m06

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
lagerbrax
Inlägg: 269
Blev medlem: torsdag 24 mars 2005 17:50
Ort: Norrköping

m06

Inlägg av lagerbrax »

I dag var det första gången som 6st m06 var i trafik samtidigt Norrköping.
Vagn 31 32 35 36 37 38.
MVH Lagerbrax
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: m06

Inlägg av 20581000184197 »

Trevligt! Men ingen M98 (22) på spåret än?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: m06

Inlägg av leifd »

20581000184197 skrev:Trevligt! Men ingen M98 (22) på spåret än?
M98 blir väl så pass kraftigt ombyggda (nya datorer o programvara bl.a.) att de troligen måste verifieras på nytt och få nytt godkännande från Transportstyrelsen. Så de lär ju ta en tid lixom. Sen är ju inte verkstan någon stor SL-organisation med flera hundra anställda precis...
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: m06

Inlägg av 20581000184197 »

Jag var på snabbesök i Norrköping i kväll och åkte med M06 nr 35. Jag lade märke till att den i likhet med nr 36-38 har mjuka säten. Hade inte den tidigare samma hårda säten som nr 31 och 32 har? Har den fått nya säten i Stockholm? Har i så fall 33 och 34 också fått nya säten?
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: m06

Inlägg av Sven Blomberg »

Jag tror Stockholm böt säten i alla 3 "Norrköpingsvagnarna".
Medlem nr 266
haddock11
Inlägg: 115
Blev medlem: söndag 05 september 2010 11:00

Re: m06

Inlägg av haddock11 »

Japp, sitsarna blev utbytta i Stockholm på alla tre
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: m06

Inlägg av leifd »

haddock11 skrev:Japp, sitsarna blev utbytta i Stockholm på alla tre
Norrköping Spårvägar har köpt nya säten till 31-35, sätena i 33-35 byttes i Stockholm, medan 31-32 ännu inte gjorts, då vagnbristen gjort de viktigare att de går trafik, än att man byter säten.
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: m06

Inlägg av wax »

lagerbrax skrev:I dag var det första gången som 6st m06 var i trafik samtidigt Norrköping.
Vagn 31 32 35 36 37 38.
MVH Lagerbrax
Vilka linjer gick dom på?
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: m06

Inlägg av wax »

wax skrev:
lagerbrax skrev:I dag var det första gången som 6st m06 var i trafik samtidigt Norrköping.
Vagn 31 32 35 36 37 38.
MVH Lagerbrax
Vilka linjer gick dom på?
Hur länge sparar ni data med spårvagnar och linjer på Trafikledning?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: m06

Inlägg av leifd »

wax skrev:
lagerbrax skrev:I dag var det första gången som 6st m06 var i trafik samtidigt Norrköping.
Vagn 31 32 35 36 37 38.
MVH Lagerbrax
Vilka linjer gick dom på?
Med stor säkerhet på linje 2 och 3.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: m06

Inlägg av leifd »

wax skrev:
wax skrev:
lagerbrax skrev:I dag var det första gången som 6st m06 var i trafik samtidigt Norrköping.
Vagn 31 32 35 36 37 38.
MVH Lagerbrax
Vilka linjer gick dom på?
Hur länge sparar ni data med spårvagnar och linjer på Trafikledning?
Det är nog ingen fråga du ska ställa här, eftersom nog ingen här vet det.

F.ö. är det ny trafikledning sedan 13/12-20.
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: m06

Inlägg av wax »

leifd skrev: fredag 25 december 2020 23:08
wax skrev:
lagerbrax skrev:I dag var det första gången som 6st m06 var i trafik samtidigt Norrköping.
Vagn 31 32 35 36 37 38.
MVH Lagerbrax
Vilka linjer gick dom på?
Med stor säkerhet på linje 2 och 3.
När började M06 gå på linje 2?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: m06

Inlägg av leifd »

wax skrev: onsdag 06 september 2023 15:47 När började M06 gå på linje 2?
Ja du, om man bortser från den här dagen...
Bild
9 september 2006, dagen då förlängningen till Ljura invigdes.

Så är min första bild på M06 på linje 2 denna...
Bild
Bild från 16 december 2009. Gissningsvis så gick vagnarna på linje 2 även före det.
Från 21 oktober 2010 blev ju linje 2 de tyngre linjen, så då var det ju naturligt att vagnarna började gå där mest.
Dock var det ju så, att det bara fanns två M06 i Norrköping då, eftersom SL lånat de tre övriga till Stockholm.
Nu 13 år senare finns det 22 st M06 i Norrköping, varav 19 st i trafik.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: m06

Inlägg av Hechtwagen »

I princip lika många M06 nu som M67 1986, hur många resande är det en vanlig dag nu jämfört med 1986?
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: m06

Inlägg av X12 »

Hechtwagen skrev: fredag 08 september 2023 1:45 I princip lika många M06 nu som M67 1986, hur många resande är det en vanlig dag nu jämfört med 1986?
Under ett normalår (inga stora spårarbeten med bussersättning och ingen pandemi) så är resandet ungefär 2,7 miljoner påstigande på linje 3 och 2,9 miljoner på linje 2.

