Tragisk spårvagnsolycka

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
D_skalis
Kontakt:

Tragisk spårvagnsolycka

Inlägg av D_skalis »

En flicka omkom i en olycka med en spårvagn. Verkar som hon klättrat mellan vagnarna.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.814 ... agnsolycka
Användarens profilbild
roggek

Re: Tragisk spårvagnsolycka

Inlägg av roggek »

Om jag inte är helt felunderrättad så finns det väl "grindar" mellan M28-29 som skall försvåra detta...Tycker inte olyckan är tragisk, utan självförvållad.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

roggek skrev:Om jag inte är helt felunderrättad så finns det väl "grindar" mellan M28-29 som skall försvåra detta...Tycker inte olyckan är tragisk, utan självförvållad.
Är det alltså frågan om typ "vanlig" koppelåkning alltså?

Det där var förresten en onödig formulering. Alla dödsolyckor är väl tragiska, oavsett orsaken!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

roggek skrev:Om jag inte är helt felunderrättad så finns det väl "grindar" mellan M28-29 som skall försvåra detta...Tycker inte olyckan är tragisk, utan självförvållad.
Du är felunderrättad.

Däremot finns det på hållplatser fasta staket som skall försvåra att man tar sig in mellan vagnarna.

Och jag känner faktiskt avsmak inför din kommentar om att olyckan inte är tragisk, oaktat hur mycket empati du egentligen känner. Det här är djupt tragiskt för alla inblandade.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

A35 skrev:... Det där var förresten en onödig formulering. Alla dödsolyckor är väl tragiska, oavsett orsaken!
Jag håller med om att det är en klumpig formulering, men jag förstår själva meningen bakom det och det betyder inte att skribenten inte skulle hysa någon form av empati.

Mina tankar går i första hand till föraren av tåget, som tvingas stå ut med denna vetskap resten av livet. Detta kan jag säga eftersom jag själv drabbades av ett framförhopp för drygt 13 år sedan. Det finns även andra personer, som brandmän och reparatörer, som tvingas plocka upp resterna och sanera.

När det gäller den förolyckade så är det snarare anhöriga och andra närstående som drabbas. Det värsta de anhöriga kan göra nu är att lägga ut marschaller och blommor på platsen eftersom det bara river upp gamla otäcka tankar hos föraren och kan göra att rehabiliteringsprocessen drabbas av bakslag. Det är ju trots allt en arbetsplats. De anhörigas sorgeprocess måste hållas på andra, därtill avsedda ställen.
Senast redigerad av Odd den tisdag 03 januari 2012 20:29, redigerad totalt 1 gånger.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Tgoj gubben

Inlägg av Tgoj gubben »

Onödig formulering, alla dödsolyckor är tragiska och vad jag förstod av artikeln i gp så var det en olycka när hon försökte gena och gå över kopplen mellan vagnarna på ett stillastående spårvagnståg och inte alls något försök att koppelåka.
Mvh TGOJ gubben!
SouthernCross88au

Inlägg av SouthernCross88au »

Tgoj gubben skrev:
Onödig formulering, alla dödsolyckor är tragiska och vad jag förstod av artikeln i gp så var det en olycka när hon försökte gena och gå över kopplen mellan vagnarna på ett stillastående spårvagnståg och inte alls något försök att koppelåka.
Har vi inte fastställt att det var en onödig formulering nu? Det behövs kanske inte 5 inlägg om samma sak.
SouthernCross88au

Inlägg av SouthernCross88au »

Odd skrev:
A35 skrev:... Det där var förresten en onödig formulering. Alla dödsolyckor är väl tragiska, oavsett orsaken!
Mina tankar går i första hand till föraren av tåget, som tvingas stå ut med denna vetskap resten av livet. Detta kan jag säga eftersom jag själv drabbades av ett framförhopp för drygt 13 år sedan. Det finns även de som tvingas plocka upp resterna och sanera.
Är det verkligen sant att förarna är tvungna att plocka upp och sanera?! Detta verkar väldigt konstigt och jag vet inte om jag tror på det. Helt fel tillvägagångssätt när det gäller läkandeprocessen för de anställda i sådana fall. Kanske i andra länder är detta fallet men är det verkligen så i Sverige?

I tunnelbanan i Stockholm är det knappast så.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

SouthernCross88au skrev:
Odd skrev:
Mina tankar går i första hand till föraren av tåget, som tvingas stå ut med denna vetskap resten av livet. Detta kan jag säga eftersom jag själv drabbades av ett framförhopp för drygt 13 år sedan. Det finns även de som tvingas plocka upp resterna och sanera.
Är det verkligen sant att förarna är tvungna att plocka upp och sanera?! Detta verkar väldigt konstigt och jag vet inte om jag tror på det. Helt fel tillvägagångssätt när det gäller läkandeprocessen för de anställda i sådana fall. Kanske i andra länder är detta fallet men är det verkligen så i Sverige?

