Bilder från Kubanska äventyr 19/2 2012

Stockholmsavdelningens Resesektion för alla medlemmar i Svenska Spårvägssällskapet. Frågor odyl via e-post till arrangören.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster, Per Lind, Travelmaster

Kategoriregler
Stockholmsavdelningens Resesektion för alla medlemmar i Svenska Spårvägssällskapet. Frågor odyl via e-post till arrangören.
Allmänna forumregler
Skriv svar
Användarens profilbild
Travelmaster
Personal
Personal
Inlägg: 77
Blev medlem: fredag 03 juni 2005 13:02

Bilder från Kubanska äventyr 19/2 2012

Inlägg av Travelmaster »

Äntligen börjar vår Kuba-resa ta form. Det har varit en lång vandring med mycken möda och besvär, först att hitta någon lokal arrangör att arbeta med och sedan att få dom att förstå våra önskemål. I skrivande stund verkar det mesta ha löst sig men vi skall betänka att Kuba inte är som andra länder och att ett ”ja” inte alltid betyder ”ja” utan ”kanske” eller t.o.m med ”nej”. Tiden är nu knapp och det behövs framförhållning för visumansökan så jag ber om omgående anmälan. Priserna är ungefärliga och kan justeras ca 10% upp eller ned. Blir vi över 15 sjunker priset en del.

DAG 1. Sö 19/2 Hemorten-Havana
Mycket tidig avresa från Stockholm/­Göte­borg via Paris till Havana. Ankomst tidig eftermiddag. Transfer till vårt centrala hotell.

DAG 2. Må 20/2 2012. Havana.
Frukost. Idag beger vi oss ut på en stads­rundtur där vi får se det koloniala Kuba med gamla vackra byggnader och amerikanska 40-talsbilar. Vi ser även Hemingways hus där författaren bodde när han var på Kuba. Givetvis blir det lite historiska platser och sådant man inte får missa.

DAG 3. Ti 21/2 2012. Havana.
Frukost. Buss till Hershey, staden döpt efter det amerikanska chokladbolaget som på 1880-­talet startade ett sockerbruk här och i samband med detta byggde en järnväg 1916 (vilken elektrifierades 1919) för transport av socker och arbetare till hamnen i Havana. Banan byggdes ut till Matanzas och fick flera bibanor vilka några än idag är trafikerade. Vi hoppas på besök i vagnhall och verkstad samt att få veta lite mer om banan. Har vi tur blir det en utfärd. Åter till Havana.

DAG 4. On 22/2 2012. Havana
Frukost. Vi får inte chartertåg på den stora linjen så för att kunna fotografera i miljö har vi hyrt ett antal taxibilar som kör oss utefter linjen. Åter till Havana frampå kvällen.

DAG 5. To 23/2 2012. Havana-Matanzas
Frukost. Transfer till närmaste Hershey-sta­ti­on för resa med tåget hela vägen till Matan­zas. Bagaget körs direkt till hotellet.

DAG 6. Fr 24/2 2012. Matanzas
Frukost. Vi besöker idag en av Kubas många sockerodlingar där man fortfarande har ång­lok som dragare på de oftast, ganska stora näten. Åter till Matanzas.

DAG 7. Lö 25/2 2012. Matanzas-Ciego de Avila
Frukost. Vi hoppas hinna ta några bilder på Hershey-stationen med omgivningar innan vi reser söderut. Det skall finnas vackra vyer över floden med tåget i bakgrunden. Så bär det av mot centrala Kuba där vi möter ett lite ålderdomligare land där hästskjutsar inte är ovanliga. Vi övernattar i Ciego de Avila där två dubbelspåriga järnvägar korsar.

DAG 8. Söndag 26/2 2012. Ciego de Avila-Trinidad
Frukost. Vi fortsätter över landsbygden och förundras över det Kubanska landskapet på vår väg mot världsarvsstaden Trinidad som förutom vackra byggnader i kolonialstil även har ett fantastiskt musikliv.

DAG 9. Måndag 27/2 2012. Trinidad.
Frukost. En dag i lugn och ro att titta på denna fantastiska stad.

DAG 10. Ti 28/2 2012. Trinidad-Havana
Frukost. Vi lämnar Trinidad för att titta på sevärdheter på vår väg åter till Havana.

DAG 11. On 29/2 2012. Havana-Flyg
Frukost. Dagen fri för egna strövtåg innan det är dags att åka till flygplatsen.

