SL-remsan som gud glömde

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

SL-remsan som gud glömde

Inlägg av NerdBoy »

Hustrun har en remsa som börjar se ut som en välpyntad julgran. Nu är den äntligen slut... eller?

Bild

(Klicka på bilden för att se en större version.)

Jag har roat mig med att försöka tolka vad som egentligen hände, med stöd av hur hon själv uppfattade situationen. De två första stämplarna är helt oproblematiska.

Den tredje stämpeln fick hon när hon åkte från jobbet för att äta lunch, och när hon skulle tillbaka smällde spärrvakten dit den fjärde stämpeln (05x1215). H*n upptäckte sedan att klockslaget på den tredje stämpeln var otydligt och eventuellt mindre än en timme gammalt, så h*n korrigerade genom att ringa in 8:an och sätta stämplar på raderna 5 och 6(-7) på baksidan.

Dagen efter gjorde hon en ny resa från jobbet och fick stämpeln 06x1100. 9:an ringades in och på baksidan ströks stämpeln på rad 5 (observera det svarta bläcket). På väg tillbaka fick hon stämpeln 06x1230, 10:an ringades in och motsvarande stämpel sattes på rad 8 på baksidan. Var det nu stämpeln på rad 6 på baksidan ströks?

En dryg vecka senare fick hon stämpeln 15x1100, 11:an ringades in och jag gissar att det är nu som stämpeln på rad 8 ströks.

Ytterligare en dryg vecka senare åkte hon buss till jobbet. 24x0800. 13 ringades in, men gjordes det något på baksidan? På väg hem från jobbet kollade chaffisen på remsan, suckade och vinkade förbi henne utan att stämpla.

Den sista stämpeln verkar ha varit oproblematisk.

Vad säger experterna? :?
Jan_Bäckström
Inlägg: 110
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:36
Ort: Saltsjöbaden - Stockholm
Kontakt:

Re: SL-remsan som gud glömde

Inlägg av Jan_Bäckström »

NerdBoy skrev:Hustrun har en remsa som börjar se ut som en välpyntad julgran. Nu är den äntligen slut... eller?

Bild

(Klicka på bilden för att se en större version.)

Jag har roat mig med att försöka tolka vad som egentligen hände, med stöd av hur hon själv uppfattade situationen. De två första stämplarna är helt oproblematiska.

Den tredje stämpeln fick hon när hon åkte från jobbet för att äta lunch, och när hon skulle tillbaka smällde spärrvakten dit den fjärde stämpeln (05x1215). H*n upptäckte sedan att klockslaget på den tredje stämpeln var otydligt och eventuellt mindre än en timme gammalt, så h*n korrigerade genom att ringa in 8:an och sätta stämplar på raderna 5 och 6(-7) på baksidan.

Dagen efter gjorde hon en ny resa från jobbet och fick stämpeln 06x1100. 9:an ringades in och på baksidan ströks stämpeln på rad 5 (observera det svarta bläcket). På väg tillbaka fick hon stämpeln 06x1230, 10:an ringades in och motsvarande stämpel sattes på rad 8 på baksidan. Var det nu stämpeln på rad 6 på baksidan ströks?

En dryg vecka senare fick hon stämpeln 15x1100, 11:an ringades in och jag gissar att det är nu som stämpeln på rad 8 ströks.

Ytterligare en dryg vecka senare åkte hon buss till jobbet. 24x0800. 13 ringades in, men gjordes det något på baksidan? På väg hem från jobbet kollade chaffisen på remsan, suckade och vinkade förbi henne utan att stämpla.

Den sista stämpeln verkar ha varit oproblematisk.

Vad säger experterna? :?
Nu ska vi se om jag kommer ihåg taxan rätt...

Markering på 8: Felstämplat, har gett 2 kuponger tillbaka på baksidan = Rätt
Markreing på 9: Rätt, har strukit 1 kupong på baksidan
Markering på 10: Fel, verkar både ha strukit 1 på baksidan samt gett ytterligare 1 tillgodo (kolla datumet som skiljer sig från de första 2 stämplarna på baksidan)
Markering på 11: Rätt, har strukit den sista på baksidan (bonus kupongen som hon fick felaktigt i samband med markeringen på 10:an)
Markering på 13: Fel, Har fel månad (om inte remsan har varit bortglömd i 1 år) ringen skulle nog markera en rättad stämpel på baksidan (även den på 13) som skulle ha rätt månad och vara överstruken
Markering på 15: rätt

Det finns fortfarande 1 kupong kvar att delbetala en resa med!

