Sida 1 av 2
lidingö lok
Postat: fredag 17 februari 2012 18:22
av mikael
Vad kommer att ske med Lidingö loket som står vid Hammarbyverkstaden?
Re: lidingö lok
Postat: fredag 17 februari 2012 19:05
av Harald
Det har erbjudits hågade museiföreningar, men om ingen vill ha det kommer det att skrotas.
Re: lidingö lok
Postat: fredag 17 februari 2012 22:45
av M_M
Lite synd!
Jag förstår att ingen av nuvarande föreningar är sugna på att göra loket till sitt eget eftersom det inte riktigt passar in i järnvägsföreningarnas verksamheter och då återstår i princip bara Malmköping (som redan har rätt mycket att göra...) och möjligen en egen förening typ den som är kopplad till museivagnen påsaltsjöbanan. Dessutom är möjligheterna att få allmänhetens intresse och få in biljettintäkter troligen rätt lågt för detta lok jämfört med många andra fordon som föreningarna bevarar.
Det vore dock synd om loket skrotas eftersom det är sverigeunikt så tillvida att det både går på spårvägspänning och batteri. Dessutom ser det klart mer "järnvägsmässigt" ut än Helsingborg/Göteborg-spårvägloken.
Bonusfråga: finns det några bevarade svenska lok som både går på järnvägsspänning och batteri?
Hur är skicket på loket, uselt eller kan det köras med relativt små reparationer? Om jag förstått rätt så har det ett tag förvarats på något sidospår inne i tunnelbanans tunnlar?
Re: lidingö lok
Postat: fredag 17 februari 2012 22:54
av Lars Stegenius
Loket har stått i Hammarbys uppställningshall i många år. Ett problem är att ackumulatorerna är urtagna.
//Lars S
Re: lidingö lok
Postat: fredag 17 februari 2012 23:24
av Jeff
M_M skrev:
Bonusfråga: finns det några bevarade svenska lok som både går på järnvägsspänning och batteri?
Öc 395 hos Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle och Öd 450 hos Malmbanans Vänner.
http://www.jarnvag.net/index.php/lokgui ... a-ellok/ob
Re: lidingö lok
Postat: lördag 18 februari 2012 0:04
av M_M
Lars:
Går loket att köra (på "korrekt" sätt) under tråd utan ackumulatorer, eller fyller de någon funktion även under tråd?
Jeff:
Aha, tack för infon!
Re: lidingö lok
Postat: lördag 18 februari 2012 16:17
av Lars Stegenius
M_M skrev:Lars:
Går loket att köra (på "korrekt" sätt) under tråd utan ackumulatorer, eller fyller de någon funktion även under tråd?
Jeff:
Aha, tack för infon!
Har ingen aning, tyvärr.
//Lars S
Re: lidingö lok
Postat: lördag 18 februari 2012 18:28
av 218
Kanske kan lösas ändå. Sådana där ackar fanns åtminstone för några år sedan att hyra via Warta!
Tyska DB exempelvis hyrde alla sina ackar av Warta eller leasade ska man kanske säga då fullservice ingick på ackarna.
218
"Det är alltid för tidigt att ge upp!"

Re: lidingö lok
Postat: lördag 18 februari 2012 21:21
av Lars Stegenius
218 skrev:Kanske kan lösas ändå. Sådana där ackar fanns åtminstone för några år sedan att hyra via Warta!
Tyska DB exempelvis hyrde alla sina ackar av Warta eller leasade ska man kanske säga då fullservice ingick på ackarna.
218
"Det är alltid för tidigt att ge upp!"

Då blir det ju en kostnadsfråga - hur mycket är det värt att hålla liv i ett lok med begränsad användning.
Och redan 2005 fick jag budskapet från SLs dåvarande Fordonsavdelning att loket skulle skrotas. Men någonstans i byråkratin glömde man väl bort det...
