Sida 1 av 1

Jungfruturen på Solnagrenen (bildlänk)

Postat: onsdag 29 februari 2012 18:51
av carltram

Re: Jungfruturen på Solnagrenen (bildlänk)

Postat: torsdag 01 mars 2012 13:10
av Erland
Spännande!

Kommer det att bli regelbundna provkörningar framöver, eller var detta en engångsgrej?

Re: Jungfruturen på Solnagrenen (bildlänk)

Postat: torsdag 01 mars 2012 14:02
av LÅ1
Hur långt körde man? Eftersom det saknas bilder från gatuspåret i Sundbyberg (Landsvägen heter väl gatan?) så antar jag att man aldrig körde där utan vände vid Bälsta bro. Eller körde man längre?

Tack för bilderna. Alltid kul att se denna typ av händelse!

Re: Jungfruturen på Solnagrenen (bildlänk)

Postat: torsdag 01 mars 2012 14:40
av hgsldf
Finns det någon teknikguru som kan berätta vad det är för "skrot" kring spåret på bild 6, är det till för att minska risken för solkurvor?
/Göran

Re: Jungfruturen på Solnagrenen (bildlänk)

Postat: fredag 02 mars 2012 19:01
av M_M
hgsldf skrev:Finns det någon teknikguru som kan berätta vad det är för "skrot" kring spåret på bild 6, är det till för att minska risken för solkurvor?
/Göran
Jag är kanske inte teknikguru men det som syns är en dilatationsskarv. Wikipedia skriver:
Wikipedia skrev:Längre broar kan ha så stor temperaturutvidgning att inte stum fog tillåts. Detta gäller särskilt när man har ballastfria rälsbefästningar som är fastgjutna i brobanan. Dilatationsskarven fungerar som en vanlig växeltunga, som dock ej kan röra sig i sidled utan endast i längsled. Skendunk och utvalsning undviks. Vid broskarvar kan slipers på landsidan sjunka mer än på brosidan som har fastare underlag, så att vertikala böjkrafter uppstår i rälsen. Numera förser man därför dilatationsskarvar med ca 6 m långa stålbalkar utmed rälsen, i vilka slipers på bägge sidor är vertikalt låsta, men kan glida i längsled. Dessa gör då att böjkrafterna utjämnas. Sveriges "näst vackraste järnvägsvy" - den nya Årstabron - i Stockholm har sådana skarvar inklusive stålbalkar vid landfästena.
Om du däremot menar de kvadratiska (?) klossarna längst ut till höger så har jag inte en susning... Likaså vore det intressant att få reda på vad som finns mellan rälerna vid dilatationsskarverna. Kan det vara så att varannan sliper hör till varannan sida av skarven så att säga, och grejerna i mitten ser till att slipersarna ligger i samma höjd? (OBS spekulation)

Re: Jungfruturen på Solnagrenen (bildlänk)

Postat: lördag 03 mars 2012 10:03
av NerdBoy

Re: Jungfruturen på Solnagrenen (bildlänk)

Postat: söndag 04 mars 2012 8:46
av Johan A
När går prov turerna ?

Re: Jungfruturen på Solnagrenen (bildlänk)

Postat: söndag 04 mars 2012 20:29
av Lars Stegenius
Men jösses! Vågar man köra utan ATC? Man kan ju ha krockat! :D

Re: Jungfruturen på Solnagrenen (bildlänk)

Postat: måndag 16 april 2012 9:43
av carltram