Sida 1 av 2

Hållplatspinglor

Postat: söndag 29 januari 2012 21:44
av 20581000184197
Hur vanligt är det, och har varit historiskt, med sådana där "plingsignaler" som sitter vid hållplatser och varnar med taktfasta pling när en spårvagn eller buss är på väg in? Sådana sitter vid Resecentrum och vid Hageby centrum i Norrköping. Hur är det i Göteborg, Stockholm och övriga städer? Nu och förr?

Re: Hållplatspinglor

Postat: söndag 29 januari 2012 22:27
av Verspieder
Sådana finns t.ex i Stockholm vid bussterminalen Tekniska högskolan, där man korsar Valhallavägen för att komma till Östra Station (om man väljer att inte använda gångtunneln). De varnar dock inte för spårvagnar, utan för bussar på Valhallavägen.

Re: Hållplatspinglor

Postat: söndag 29 januari 2012 22:42
av Traesk
Verspieder skrev:Sådana finns t.ex i Stockholm vid bussterminalen Tekniska högskolan, där man korsar Valhallavägen för att komma till Östra Station (om man väljer att inte använda gångtunneln). De varnar dock inte för spårvagnar, utan för bussar på Valhallavägen.
De finns även runtom Tvärbanan.

Re: Hållplatspinglor

Postat: söndag 29 januari 2012 22:58
av LÅ1
Och även utmed 7:an i Stockholm. Åtminstone på några ställen på Hamngatan och vid Djurgårdsbron. Men jag tror inte de är knutna till hållplatserna utan snarare till övergångsställena. Trots att det är reglerat med "röd gubbe".

Re: Hållplatspinglor

Postat: söndag 29 januari 2012 23:16
av gek
ja, de finns på vissa övergångsställen över kollektivkörbanor (oftast kombinerade med blinkande gult varningssken), där det finns övergångsställe över bilkörbana men inte över kollektivkörbanan; vanligt vid Tvärbanan (kombinerade med blinkande gult varnlingsljus) eller som förstärkning av röd gubbe i samband med kollektivkörbana. I Göteborg har de nog funnits i mer än tio år. I Stockholm undrar jag om inte de första kom i samband med kollektivkörfältet i mitten av Odengatan, kanske under 1990-talet? Har dock inte tänkt på om plingfunktionen finns kvar där, t ex vid Sveavägen nära Stadsbiblioteket.

Nattetid är plinget ofta avstängt, i varje fall i bostadsområden

Re: Hållplatspinglor

Postat: söndag 29 januari 2012 23:28
av Klfh
Det finns en sådan vid strömbrons norra ände (Sthlm) också. I korsningen strömgatan - kungsträdgårdsgatan, eller hur man ska beskriva det. Den skrämde fullkomligt livet ur mig igårkväll när jag promenerade mellan slussen och tce. Antagligen går det någon slags kollektivtrafikkörfält där.

För mig som tänker "Se upp för passerande spårfordon" när jag hör en sådan signal kändes den malplacerad. Bevisligen kan de ju användas för att varna för bussar också, men hur fungerar de då? Den här signalen drog nämligen igång fast det inte kom något fordon från något håll (klockan var runt 22, så det var tomt på gatorna). Den plingade en stund, men bestämde sig tillslut för att det inte skulle komma någon buss ändå.

Re: Hållplatspinglor

Postat: måndag 30 januari 2012 4:04
av Odd
Jag tycker att de gamla plingsignalerna utanför Nordstan i Götelaborg var bra, innan de blev elektroniska. Plinget var utformat så att de gula lamporna växlade mellan varandra en gång i sekunden och så verkade det som att "enklangsklockan" var kopplad till den ena lampan, så det plingade ungefär varannan sekund. Plinget var inte särskilt öronbedövande utan ganska så angenämt men ändå distinkt.

