Gårdagens nyleverans av spårvagn passerar Laxå [Bild]
Postat: lördag 04 februari 2012 22:05
En bild på gårdagens nyleverans till Norrköping passerar här på vägen strax utanför Laxå norrut vid 15-tiden.



Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Det är väl den väg som Tillståndsmyndigheten föreskrivit. Kan ju vara så att en viss backe i Jönköping har med det hela att göra.M_M skrev:Intressant!
Vad kommer det sig att man kör via Laxå?
Visst är spårvidden samma, men det är inte det enda som spelar roll.Johan A skrev:Tunnel banans vangar kom på SJ spår . Kunde inte dessa gör det med ? De har väl samma spår vidd ?
Var det sättet att resonera verkligen uppfunnet på 80-talet? Så länge vagnen var vänd med hjulen nedåt måste det väl ha gått att transportera vagnen till depån, som den ändå skulle till, och där vändmöjligheter finns.2763 skrev:Sen är det också en fråga om logistik. När M21 201-235 levererades på järnvägsvagnar till Göteborg var det inte helt sällan de var felvända och man därmed fick köra bort och vända dem vid första lämpliga tillfälle. Det innebar att leveransorganisationen fick ställtider som inte är acceptabla.
Det beror väl på hur transporten från Alelyckan till Rantorget företogs.daniel_s skrev:2763 skrev: Var det sättet att resonera verkligen uppfunnet på 80-talet? Så länge vagnen var vänd med hjulen nedåt måste det väl ha gått att transportera vagnen till depån, som den ändå skulle till, och där vändmöjligheter finns.
I och för sig vore det väl inte för mycket begärt att SJ vänt vagnarna med A-änden åt begärt håll, men SÅ stor roll kan det inte ha spelat! Då var det värre på banor helt utan vändmöjligheter som t ex Roslagsbanan, där hände det då och då att vagnarna kom felvända. Vid ett tillfälle var jag med om att en X10p höll på att rampas av och redan hade rullat några meter när någon plötsligt visade stoppsignal, vagnen var felvänd! Så det var bara att rampa på den igen och ringa SJ...
M25 levererades på järnväg till Göteborg. Spårvagnen utan boggier på en flakvagn och boggierna på en flakvagn. Boggierna lossades först och därefter monterade man spårvagnen på boggierna och bogserade med "valfångaren" till Stampen.996 skrev: Jeg har for meg at "direktetransport" av M25 fra Göteborg til Oslo ble vurdert i 1991, men forkastet fordi det ble for komplisert.
Vad (d v s vilken regel) är det som säger att den inte skulle göra det? Jag känner inte till något allmänt förbud mot körning med felvänd vagn, men jag kan förstås minnas fel2763 skrev:Vad är det förresten som säger att en M21 med sin asymetriska vagnkorg kommer fram överallt med aktern vänd förut?
TRI 1.3, andra stycket i kombination med vagn och bankännedom.daniel_s skrev:Vad (d v s vilken regel) är det som säger att den inte skulle göra det? Jag känner inte till något allmänt förbud mot körning med felvänd vagn, men jag kan förstås minnas fel2763 skrev:Vad är det förresten som säger att en M21 med sin asymetriska vagnkorg kommer fram överallt med aktern vänd förut?
Nej, den köper jag inte. Om profilen för fria rummet medger att saker placeras närmare spåret på ena sidan än på andra sidan, så går det att förutse behovet av en trafikregel som föreskriver att vagnar skall vara rättvända.2763 skrev:TRI 1.3, andra stycket i kombination med vagn och bankännedom.daniel_s skrev:Vad (d v s vilken regel) är det som säger att den inte skulle göra det? Jag känner inte till något allmänt förbud mot körning med felvänd vagn, men jag kan förstås minnas fel2763 skrev:Vad är det förresten som säger att en M21 med sin asymetriska vagnkorg kommer fram överallt med aktern vänd förut?
//T
Det är kanske så att det inte skall stå i TRI utan i vagnsinstruktionen i så fall. Sen var ju det här snart 20 år sen så frågan är om reglerna behöver stå kvar i regelverket eftersom vagnarnas svepytor ser helt annorlunda ut idag.daniel_s skrev: Nej, den köper jag inte. Om profilen för fria rummet medger att saker placeras närmare spåret på ena sidan än på andra sidan, så går det att förutse behovet av en trafikregel som föreskriver att vagnar skall vara rättvända.
Nja, det var nok helst at man vurderte det, men jeg tror også at det ble forkastet ganske tidlig. De egnet seg ikke for noen langtransport på egne hjul.2763 skrev:M25 levererades på järnväg till Göteborg. Spårvagnen utan boggier på en flakvagn och boggierna på en flakvagn. Boggierna lossades först och därefter monterade man spårvagnen på boggierna och bogserade med "valfångaren" till Stampen.996 skrev: Jeg har for meg at "direktetransport" av M25 fra Göteborg til Oslo ble vurdert i 1991, men forkastet fordi det ble for komplisert.
Förmodligen har man i Oslo varit intresserade av att köra på järnväg, men fått rekommendationen från Göteborg att använda GA Specialtransporter som på den tiden "tog ton".
//T
Snälla Bjørn. Det säger jag inte emot. Däremot säger jag att det är fullt möjligt att det företag som kunde mest om vagnarna och som även utbildade instruktörer och tekniker förmodligen rekommenderat en viss transportör.996 skrev: Nja, det var nok helst at man vurderte det, men jeg tror også at det ble forkastet ganske tidlig. De egnet seg ikke for noen langtransport på egne hjul.