Station Universitetets norra utgång
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Station Universitetets norra utgång
Jag har funderat på vad som hände med station universitetets norra utgång. Jag har någonstans läst om denna, men det finns ju inte någon sådan. Dessutom verkar plattformen vara avkortad. Någon som vet något mer om detta?
-
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Station Universitetets norra utgång
Den skall in i samma fack som Kymlinge. Den är förberedd, bara att smälla in rulltrappor samt övriga inventarier. Varför den aldrig blev färdigbyggd har många undrat över, främst besökare till Naturhistoriska Riksmuseet.
Re: Station Universitetets norra utgång
Och där finns väl också förklaringen; ett musuem är förstås inte tillräckligt underlag för en stationsuppgång. I övrigt skulle den väl ge viss nytta till boende i Ekbacken/Lappis, men är inte så många boende där och många åker ju ändå bussen från universitetet/Odenplan ändå - eftersom det är något långt att gå och för den delen ofta ska till/från universitetet. Däremot kanske den skulle ha viss effekt på fördelning i vagnarna - många som skall till norra delen av universitetsområdet skulle få något närmare till den uppgången - men vinsten är inte så stor - då ju husen ligger emellan uppgångarna - alltså torde det egentligen bara bli en tidsvinst om man sitter långt fram i tåget (från stan sett).C12C3C3C12 skrev:Den skall in i samma fack som Kymlinge. Den är förberedd, bara att smälla in rulltrappor samt övriga inventarier. Varför den aldrig blev färdigbyggd har många undrat över, främst besökare till Naturhistoriska Riksmuseet.
Re: Station Universitetets norra utgång
Stockholms Universitet och Naturhistoriska anser tydligen att det finns ett värde i att öppna den norra uppgången. De har skickat ett gemensamt brev till SL med önskemål om att den ska öppnas. Som daglig resenär på stationen ifråga (i rusningstid) kan jag inte annat än instämma. Trängseln är ett enormt problem i den södra ändan. När det är som allra värst är det ett säkerhetsproblem. Till råga på allt är tågen sanslöst överbelastade i den södra änden mellan TCE och UNT av just den anledningen att alla som ska till UNT ska tränga sig in och de allra flesta som ska till TEH också vill få plats.
En motion har visst lämnats in till SLL av Rolf Lindell (S) (vem nu det är), där ovannämnda brev figurerar som argument för ett öppnande. SLL:s hemsida är lite rörig, men det verkar som om de inte haft något möte sedan 11 okt, vilket känns som fasligt lång tid. Denna motion inkom i alla fall då, och ska avhandlas vid nästa sammanträde.
Motionen: http://www.sll.se/Handlingar/Landstings ... 1-0027.pdf
Är det någon som vet exakt var den här mynningen är? Beroende på placering kan den faktiskt tänkas svälja en del av SU:s studenter, och då speciellt naturvetare, vilket i sin tur skulle göra en rejäl skillnad på plattformsträngseln under rusningstid. SU:s lokaler är ju ganska rejält utspridda om man ser på avstånden mellan till exempel Frescati backe och Frescati hage.
En motion har visst lämnats in till SLL av Rolf Lindell (S) (vem nu det är), där ovannämnda brev figurerar som argument för ett öppnande. SLL:s hemsida är lite rörig, men det verkar som om de inte haft något möte sedan 11 okt, vilket känns som fasligt lång tid. Denna motion inkom i alla fall då, och ska avhandlas vid nästa sammanträde.
Motionen: http://www.sll.se/Handlingar/Landstings ... 1-0027.pdf
Är det någon som vet exakt var den här mynningen är? Beroende på placering kan den faktiskt tänkas svälja en del av SU:s studenter, och då speciellt naturvetare, vilket i sin tur skulle göra en rejäl skillnad på plattformsträngseln under rusningstid. SU:s lokaler är ju ganska rejält utspridda om man ser på avstånden mellan till exempel Frescati backe och Frescati hage.
