Sida 1 av 3
Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Postat: torsdag 23 februari 2012 17:13
av LÅ1
Man planerar att totalrenovera T-banan väster om Alvik om ett par år. Planerna är än så länge lösa. Allt enligt lokalblaskan Mitt i.
Läs här (sid 1 + 5)
Har en känsla av att det blir besvärligare med denna avstängningen än med Farstagrenen. Men här borde man väl kunna köra ersättningsbussar till Hjulstagrenens stationer, för där finns väl kapacitet över? Eller?
Att bussa folk till Spånga station kanske inte är så bra, för jag antar att tågen där redan är smockfulla. Eller har jag fel?
Sedan väntar vi bara på totalavstängningen Gullmarsplan - Alvik någon gång 2017 eller så!

Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Postat: torsdag 23 februari 2012 18:59
av Lennart Petersen
LÅ1 skrev:Man planerar att totalrenovera T-banan väster om Alvik om ett par år. Planerna är än så länge lösa. Allt enligt lokalblaskan Mitt i.
Läs här (sid 1 + 5)
Har en känsla av att det blir besvärligare med denna avstängningen än med Farstagrenen. Men här borde man väl kunna köra ersättningsbussar till Hjulstagrenens stationer, för där finns väl kapacitet över? Eller?
Att bussa folk till Spånga station kanske inte är så bra, för jag antar att tågen där redan är smockfulla. Eller har jag fel?
Sedan väntar vi bara på totalavstängningen Gullmarsplan - Alvik någon gång 2017 eller så!

När man renoverade Gullmarsplan-Slussen med spårbyte en sommar så kördes det på enkelspår och tågen gick i konvojer i vardera riktningen. Det fungerade rätt hyfsat som jag minns, jag kom hem ordentligt i vart fall... !
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Postat: torsdag 23 februari 2012 20:35
av M_M
Vad sägs att åtminstone som debattinlägg föreslå avstängning av bilvägen för privatbilar i rusningen för att ersättningsbussar ska kunna komma fram?

Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Postat: torsdag 23 februari 2012 21:03
av spårlasse
Fast undrar om uppgiften inte delvis är en s.k. tidningsanka. SL själva har i sina officiella dokument aldrig pratat om något annat än Hässelby-Råcksta - dessutom har den övriga sträckan renoverats för ett femtontal år sedan - så det är nog inte aktuellt.
Hässelby-Råcksta är ju inte något större problem egentligen att klara av - rimligen bör man väl kunna ha två tåg vändande vid Råcksta i tiominuterstrafik på vardera. Morgonrusningen kan väl bli lite knepig - om avstängningen måste ske för mycket före och efter sommartidtabellen. Det kan också vara svårt men att få ut vagnar från Vällingbydepån och samtidigt ha bra turtäthet. Samtidigt behövs ju då inte lika många vagnar - så under sommaren lär man väl nästan klara sig med som ryms i Högdalen. Och några utgående från Vällingbydepån kommer ju ändå inte vara något problem.
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Postat: torsdag 23 februari 2012 21:41
av Lennart Petersen
M_M skrev:Vad sägs att åtminstone som debattinlägg föreslå avstängning av bilvägen för privatbilar i rusningen för att ersättningsbussar ska kunna komma fram?

Då har du korkat igen hela Solna !
Men T-banan över Liljeholmsbron är ju i princip helt nybyggd sedan man flyttade den i ett par omgångar i samband med bygget an en till brodel. Ett tag var det faktiskt 4 spår över bron !
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Postat: torsdag 23 februari 2012 22:11
av Klfh
Lennart Petersen skrev:
Då har du korkat igen hela Solna !
Men T-banan över Liljeholmsbron är ju i princip helt nybyggd sedan man flyttade den i ett par omgångar i samband med bygget an en till brodel. Ett tag var det faktiskt 4 spår över bron !
Ursäkta en dum amatör, men hur avlastar man västerortstrafiken genom att använda liljeholmsbron? :S
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Postat: torsdag 23 februari 2012 22:17
av LÅ1
Lennart Petersen skrev:M_M skrev:Vad sägs att åtminstone som debattinlägg föreslå avstängning av bilvägen för privatbilar i rusningen för att ersättningsbussar ska kunna komma fram?

