Sida 1 av 2

Spårvagnar i Norrköping den 27/2 2012

Postat: tisdag 28 februari 2012 9:24
av carltram
Igår gjorde jag ett besök i Norrköping. Till min stora besvikelse var inga M11:or i trafik :( .
Här kommer mina bildbevis:
Bild
Vi börjar vid Resecentrum.
Bild
Klockaretorpet.
Bild
Söder Tull.
Bild
Hageby Centrum.
Bild
Kvarnberget.
Bild
Bild
Marielund.
Bild
Marielund.
Bild
Marielund.
Bild
Hageby Centrum.
Bild
Hageby Centrum.
Bild
Hageby Centrum.
Bild
Matteusskolan.
Bild
Matteusskolan.
Bild
Bild
Skarphagsgatan.
Bild
Torsten Fogelqvists gata.
Bild
Torsten Fogelqvists gata.
Bild
Torsten Fogelqvists gata.
Bild
Torsten Fogelqvists gata.
Bild
Torsten Fogelqvists gata.
Bild
Torsten Fogelqvists gata.
Bild
Vidablick.
Bild
Förarbyte i Söder Tull.
Bild
Kvarnberget.
Bild
Ljura.
Bild
Drottningatan.

Re: Spårvagnar i Norrköping den 27/2 2012

Postat: tisdag 28 februari 2012 10:30
av Sven Blomberg
Fina bilder, men var det så få "moderna" vagnar i trafik? Eller koncentrerade du dig på de äldre.

Re: Spårvagnar i Norrköping den 27/2 2012

Postat: tisdag 28 februari 2012 19:32
av carltram
Sven Blomberg skrev:Fina bilder, men var det så få "moderna" vagnar i trafik? Eller koncentrerade du dig på de äldre.
Tack! 8)
Jag koncentrerade mig på att fotografera M67K eftersom de sjunger på sista värsen... :(

Re: Spårvagnar i Norrköping den 27/2 2012

Postat: torsdag 01 mars 2012 0:24
av Bussmicke
Och hade M11 varit ute hade man väl som vanligt inte fått se vagn 11 eller 13 ute...

Re: Spårvagnar i Norrköping den 27/2 2012

Postat: torsdag 01 mars 2012 10:14
av leifd
carltram skrev:
Sven Blomberg skrev:Fina bilder, men var det så få "moderna" vagnar i trafik? Eller koncentrerade du dig på de äldre.
Tack! 8)
Jag koncentrerade mig på att fotografera M67K eftersom de sjunger på sista värsen... :(
God tanke...
Men är du medveten om att vagntypen är officiellt tagen ur trafik för flera år sedan. Så de där tror vi nog inte på förrän de har passerat genom en skrottugg.

Re: Spårvagnar i Norrköping den 27/2 2012

Postat: torsdag 01 mars 2012 10:18
av leifd
Bussmicke skrev:Och hade M11 varit ute hade man väl som vanligt inte fått se vagn 11 eller 13 ute...
Tycker du blir lätt tjatig Micke, de där kommer upp varje gång de snackas om M11. Åk hit oftare så är chanserna större..!!
Förvisso kanske de är mest jag som märker tjatet då, eftersom de drabbar mej i många andra kanaler än just denna.
Bild
Ha en bra dag mina vänner !!

Re: Spårvagnar i Norrköping den 27/2 2012

Postat: torsdag 01 mars 2012 15:21
av Lords_Bonifacijs
Nice to see Tatra in Sweden; I see Norrköping is great place to visit :)

Re: Spårvagnar i Norrköping den 27/2 2012

Postat: torsdag 01 mars 2012 20:23
av Willy Forsström
Jag vill tyvärr meddela att det troligen inte blir mera trafik med M11 i Norrköping. Problemen med vagnarna är så stora att det rimligen inte är försvarbart att lägga pengar och arbete på vagnarna. Vagn 39 sattes i trafik på middagen i dag och vagn 66 som saknat kretskort i GAA-lådan är åter i trafik. Ett första försök att köra vagn 22 efter byte av elutrustning misslyckades också idag. :o

Re: Spårvagnar i Norrköping den 27/2 2012

Postat: torsdag 01 mars 2012 23:42
av Tramman
Så snart är det slut med Tatra... Och jag som så gärna ville åka i en sådan.