Re: Station Universitetets norra utgång
Klfh skrev: Är det någon som vet exakt var den här mynningen är? Beroende på placering kan den faktiskt tänkas svälja en del av SU:s studenter, och då speciellt naturvetare, vilket i sin tur skulle göra en rejäl skillnad på plattformsträngseln under rusningstid. SU:s lokaler är ju ganska rejält utspridda om man ser på avstånden mellan till exempel Frescati backe och Frescati hage.
Var ett tag sen jag var där, men nånstans ute efter gatan finns ett litet hus, nån elcentral eller nåt. Där skulle utgången landa.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Station Universitetets norra utgång
Jag hittar en konstruktion av betong på adressen Svante Arrhenius väg 2 (dyker upp på kartan på hitta.se), kan det vara den? Den placeringen känns mindre bra, tyvärr, även om jag tror att den kan ta lite av naturvetarna i alla fall. Helst skulle jag nog vilja dra om spåren i någon slags kurva som skulle placera uppgången på andra sidan frescatihallen, där effekten skulle bli noterbar. Givetvis är resonemanget helt hypotetiskt.
Skulle en gångtunnel av någon variant från den uppgången och bort mot arrheniuslabbarna, under frescatihallen, kunna vara realistiskt? Det tycks i stort sett bara vara parkeringsplatser där, förutom själva hallen, så att riva upp och lägga tillbaks skulle knappast påverka det dagliga livet nämnvärt.
Skulle en gångtunnel av någon variant från den uppgången och bort mot arrheniuslabbarna, under frescatihallen, kunna vara realistiskt? Det tycks i stort sett bara vara parkeringsplatser där, förutom själva hallen, så att riva upp och lägga tillbaks skulle knappast påverka det dagliga livet nämnvärt.
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Station Universitetets norra utgång
Av någon anledning har ingen svarat på detta. Perrongen fortsätter bakom väggen i norra änden som en förberedelse för 10-vagnarståg, det får plats 2 CX-vagnar där. De övriga stationerna på sträckan Tekniska högskolan-Mörby centrum har redan tillräckligt långa perronger för 10-vagnarståg.LMR skrev:Dessutom verkar plattformen vara avkortad. Någon som vet något mer om detta?
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Station Universitetets norra utgång
Resenärerna som vill trängas i tågets södra del får skylla sig själva! Det är väl inte SL:s problem om resenärerna vill trängas? Själv tycker jag att det bara är bra att det finns gott om utrymme i norra delen. Sen så känns det tveksamt om högskolorna har rätt att klaga på trängseln, det är de själva som har skapat den genom att se till att nästan alla föreläsningar i hela området börjar samtidigt.Klfh skrev:Stockholms Universitet och Naturhistoriska anser tydligen att det finns ett värde i att öppna den norra uppgången. De har skickat ett gemensamt brev till SL med önskemål om att den ska öppnas. Som daglig resenär på stationen ifråga (i rusningstid) kan jag inte annat än instämma. Trängseln är ett enormt problem i den södra ändan. När det är som allra värst är det ett säkerhetsproblem. Till råga på allt är tågen sanslöst överbelastade i den södra änden mellan TCE och UNT av just den anledningen att alla som ska till UNT ska tränga sig in och de allra flesta som ska till TEH också vill få plats.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Station Universitetets norra utgång
Detta är ett ständigt återkommande mysterium. Just dessa stationer (men inte Stadion!) är byggda på det sättet. Ingen har riktigt lyckats förklara detta helt tillfredsställande. Olika teorier om framtida tänkta "avknoppningar" av den här grenen har förts fram, men utan säkra källor. Men vad skulle då ha hänt med Stadion? Tydligen hade man rätt gott om resurser i början av 70-talet så att man kunde göra förberedeleser för något som inte var beslutat och knappast ens utrett. Samtidigt byggdes ju hela blå linjen för 10-vagnarståg, något som veterligen aldrig utnyttjats. Bakgrunden borde finnas i något arkiv någonstans, det gäller bara att hitta det.AdrianLangemar skrev:Av någon anledning har ingen svarat på detta. Perrongen fortsätter bakom väggen i norra änden som en förberedelse för 10-vagnarståg, det får plats 2 CX-vagnar där. De övriga stationerna på sträckan Tekniska högskolan-Mörby centrum har redan tillräckligt långa perronger för 10-vagnarståg.LMR skrev:Dessutom verkar plattformen vara avkortad. Någon som vet något mer om detta?
