Sida 1 av 1

Tyska cykelfrämjandet kräver självbromsande lastbilar

Postat: fredag 02 december 2011 21:06
av Erik Sandblom
Läs min artikel på Ecoprofile:

Tyska cykelfrämjandet kräver självbromsande lastbilar - Ecoprofile
Bland fotgängare och cyklister är högersvängande lastbilar en vanlig dödsorsak. Många tänker inte på att sikten snett bakåt från en lastbilshytt är begränsad. I Stockholm och London står högersvängande bussar och lastbilar för över hälften av dödsfallen bland cyklister. Tyska cykelfrämjandet ADFC kräver att lastbilarna utrustas med automatiska så kallade bromsassistenter. Detta då fler speglar inte ger önskat resultat, enligt ADFC som hänvisar till forskning från nederländska trafikministeriet.

Re: Tyska cykelfrämjandet kräver självbromsande lastbilar

Postat: torsdag 19 januari 2012 22:12
av Erik Sandblom
80 tons bruttovikt Malmö-Göteborg - Trailer
Ett försök med 32,5 meter långa fordon och en bruttovikt på upp till 80 ton är troligen på gång mellan Malmö och Göteborg. Transportstyrelsen har givit ut ett en författning med specialregler för dessa fordonskombinationer.

Idag tillåts 60 tons lastbilar inom Sverige. De flesta andra europeiska länder tillåter 40-48 ton medan i USA gäller 36 ton.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lastbil#Ma ... 3.A4kerhet

Re: Tyska cykelfrämjandet kräver självbromsande lastbilar

Postat: fredag 20 januari 2012 8:36
av Kantorn
Erik Sandblom skrev:80 tons bruttovikt Malmö-Göteborg - Trailer
Ett försök med 32,5 meter långa fordon och en bruttovikt på upp till 80 ton är troligen på gång mellan Malmö och Göteborg. Transportstyrelsen har givit ut ett en författning med specialregler för dessa fordonskombinationer.

Idag tillåts 60 tons lastbilar inom Sverige. De flesta andra europeiska länder tillåter 40-48 ton medan i USA gäller 36 ton.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lastbil#Ma ... 3.A4kerhet
Man kan ju bara hoppas att detta försök avbryts när hallandsåstunneln är färdig... (om hundrafemtio år eller så...) Då känns det överflödigt med stora lastbilar på just den sträckan.