Då har du korkat igen hela Solna !
Men T-banan över Liljeholmsbron är ju i princip helt nybyggd sedan man flyttade den i ett par omgångar i samband med bygget an en till brodel. Ett tag var det faktiskt 4 spår över bron !
Liljeholmsbron? Du menar förstås Tranebergsbron. Dessa båda broar har väl det gemensamt att de egentligen är flera broar. Liljeholmsbron är två broar och Tranebergsbron numera tre, varav en är för T-banan. Men som du säger, den bron är ju helrenoverad för ett antal år sedan. 15? 20? Tiden går fort, åtminstone när man blickar bakåt.
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Postat: torsdag 23 februari 2012 23:16
av Lennart Petersen
LÅ1 skrev:Lennart Petersen skrev:M_M skrev:Vad sägs att åtminstone som debattinlägg föreslå avstängning av bilvägen för privatbilar i rusningen för att ersättningsbussar ska kunna komma fram?

Då har du korkat igen hela Solna !
Men T-banan över Liljeholmsbron är ju i princip helt nybyggd sedan man flyttade den i ett par omgångar i samband med bygget an en till brodel. Ett tag var det faktiskt 4 spår över bron !
Liljeholmsbron? Du menar förstås Tranebergsbron. Dessa båda broar har väl det gemensamt att de egentligen är flera broar. Liljeholmsbron är två broar och Tranebergsbron numera tre, varav en är för T-banan. Men som du säger, den bron är ju helrenoverad för ett antal år sedan. 15? 20? Tiden går fort, åtminstone när man blickar bakåt.
Ja där blev det en präktig vurpa, Tranebergsbron var det förstås som avsågs, och det insåg förhoppningsvis läsarna.
Broarna, för det räknas som flera, nybyggdes och totalrenoverades mellan 1999 och 2005 så det är ganska nyligen och dom bör väl vara i gott skick en 30-40 år minst.
Det gick till så att först byggdes en tredje bro i söder dit vägtrafiken flyttade, så flyttade T-banan till den gamla vägbron varefter T-banebron renoverades. När det var klart flyttades T-banan tillbaka till sitt gamla läge (en kort period fanns det fyra spår tillgängliga) varefter gamla vägbron renoverades och när det var klart var allt nytt eller helrenoverat.
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Postat: fredag 24 februari 2012 0:38
av daniel_s
spårlasse skrev:Fast undrar om uppgiften inte delvis är en s.k. tidningsanka. SL själva har i sina officiella dokument aldrig pratat om något annat än Hässelby-Råcksta - dessutom har den övriga sträckan renoverats för ett femtontal år sedan - så det är nog inte aktuellt.
Hässelby-Råcksta är ju inte något större problem egentligen att klara av - rimligen bör man väl kunna ha två tåg vändande vid Råcksta i tiominuterstrafik på vardera.
Går inte med nuvarande spårlayout. Idag har man bara ett spår att välja på (det vanliga) när man närmar sig Råcksta på medspår.
Man kan nog i och för sig klara 5-minuterstrafik under maxtimmen på morgonen genom att låta vartannat tåg vara ett utgående tåg från Vällingbydepån. På eftermiddagen blir det en lite större utmaning att göra så, eftersom ingående tåg och vändande tåg måste samsas på samma spår, men det går nog.
Ett alternativ är förstås att lägga in en ny växelförbindelse.
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Postat: fredag 24 februari 2012 8:16
av Klfh
daniel_s skrev:
På eftermiddagen blir det en lite större utmaning att göra så, eftersom ingående tåg och vändande tåg måste samsas på samma spår, men det går nog.
Ett alternativ är förstås att lägga in en ny växelförbindelse.
Kan man inte köra motspår från Åkeshov (eller var nu närmaste lämpliga växel liggger) under eftermiddagen för att komma runt det problemet?
