Londonresa

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Londonresa

Inlägg av micke b »

Ska lite oplanerat till London nästa vecka. Tar gärna emot tips på intressanta saker/platser/linjer, tubnördigt eller bara allmännturistigt.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Londonresa

Inlägg av Kantorn »

micke b skrev:Ska lite oplanerat till London nästa vecka. Tar gärna emot tips på intressanta saker/platser/linjer, tubnördigt eller bara allmännturistigt.
Misstänker att du känner till museet vid Covent Garden (London Transport Museum).

Covent Garden i sin helhet är väldigt speciellt. En underbar livsglädje strålar kring denna marknadsplats.

En lite nördig station är till exempel Aldwych Station, från början Strand Station (inte den nuvarande alltså) som är en nedlagd station på en stump av Piccadilly line. (Den är skyltad Strand Station igen. Lite rörigt, men hallå, vi talar England...)

Hinner du så kan du ta light rail ut till Greenwich för att turistigt stå med en fot på vardera halvklot. Light rail-tåget är lite speciellt i sig.

Mitt tips är att du köper ett oyster-kort redan när du landar (om du kommer till Heathrow vill säga). Ladda det med lite för mycket pengar och du betalar aldrig mer än du behöver. (Ett undantag är Waterloo Station där man måste checka ut och in på ett sätt som står beskrivet i broschyren, gör man inte det dras maxbelopp för ett dygn.) Det är enhetstaxa på bussarna i London.

Jag brukar gå in och insupa atmosfären i Hamleys, världens största (åtminstone förr, vet ej nu) leksaksaffär. Harrods och Fornum & Mason är affärer som (nästan) kräver inträde, men där är också insupbar atmosfär, tycker jag nog.

Det är mina små tips. Jag gör även annat i London de fåtal gånger jag är där: promenerar i Hyde Park/Kensington Gardens, kollar in lite affärer på Oxford Street och Regent Street, bland annat HMV som har allt i skivväg. Selfridges är ett gammaldags NK kan man säga, Primark är en lågprisaffär i sammanhanget. Tate Modern har fått besök av mig två gånger, nästa gång funderar jag på Tate Gallery. St Martin on the fields har gratis konserter (frivillig avgift heter det) varje vardaglunch.

Ja det var lite av mina tips. Gillar du inte dessa har jag kanske flera.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Londonresa

Inlägg av M_M »

Kanske inte helt rykande färsk, en tre år gammal tråd om samma ämne, med länk till lika gammal tråd på Postvagnen

Edit: Postvagnenlänken fungerar men om man inte besöker det forumet ofta så kan man bli tvungen att följa länken två gånger för att den ska "ta"...

Wimbledon är stationen där man verkligen måste ha koll på vad man gör.

Läs den här infobloggen om Oyster o.s.v., det finns en del fällor.

Om du följer Kantorns råd att ladda på Pay-as-you-go-pengar (PAYG) så rekomenderar jag dig att aldrig kolla om du blivit rätt debiterad, för du lär inte orka göra något åt det men väl bli arg över feldebiteringar.

Överväg om det är värt att betala lite extra för undvika felrisken genom att ladda på dag/veckokort för aktuella zoner på oysterkortet.

En del nördigheter går bara att göra vissa dagar. Vilka dagar kommer du åka, och ungefär var kommer du att bo?

Jag håller med Kantorn om att besöka London Transport Museum vid Covent Garden, till och med min totalt spårmuppointresserade sambo tyckte museet var spännande och tog längre tid på sig än jag (eftersom jag redan läst en hel del av det som de informerade om).

Trots att jag föredrar spårtrafik så är ett tips att åka med dubbeldäckarbussarna och försöka få en plats långt fram (helst längst fram) på övervåningen, det ger en rätt bra sightseeingtur.

Light Rail-systemet som Kantorn nämner heter DLR på alla kartor och i all info från TfL.

Oysterkort kan köpas vid Liverpool Street Station om du kommer från Stansted. Ett tips om du flyter till Stansted är att köpa flygtåg/flygbussbiljetter genom att följa länk från flygbolagets sida för bättre priser. Om du vill så prova att följa länk från varje flygbolag som flyger där - sist gick det att följa allas men Ryan Airs länk gav bäst tågbiljettpris.
Om du landar sent så kan det vara bra att veta att biljettluckorna kan ha olika stängningstid för tunnelbanedelen och "järnvägdelen" vid större stationer som t.ex. Liverpool Street. Sist jag åkte var det också så att järnvägsdelen hade bättre kartor men man fick fråga efter dem i deras biljettluckor.