Re: Station Universitetets norra utgång
Nja, elcentral och elcentral:bruse skrev:Klfh skrev: Är det någon som vet exakt var den här mynningen är? Beroende på placering kan den faktiskt tänkas svälja en del av SU:s studenter, och då speciellt naturvetare, vilket i sin tur skulle göra en rejäl skillnad på plattformsträngseln under rusningstid. SU:s lokaler är ju ganska rejält utspridda om man ser på avstånden mellan till exempel Frescati backe och Frescati hage.
Var ett tag sen jag var där, men nånstans ute efter gatan finns ett litet hus, nån elcentral eller nåt. Där skulle utgången landa.
http://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=59. ... 79,,0,-1.5
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Station Universitetets norra utgång
"Börjar samtidigt"? För din information betyder heltidsstudier ett schema som i princip överensstämmer med ett vanligt arbetsschema. De utbildningar jag läser har schemalagd tid 9-12 och sedan 13 - 16(17 beroende på dag). Menar du att studier ska genomföras i skiftarbete för att SL ska spara in några tusenlappar?AdrianLangemar skrev:Resenärerna som vill trängas i tågets södra del får skylla sig själva! Det är väl inte SL:s problem om resenärerna vill trängas? Själv tycker jag att det bara är bra att det finns gott om utrymme i norra delen. Sen så känns det tveksamt om högskolorna har rätt att klaga på trängseln, det är de själva som har skapat den genom att se till att nästan alla föreläsningar i hela området börjar samtidigt.Klfh skrev:Stockholms Universitet och Naturhistoriska anser tydligen att det finns ett värde i att öppna den norra uppgången. De har skickat ett gemensamt brev till SL med önskemål om att den ska öppnas. Som daglig resenär på stationen ifråga (i rusningstid) kan jag inte annat än instämma. Trängseln är ett enormt problem i den södra ändan. När det är som allra värst är det ett säkerhetsproblem. Till råga på allt är tågen sanslöst överbelastade i den södra änden mellan TCE och UNT av just den anledningen att alla som ska till UNT ska tränga sig in och de allra flesta som ska till TEH också vill få plats.
Sedan tror jag inte att folk "vill" trängas rent spontant. Däremot är det väl ett erkänt faktum att folk tenderar att dra sig åt den ände av tåget som ger kortast promenadsträcka vid på- eller avstigningsstation, en effekt som på just den här sträckan förstärks av att ett par tunga stationer har sina tongivande uppgångar i samma ände. Resultatet av detta är ökad upplevd trängsel -> minskad kundnöjdhet samt försenade avgångar eftersom passagerarutbytet tar onödigt lång tid.
UNT har många avstigande i maxtimmen på morgonen, och den enda uppgången som finns är inte dimensionerad för denna trafikantmängd. Om en eller två av rulltrapporna står stilla (vilket är allt annat än ovanligt) kan resultatet bli att vissa trafikanter på ett inkommande norrgående tåg i princip måste röra sig ett eller två dörrpar inne i tåget för att över huvud taget få plats på plattformen utanför dörrarna. Jag vill inte vara den stationspersonal som ska försöka utrymma stationen den dag det börjar brinna vid 8:45 på morgonen...