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Postat: fredag 24 februari 2012 8:29
av M_M
Vilken turtäthet klarar man om man betraktar den sista sträckan (väster om den punkt där man har en "riktig" kryssförbindelse) som två helt oberoende enkelspår?
Möjlig trafikering skulle t.ex. kunna vara att köra varannat tåg på varannat spår, eller att köra in två tåg i taget per spår (och låta det västraste tåget (på varje spår) alltså "stå över ett kast" i tunnelbanemonopolspelet).
Om man bara ser till att ha kvar plats nog väster om stationen för att ha ytterligare ett eller två tåg stående så lär det väl funka. Det lär ju inte uppstå någon fordonsbrist eftersom det ändå är tåg som annars skulle gått till Hässelby.
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Postat: fredag 24 februari 2012 9:20
av spårlasse
daniel_s skrev:spårlasse skrev:Fast undrar om uppgiften inte delvis är en s.k. tidningsanka. SL själva har i sina officiella dokument aldrig pratat om något annat än Hässelby-Råcksta - dessutom har den övriga sträckan renoverats för ett femtontal år sedan - så det är nog inte aktuellt.
Hässelby-Råcksta är ju inte något större problem egentligen att klara av - rimligen bör man väl kunna ha två tåg vändande vid Råcksta i tiominuterstrafik på vardera.
Går inte med nuvarande spårlayout. Idag har man bara ett spår att välja på (det vanliga) när man närmar sig Råcksta på medspår.
Man kan nog i och för sig klara 5-minuterstrafik under maxtimmen på morgonen genom att låta vartannat tåg vara ett utgående tåg från Vällingbydepån. På eftermiddagen blir det en lite större utmaning att göra så, eftersom ingående tåg och vändande tåg måste samsas på samma spår, men det går nog.
Ett alternativ är förstås att lägga in en ny växelförbindelse.
Ajdå, tänkte inte på det - nu kan man ju förvisso vända ungefär var femte minut med enkelspår. Kräver väl troligen hoppelag och lite andra åtgärder (att lägga till någon extraminut fram till Råcksta exempelvis - tågen till Vällingby är ju nästan konstant ett par minuter försenade i eftermiddagstrafiken - eller nästan alla tider på dygnet förresten). Elephant & Castle klarar ju 22 tåg i timmen med två spår, Waterloo & Cityline klarar väl något liknande på bara ett spår (fast då är ju föstås sträckan så kort att det går bra med minimala vändtider - man har förvisso två spår i Bank, men man använder ju bara ett normalt).
Det lämpligaste under iaf sommartidtabellen borde ju dock vara att köra med 7,5-minuterstrafik i högtrafik till Råcksta. Oftast brukar man väl ha 2,5-minutertrafik under en större del av sommaren i högtrafik, så det kommer nog att krävas. Har för mig att blåa linjen även skulle stängas av 2013 - men frågan är ju här om Hässelbyavstängningen då är förskjutet till 2014, eller om 2013 fortfarande gäller. Så upplägget 7,5 från Råcksta, Åkeshov och Alvik skulle nog fungera rätt bra (även 7,5-minuterstrafik ger förstås en aning korta vändtider - men inte kortare än man ju normalt brukar använda i tunnelbanan till och från - även om det i regel är något bättre på de västra vändpunkterna idag).
Men frågan är ju förstås också hur mycket växel 1454 stoppar upp trafiken...
Som du säger, så borde man ju under morgonrusningen kunna ha 5-minuterstrafik med utgående tåg (eller till och med tätare)- ingående tåg behöver ju inte vara något problem (turtätheten blir ju ändå inte jämn 5-minuterstrafik - så om det ingående tåget ankommer 3-minuter innan, lär man ju ändå hinna vända nästkommande tåg.
Man skulle ju också annars kunna använda depåspåren för vändning. Men det kräver nog att man har en del marginal - alltså att tåg som ankommer Råcksta får stå (som planering), ca 3-minuter på norrgående spår, sedan köra in på depåspåret och vända och ut på södergående, där det också då bör finnas ungefär 3-minuters marginal. Däremot vinner man väl inte så mycket på en sådan lösning gentemot att vända alla tåg på norrgående spår - men man får iaf något bättre med marginaler mot förseningar.