//Lars S
Re: lidingö lok
Postat: lördag 18 februari 2012 23:04
av M_M
En bonusfråga är hur mycket av järnvägen till Värtan som kommer bli kvar när Spårväg City ansluts till Ropsten, och om det går att få till nån koppling mellan järnväg-spårväg där (och vilka kurvradier, STAX, lastprofil o.s.v. det blir från den anslutningen och ut mot Lidingö). Med en sådan koppling så skulle man kunna ta betalt av resenräer för att köra några semi-museala muppfärder med gammelpersonvagnar dragna av det här loket ute på Lidingö.
Risken är väl dock stor att sådana övningar får göras på trafikfri tid, om det mot förmodan över huvud taget blir nån spåranslutning och om lastprofilen ens rymmer Trafikverk-lastprofil-personvagnar ens utan mötande trafik på dubbelspårsträckorna. Idag finns det ju ingen anledning till att bygga med Trafikverk-profil på de sträckor som byggs om på Lidingöbanan.
Saltsjöbanan lider också av att spåranslutning till Trafikverkets nät i praktiken saknas. Om det hade funnits anslutning till Tvärbanan i Sickla kanske (eller troligare kanske inte) det gått att snirkla över några personvagnar via Tvärbanan på småtimmarna på trafikfri tid, om man hittar personvagnar vars boggier tål att vridas så mycket som behövs i snäva kurvor och inte är så skrymmande att de krockar med fasta föremål.
Den enda återstående möjligheten att faktiskt köra nån slags passagerartrafik med loket under tråd är väl då det musealt rätt tveksamma att dra spårvagnssläpvagnar, eller det kanske lite korrektare (även om loket normalt aldrig dragit personvagnar) att köra loket framför en elektrisk tågvärmevagn där man helt enkelt hänger på likriktare på tågvärmespänningen och matar in på lokets strömavtagaringång. Det kommer se lite krystat ut med strömavtagaren uppe på "fel" fordon, men tekniskt skulle det iaf fungera.
En bonusfråga är annars om lokets skick i övrigt kanske till och med är så bra att det kan duga för enklare växling i stil med den som görs med de (två vad jag vet) ASF'er från f.d. DDR som finns på ett par ställen i Sverige? ASF'er är alltså en slags ackumulatorlokomotor som bara laddas med fast laddning och som i Sverige används bland annat av Tågab i Värmland och jag-har-glömt-vilka-det-var nånstans norröver där Wermelin brukar visa bilder från på Postvagnen. Poängen är väl att ett ackumulatorlok är en arbetsmiljömässig dröm jämfört med att dundra runt med dieselavgaser inomhus när man knuffar fordon in/ut vid verkstäder. För ett mindre järnvägspysselföretag så kanske det inte är så rackarns främmande att fixa laddning genom att helt enkelt bygga en egen lämplig laddare, kanske av bra-att-ha-delar. (Exempelvis så borde transformatorerna för tågvärme från tre likadana personvagnar kanske gå att använda för att transformera elnätets 230V till lämplig laddningsspänning, sådana transformatorer kan kanske tänkas vara sånt som ligger i bra-att-ha-lådorna hos nån tågpysslare).
Re: lidingö lok
Postat: söndag 19 februari 2012 18:59
av Lars Stegenius
Det ska kanske sägas att järnvägsbufferterna på loket är borttagna och skruvkopplen ersatta med "apskallar", den koppeltyp SL använder på sina arbetsfordon och som är (någorlunda) mekaniskt kompatibla med Westinghouse-kopplen på Cx-vagnarna.
Jag säger någorlunda kompatibla eftersom man efter branden i Rinkeby 2005 lyckades tappa ett vagnpar när det skulle bogseras undan från brandplatsen med hjälp av ett arbetslok.
Efter det förbjöds bogsering av tunnelvagnar med lok vilket ställde till det i Hammarbyverkstan där man bogserade tunnelvagnar med lok, specifikt loket Gullplutten, i stort sett varje dag. Dock utan att tappa vagnarna. Begränsningen upphävdes snabbt.