De numera så vanliga bjälverken finns ju överallt och varnar för allt möjligt. Det borde vara läge att ta fram ett unikt ljud för just passerande spårvagn på trafikmässigt farliga/svåra ställen. Då borde just detta ovan beskrivna plingande kunna användas som mall tycker jag för användning enbart vid korsning med spårväg. Det är viktigt med ljuddesign och detta har en del tillverkare fattat, men andra inte alls.

Re: Hållplatspinglor

Postat: måndag 30 januari 2012 19:58
av dalrok
Odd skrev: De numera så vanliga bjälverken finns ju överallt och varnar för allt möjligt. Det borde vara läge att ta fram ett unikt ljud för just passerande spårvagn på trafikmässigt farliga/svåra ställen. Då borde just detta ovan beskrivna plingande kunna användas som mall tycker jag för användning enbart vid korsning med spårväg. Det är viktigt med ljuddesign och detta har en del tillverkare fattat, men andra inte alls.
Upptäckte i lördags av en slump att passagen över spåren när man går på Kungsgatan i Göteborg och korsar Östra Hamngatan har försetts med nytt varningsljud (på östra sidan), något "dystrare" i tonen än den traditionella. Om denna ljudbild enbart är tänkt att användas vid spårkorsningar vet jag inte. Även ljusarmaturerna var av ny typ på platsen.

Re: Hållplatspinglor

Postat: måndag 30 januari 2012 20:23
av roggek
Odd skrev:De numera så vanliga bjälverken finns ju överallt och varnar för allt möjligt. Det borde vara läge att ta fram ett unikt ljud för just passerande spårvagn på trafikmässigt farliga/svåra ställen. Då borde just detta ovan beskrivna plingande kunna användas som mall tycker jag för användning enbart vid korsning med spårväg. Det är viktigt med ljuddesign och detta har en del tillverkare fattat, men andra inte alls.
Några har ju faktiskt lyckats med detta, borde fungera i Sverige med:

Re: Hållplatspinglor

Postat: måndag 30 januari 2012 21:10
av gek
Några har ju faktiskt lyckats med detta, borde fungera i Sverige med:
... men varningen blir inte så effektiv om den med pingelljud interfolierade rösten börjar varnar för att det kommer tåg 1 min 20 sek innan tåget faktiskt passerar. För det andra tåget i filmen var det dock mer rimlig förvarningstid.

Re: Hållplatspinglor

Postat: måndag 30 januari 2012 21:15
av roggek
gek skrev:
Några har ju faktiskt lyckats med detta, borde fungera i Sverige med:
... men varningen blir inte så effektiv om den med pingelljud interfolierade rösten börjar varnar för att det kommer tåg 1 min 20 sek innan tåget faktiskt passerar. För det andra tåget i filmen var det dock mer rimlig förvarningstid.
Jo, men det främsta skälet till att jag valde detta videoklipp var att påvisa att det finns "andra lösningar" än ringklockor och växelvis gula sken. Om det skulle fungera i praktiken i Sverige vid en spårvägskorsning vete katten...

Re: Hållplatspinglor

Postat: måndag 30 januari 2012 21:56
av LÅ1
När inte fällda bommar hjälper, så hjälper nog inget. Studerade det för några år sedan vid Roslagsbanans station vid Bergianska. Där var också en vägövergång. Alla tåg stannade inte utan blåste förbi i ganska hög fart. Men folk kröp under bommarna som nyligen fälts för att slippa vänta på det passerande tåget.