Fast mitt tips om jag känner SL rätt är nog att man kör med 10-minuterstrafik och några utgående tåg som möjligt komplement. Problemet är ju då bara att klara vändningarna på de andra stationerna på banan. Alvik blir lätt knepigt med för tät trafik - även om det förstås går att ha 5-minutersvändningar där, men det kan bli knepigt att klara det i högtrafik. Och Åkeshov fungerar ju inte med tätare än var 6:e minut som max.
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Postat: fredag 24 februari 2012 9:26
av M_M
Hur ser det ut på platsen? Är det "bara" två växlar, ev. ett spårkors och några slipers samt arbete som behövs för att kunna vända på båda spåren, eller är det t.ex. så att det inte finns bärighet mellan spåren förutom för den diagonal som nuvarande förbindelsespår ligger på?
Om det inte är jättedyrt/omständigt att fixa vändmöjlighet på båda spåren så är det nog en bättre idé än att t.ex. behöva köra vissa ersättningsbussar längre in mot centrum?
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Postat: fredag 24 februari 2012 11:53
av spårlasse
M_M skrev:Hur ser det ut på platsen? Är det "bara" två växlar, ev. ett spårkors och några slipers samt arbete som behövs för att kunna vända på båda spåren, eller är det t.ex. så att det inte finns bärighet mellan spåren förutom för den diagonal som nuvarande förbindelsespår ligger på?
Om det inte är jättedyrt/omständigt att fixa vändmöjlighet på båda spåren så är det nog en bättre idé än att t.ex. behöva köra vissa ersättningsbussar längre in mot centrum?
Problemet är väl att ytan där växeln ligger är ganska begränsad - mellan två broar. Så en korsväxel måste man nog ha istället i sådana fall - men det är det nog tyvärr ont om plats för. Ifall man inte har någon brist på tåg (och förare), kan man ju dock avända depån - tyvärr tog man ju bort ett spår från depån till Råcksta - så det är enkelspår på biten ner till depån. Detta ställer ju till det och i sådana fall innebär det att man måste använda det som vändbrygga nästan. I sådana fall bör man nog dock kunna klara avgång med tåg ca var 3:e minut (om än punktlighetsbristen på gröna linjen nog inte riktigt klarar av det) - men var 4-5:e minut bör vara möjligt i sådana fall.
Men här har vi ju lite förenklat utgått från att man kan använda Vällingbydepån. Det finns ju en bro även mellan stationen och depån - om den också måste renoveras blir det förstås problem, - men kanske kan man göra där som man gjorde när Hagsätragrenen upprustades (bara stänga av depån under högsommaren).
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Postat: fredag 24 februari 2012 15:00
av AdrianLangemar
Om man alla resenärerna till Vällingby-Hässelby strand ska åka buss till Råcksta under vintertidtabellen måste man ha två vändspår. Alla andra lösningar är otänkbara. Förstår dock inte varför man inte skulle kunna sätta in en motväxel norr om den nuvarande växeln mellan Blackeberg och Råcksta, den nuvarande växeln är ju precis norr om den södra bron. Om inte det går kanske man kan ordna någon vändmöjlighet norr om Råcksta. Om inte ens det går är det bättre att sätta in en motväxel mellan Ängbyplan och Islandstorget och vända vid Islandstorget i rusningstrafik.
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Postat: fredag 24 februari 2012 15:47
av M_M
En bonusfundering är om man kanske kan prioritera arbetena så att sträckan närmast väster om Råcksta (iaf till och med Vällingby) blir klara under sommartidtabellen, så att vintertidtabellens bussersättning bara behöver gå till Vällingby?
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Postat: fredag 24 februari 2012 22:54
av daniel_s
AdrianLangemar skrev:Om man alla resenärerna till Vällingby-Hässelby strand ska åka buss till Råcksta under vintertidtabellen måste man ha två vändspår.
