Sida 1 av 1
C15 kvar i trafik?
Postat: söndag 22 januari 2012 21:11
av JRVJ
Enligt Wikipedia så är inte C15 kvar i trafik längre. Stämmer det? I så fall, finns det några vagnar kvar med dubbla handtag i förarhytten, det fanns väl några C14 med detta kvar också?
C15 kvar i trafik?
Postat: söndag 22 januari 2012 21:25
av MalteR
Åkte C15 senast i veckan, så de är kvar.
Re: C15 kvar i trafik?
Postat: söndag 22 januari 2012 23:34
av Lars Stegenius
Varför skulle C15 inte finnas kvar? De var ju de första vagnarna som inte ansågs som omkorgade som C12 - C14 utan som nya vagnar. Vagnsnummerserien 1400 - 1459 var ju dessutom reserverad för fler. C14Z fick numren 1460 - 1463. Men det blev C20 i stället för fler C15.
Och ja, det borde finnas några "tvåspakskörda" vagnar kvar, alla blev visst inte ombygggda, dock inte som ledarvagnar. 1380 - 1381 tror jag är ett par.
Någon som vet säkert kan nog reda ut detta.
//Lars S
Re: C15 kvar i trafik?
Postat: måndag 23 januari 2012 11:35
av daniel_s
Det är nog C14 1280-81 och 1298-99 du tänker på. Dessa hade provboggier för C20 under ena vagnen och fick inte Siemens ATP, det fick i stället C15 1270-73. Övriga C15 samt de två C14-par jag nyss nämnde har kvar dubbla körspakar. Av de här fyra C14 är det nog bara 1280 som gått som ledarvagn i "modern tid" (alltså efter Tågias födelse).
Re: C15 kvar i trafik?
Postat: onsdag 25 januari 2012 18:21
av Lars Stegenius
daniel_s skrev:Det är nog C14 1280-81 och 1298-99 du tänker på. Dessa hade provboggier för C20 under ena vagnen och fick inte Siemens ATP, det fick i stället C15 1270-73. Övriga C15 samt de två C14-par jag nyss nämnde har kvar dubbla körspakar. Av de här fyra C14 är det nog bara 1280 som gått som ledarvagn i "modern tid" (alltså efter Tågias födelse).
Tack för klargörandet!
Efter att ha rådbråkat mitt minne var det nog så att 1380-1381 var det första C14-par som fick ATP. Men det är ju några år sedan. Jag minns att jag såg dom i HY i samband med ett MUMA-möte där. ATP-provvagn för C13H var 1218 som fortfarande finns kvar. Den vagnen fick och har fortfarande ett "datorrum" på höger sida i A-änden.
//Lars S
Re: C15 kvar i trafik?
Postat: måndag 30 januari 2012 1:36
av Sparkfot
De förekommer som mellanvagnar på bana 2 och 3 ibland och så vitt jag vet så utbildas nya förare inte på C15 idag.
Re: C15 kvar i trafik?
Postat: måndag 30 januari 2012 23:37
av daniel_s
Sparkfot skrev:De förekommer som mellanvagnar på bana 2 och 3 ibland och så vitt jag vet så utbildas nya förare inte på C15 idag.
Jag antar att du egentligen menar att de inte utbildas på vagnar med två spakar (som sagt, så har ju C15 1270-73 den moderniserade förarhytten med ATP och är körmässigt identiska med C14).
Mycket möjligt, men då ska man ju veta att det handlar om ungefär 15 minuters utbildning för att lära sig det som skiljer mellan originalhytten och den ATP-ombyggda hytten, så det finns inga ekonomiska skäl till att hoppa över den typen av förarhytt. (Däremot kan man förstås säga att man inte får ut så mycket av det om nu alla sådana vagnar har ledarvagnsförbud.)
Re: C15 kvar i trafik?
Postat: tisdag 31 januari 2012 2:59
av Sparkfot
daniel_s skrev:Sparkfot skrev:De förekommer som mellanvagnar på bana 2 och 3 ibland och så vitt jag vet så utbildas nya förare inte på C15 idag.
Jag antar att du egentligen menar att de inte utbildas på vagnar med två spakar (som sagt, så har ju C15 1270-73 den moderniserade förarhytten med ATP och är körmässigt identiska med C14).
Mycket möjligt, men då ska man ju veta att det handlar om ungefär 15 minuters utbildning för att lära sig det som skiljer mellan originalhytten och den ATP-ombyggda hytten, så det finns inga ekonomiska skäl till att hoppa över den typen av förarhytt. (Däremot kan man förstås säga att man inte får ut så mycket av det om nu alla sådana vagnar har ledarvagnsförbud.)
Jo något i den stilen.
Re: C15 kvar i trafik?
Postat: onsdag 01 februari 2012 21:34
av daniel_s
1264 tycktes i alla fall gå som ledarvagn i morse...