Re: Spårvagnar i Norrköping den 27/2 2012

Postat: fredag 02 mars 2012 8:51
av Andy
Bussmicke skrev:Och hade M11 varit ute hade man väl som vanligt inte fått se vagn 11 eller 13 ute...
Dra til Praha Micke, der er det masse Tatra vogner i ymse utgaver!

Re: Spårvagnar i Norrköping den 27/2 2012

Postat: fredag 02 mars 2012 18:51
av M_M
Willy Forsström skrev:Jag vill tyvärr meddela att det troligen inte blir mera trafik med M11 i Norrköping. Problemen med vagnarna är så stora att det rimligen inte är försvarbart att lägga pengar och arbete på vagnarna. Vagn 39 sattes i trafik på middagen i dag och vagn 66 som saknat kretskort i GAA-lådan är åter i trafik. Ett första försök att köra vagn 22 efter byte av elutrustning misslyckades också idag. :o
Synd för oss diggare som inte tagit tid att åka till Norrköping.

Undrar vad det blir av vagnarna senare? En extremt osannolik användning vore kanske att köra en av vagnarna som släpvagn till Ringliniens Tatravagn :mrgreen:

Det har väl varit uppe femtioelva gånger tidigare, men ägs eller "lånas" vagnarna av Norrköping? D.v.s. är det kommunen/spårvägen eller M06-tillverkaren som bestämmer vad det blir av vagnarna?

P.S. jag läste artikeln om ditt jobb i Kommunalarbetaren, klart trevlig läsning!

Re: Spårvagnar i Norrköping den 27/2 2012

Postat: fredag 02 mars 2012 20:41
av Tramman
M_M skrev:Undrar vad det blir av vagnarna senare? En extremt osannolik användning vore kanske att köra en av vagnarna som släpvagn till Ringliniens Tatravagn :mrgreen:
Det vore ju kul om åtminstonde en bevarades. Osannolikt, men det vore kul.

Re: Spårvagnar i Norrköping den 27/2 2012

Postat: fredag 02 mars 2012 23:13
av Bussmicke
Willy Forsström skrev:Jag vill tyvärr meddela att det troligen inte blir mera trafik med M11 i Norrköping. Problemen med vagnarna är så stora att det rimligen inte är försvarbart att lägga pengar och arbete på vagnarna. Vagn 39 sattes i trafik på middagen i dag och vagn 66 som saknat kretskort i GAA-lådan är åter i trafik. Ett första försök att köra vagn 22 efter byte av elutrustning misslyckades också idag. :o

Ser man på, då är jag tacksam för det jag hunnit åka i Norrköping vad M11 anbelangar.

Re: Spårvagnar i Norrköping den 27/2 2012

Postat: fredag 02 mars 2012 23:14
av Bussmicke
Andy skrev:
Bussmicke skrev:Och hade M11 varit ute hade man väl som vanligt inte fått se vagn 11 eller 13 ute...
Dra til Praha Micke, der er det masse Tatra vogner i ymse utgaver!

Finns tyvärr moderna elelr mordeniserade sådana och minns jag rätt var de inte speciellt snygga..

Re: Spårvagnar i Norrköping den 27/2 2012

Postat: fredag 02 mars 2012 23:58
av Andy
Bussmicke skrev:
Andy skrev:
Bussmicke skrev:Och hade M11 varit ute hade man väl som vanligt inte fått se vagn 11 eller 13 ute...
Dra til Praha Micke, der er det masse Tatra vogner i ymse utgaver!

Finns tyvärr moderna elelr mordeniserade sådana och minns jag rätt var de inte speciellt snygga..
Praha har både moderniserte og orginale Tatra T3, i tilegg har de også en rekke andre Tatra og Skoda vogner

Re: Spårvagnar i Norrköping den 27/2 2012

Postat: lördag 03 mars 2012 20:16
av leifd
Andy skrev:[ quote="Bussmicke"][ quote="Andy"][ quote="Bussmicke"]Och hade M11 varit ute hade man väl som vanligt inte fått se vagn 11 eller 13 ute...[ /quote]

Dra til Praha Micke, der er det masse Tatra vogner i ymse utgaver![ /quote]


Finns tyvärr moderna elelr mordeniserade sådana och minns jag rätt var de inte speciellt snygga..[ /quote]

Praha har både moderniserte og orginale Tatra T3, i tilegg har de også en rekke andre Tatra og Skoda vogner
Nu äre väl så, att Micke bara sett lite på mina bilder (och andras kanske) så han har väl inte sån jättekoll kanske...