Nu vet jag inte hur resandet var 1986. Men 1997 har jag i alla fall sett siffror på 2,7 miljoner på L3, dvs exakt samma som idag. Linje 2 lär ju ha ökat iom med förlängningen, den är Östergötlands näst tyngsta kollektivtrafiklinje efter Östgötapendeln.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: m06

Inlägg av Hechtwagen »

X12 skrev: fredag 08 september 2023 10:10
Hechtwagen skrev: fredag 08 september 2023 1:45 I princip lika många M06 nu som M67 1986, hur många resande är det en vanlig dag nu jämfört med 1986?
7

Under ett normalår (inga stora spårarbeten med bussersättning och ingen pandemi) så är resandet ungefär 2,7 miljoner påstigande på linje 3 och 2,9 miljoner på linje 2.

Nu vet jag inte hur resandet var 1986. Men 1997 har jag i alla fall sett siffror på 2,7 miljoner på L3, dvs exakt samma som idag. Linje 2 lär ju ha ökat iom med förlängningen, den är Östergötlands näst tyngsta kollektivtrafiklinje efter Östgötapendeln.
Tackar! Näst tyngst efter? Det är väl den tyngsta linjen efter östgötapendeln?
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: m06

Inlägg av X12 »

Ja, såklart tyngst efter.
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: m06

Inlägg av wax »

leifd skrev: torsdag 07 september 2023 20:06
wax skrev: onsdag 06 september 2023 15:47 När började M06 gå på linje 2?
Ja du, om man bortser från den här dagen...
Bild
9 september 2006, dagen då förlängningen till Ljura invigdes.

Så är min första bild på M06 på linje 2 denna...
Bild
Bild från 16 december 2009. Gissningsvis så gick vagnarna på linje 2 även före det.
Från 21 oktober 2010 blev ju linje 2 de tyngre linjen, så då var det ju naturligt att vagnarna började gå där mest.
Dock var det ju så, att det bara fanns två M06 i Norrköping då, eftersom SL lånat de tre övriga till Stockholm.
Nu 13 år senare finns det 22 st M06 i Norrköping, varav 19 st i trafik.
Oj, hade ingen aning att M06 gick på 2:an under 2009. Trodde dom började gå där ifrån hösten 2010.
Är skyltskåpet på sidan trasigt?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: m06

Inlägg av leifd »

wax skrev: onsdag 01 november 2023 23:49 Är skyltskåpet på sidan trasigt?
Nej, det där är ett fotografiskt fenomen. Digitala skyltar blinkar ju alltid i någon specifik frekvens, samtidigt som de inte tänds upp samtidigt. Dock är ju denna frekvens så hög att vi inte märker detta med våra ögon. Dock om man fotograferar, så tas ju bilder med viss slutarhastighet och helt beroende på ljusförhållanden då bilden tas, så varierar ju slutarhastigheten. Detta gör också att man kan få olika fenomen på skyltarna beroende på tillverkare av utrustningen (olika frekvens) och starkt eller svagt ljus (ute). Nedan en bild på en vagn i Warszawa - 2019-07-21, som på bilden har en svart balk genom texten, vilket man inte ser med blotta ögat.
Bild
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: m06

Inlägg av wax »

leifd skrev: torsdag 02 november 2023 20:16
wax skrev: onsdag 01 november 2023 23:49 Är skyltskåpet på sidan trasigt?
Nej, det där är ett fotografiskt fenomen. Digitala skyltar blinkar ju alltid i någon specifik frekvens, samtidigt som de inte tänds upp samtidigt. Dock är ju denna frekvens så hög att vi inte märker detta med våra ögon. Dock om man fotograferar, så tas ju bilder med viss slutarhastighet och helt beroende på ljusförhållanden då bilden tas, så varierar ju slutarhastigheten. Detta gör också att man kan få olika fenomen på skyltarna beroende på tillverkare av utrustningen (olika frekvens) och starkt eller svagt ljus (ute). Nedan en bild på en vagn i Warszawa - 2019-07-21, som på bilden har en svart balk genom texten, vilket man inte ser med blotta ögat.
Bild
Aha, intressant! Tänkte mera att det såg ut att vara vita rutor på sidan!
Skriv svar