/ Janne
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL-remsan som gud glömde

Inlägg av daniel_s »

Vanligaste felet när det gäller felstämplingar: Att rita en ring på framsidan trots att allting på baksidan är förbrukat. Mycket vanligt, till och med bland erfarna felstämplare! Men FEL. Ringen betyder att det FINNS KVAR tillgodokuponger på baksidan (taxehandboken s. 53: "Om inte alla tillgodokuponger går åt, görs en ring runt det kupongnummer som stämplats på framsidan").

Näst vanligaste felet: Att stämpla tillgodokuponger på fel ställe (rätt ställe är på baksidan av de kuponger som inte skulle ha makulerats och ingenting annat).

(Näst näst vanligast: Att inte veta vad M-rutan är till för, uppenbarligen visste inte den som ritade remsan det heller eftersom M-rutan fattas!!!)
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL-remsan som gud glömde

Inlägg av NerdBoy »

Tack för förklaringarna, nu tror jag att jag förstår hur det är tänkt att fungera.

Synd att remsorna snart ska ersättas med kort där det inte framgår lika tydligt hur många kuponger det är kvar. :wink:
Klfh
Inlägg: 87
Blev medlem: torsdag 08 december 2011 18:41
Ort: Sthlm

Re: SL-remsan som gud glömde

Inlägg av Klfh »

Om vi ska vara petiga är det bara de som stämplat 2, 4, 6 och 15 som har gjort rätt enligt konstens alla regler.

Stämpel 8 skulle aldrig ha delats ut, och om den nu gjorde det av misstag (lätt hänt) så skulle den korrigerats med återköpta kuponger 7 + 8 på baksidan. Spärrisen försökte istället återköpa 5+6, men eftersom h*n inte makulerat dessa till att börja med hade h*n inte rätt att återköpa dem. Rätt tänkt - fel gjort.

Stämpel 9 gör efter omständigheterna det servicemässigt bästa och tar två kuponger i anspråk. Rent strikt borde dock inte den återköpta kupong #5 kunna användas för betalning, eftersom den redan förbrukats en gång. Den återköpta kupongen mellan 6 och 7 borde kunna användas om man tolkar den som att den är tänkt att vara placerad på kupong 7.

Stämpel 10 satte stämpeln rätt (återigen baserat på överseende med att de återköpta kupongerna på baksidan rent tekniskt sett inte är giltiga). Av någon anledning bestämde h*n sig för att trycka dit en stämpel på kupong 8 på baksidan. I vilket syfte är det svårt att spekulera i i efterhand, men det finns två möjligheter. Den första är att h*n av någon anledning tyckte att resenären hade betalat en kupong för mycket och därmed borde få en kupong återköpt. Isåfall hade korrekt förfarande varit att ringa in #10-fram och stämpla #10-bak. Den andra möjligheten var att stämpelbilden på #10-fram var felaktig (t.ex fel tid). Isåfall hade korrekt förfarande varit att ringa in #10-fram, stämpla #10-bak med korrekt stämpelbild och sedan stryka #10 bak. Oavsett vad tanken var så har personen ifråga stämplat #8-bak, vilket är helt fel.

Stämpel elva kan vara korrekt i en enda situation. Om personen med remsan kommer med en separat kupong och enbart ska stämpla en kupong på remsan (eller vill lägga till en kupong för möjlighet till zonöverträde), samt att den återköpta kupong #8-bak (med överseende för att den rent tekniskt sett är ogiltig) inte ströks över av personen som stämplade #10. Resenären ska då betala en kupong, men spärrvakten kan inte stryka tillgodokupongen på baksidan, eftersom kunden måste få en korrekt stämpelbild. I den situationen ska #11 stämplas och ringas in (för att markera att det fortfarande finns en tillgodokupong på baksidan). Problemet i den situationen är bara att fel månad är inställd på stämpeln. Och i situationen borde spx ha ringat i #11-fram och stämplat samt strukit över den korrekta stämpelbilden på kupng #11-bak. Baserat på remsans historia tycks denna möjlighet vara liten, och således måste vi anta att spx-11 helt enkelt debiterade kunden kupong #11-fram (med felaktigt datum) samt (den egentligen ogiltiga) kupong #8-bak. Hade resenären hamnat i en biljettkontroll under den resan borde h*n egentligen åläggas kontrollavgift eller lösa ny biljett eftersom stämpeln inte är giltig i oktober.