Och Gullplutten har visst flyttat till Malmköping efter att ha blivit ersatt av Dunderklumpen.
//Lars S
PS. Jag ställer gärna upp och visar hur man kör Gullplutten. Det är det roligaste spårfordon jag kört!
Re: lidingö lok
Postat: söndag 19 februari 2012 19:25
av M_M
Aha! Är de borttagna delarna kastade eller finns de sparade nånstans? Det är kanske till och med standardgrejer som går att flytta mellan en hel driva olika fordonstyper?
Hur har SL använt loket, har det kanske tunnelbaneströmavtagare också eller?
Re: lidingö lok
Postat: söndag 19 februari 2012 23:13
av Lars Stegenius
M_M skrev:Aha! Är de borttagna delarna kastade eller finns de sparade nånstans? Det är kanske till och med standardgrejer som går att flytta mellan en hel driva olika fordonstyper?
Hur har SL använt loket, har det kanske tunnelbaneströmavtagare också eller?
Hur "standard" järnvägsbufferterna var har jag ingen aning om men sådana grunkor är väl ganska "standard". Och loket har inte anpassats för användning i tunnelbanan.
Snarare verkar det som om loket hamnat i Hammarby och sedan glömts bort i byråkratin efter att takströmavtagaren tagits bort och ackumulatorerna tagits ur och, enligt uppgift, återvunnits. Men jag har för mig att jag sett en obekräftade uppgift på detta forum att ackumulatorerna hamnade i någon av de Baltiska staterna, oklart vilken.
//Lars S
Re: lidingö lok
Postat: måndag 20 februari 2012 9:44
av Henrik Schütz
Vad säger spårvägsmuseet i stockholm om att bevara loket?
HS
Re: lidingö lok
Postat: måndag 20 februari 2012 13:58
av Odd
Skall det finnas kvar godstrafik på värtabanan?
Re: lidingö lok
Postat: måndag 20 februari 2012 13:59
av Henrik Schütz
Ja
Re: lidingö lok
Postat: måndag 20 februari 2012 14:26
av Odd
Bra.
Vad klarar loket av för kurvradier? Kan det gå i spårvägsspår?
Re: lidingö lok
Postat: måndag 20 februari 2012 15:08
av Lennart Petersen
Henrik Schütz skrev:Vad säger spårvägsmuseet i stockholm om att bevara loket?
HS
Erbjudandet för museer och föreningar att ta hand om loket har nu funnits en längre tid och ingen verkar vara intresserad.
Re: lidingö lok
Postat: måndag 20 februari 2012 19:38
av M_M
Lennart Petersen skrev:Henrik Schütz skrev:Vad säger spårvägsmuseet i stockholm om att bevara loket?
Erbjudandet för museer och föreningar att ta hand om loket har nu funnits en längre tid och ingen verkar vara intresserad.
Har det basunerats ut på Järnvägshistoriskt forum? Har det basunerats ut till föreningarna, eller är det mest så att SL har ett internt beslut som säger "om nån vill ha loket så ger vi bort det"?
Re: lidingö lok
Postat: måndag 20 februari 2012 19:51
av Harald
M_M skrev:Lennart Petersen skrev:Henrik Schütz skrev:Vad säger spårvägsmuseet i stockholm om att bevara loket?
Erbjudandet för museer och föreningar att ta hand om loket har nu funnits en längre tid och ingen verkar vara intresserad.
Har det basunerats ut på Järnvägshistoriskt forum? Har det basunerats ut till föreningarna, eller är det mest så att SL har ett internt beslut som säger "om nån vill ha loket så ger vi bort det"?
Förslag till aktivitet: Skriv google.se i webbläsarens adressfält och tryck på "Return". Skriv sedan "lidingöbanans lok site jvmv2.se" i sökfältet på den sida som kommer upp och tryck på "Return" igen. Läs sedan resultatet av sökningen. Upprepa sedan men skriv i stället "lidingöbanans lok site:postvagnen.com" i sökfältet.