I tunnelbanan i Stockholm är det knappast så.
Jag ändrar. Jag förstår att det går att missförstå syftningen på ordet "de" om man bara vill.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Som förare så kan jag inte mer än beklaga det som hänt, och tänker både på tjejens familj och självklart min kollega som var med om detta. Men hur kan man vara så dum att gå mellan två vagnar som står still, alltså hoppa mellan kopplena, det är för mig helt oförståeligt. Hoppas nu att andra ungdomar får sig en tankeställare vad som kan hända.

Förövrigt så fanns det förr i tiden "grindar" mellan vagnar som skulle förhindra koppelåkning, de togs bort för där blev det samma resultat..
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

Odd skrev:
Jag håller med om att det är en klumpig formulering, men jag förstår själva meningen bakom det och det betyder inte att skribenten inte skulle hysa någon form av empati.

Mina tankar går i första hand till föraren av tåget, som tvingas stå ut med denna vetskap resten av livet. Detta kan jag säga eftersom jag själv drabbades av ett framförhopp för drygt 13 år sedan. Det finns även andra personer, som brandmän och reparatörer, som tvingas plocka upp resterna och sanera.

När det gäller den förolyckade så är det snarare anhöriga och andra närstående som drabbas. Det värsta de anhöriga kan göra nu är att lägga ut marschaller och blommor på platsen eftersom det bara river upp gamla otäcka tankar hos föraren och kan göra att rehabiliteringsprocessen drabbas av bakslag. Det är ju trots allt en arbetsplats. De anhörigas sorgeprocess måste hållas på andra, därtill avsedda ställen.
Det kanske inte är så pietetsfullt att försöka fördela sorgbördan. En PUT-situation är tung för alla inblandade. I Stockholm hade vi ju en sådan inom spårvägstrafiken senast vid hpl. Gullmarsplan på nyårsaftonen, då tack och lov utan dödlig utgång. Sedan hade vi ju en liknande situation på Lidingöbanan för några år sedan, då en ung man klämdes till döds vid hpl Larsberg

I regel är det väl räddningstjänsten som får städa upp. Jag har själv varit åsyna vittne till detta efter ett framförhopp vid Sollentuna C.
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

alex87 skrev:Som förare så kan jag inte mer än beklaga det som hänt, och tänker både på tjejens familj och självklart min kollega som var med om detta. Men hur kan man vara så dum att gå mellan två vagnar som står still, alltså hoppa mellan kopplena, det är för mig helt oförståeligt. Hoppas nu att andra ungdomar får sig en tankeställare vad som kan hända.

Förövrigt så fanns det förr i tiden "grindar" mellan vagnar som skulle förhindra koppelåkning, de togs bort för där blev det samma resultat..
Bäste kollega, jag tänker också på detta vis. Oavsett uppsåtet så leker man med döden om man försöker uppehålla sig mellan vagnarna på ett tåg i trafik. Förstår inte hur man ska få allmänheten att inse att ett tåg (såväl spårvagns- som tunnel- som järnvägsdito) i trafik, och i synnerhet i rörelse är farligt, och att ett sådant ska man hålla sig undan från.
Jeff
Kontakt:

Inlägg av Jeff »

Det är så onödigt och tråkigt. Tycker synd om de inblandade mest föraren och de anhöriga.
Unga människor tror ofta att de är odödliga. Men livet är extremt skört.
Mins själv när man var ung att det kom en från SL och pratade i Skolan. Vet inte om det förekommer idag. Men det borde ingå i läroplanen i skolan.

Sen har vi vuxna ett ansvar. Så fort ni ser ett Filmklipp på YouTube med koppelåkning eller Train surfing. Flagga det som olämpligt!

/Jeff
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

jeff skrev:Det är så onödigt och tråkigt. Tycker synd om de inblandade mest föraren och de anhöriga.
Unga människor tror ofta att de är odödliga. Men livet är extremt skört.
Mins själv när man var ung att det kom en från SL och pratade i Skolan. Vet inte om det förekommer idag. Men det borde ingå i läroplanen i skolan.

Sen har vi vuxna ett ansvar. Så fort ni ser ett Filmklipp på YouTube med koppelåkning eller Train surfing. Flagga det som olämpligt!

/Jeff
För SL:s del är informationsarbetet såvitt jag förstår också överlagt på de enskilda trafikentreprenörerna, vilka utför detta i mån av tid och lust och tillgång till lämplig personal. Vi från Veolia Transport har i alla fall haft folk ute bland skolungdomen. Sedan är det ju en annan sak att det tyvärr inte så sällan finns alkohol med i bilden (och då talar jag om alla åldrar). Jag har givetvis ingen som helst anledning att uttala mig om detta för just denna olycka (är det väl bäst att tillägga).
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Mycket tragist :(

I artikeln står att larmet inkom 05:16.

