Sida 1 av 1

Caen byter till spårväg

Postat: tisdag 20 december 2011 17:19
av spårsnoken
Caen, som är en av de städer i Frankrike som satsade på gummihjulsspårvagnar med central styrskena (TVR), har beslutat att byta ut systemet till konventionell spårväg. Bytet skall vara klart till 2018. Caen har ett Y-format linjenät och det är ju ingen hemlighet att det är de höga underhållskostnaderna som knäckt det gummihjulsbaserade systemet.

Något att tänka på för alla de som sitter och planerar BRT med automatisk styrning?

http://www.railwaygazette.com/nc/news/s ... -rail.html

mvh/spårsnoken

Re: Caen byter till spårväg

Postat: tisdag 20 december 2011 21:41
av Olle
spårsnoken skrev:Caen, som är en av de städer i Frankrike som satsade på gummihjulsspårvagnar med central styrskena (TVR), har beslutat att byta ut systemet till konventionell spårväg. Bytet skall vara klart till 2018. Caen har ett Y-format linjenät och det är ju ingen hemlighet att det är de höga underhållskostnaderna som knäckt det gummihjulsbaserade systemet.

Något att tänka på för alla de som sitter och planerar BRT med automatisk styrning?

http://www.railwaygazette.com/nc/news/s ... -rail.html

mvh/spårsnoken
Lite bilder från Caen och spårbussarna hittar ni här, och jag som åkt med de har stor förståelse för att man byter till spårväg.

:Dlle.

Re: Caen byter till spårväg

Postat: tisdag 20 december 2011 23:53
av spårlasse
spårsnoken skrev:Caen, som är en av de städer i Frankrike som satsade på gummihjulsspårvagnar med central styrskena (TVR), har beslutat att byta ut systemet till konventionell spårväg. Bytet skall vara klart till 2018. Caen har ett Y-format linjenät och det är ju ingen hemlighet att det är de höga underhållskostnaderna som knäckt det gummihjulsbaserade systemet.

Något att tänka på för alla de som sitter och planerar BRT med automatisk styrning?

http://www.railwaygazette.com/nc/news/s ... -rail.html

mvh/spårsnoken
Intressant, men när man ser modellen förstår man ju varför man vill konvertera; när man ändå har kontaktledning och styrskena känns inte vinsten som så stor jämfört med spårväg. En styrskena eller dylikt tycker jag också verkar vara relevant om bussarna skall köra i lite högre turtäthet. I stadstrafik känns det nästan lite överdrivet.

Re: Caen byter till spårväg

Postat: lördag 12 november 2016 14:13
av M_M
Och nu har de beställt vagnar från Alstom:

http://www.globalrailnews.com/2016/11/0 ... x05-trams/
"Caen la Mer has ordered 23 Citadis X05 trams from Alstom to replace its current guided bus system."

(Tråd i postvagnen: http://postvagnen.com/forum/index.php?id=1059743)

Re: Caen byter till spårväg

Postat: onsdag 23 november 2016 22:49
av stockholm79
Vet inte hur den aktuella modellen är, men den spårguidade extralånga trådbussen de hade i Venedig var det hemskaste jag varit med om i åkkomfort.
Känns som att den kör på en gropig halvt bortspolad grusväg i valfritt östland, och det trots att den körde på ett bra och jämnt betongunderlag.
Och nej, det var inte vagnfel, jag åkte med flera vagnar.
En riktig styggelse!

/or

Re: Caen byter till spårväg

Postat: torsdag 24 november 2016 6:59
av Olle
stockholm79 skrev:Vet inte hur den aktuella modellen är, men den spårguidade extralånga trådbussen de hade i Venedig var det hemskaste jag varit med om i åkkomfort.
Känns som att den kör på en gropig halvt bortspolad grusväg i valfritt östland, och det trots att den körde på ett bra och jämnt betongunderlag.
Och nej, det var inte vagnfel, jag åkte med flera vagnar.
En riktig styggelse!

/or
Jag kan inte annat än att hålla med. Vi upplevde dessa bussar på samma sätt. Läste att även Clermont-Ferrand i Frankrike, där Michelin har sitt huvudkontor, nu ska utreda om att bygga spårväg som ersättning för sin spårbusslinje. Den tyckte jag var något bättre att åka med, men inte bra.