Jungfruturen på Solnagrenen (bildlänk)
Postat: onsdag 29 februari 2012 18:51
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Jag är kanske inte teknikguru men det som syns är en dilatationsskarv. Wikipedia skriver:hgsldf skrev:Finns det någon teknikguru som kan berätta vad det är för "skrot" kring spåret på bild 6, är det till för att minska risken för solkurvor?
/Göran
Om du däremot menar de kvadratiska (?) klossarna längst ut till höger så har jag inte en susning... Likaså vore det intressant att få reda på vad som finns mellan rälerna vid dilatationsskarverna. Kan det vara så att varannan sliper hör till varannan sida av skarven så att säga, och grejerna i mitten ser till att slipersarna ligger i samma höjd? (OBS spekulation)Wikipedia skrev:Längre broar kan ha så stor temperaturutvidgning att inte stum fog tillåts. Detta gäller särskilt när man har ballastfria rälsbefästningar som är fastgjutna i brobanan. Dilatationsskarven fungerar som en vanlig växeltunga, som dock ej kan röra sig i sidled utan endast i längsled. Skendunk och utvalsning undviks. Vid broskarvar kan slipers på landsidan sjunka mer än på brosidan som har fastare underlag, så att vertikala böjkrafter uppstår i rälsen. Numera förser man därför dilatationsskarvar med ca 6 m långa stålbalkar utmed rälsen, i vilka slipers på bägge sidor är vertikalt låsta, men kan glida i längsled. Dessa gör då att böjkrafterna utjämnas. Sveriges "näst vackraste järnvägsvy" - den nya Årstabron - i Stockholm har sådana skarvar inklusive stålbalkar vid landfästena.