Sida 1 av 1

M21 och M31 vagnsnummer

Postat: måndag 05 mars 2012 15:00
av mikael
Utbrutet från tråden 21/Jourmaster
roggek skrev:
M_M skrev:Okej, vad händer den 12:e mars? :?:
1992 – En svår spårvagnsolycka inträffar i Göteborg, då en vagn på linje 7 rullar okontrollerat från Wavrinskys plats till Vasaplatsen, där 13 väntande resenärer dödas.

Men det är 20 år sedan och inte 21! Vagnarna i olyckan var dock av typen M21!
Vad hände med olycksvagnarna efter olyckan?
Vart någon av dem renoverade?
Vilka nummer hade olycksvagnarna?

Re: 21...

Postat: måndag 05 mars 2012 16:07
av hej
Vagnarna går i trafik som 335 och 345.

Re: 21...

Postat: måndag 05 mars 2012 18:41
av 2763
hej skrev:Vagnarna går i trafik som 335 och 345.
Och eftersom det inte är helt klockrent vad M21:an som blev en viss M31 hette:

200-205 = 300-305
206(1) död
206(2) = 360
207-259 = 307-359
260 = 280
261-279 = 361-379

Sen rullar väl 206(1) B någonstans bakom den vagnen som den körde in i.

Dvs olycksvagnarna hette vid tiden för olyckan 235 och 245.

/T

Re: 21...

Postat: måndag 05 mars 2012 19:44
av hej
203 är egentligen 203A och 206B som sedan fick 303C då den blev 303.

Re: 21...

Postat: måndag 05 mars 2012 19:48
av Harald
Du menar 260 -> 380 förstås.

Re: 21...

Postat: måndag 05 mars 2012 20:05
av 2763
Harald skrev:Du menar 260 -> 380 förstås.
Ja, självklart. Jag slatn vssit på tnagneterna.

Orsaken till omändringen är att de numer är numrerade i leveransordning.

//T

Re: M21 och M31 vagnsnummer

Postat: måndag 05 mars 2012 21:43
av hej
Om man hade numrerat 200 - 205 till 301 - 306 så hade man haft allt i nummerordning utan avbrott och dessutom fått samma ordning som normalt har rått, nämligen att man inte börjar räkna från jämt hundratal utan från 1.

Re: M21 och M31 vagnsnummer

Postat: tisdag 06 mars 2012 5:53
av 2763
hej skrev:Om man hade numrerat 200 - 205 till 301 - 306 så hade man haft allt i nummerordning utan avbrott och dessutom fått samma ordning som normalt har rått, nämligen att man inte börjar räkna från jämt hundratal utan från 1.
Fast det hade inte heller blivit rätt eftersom M21 är tre delserier, vagn 200 är prototypserien M21a, 201-235 M21b och 235-279 samt 206(II) är serie c. (om jag kommer ihåg skillnaden mellan serie B och C rätt)

Eftersom korgarna är numrerade som de är så är det helt logiskt att 306 saknas och att man börjar på 300.

S.k. förserievagnar har alltid numrerats där man var i serien. 210, 200 och 59-63 är goda exempel på detta.

//T

Re: M21 och M31 vagnsnummer

Postat: tisdag 06 mars 2012 6:48
av Harald
Den första beställningen av M21 omfattade en prototypvagn, 200, och 29 serievagnar, 201-229. Det fanns en option på 50 vagnar som utlöstes och alltså skulle ha blivit 230-279. Efter kollisionen som förstörde 203B och 206A så mycket att de inte ansågs värda att reparera, utökades beställningen till 51 vagnar.

Re: M21 och M31 vagnsnummer

Postat: tisdag 06 mars 2012 7:56
av 2763
Harald skrev:Den första beställningen av M21 omfattade en prototypvagn, 200, och 29 serievagnar, 201-229. Det fanns en option på 50 vagnar som utlöstes och alltså skulle ha blivit 230-279. Efter kollisionen som förstörde 203B och 206A så mycket att de inte ansågs värda att reparera, utökades beställningen till 51 vagnar.
Tack Harald. Förstår inte varför jag har så svårt att lära mig att det är M23:s delserier som begränsas vid 35.

//T

Re: M21 och M31 vagnsnummer

Postat: tisdag 06 mars 2012 10:49
av hej
2763 skrev:S.k. förserievagnar har alltid numrerats där man var i serien. 210, 200 och 59-63 är goda exempel på detta.
Nu hänger jag inte med. M10 210 var första lediga numret när den kom. Man numrerade vagnarna i löpande ordning på den tiden med vissa undantag.
Två-rum-och kök fick nummer från 190 trots att 1923 så hade man bara kommit upp till ungefär nummer 170. Visserligen lär nummer 200 varit den första länkade vagnen men vagnarna numrerades 190 - 200. Sedemera nådde man upp till nummer 188. Vagn 189 har aldrig existerat utan där var det ett glapp.
De första Långedragsvagnarna levererade 1908 fick nummer 201 - 203 vilket gjorde att man fyllde på med nummer 204 - 209 när de klassiska långedragsvagnarna kom.
210 var det nummer som stod på tur att användas när 210 kom. Därefter följde M22 med nummer 211 - 225.
Ytterligare ett undantag är de kort-tjocka 300 - 303.
Men annars så är det först med M23 och än tydligare med M25 som man särskiljer ett eget hundratal för en vagntyp och då har man börjat med 1 (M23), 501 (M25), 701 (M28), 801 (M29).

