Sida 1 av 2

Buss 52 (SL)

Postat: onsdag 23 november 2011 10:42
av pellle
Varför har inte linje 52 ändhållplats vid Djurgårdsbron? Som jag förstått det vänder bussen vid Nybroplan genom att köra hela vägen bort till Djurgårdsbron för att vända i rondellen eller "ställas upp" utanför båtklubben. Om bussen ändå kör denna slinga vid varje vändning kan den väl lika gärna inkludera slingan i turen?

Någon som har lite koll inifrån?

Re: Buss 52 (SL)

Postat: onsdag 23 november 2011 11:02
av bruse

Re: Buss 52 (SL)

Postat: onsdag 23 november 2011 11:27
av Traesk
Problemet ligger i att sträckan är upphandlad att endast trafikera fram till Nybroplan för att det är där behovet finns. Trafikutövaren har valt att vända vid Djurgårdsbron (hur skulle man annars göra?) vilket man borde kunna förutse och därmed borde SL kanske ha inkluderat sträckan till Djurgårdsbron i linjen.

Re: Buss 52 (SL)

Postat: onsdag 23 november 2011 19:46
av LÅ1
Från början körde man upp och vände vid hovstallet. Men det fans visst nackdelar med det. Bl.a. gjorde man en otillåten sväng, eller om det var ett otillåtet filbyte över heldragen linje.
Om linjen skulle gå ända till Djurgårsbron så skulle det säkert inte vara något trafikeringstekniskt problem i riktning mot den hållplatsen. Men det saknas plats för tidsreglering. Man kan ju inte blockera hållplatsen eller bussgatan/spårvägsspåren. Jag vet i och för sig inte var tidsregleringen sker nu, men antar att bussen stannar någonstans utmed Strandvägen.

Re: Buss 52 (SL)

Postat: onsdag 23 november 2011 20:33
av AdrianLangemar
Det kan väl knappast vara entrepenören som tvingas betala extrakostnaden för att man inte får köra över heldragen linje? Och om SL betalar extrakostnaden kan de ju lika gärna kräva att bussarna ska stanna vid hållplatserna?

Re: Buss 52 (SL)

Postat: onsdag 23 november 2011 20:55
av daniel_s
AdrianLangemar skrev:Det kan väl knappast vara entrepenören som tvingas betala extrakostnaden för att man inte får köra över heldragen linje? Och om SL betalar extrakostnaden kan de ju lika gärna kräva att bussarna ska stanna vid hållplatserna?
Öh, hur tänker du nu? Entreprenören kan ju knappast ta extra betalt av SL för att följa trafikreglerna. (Skulle det visa sig att SL utlovat en ändring av trafikreglerna, utan att kunna hålla löftet, kommer ju saken i ett annat läge.)

Re: Buss 52 (SL)

Postat: onsdag 23 november 2011 20:59
av AdrianLangemar
daniel_s skrev:
AdrianLangemar skrev:Det kan väl knappast vara entrepenören som tvingas betala extrakostnaden för att man inte får köra över heldragen linje? Och om SL betalar extrakostnaden kan de ju lika gärna kräva att bussarna ska stanna vid hållplatserna?
Öh, hur tänker du nu? Entreprenören kan ju knappast ta extra betalt av SL för att följa trafikreglerna. (Skulle det visa sig att SL utlovat en ändring av trafikreglerna, utan att kunna hålla löftet, kommer ju saken i ett annat läge.)
Tänkte att entrepenören knappast kan vara tvungen att godta trafikbeställningar som kräver att man bryter mot trafikreglerna, men jag kanske hade fel?