Nu är de ju så, att orginal T3 och T3SUCS är på utförsäljning till Pyongyang, (19 vagnar)
se länk http://www.prazsketramvaje.cz/view.php? ... 2008040202
Dock finns ju massor med T3M som är rekonstruerade vagnar (ca 204 vagnar finns)
se länk http://www.prazsketramvaje.cz/view.php? ... 2006040814
Utöver deetta finns ju T3R.P som är rekonstruerade vagnar (ca 630 vagnar finns)
se länk http://www.prazsketramvaje.cz/view.php? ... 2006040819
Sedan finns T3R.PV som är rekonstruerade vagnar på papperet, men i själva verket helt nybyggda vagnar med konventionell korg (ca 70 vagnar finns) Dessa är avsedda att gå i par med T3R.PLF-vagnar,
se länk http://www.prazsketramvaje.cz/view.php? ... 2006040821
Det finns även T3R.PLF som är rekonstruerade vagnar på papperet, men i själva verket helt nybyggda vagnar med låggolvskorg (ca 66 vagnar finns) Dessa är avsedda att gå i par med T3R.PV-vagnar,
se länk http://www.prazsketramvaje.cz/view.php? ... 2006103101

Detta om T3or, sen finns ju en massa annat också, som T6A5, KT8D5, KT8D5.RN2P från Tatra och 14T och 15T från Skoda.

Uppgifter hämtade från denna utmärkta sida om Spårvägen i Prag osch mycket annat,
se länk http://www.prazsketramvaje.cz/index.php
Allt om vagnparken finns här,
se länk http://www.prazsketramvaje.cz/view.php? ... 2006040803
F.ö. mycket sevärd webbplats...

Re: Spårvagnar i Norrköping den 27/2 2012

Postat: söndag 04 mars 2012 9:23
av Andy
leifd skrev:
Andy skrev:[ quote="Bussmicke"][ quote="Andy"][ quote="Bussmicke"]Och hade M11 varit ute hade man väl som vanligt inte fått se vagn 11 eller 13 ute...[ /quote]

Dra til Praha Micke, der er det masse Tatra vogner i ymse utgaver![ /quote]


Finns tyvärr moderna elelr mordeniserade sådana och minns jag rätt var de inte speciellt snygga..[ /quote]

Praha har både moderniserte og orginale Tatra T3, i tilegg har de også en rekke andre Tatra og Skoda vogner
Nu äre väl så, att Micke bara sett lite på mina bilder (och andras kanske) så han har väl inte sån jättekoll kanske...

Nu är de ju så, att orginal T3 och T3SUCS är på utförsäljning till Pyongyang, (19 vagnar)
se länk http://www.prazsketramvaje.cz/view.php? ... 2008040202
Dock finns ju massor med T3M som är rekonstruerade vagnar (ca 204 vagnar finns)
se länk http://www.prazsketramvaje.cz/view.php? ... 2006040814
Utöver deetta finns ju T3R.P som är rekonstruerade vagnar (ca 630 vagnar finns)
se länk http://www.prazsketramvaje.cz/view.php? ... 2006040819
Sedan finns T3R.PV som är rekonstruerade vagnar på papperet, men i själva verket helt nybyggda vagnar med konventionell korg (ca 70 vagnar finns) Dessa är avsedda att gå i par med T3R.PLF-vagnar,
se länk http://www.prazsketramvaje.cz/view.php? ... 2006040821
Det finns även T3R.PLF som är rekonstruerade vagnar på papperet, men i själva verket helt nybyggda vagnar med låggolvskorg (ca 66 vagnar finns) Dessa är avsedda att gå i par med T3R.PV-vagnar,
se länk http://www.prazsketramvaje.cz/view.php? ... 2006103101

Detta om T3or, sen finns ju en massa annat också, som T6A5, KT8D5, KT8D5.RN2P från Tatra och 14T och 15T från Skoda.