Vagn 59 - 63 konverterades till M23 och fick därför följdaktningen sin plats i nummerserien för M23. Även om de var lite annorlunda.

Re: M21 och M31 vagnsnummer

Postat: tisdag 06 mars 2012 13:42
av 2763
hej skrev:
2763 skrev:S.k. förserievagnar har alltid numrerats där man var i serien. 210, 200 och 59-63 är goda exempel på detta.
Nu hänger jag inte med. M10 210 var första lediga numret när den kom. Man numrerade vagnarna i löpande ordning på den tiden med vissa undantag.
Två-rum-och kök fick nummer från 190 trots att 1923 så hade man bara kommit upp till ungefär nummer 170. Visserligen lär nummer 200 varit den första länkade vagnen men vagnarna numrerades 190 - 200. Sedemera nådde man upp till nummer 188. Vagn 189 har aldrig existerat utan där var det ett glapp.
De första Långedragsvagnarna levererade 1908 fick nummer 201 - 203 vilket gjorde att man fyllde på med nummer 204 - 209 när de klassiska långedragsvagnarna kom.
210 var det nummer som stod på tur att användas när 210 kom. Därefter följde M22 med nummer 211 - 225.
Ytterligare ett undantag är de kort-tjocka 300 - 303.
Men annars så är det först med M23 och än tydligare med M25 som man särskiljer ett eget hundratal för en vagntyp och då har man börjat med 1 (M23), 501 (M25), 701 (M28), 801 (M29).

Vagn 59 - 63 konverterades till M23 och fick därför följdaktningen sin plats i nummerserien för M23. Även om de var lite annorlunda.
Som diggare vill man gärna att saker och ting skall ha sin givna plats. Det gäller förmodligen även för den som administrerar ett system. Man har dock olika input och det får vi nog leva med. Till syvende och sist är vagnsnumret ett inventarienummer. Dvs det skall vara unikt för vagnen. Det är det. Sen är det praktiskt om man kan skilja vagnserier så att vagnar av samma typ har samma serie. Vilken siffra den serienbörjar på spelar inte någon roll.

//Tony

Re: M21 och M31 vagnsnummer

Postat: tisdag 06 mars 2012 15:55
av hej
Oavsett administratör eller diggare så är omnumreringen mellan M21 och M31 unik. Man hade möjlighet att bara byta första siffran i vagnsnumret konsekvent men valde att inte göra så. Varför valde man inte att i samma ordning låta 200 bli 301, 201 bli 302, osv för att slippa glappet vid 306?
Det finns inte något historiskt skäl för att börja numrera som man gjorde. Vagn 300 är inte en prototypvagn för M31.

Re: M21 och M31 vagnsnummer

Postat: tisdag 06 mars 2012 16:35
av Harald
hej skrev:Oavsett administratör eller diggare så är omnumreringen mellan M21 och M31 unik. Man hade möjlighet att bara byta första siffran i vagnsnumret konsekvent men valde att inte göra så. Varför valde man inte att i samma ordning låta 200 bli 301, 201 bli 302, osv för att slippa glappet vid 306?
Det finns inte något historiskt skäl för att börja numrera som man gjorde. Vagn 300 är inte en prototypvagn för M31.
Vadå glapp? :wink:

Bild

Men allvarligt talat, vad spelar det för roll att det är en lucka i numren. Att man ändrade 206 till 360 berodde på att det var opraktiskt att ha en vagn ur optionsserien bland grundseriens nummer.

Re: M21 och M31 vagnsnummer

Postat: tisdag 06 mars 2012 20:57
av alex87
Fin photoshopbild Harald :)

Men är det egentligen någon skillnad på serierna? Vet ju att 360 har haft sitt egna lilla liv ibland med att den självdör osv, var förvisso ett tag sen jag hörde nåt om den.

Re: M21 och M31 vagnsnummer

Postat: tisdag 06 mars 2012 21:12
av hej
Det har florerat skrönor om 280, numer 360, egentligen inte fanns med i planeringen att bygga men man löste det hela genom att bygga en vagn utav reservdelar. Det är därför den beter sig som den gör. Men har aldrig lyckats få detta bekräftat så det är nog bara en skröna.

Re: M21 och M31 vagnsnummer

Postat: tisdag 06 mars 2012 21:35
av Harald
hej skrev:Det har florerat skrönor om 280, numer 360, egentligen inte fanns med i planeringen att bygga men man löste det hela genom att bygga en vagn utav reservdelar. Det är därför den beter sig som den gör. Men har aldrig lyckats få detta bekräftat så det är nog bara en skröna.
Ja, det är bara en skröna. Det var över ett år kvar av produktionen när den beställdes, så man hann ändra planeringen.
alex87 skrev:Men är det egentligen någon skillnad på serierna?
Ja, men det är inte mycket som syns. Det är en del olika komponenter och det räcker för att det ska vara skillnad på den tekniska dokumentationen. Den mest synliga skillnaden från början var att grundserien hade Stemmann strömavtagare och optionsserien hade Schunk, men det stämmer ju inte längre för man har inte alltid satt på en strömavtagare av samma sort när man har bytt.