Re: Buss 52 (SL)

Postat: onsdag 23 november 2011 21:33
av daniel_s
AdrianLangemar skrev:
daniel_s skrev:
AdrianLangemar skrev:Det kan väl knappast vara entrepenören som tvingas betala extrakostnaden för att man inte får köra över heldragen linje? Och om SL betalar extrakostnaden kan de ju lika gärna kräva att bussarna ska stanna vid hållplatserna?
Öh, hur tänker du nu? Entreprenören kan ju knappast ta extra betalt av SL för att följa trafikreglerna. (Skulle det visa sig att SL utlovat en ändring av trafikreglerna, utan att kunna hålla löftet, kommer ju saken i ett annat läge.)
Tänkte att entrepenören knappast kan vara tvungen att godta trafikbeställningar som kräver att man bryter mot trafikreglerna, men jag kanske hade fel?
SL kan naturligtvis inte kräva olaglig trafik, men man kan beställa trafik på en viss sträcka och överlåta problematiken med att vända bussen på operatören, som förhoppningsvis kommer ihåg att ta betalt för eventuell behövlig tomkörning. Men så svartvit är inte världen heller, säg t ex att entreprenören vid förhandlingarna föreslagit vändning via Väpnargatan och SL har godkänt det - vems är då ansvaret om någon plötsligt upptäcker att det är en otillåten körväg? Det är inte alldeles självklart, både anbudet och accepten är då på sätt och vis bristfälliga...

För övrigt finns det ett par informativa trådar i Buss-Snack om den här linjen, t ex denna: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=49101.0 (se särskilt inlägget av Ted S)

Svaret på frågan om var man reglerar: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=42460.0

Re: Buss 52 (SL)

Postat: torsdag 24 november 2011 21:17
av C12C3C3C12
Då skulle ni se "taxisvängen" som duobussarna i Riga gör från hållplatsen vid Stockmans till den andra hållplatsen mitt emot Rigas centralstation. Den är tillåten med markerade linjer samt filmarkeringsskyltar.

Re: Buss 52 (SL)

Postat: måndag 28 november 2011 12:57
av SouthernCross88au
Går det inte att vända vid Styrmansgatan eller är det för tight sväng in på Strandvägen igen? Tidsreglera kan man väl göra längs Strandvägen som sagt var.

Re: Buss 52 (SL)

Postat: måndag 28 november 2011 13:23
av Jona
Dum fråga av en icke Stockholmsbo med hjälpliga geografiska kunskaper över området.
Men finns det ingen möjlighet och förlänga linje 52 en bit längre än t.ex bara djurgårdsbron. Varför inte in en bit på Djurgården och vända i första möjliga vändslinga där och på så vis ge t.ex Nordiska museum/vasa-museum en linje till, allt för att rymma fler resande på linje 7.
Då blir linje 52 en liten extrabuss som hjälper till och frakta massorna från Djurgården mot staden.

Andra förslag på eventuellt förlängning?

/Jona

Re: Buss 52 (SL)

Postat: måndag 28 november 2011 13:38
av Traesk
Jag skulle hellre se en förlängning mot Östermalmstorg och vidare till Karlaplan!

Re: Buss 52 (SL)

Postat: måndag 28 november 2011 14:02
av Cyclocop
Jona skrev:Dum fråga av en icke Stockholmsbo med hjälpliga geografiska kunskaper över området.
Men finns det ingen möjlighet och förlänga linje 52 en bit längre än t.ex bara djurgårdsbron. Varför inte in en bit på Djurgården och vända i första möjliga vändslinga där och på så vis ge t.ex Nordiska museum/vasa-museum en linje till, allt för att rymma fler resande på linje 7.
Då blir linje 52 en liten extrabuss som hjälper till och frakta massorna från Djurgården mot staden.

Andra förslag på eventuellt förlängning?

/Jona
Ta över 69K och fortsätta Strandvägen till Kaknästornet?

Re: Buss 52 (SL)

Postat: måndag 28 november 2011 14:13
av Kantorn
Förlängning till Hakberget? Eller Narvavägen - Karlaplan? Eller lite crazy: Nybroplan - Strandvägen - Narvavägen - Karlaplan - Karlavägen - Sibyllegatan - Nybroplan (eller omvänt)?

Re: Buss 52 (SL)

Postat: måndag 28 november 2011 14:25
av spårlasse
Jona skrev:Dum fråga av en icke Stockholmsbo med hjälpliga geografiska kunskaper över området.
Men finns det ingen möjlighet och förlänga linje 52 en bit längre än t.ex bara djurgårdsbron. Varför inte in en bit på Djurgården och vända i första möjliga vändslinga där och på så vis ge t.ex Nordiska museum/vasa-museum en linje till, allt för att rymma fler resande på linje 7.
Då blir linje 52 en liten extrabuss som hjälper till och frakta massorna från Djurgården mot staden.