För de som är rädda om livhanken är det förstås viktigt att man blir uppmärksammad på att det kommer tåg. Pling-ljudet på stadsgator med hög trafik är inte så bra eftersom man hör det där ljudet ofta även om man inte skall korsa spåret eller bussfilen. Ljudet smälter in i det allmänna gatuljudet och blir inte den tydliga signal som det är tänkt. Ur den synvinkeln är växelvis blinkande gula ljus bättre, men det riskerar att degradera betydelsen av röd gubbe. Röst kan vara en god idé. (Om inte folk blir så irriterad på rösten att de skyndar sig över spåret för att komma bort från den! :roll: )

Nu har jag varit griniga gubben i hela inlägget! :D

Re: Hållplatspinglor

Postat: tisdag 31 januari 2012 1:52
av daniel_s
Klfh skrev:För mig som tänker "Se upp för passerande spårfordon" när jag hör en sådan signal kändes den malplacerad. Bevisligen kan de ju användas för att varna för bussar också, men hur fungerar de då? Den här signalen drog nämligen igång fast det inte kom något fordon från något håll (klockan var runt 22, så det var tomt på gatorna). Den plingade en stund, men bestämde sig tillslut för att det inte skulle komma någon buss ändå.
Ja, på vissa ställen sätts den igång så fort signalen visar kör från det håll som bussarna brukar komma, oavsett om någon buss faktiskt är på väg eller inte. Men som sagt, de här plingsignalerna har funnits lite här och var sedan över 20 år. Odengatan/Sveavägen och Odengatan/Hagagatan var tidiga installationer, och även vid Djurgårdsbron har de funnits länge och varnat även för bussar. Däremot var det nog först med Tvärbanan som de började att kombineras med trafiksignaler för gående, vilket numera förekommer även i innerstan (resonemanget gäller Stockholm).

Re: Hållplatspinglor

Postat: måndag 06 februari 2012 22:06
av M_M
Till slut tröttnar man nog på alla sorters ljud. Jag tror att det kvittar hur signalen utformas med avseende på att man ibland och ibland inte behöver och vill kunna höra signalen.


P.S. jag hör vad som sägs i det danska utropet i Youtubeklippet roggek visar, men om man vill vara lite elak så kan man fråga varför de börjar utropet med att säga "Korsika-ove" :mrgreen:


Odd: Var finns "samma" bjällerverk varnade för annat än kollektivtrafik? Jag har inget minne av att jag träffat på ljudet i något annat sammanhang, men måste erkänna att jag förvånades över att man använder samma ljud vid bussbanan på Lindholmen / Norra Älvstranden här i Göteborg.

P.S. deja-varning: som ljud-hifi-nörd så noterar jag att avklingningen (åtminstone på vissa bjällerverk) är avklippt lite "för tidigt" för att låta autentiskt, d.v.s. när ljudet nästan tonat ut så klipps det av helt.

P.S2. är bjällerverk ett vedertaget begrepp?

Re: Hållplatspinglor

Postat: onsdag 08 februari 2012 10:44
av Martin
Det spelar ingen roll hur mycket det plingar för att den del av pöbeln som går med öronen pluggade av hörlurar ska uppmärksamma ankommande tåg/buss/spårvagn. Å andra sidan tycks många av dessa anse att de har all rätt att gå vart de vill, och de bekymmer denna inställning hos vissa är andras problem, inte deras.

Re: Hållplatspinglor

Postat: onsdag 08 februari 2012 13:37
av 2763
M_M skrev:P.S2. är bjällerverk ett vedertaget begrepp?
Nej. ;)

//T

Re: Hållplatspinglor

Postat: torsdag 09 februari 2012 21:30
av daniel_s
M_M skrev:Odd: Var finns "samma" bjällerverk varnade för annat än kollektivtrafik? Jag har inget minne av att jag träffat på ljudet i något annat sammanhang,
De förekommer som varningsklockor för bommarna vid rörliga broar, kanske också vid brandstationer etc.

Re: Hållplatspinglor

Postat: torsdag 09 februari 2012 23:21
av LÅ1
Hur bestämmer man att man vilka platser som skall ha detta pling-ljud?
Vid trafikljus som normalt är släckta är det utmärkt. T.ex. Brandstationer och broar. Även vid obevakade övergångsställen över körbanor som har gles trafik, t.ex. kollektivtrafikfält.