En varning är kanske på plats, det mesta i London är relativt dyrt, räkna med att det kostar lite mer än i t.ex. Stockholm. Räkna också med halvstor risk för rätt ruttet rörmokeri - det är fortfarande vanligt med två separata utlopp för varmvatten och kallvatten så att man inte kan få rinnande ljummet vatten i handfatet. Tyvärr brukar kranarna sitta för långt isär för att man ska kunna göra såhär :wink: Var för övrigt beredd på att det kan bli ungefär såhär. Sist jag var i London så råkade jag ut för ett badrum där man inte kunde slå av "kar" när man valde "dusch" och det dessutom var olika temperatur på vattnet till duschen och "kar". Vattnet blandades iaf både i duschen och "kar", så det gick bra att tvätta händerna i badkaret. Handfatet dög bara för tandborstning...
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Londonresa

Inlägg av bark »

Besök någon av de historiska pubarna och insup lite atmosfär och en pint porter.

Rekommenderade:
  • Cittie Of Yorke, 22 High Holborn, WC1
  • The George Inn, 77 Borough High Street, SE1
  • Ye Olde Mitre, 1 Ely Court, EC1N
  • The Market Porter, 9 Stoney Street, SE1
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Re: Londonresa

Inlägg av micke b »

Tackar för tipsen, alla! Det är jobb som tar mig dit, så eventuell fritid blir främst på kvällarna, men jag ska försöka stanna över helgen.
Boendet är inte klart än, men gissningsvis blir det någonstans i city.

Kantorn, oavsett om det är principer eller tips du kan plocka fram andra av så tror jag inte mitt besök kommer bli så shopping-inriktat. Men klart att det vore kul att kolla in någon av de kända.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Londonresa

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Ett tips om du flyter till Stansted är att köpa flygtåg/flygbussbiljetter genom att följa länk från flygbolagets sida för bättre priser. Om du vill så prova att följa länk från varje flygbolag som flyger där - sist gick det att följa allas men Ryan Airs länk gav bäst tågbiljettpris.
En riktig spårmupp kommer väl till London via kanaltunneln? :roll: :wink: :lol:
micke b skrev:Boendet är inte klart än, men gissningsvis blir det någonstans i city.
Var bara försiktig med begreppet city. Man åker inte till London city för att shoppa. (Utom möjligen om man skall handla aktier, valutor, stapelvaror etc.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Londonresa

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:
M_M skrev:Ett tips om du flyter till Stansted är att köpa flygtåg/flygbussbiljetter genom att följa länk från flygbolagets sida för bättre priser. Om du vill så prova att följa länk från varje flygbolag som flyger där - sist gick det att följa allas men Ryan Airs länk gav bäst tågbiljettpris.
En riktig spårmupp kommer väl till London via kanaltunneln? :roll: :wink: :lol:
Om det ändå vore så enkelt... Undrar vad marginalkostnaden ligger på för att producera resor Sverige-London via järnväg? Med en personlig tågbunden biljett hela vägen så kanske man skulle kunna sälja hela resan till ett pris som kanske inte är ohemult dyrare än flyget, men då måste ju en massa operatörer längs vägen komma överens och kanske koppla sina IT-system så att en billig biljett bara erbjuds då samtliga deletapper har gott om platser...
LÅ1 skrev:
micke b skrev:Boendet är inte klart än, men gissningsvis blir det någonstans i city.
Var bara försiktig med begreppet city. Man åker inte till London city för att shoppa. (Utom möjligen om man skall handla aktier, valutor, stapelvaror etc.)
Riktigt bra varning. "The city of London" är alltså en kommun som ligger omkring området med stationer som Bank, Liverpool Street o.s.v. och är ett rätt tråkigt "businessområde". West End är väl samlingsnamnet för centrum väster om "city" och det är där det mesta verkar hända. Hela stor-London kallas Greater London och är nog vad som normalt avses om man bara säger London.


Just ja, ett tips är också att faktiskt kolla på en grafisk karta hur tunnelbanan går. Ibland kan det vara bara ett par minuters promenad mellan två platser som ser ut att ligga långt från varandra på den schematiska kartan, ibland är det tvärt om.

Försök att få tag på busslinjekartor för de områden du kan tänkas besöka. De innehåller en i stort sett komplett (om än lite förenklad, om jag inte minns fel) karta och har också spårtrafiklinjerna utritade grafiskt.

Ett till restips är att sist jag kollade så verkade det i princip stört omöjligt att köpa ett kontantkort för att mobilsurfa nån vecka, så om du har med dig en dator så kan du nog bara räkna med att använda den på hotellet och andra ställen där det finns wifi. Nån annan kanske har bättre tips - tricket är nog att köpa ett kontantkort egentligen för mobiltelefon med nån slags engångsbelopp för surfande under en viss tid, fast då behöver man veta vilket "APN" som gäller och det verkar inte mjukvarorna till mobilsurfmodemen för datorer klara att fixa automagiskt.
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Re: Londonresa

Inlägg av micke b »

M_M skrev:"The city of London" är alltså en kommun som ligger omkring området med stationer som Bank, Liverpool Street o.s.v. och är ett rätt tråkigt "businessområde".
Precis så, men eftersom jag har ett tråkjobb är det ändå en poäng att ha nära dit ;-)
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Londonresa

Inlägg av M_M »

Jobb i det området kan nog iofs vara roligt, men om man inte har jobbärenden där är nog området tråkigt. :)
Skriv svar