Egentligen är väl Råcksta ett rätt så besvärligt ställe att ha omstigning till och från bussarna på, speciellt med tanke på den begränsade kapaciteten i trappan. Även Jämtlandsgatan blir nog lätt överbelastad av alla bussar. Där parkeringshuset är nu hade det varit praktiskt att kunna anlägga en provisorisk bussterminal med träplattform mot det närmaste spåret, men det blir det ju ingenting av nu.
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Postat: lördag 25 februari 2012 8:45
av spårlasse
daniel_s skrev:AdrianLangemar skrev:Om man alla resenärerna till Vällingby-Hässelby strand ska åka buss till Råcksta under vintertidtabellen måste man ha två vändspår.
Egentligen är väl Råcksta ett rätt så besvärligt ställe att ha omstigning till och från bussarna på, speciellt med tanke på den begränsade kapaciteten i trappan. Även Jämtlandsgatan blir nog lätt överbelastad av alla bussar. Där parkeringshuset är nu hade det varit praktiskt att kunna anlägga en provisorisk bussterminal med träplattform mot det närmaste spåret, men det blir det ju ingenting av nu.
Är väl ingen höjdare, men å andra sidan är ju uppgången i Vällingby inte så stor heller - ett problem har väl varit Vattenfall i Råcksta som har inneburit rätt många passagerare i motriktning - men vid de laget kanske man har hunnit flytta in i det nya huset vid Solna stn?
Men jag tror nog att Jämtlandsgatan kan fungera - det blir förstås lite längre gångavstånd - men man får helt enkelt ta bort parkeringen längs vägen under avstängningen, och då har man ju rätt mycket plats, om än det blir lite längre gångavstånd. Man får helt enkelt ha avstigning på den sida där stationen ilgger - sedan får man använda hela den andra sidan av Jämtlandsgatan till bussuppställning och hållplatser. Detta fungerar ju också bra då man har en rondell längre bort vid Jämtlandsgatans slut, som fungerar bra för bussarna att vända vid.
Problemet är väl bara för att trafiken skall fungera bra- så bör man nästan förlänga iaf flertalet av busslinjerna som vänder vid Vällingby till Råcksta under ombyggnaden - och då måste man ju göra plats för detta också. Samtidigt är det ju nödvändigt också för att man skall få plats med ersättningstrafiken i Vällinby - där finns ju ingen riktigt bra alternativ plats - i Högdalen kunde man ju lösa det rätt bra - trots att ersättningshållplatserna låg en bit från busstorget. Här måste man alltså nästan använda några av uppställningshållplatserna vid terminalen i Vällingby för att det skall fungera och då måste nästan bara av det skälet en del busslinjer förlängas till Råcksta. Men också givetvis pågrund av det finns en del tunga busslinjer som ju helt skulle fylla ett par ersättningsbussar om de kommer in samtidigt - det skulle helt enkelt inte fungera något bra.
Samtidigt bör man förstås försöka ha direktbussar mellan Råcksta och Hässelby gård (iaf i högtrafik)- så att de slipper upp i Vällingby och knöla och även några av de lokala busslinjerna i högtrafik skulle man nog kunna dra direkt dit - utan att köra upp till Vällingby (dock alltid svårt när den normala ändhållplatsen också är en relativt stor målpunkt).
Sedan är ju förstås problemet om man bara skulle välja 10-minuterstrafik till/från Råcksta med tunnelbanan. Blir svårt att få till en bra ersättningstrafik som passar det - och den extra restiden blir ju fort obekväm. I sådana fall skulle man nog nästan bli tvungen att låta en del bussar fortsätta till/från Åkeshov. Men sedan som antytts är det ju nästan omöjligt att klara trafiken ända till Alvik med 5-minuterstrafik - utanför den absoluta högsommaren. Så någon lösning måste man hitta. Som vi dock kunde konstatera är det ju inget problem att under maxtimmen klara av tätare trafik med utgående tåg.
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Postat: lördag 25 februari 2012 10:19
av Söderort FTW
Har Alvik 1 eller 2 uppställningsspår?
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Postat: lördag 25 februari 2012 10:21
av AdrianLangemar
Alvik har 2 uppställningsspår.