Men när räcker röd gubbe utan ljud, och när måste han kompletteras med detta klingande? Är det röd gubbe så är det! Och om man säger att fotgängare inte bryr sig om röd gubbe, så man måste förstärka informationen med plingande, vad blir då nästa steg när inte heller ljudet räcker? Grindar? Och sedan?

Re: Hållplatspinglor

Postat: torsdag 09 februari 2012 23:34
av M_M
daniel_s skrev:
M_M skrev:Odd: Var finns "samma" bjällerverk varnade för annat än kollektivtrafik? Jag har inget minne av att jag träffat på ljudet i något annat sammanhang,
De förekommer som varningsklockor för bommarna vid rörliga broar, kanske också vid brandstationer etc.
Är det verkligen samma ljud? Ljudet som används i Göteborg är ett slags "go-gong, go-gong, go-gong", alltså ett "dubbelskrammel" i varje "ljud", om jag inte minns galet.
LÅ1 skrev:Hur bestämmer man att man vilka platser som skall ha detta pling-ljud?
Vid trafikljus som normalt är släckta är det utmärkt. T.ex. Brandstationer och broar. Även vid obevakade övergångsställen över körbanor som har gles trafik, t.ex. kollektivtrafikfält.

Men när räcker röd gubbe utan ljud, och när måste han kompletteras med detta klingande? Är det röd gubbe så är det! Och om man säger att fotgängare inte bryr sig om röd gubbe, så man måste förstärka informationen med plingande, vad blir då nästa steg när inte heller ljudet räcker? Grindar? Och sedan?
Jag kan ha fått saken om bakfoten men mitt intryck är att i Göteborg används de tillsammans med gula lampor som sitter monterade i par (och blinkar växelvis).

På vissa ställen, t.ex. hållplats Skandinavium, sitter ovanstående arrangemang för att korsa spårområdet samtidigt som vanlig röd/grön gubbe används för att korsa bilkörfilerna som omger spår+hållplatsområdet.

Re: Hållplatspinglor

Postat: torsdag 09 februari 2012 23:48
av daniel_s
LÅ1 skrev:Hur bestämmer man att man vilka platser som skall ha detta pling-ljud?
Vid trafikljus som normalt är släckta är det utmärkt. T.ex. Brandstationer och broar. Även vid obevakade övergångsställen över körbanor som har gles trafik, t.ex. kollektivtrafikfält.

Men när räcker röd gubbe utan ljud, och när måste han kompletteras med detta klingande? Är det röd gubbe så är det! Och om man säger att fotgängare inte bryr sig om röd gubbe, så man måste förstärka informationen med plingande, vad blir då nästa steg när inte heller ljudet räcker? Grindar? Och sedan?
Nu tycker jag att du fånar dig lite. Att man inför mer och mer varningsanordningar är ju för att ambitionsnivån höjs. Det ger också resultat. På 60-talet inträffade det fruktansvärt många trafikolyckor. Siffrorna ser betydligt ut bättre idag. När det gäller skydd för gående i stadstrafik har vi en betydligt högre utrustningsnivå idag än då. Man kan raljera över det och fråga sig varför det inte dög med 60-talets nivå, men då bortser man ju från olyckorna. Man kan säkert ifrågasätta hur effektiva vissa anordningar är (i somliga fall kanske t o m olyckorna ökar genom en dåligt vald utformning) men det är inte korrekt att inget hjälper.

För att svara på dina konkreta frågor: I gatumiljö är ljudsignaleringen inget formellt krav, utan det är något som väghållaren använder enligt en viss policy för att göra trafiken säkrare. Och ja, bommar kan mycket väl komma i fråga på särskilt utsatta platser. Om inte bommar räcker, så får man överväga att bygga planskildheter, och det förekommer också att man gör det. En annan variant är att utforma gaturummet så att det inte blir attraktivt att korsa gatan på fel ställe, även detta försöker man jobba med.