Uppgifter hämtade från denna utmärkta sida om Spårvägen i Prag osch mycket annat,
se länk http://www.prazsketramvaje.cz/index.php
Allt om vagnparken finns här,
se länk http://www.prazsketramvaje.cz/view.php? ... 2006040803
F.ö. mycket sevärd webbplats...
I tilegg har man jo to t-bane linjer og en rekke busslinjer, godt øl, rimelig og god mat og en rekke andre ting det går ann å se på

Re: Spårvagnar i Norrköping den 27/2 2012

Postat: söndag 04 mars 2012 19:40
av M_M
Bussmicke skrev:
Andy skrev:
Bussmicke skrev:Och hade M11 varit ute hade man väl som vanligt inte fått se vagn 11 eller 13 ute...
Dra til Praha Micke, der er det masse Tatra vogner i ymse utgaver!

Finns tyvärr moderna elelr mordeniserade sådana och minns jag rätt var de inte speciellt snygga..
Åk till berlin då, utseendeskillnaden mellan Norrköpingvagnarna och de som är i trafik i Berlin är väl i stort sett bara att KT4D i Berlin är ledvagnar medan Norrköpingvagnarna är enkelvagnar?

Re: Spårvagnar i Norrköping den 27/2 2012

Postat: söndag 04 mars 2012 21:57
av leifd
M_M skrev:[ quote="Bussmicke"][ quote="Andy"][ quote="Bussmicke"]Och hade M11 varit ute hade man väl som vanligt inte fått se vagn 11 eller 13 ute...[ /quote]

Dra til Praha Micke, der er det masse Tatra vogner i ymse utgaver![ /quote]


Finns tyvärr moderna elelr mordeniserade sådana och minns jag rätt var de inte speciellt snygga..[ /quote]

Åk till berlin då, utseendeskillnaden mellan Norrköpingvagnarna och de som är i trafik i Berlin är väl i stort sett bara att KT4D i Berlin är ledvagnar medan Norrköpingvagnarna är enkelvagnar?
Micke har varit i Berlin flera gånger, tillsammans med mej, så de var ju ingen nyhet för honom precis.

Re: Spårvagnar i Norrköping den 27/2 2012

Postat: tisdag 06 mars 2012 8:38
av Incentro
leifd skrev:Nu äre väl så, att Micke bara sett lite på mina bilder (och andras kanske) så han har väl inte sån jättekoll kanske...

Nu är de ju så, att orginal T3 och T3SUCS är på utförsäljning till Pyongyang, (19 vagnar)
se länk http://www.prazsketramvaje.cz/view.php? ... 2008040202
Dock finns ju massor med T3M som är rekonstruerade vagnar (ca 204 vagnar finns)
se länk http://www.prazsketramvaje.cz/view.php? ... 2006040814
Utöver deetta finns ju T3R.P som är rekonstruerade vagnar (ca 630 vagnar finns)
se länk http://www.prazsketramvaje.cz/view.php? ... 2006040819
Sedan finns T3R.PV som är rekonstruerade vagnar på papperet, men i själva verket helt nybyggda vagnar med konventionell korg (ca 70 vagnar finns) Dessa är avsedda att gå i par med T3R.PLF-vagnar,
se länk http://www.prazsketramvaje.cz/view.php? ... 2006040821
Det finns även T3R.PLF som är rekonstruerade vagnar på papperet, men i själva verket helt nybyggda vagnar med låggolvskorg (ca 66 vagnar finns) Dessa är avsedda att gå i par med T3R.PV-vagnar,
se länk http://www.prazsketramvaje.cz/view.php? ... 2006103101
Dear Leif D.,

you doubled most of the tramcars available in Praha - the linked lists show the vehicle numbers before and after reconstruction:
So there are "only" 36 / 102 T3M, 315 / 315 T3R.P, 35 / 35 T3R.PV, 33 / 33 T3R.PLF, 147 / 150 T6A5, 47 / 48 KT8D5/KT8D5R.N2

Chris