa "web 2.0"-sidor med halvlångsamt bredband och/eller halvlångsam processor...
Mmm... Vet, men man får lära sej att titta på bilderna först, innan man zoomar in texten o läser, för sen har de mesta av bilden försvunnit.
Tanknen med en app är nog bra, men de ska va enklare lixom.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tapatalk, nej tack

Inlägg av leifd »

M_M skrev:960 pixlar räcker inte (utan att scrolla) om man använder vanlig webbläsare... detta till stor del beroende på att webmaster inte verkar sugen på att lägga in en radbrytning efter "Blev användare:" i inforutan till höger om varje inlägg (vilket torde gå att göra i filen som innehåller svenska översättningen och därmed INTE kräva handpåläggning varje gång forumet behöver uppdateras - översättningsfilerna uppdateras klart mer sällan och mig veterligen aldrig av akuta skäl)...

(Vi har varit här förut...)
De vore ju på sin plats med en viss omstrukturering, inte bara för smartphoneanvändning, utan även för att funka bättre på små skärmar.
Har man t.ex. en mini-pc med 10"-skärm, så försvinner bilderna in under högerkanten där användaruppgifterna ligger o tar en massa onödig plats på skärmen. Det går inte ens att scrolla bilden av någon anledning (webbläsare Firefox 10.0.2). Dylig dator släpades runt en tid för att ha på överliggning. Men då ja tröttnade på såna där problem så vart de en kraftfullare med 13"-skärm istället.

Får man tro de webmaster skriver (oven/nedan) så känns de som man kan vänta sej förändring.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tapatalk, nej tack

Inlägg av leifd »

Kantorn skrev:
webmaster skrev:En iPhone 4 har en upplösning på 960 x 640 pixlar. Och eftersom bilderna enligt reglerna får vara högst 800 pixlar breda, så kan du se dom om du vrider telefonen.
Och de bilder som bryter mot denna regel går inte att titta på till fullo i en iPad. Jag har försökt. (Inte med Tapatalk utan med Safari, dvs webläsaren.) Men om det påpekas lite vänligt så får man bara skit för att man har för dålig skärm - "Alla skärmar är ju på 1280 och bredare nu för tiden"... Jag har inte påpekat detta på några år, blev tillräckligt illa berörd då jag gjorde det.
Klart de ska funka, sånt där blir man ju bara trött på. Men vi förutsätter väl och hoppas ju att ansvariga läser o tar till sej av kritik.
Skriv svar