Re: Station Universitetets norra utgång
Det var nog så utrett som försvarsarbeten man gör idag. Det är ju ganska vanligt att man bygger längre stationer än vad som för tillfället behövs - och att man i grevens stund utökade standarden till 8-vagnarståg i tunnelbanan får vi ju vara glada över. Givetvis har man haft befolkningsprognoser som pekat på att detta skulle behövas längre fram. Även vid Odenplan finns ju från början försvarsarbeten för tunnelbana till Karolinska etc. Det är ju helt enkelt så att kostnaden för att bygga till plattformar och grenmöjligheter i efterhand lätt blir astronomiska och inte minst kräver att man stänger av banan under en längre tidsperiod - här verkar man ju också ha gjort det så billigt som möjligt genom att där man inte haft två utgångar, har man nöjt sig med att förbereda plattformen för tio vagnar, såsom då vid Universitetet.Anders Hanquist skrev: Detta är ett ständigt återkommande mysterium. Just dessa stationer (men inte Stadion!) är byggda på det sättet. Ingen har riktigt lyckats förklara detta helt tillfredsställande. Olika teorier om framtida tänkta "avknoppningar" av den här grenen har förts fram, men utan säkra källor. Men vad skulle då ha hänt med Stadion? Tydligen hade man rätt gott om resurser i början av 70-talet så att man kunde göra förberedeleser för något som inte var beslutat och knappast ens utrett. Samtidigt byggdes ju hela blå linjen för 10-vagnarståg, något som veterligen aldrig utnyttjats. Bakgrunden borde finnas i något arkiv någonstans, det gäller bara att hitta det.
Och nu verkar det ju faktiskt nästan vara i den situationen att Mörbygrenen skulle behöva eget spår genom staden för att klara resandeutvecklingen på sikt. Så kanske man skulle damma av planen - något annat fungerande alternativ har ju faktiskt ännu inte presenterats... Och alla är nog överens om att det inte går att förlänga Mörbygrenen till Täby - utan att kapaciteten på röda linjens Mörbygren utökas.
Men jag instämmer i att det vore intressant att få se källorna till de uppgift som florerar om tankegångarna bakom en avknoppad Mörbygren.
-
- Inlägg: 3128
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Station Universitetets norra utgång
Tanken var att linjen från Tekniska och norrut en gång i en framtid skulle knoppas av till en ny bana, modell T-bana 4, och få 10 vagnslängd på plattformarna. Station Stadion skulle bli kvar och trafikeras som en blindtarm från Östermalmstorg.spårlasse skrev:Det var nog så utrett som försvarsarbeten man gör idag. Det är ju ganska vanligt att man bygger längre stationer än vad som för tillfället behövs - och att man i grevens stund utökade standarden till 8-vagnarståg i tunnelbanan får vi ju vara glada över. Men jag instämmer i att det vore intressant att få se källorna till de uppgift som florerar om tankegångarna bakom en avknoppad Mörbygren.Anders Hanquist skrev: Detta är ett ständigt återkommande mysterium. Just dessa stationer (men inte Stadion!) är byggda på det sättet. Ingen har riktigt lyckats förklara detta helt tillfredsställande. Olika teorier om framtida tänkta "avknoppningar" av den här grenen har förts fram, men utan säkra källor. Men vad skulle då ha hänt med Stadion? Tydligen hade man rätt gott om resurser i början av 70-talet så att man kunde göra förberedeleser för något som inte var beslutat och knappast ens utrett. Samtidigt byggdes ju hela blå linjen för 10-vagnarståg, något som veterligen aldrig utnyttjats. Bakgrunden borde finnas i något arkiv någonstans, det gäller bara att hitta det.
För Blå linje kan väl sägas att Husby är föreberett men inte utbuggt för 10-vagnslängs. 10 vagnar har använts någon gång för trafik till evenemang på Råsunda fotbollsstadion och jag själv har sett 10-vagnståg 1 gång i helt ordinarie trafik på Hjulstalinjen men det är extremt sällsynt.
Re: Station Universitetets norra utgång
Jag har hört eller läst att perrongutrymmet bakom murarna i norra änden av Univeritetets T-station användes som personalutrymmen etc. när tågen vände vid denna station. Rätt eller fel?
Vad gäller utrymning av stationen så är ju den förberedda utgången anordnad som en nödutgång. Men det blir kanske många trappsteg, även om det schaktet borde vara kortare än rulltrapporna i dagens enda utgång. Och hur övertygar man en folkmassa om att det går att komma ut där om paniken är på väg att bryta ut, eller redan gjort det?