Hur såg tidtabellen ut (med tanke på att det är slutet av en större helg) vid denna tidpunkt?

Finns det någon ens teoretisk möjlighet att hon kan ha uppfattat en risk att det är sista förbindelsen på rätt lång tid?

Vad för linje/tur kör i den slingan vid den tidpunkten? Enligt kartlänken så verkar vagnen ha kört i slingan för vagnar som kommer österifrån och ska vidare österut (eller i princip även mot Brunnsparken - Södra Hamngatan men det verkar vara en underlig körväg - kan möjligtvis tänkas användas vid växelfel).

Hur ser kommunicerandet av faran ut? Jag tror att sannolikheten för framförallt dödsfall men även allvarliga olyckor kan minska om man tydligt basunerar ut att det är många gånger farligare att klättra mellan två vagnar än att klättra på den bakre vagnen, trots att vissa kan ta det som incitament att klättra på den bakre vagnen.

I en analys/utredning av dels den här olyckan och dels olyckor och olycksrisk generellt så är det nog en bra idé att fundera på vad orsaken är att någon väljer att klättra på en vagn. Det är nog vanligt att det görs av någon som vill "vara cool" men jag kan tänka mig att det också kan bero på många andra orsaker, t.ex. bekvämlighet att "lifta" från en plats där det inte finns en riktig hållplats, att dörrarna låsts och att man inte vill missa aktuell tur till att man kanske ser det som ett sätt att säkrare kunna fly från kontrollanter vid plankning.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Olycksvagnen skulle avgå som en Linje 3 mot Kålltorp 05:13. tåget har kommit från depå Rantorget.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Tgoj gubben skrev:
alex87 skrev:Som förare så kan jag inte mer än beklaga det som hänt, och tänker både på tjejens familj och självklart min kollega som var med om detta. Men hur kan man vara så dum att gå mellan två vagnar som står still, alltså hoppa mellan kopplena, det är för mig helt oförståeligt. Hoppas nu att andra ungdomar får sig en tankeställare vad som kan hända.

Och just därför anser jag fortfarande att denna olycka inte är tragisk, utan självförvållad och bortom allt sunt förnuft på jorden...Ingen behöver älska mig för denna åsikt, men är man så urbota dum så man försöker ta sig mellan kopplen på två spårvagnar, så är man säkert kapabel att tro att man kan gå armgång i en högspänningsledning också! Gissar på att flickan var "påverkad" av något, frågan är bara vad? För en normal människa beter sig inte så irrationellt som hon gjort!
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

roggek skrev:
Tgoj gubben skrev:

Och just därför anser jag fortfarande att denna olycka inte är tragisk, utan självförvållad och bortom allt sunt förnuft på jorden...Ingen behöver älska mig för denna åsikt, men är man så urbota dum så man försöker ta sig mellan kopplen på två spårvagnar, så är man säkert kapabel att tro att man kan gå armgång i en högspänningsledning också! Gissar på att flickan var "påverkad" av något, frågan är bara vad? För en normal människa beter sig inte så irrationellt som hon gjort!
Det är fullkomligt vedervärdigt att du hånar en avliden person på detta sätt. Hon har gjort en dumhet och har fått plikta med livet för detta. Räcker inte det? Vad är du för en slags människa egenligen? Gör dig själv och andra en tjänst och skriv inga fler inlägg i denna tråd! Dina spekulationer klarar vi oss utan.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

A35 skrev:Det är fullkomligt vedervärdigt att du hånar en avliden person på detta sätt. Hon har gjort en dumhet och har fått plikta med livet för detta. Räcker inte det? Vad är du för en slags människa egenligen? Gör dig själv och andra en tjänst och skriv inga fler inlägg i denna tråd! Dina spekulationer klarar vi oss utan.
Och det bestämmer DU?
Vad jag skriver och anser om olika saker kan man ha åsikter om, visst...
Men att ha "medlidande" för en människas "dumhet" är lite "bomulls-Sverige" för mig, tyvärr...Skyddad verkstad s a s...
Hade inte sagt ett dyft om det hade varit halt på platsen ifråga och flickan hade halkat in mellan vaganrna, eller knuffats p g a trängsel, då hade jag också ansett att olyckan är tragisk och haft medlidande, men "urbota tanklöshet och dumhet" gör mig bara förbannad på dessa olyckor, och då finns i min värld inget medlidande om man är normalt funtad i huvudet. Och att anse att detta är ett hån, då kan man inte vara särskilt bevandrad i världen...

Och vad för slags människa jag är? Ja jag fick stryk som barn, lärde mig den hårda vägen i skolan, militären och arbetslivet, och anser att Sverige är ett mähä-land att bo i!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Men... om t ex någon som kände den förolyckade har hamnat i djup sorg pga detta, är det då inte åtminstone en smula tragiskt trots allt? Eller tycker du att problemet liksom är löst i och med att du beslutat, att det var hennes eget fel?
Låst