DAG 12. To 1/3 2012. Flyg-Hemorten.
Vi anländer Sverige vid 19-tiden på kvällen efter en fantastisk resa i nostalgins tecken där vi fått många intryck till livs, inte bara spår-relaterat.

För dom som vill stanna och bada och re­laxa åker vi dag 11 till någon paradis-strand.

FAKTA-RUTA
INGÅR 1. GRUNDRESA FLYG: Flyg Stockholm-Havana ToR. Del i dubbelrum med dusch/wc 4xHavana, 2xMatanzas, 1xCiego de Avila, 2xTrinidad, 1xHavana. 10xFrukost. 10xMiddag (eller lunch). Gemensamma utfärder och entréer ingår. Visum. Avreseflygskatt.
2. TILLÄGG bad & relax: Förlängning med 4 eller 6 nätter på ett strandhotell med halvpension.

PRISER:
26.500,- 1. Del i dubbelrum enl. Ovan.
1.550,- 1. Enkelrumstillägg.
2.850,- 2. Del i dubbelrum 4 nätter inkl. ”All inclusive” samt transfer.
1.200,- 2. Enkelrumstillägg 4 nätter.
4.050,- 2. Del i dubbelrum 6 nätter inkl. ”All inclusive” samt transfer.
1.800,- 2. Enkelrumstillägg 6 nätter.
INGÅR EJ: Personliga utgifter.
Omgående anmälan!
Valutan är räknad på 1,- EUR = 9.00 (Forex-kurs). USD skall undvikas att ta med.

Ring eller maila till 05282/51090 / sss.resor@mrlind.se
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Bilder från Kubanska äventyr 23/2 2015

Inlägg av Olle »

Här kommer lite bilder på Hershey järnväg på Kuba, den elektriska mellan Havanna (Casa Blanca) och Matanzas. Vi åkte endast Casa Blanca - Hershey t.o.r. med en av de tre dagliga turerna.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
:-)lle
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2502
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Bilder från Kubanska äventyr 19/2 2012

Inlägg av Per Lind »

Senaste rapport från 9/3 2015:
Det finns bara 2 tåg kördugliga.
Ett tåg går Casablanca-Matanzas Morgon och eftermiddagstur varannan dag och varannan dag lunchtid, 12.20.
Hershey-Jaruco har ett tåg.
Hershey-Caraballo och Jibacoa-Santa Cruz är nedlagda. Spåren är dock i bra skick så det är vagnsbristen som gör att man inte kör.
Flera av de Barcelonska vagnarna är nu skrotade och vrak står på vagnhallsspåren.

Bussersättning är inget att tänka på då det är flera kilometer mellan stationerna och stora vägen Havana-Matanzas och den lokala "stora vägen" är mer stenbrott än väg.
Översta asfaltlagret på ca 10 cm är nästan borta och mellan dessa plättar är det perforerat med 20-30 cm djupa hål.
På många ställen kör man hellre i diket, ca 50 cm under den asfalterade vägbanan än på "vägen". Är det inte asfalt är vägen bättre men består av sprängsten.

Skall interurbanen överleva behövs snabbt nya fordon.
Vi var några som försökte få över A30-vagnarna och jag ångrar djupt att vi inte var mer energiska. Det hade varit ett lyft motsvarande ånglok till X2.

Var hittar man tvåriktningsvagnar med enkel elektronik som lätt kan repareras?
Cx-orna från Röda linjen skulle vara ett jättelyft om man satte takströmavtagare på dom, men det funkar på Saltsjöbanan så då borde det funka på Kuba, men om Kubanerna kan vänta så länge tills dom blir lediga är frågan?
Hannover, har dom några vagnar kvar ur första serien?
Normalgolv skulle fungera och även hög-golv. Stationerna har låga plattformar med en uppbyggd cementklump för påstigning
För att återfå full trafik på alla linjer med pendlingsbara tider så skulle nog ett 30-tal enheter behövas, eller 20 ledvagnar.

På ångloksfronten är det också illa. Trinidad hade ett fungerande ånglok när SSS var där 2012, 2013 fanns bara ett fungerande diesellok - som då var nedplockat i smådelar och låg på backen under bar himmel - men 2013 fungerade dieselloket.
Endast ett fåtal sockerbruksmuséer har fungerande ånglok för turisttrafik.

I år såg vi Budd motorvagn från 1950-talet i trafik på en bibana.

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Skriv svar