Vad gäller utrymning av stationen så är ju den förberedda utgången anordnad som en nödutgång. Men det blir kanske många trappsteg, även om det schaktet borde vara kortare än rulltrapporna i dagens enda utgång. Och hur övertygar man en folkmassa om att det går att komma ut där om paniken är på väg att bryta ut, eller redan gjort det?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Station Universitetets norra utgång
Jo, det är platsen. Jag drar till minnes att propåer från bland annat Riksmuseet om att uppgången borde öppnas kommit till SL flera gånger. Svaren har varit att det ännu inte funnits tillräckligt underlag för en entré på platsen. Förmodligen förväntade man sig att det skulle byggas mer däromkring. Men ingen större expansion verkar ha skett. Det ser ungefär lika glest ut som på sjuttiotalet. Om parkeringsytan kunde bebyggas med någon större akademisk institution kanske ett underlag kunde skapas. Men sådant är väl "kört" med tanke på nationalstadspark och det hela.
Under plattformen lär det finnas ett skyddsrum med 4000 platser. Kanske detta också skulle nås via den här entrén. Jag är inte helt 100 på hur det var tänkt.
Re: Station Universitetets norra utgång
Utifrån en bild på trappan uppskattar jag att det är cirka 70 trappsteg, på en höft.LÅ1 skrev:Vad gäller utrymning av stationen så är ju den förberedda utgången anordnad som en nödutgång. Men det blir kanske många trappsteg, även om det schaktet borde vara kortare än rulltrapporna i dagens enda utgång.
Dörrarna till utrymmet är gröna och är täckta av den springande figuren som brukar finnas på NÖDUT-skyltar. Jag tror att åtminstone en del förstår innebörden.LÅ1 skrev:Och hur övertygar man en folkmassa om att det går att komma ut där om paniken är på väg att bryta ut, eller redan gjort det?
Re: Station Universitetets norra utgång
Av stationsritningen att döma verkar skyddsrummen inte vara kopplade till den norra utgången - utan dessa finns i "bergsutrymmet" mellan de två spåren, ingången till skyddsrummen är alltså genom dörrarna från plattformssidorna.Anders Hanquist skrev:
Under plattformen lär det finnas ett skyddsrum med 4000 platser. Kanske detta också skulle nås via den här entrén. Jag är inte helt 100 på hur det var tänkt.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3195
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Station Universitetets norra utgång
Fast visst har det körts 10-vagnartåg på blå linjen.
-
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Station Universitetets norra utgång
Japp det stämmer, vi hade ett modernt torrrdass vid norra uppgången bakom dåvarande vägg, bra vid akuta behovsuppehåll.LÅ1 skrev:Jag har hört eller läst att perrongutrymmet bakom murarna i norra änden av Univeritetets T-station användes som personalutrymmen etc. när tågen vände vid denna station. Rätt eller fel?
...klipp
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Station Universitetets norra utgång
Man behöver inte ha skiftarbete eller föreläsningar utanför normal arbetstid, det räcker med att se till att inte alla föreläsningar börjar samtidigt.Klfh skrev:"Börjar samtidigt"? För din information betyder heltidsstudier ett schema som i princip överensstämmer med ett vanligt arbetsschema. De utbildningar jag läser har schemalagd tid 9-12 och sedan 13 - 16(17 beroende på dag). Menar du att studier ska genomföras i skiftarbete för att SL ska spara in några tusenlappar?
Eftersom resenärerna frivilligt åker i tågets södra del får man anta att de inte bryr sig nämnvärt. De är ju mest vaneresenärer på sträckan, och dessa borde känna till att det är mindre trängsel längre fram. Och visst gör snedbelastningen att uppehållen tar längre tid, men jag föredrar att slippa trängseln framför att minska restiden med en halv minut eller vad det nu kan vara.Klfh skrev:Sedan tror jag inte att folk "vill" trängas rent spontant. Däremot är det väl ett erkänt faktum att folk tenderar att dra sig åt den ände av tåget som ger kortast promenadsträcka vid på- eller avstigningsstation, en effekt som på just den här sträckan förstärks av att ett par tunga stationer har sina tongivande uppgångar i samma ände. Resultatet av detta är ökad upplevd trängsel -> minskad kundnöjdhet samt försenade avgångar eftersom passagerarutbytet tar onödigt lång tid.