Stämpel #13 hade antagligen varit korrekt, om det inte vore för att den felaktigt ringats in. Som daniel_s påpekar betyder ringen att det finns någonting av intresse på baksida, och som vi redan har fastställt är sannolikheten för att det fanns en icke överstruken tillgodokupong på baksidan ringa innan stämpel # 13 sattes, och helt omöjlig efter. Således fanns det ingenting av värde att se på baksidan, och ringen är felaktig (även om den inte gör stämpeln ogiltig.)

Vad gäller M-rutan så saknar den just bokstaven M på remsor av typ 1008 och senare, av någon anledning. Utrymmet finns dock kvar.
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: SL-remsan som gud glömde

Inlägg av bark »

daniel_s skrev:(Näst näst vanligast: Att inte veta vad M-rutan är till för, uppenbarligen visste inte den som ritade remsan det heller eftersom M-rutan fattas!!!)
Okej, nu har jag gått omkring och funderat länge nog. Vad var/är M-rutan till för?
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL-remsan som gud glömde

Inlägg av daniel_s »

bark skrev:Okej, nu har jag gått omkring och funderat länge nog. Vad var/är M-rutan till för?
Det är en "värdelös kupong" som bara används för att stämpla i, om översta kupongen är stämplad och tillgodokuponger finns kvar.

Ett sätt att förklara det är med ett autentiskt exempel: Två trafikanter kommer fram till spärrvakten. Den ena har en remsa med fyra kuponger kvar och säger "Två stycken tack", vilket spärrvakten tolkar som att de båda vill åka på samma remsa och stämplar i kupong 14 och 16. Då säger trafikanten "nej jag menade två kuponger, min polare har SL-kort". Spärrvakten stämplar två tillgodokuponger (nr 15 och 16), ringar in "16" på framsidan och önskar trafikanterna lycka till. Några timmar senare ska de åka tillbaka. De har nu en remsa med två tillgodokuponger men ingenstans att stämpla. Och det är nu M-rutan kommer in i bilden! Båda tillgodokupongerna kan nu strykas för en resa i en zon, men biljetten måste även valideras med ett akutellt stämpelavtryck och detta görs i M-rutan.

Givetvis finns det flera exempel, och det finns även situationer där det blir värde kvar på remsan utan att trafikpersonalen kan acceptera den, då är det SL Center nästa!
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: SL-remsan som gud glömde

Inlägg av C12C3C3C12 »

Om jag kommer ihåg rätt från min tid som kondis på Nynäsbanan så skall man alltid stämpla uppåt på kupongen, alltså skull den personen ringat in 8 samt stämpla 8 + 9 på baksidan.

M var för tillgodohavande som inte fick plats, exempelvis om 16 var fel i stället för 8 så stämplas 16 + M på baksidan.

<Med reservation för eventuella tyckfel>
Klfh
Inlägg: 87
Blev medlem: torsdag 08 december 2011 18:41
Ort: Sthlm

Re: SL-remsan som gud glömde

Inlägg av Klfh »

C12C3C3C12 skrev:Om jag kommer ihåg rätt från min tid som kondis på Nynäsbanan så skall man alltid stämpla uppåt på kupongen, alltså skull den personen ringat in 8 samt stämpla 8 + 9 på baksidan.
Det är fel. Om du återköper stämplade kuponger markerar du vilka kuponger du återköper på baksidan. Om du har tagit 7 + 8 i anspråk och vill återköpa dem ska du markera 7 + 8 på baksidan. Jag kan leta upp paragrafen i taxehandboken om du vill.

Det enda som går "uppåt" på baksidan är ordningen i vilken man makulerar tillgodo-kuponger. Då ska du alltid stryka kupongerna från lägsta nummer till högsta.
C12C3C3C12 skrev:M var för tillgodohavande som inte fick plats, exempelvis om 16 var fel i stället för 8 så stämplas 16 + M på baksidan.
M-rutan har inget värde, och kan inte användas som tillgodo-kupong. Den är till för att ge en aktuell stämpelbild om alla kuponger på framsidan är slut, men det finns till godo-kuponger kvar på baksidan.
Skriv svar