Andra förslag på eventuellt förlängning?

/Jona
Finns ju en nackdel med bussar parallellt till Djurgården och det är att de stoppar upp spårvagnarnas trafik. Därför är det ingen bra idé. Tycker man skulle återföra 52:an till des forna riktning mot Karolinska. då kan man ha en hållplats uppe vid Sergels torg - precis efter Sergelrondellen och avståndet till spårvagnshållplatsen blir minimalt.

Vi ska helt enkelt inte ha fler bussar i spårvagnsspåren - då dessa stoppar upp trafiken. Eventuellt då om man kopplade 69K till 52:an, men det blir så rörigt och mindre effektivt etc.

Ska man köra bussar vid spårvagnshållplatser så måste man tillåta ingång genom alla dörrar. Så länge man inte gör det, så försämrar det punktligheten rejält för spårvagnarna och skapar dessutom längre restider , till nackdel för resnärerna i kollektivtrafiken

Re: Buss 52 (SL)

Postat: måndag 28 november 2011 18:42
av SouthernCross88au
Jona skrev:Dum fråga av en icke Stockholmsbo med hjälpliga geografiska kunskaper över området.
Men finns det ingen möjlighet och förlänga linje 52 en bit längre än t.ex bara djurgårdsbron. Varför inte in en bit på Djurgården och vända i första möjliga vändslinga där och på så vis ge t.ex Nordiska museum/vasa-museum en linje till, allt för att rymma fler resande på linje 7.
Då blir linje 52 en liten extrabuss som hjälper till och frakta massorna från Djurgården mot staden.

Andra förslag på eventuellt förlängning?

/Jona
Oförskämd kommentar från någon som inte har en aning om hur bra mina kunskaper är när det gäller området eller resten av Stockholm för den delen. För din information så har jag bott i Stockholm nästan hela mitt liv och har kört buss som extraknäck i tre år. Dessutom har jag lokaltrafikkännedom från New York, Melbourne, Perth och Los Angeles bland annat. Nu kommer jag inte precis ihåg hur trångt det är för en buss men jag ville ha en till åsikt i frågan. Ett råd - var lite mer diplomatisk när det gäller dina inlägg, annars kommer du inte bli speciellt populär. Som någon annan påpekade är ditt förslag inte heller speciellt smart eftersom 52:an skulle gå parallellt med 7:an en lång bit av vägen och det ville SL undvika. Dessutom stoppar för många bussar upp spårvagnarna. Låt 52:an istället gå till Kaknästornet som någon annan föreslog - mycket bättre idé.

Re: Buss 52 (SL)

Postat: måndag 28 november 2011 18:49
av LÅ1
(Ett nu inaktuellt inlägg är borttaget)

Re: Buss 52 (SL)

Postat: måndag 28 november 2011 18:54
av Jona
Ber om ursäkt om mitt stavfel gjorde någon upprörd. Den jag avsåg var mig själv och frågan var ställd som en allmän fundering.

Re: Buss 52 (SL)

Postat: måndag 28 november 2011 19:15
av SouthernCross88au
Jona skrev:Ber om ursäkt om mitt stavfel gjorde någon upprörd. Den jag avsåg var mig själv och frågan var ställd som en allmän fundering.
Oops! :oops: Ber så mycket om ursäkt!

Re: Buss 52 (SL)

Postat: onsdag 30 november 2011 11:45
av Jonnie
LÅ1 skrev:Från början körde man upp och vände vid hovstallet. Men det fans visst nackdelar med det. Bl.a. gjorde man en otillåten sväng, eller om det var ett otillåtet filbyte över heldragen linje.
Jag tror att bussen svängde vänster upp på Sibyllegatan som linje 62 och hade den linjens hållplats Nybroplan som ändhållplats. Då begår man inga regelbrott. Orsaken till att man nu i stället kör ända bort till Djurgårdsbron och vänder är att det ofta var väldigt svårt för bussarna att tidsreglera på Väpnargatan pga felparkerade bilar. Att man kör en längre sträcka för att vända förekommer även på andra linjer. Linje 70 t.ex. kör ända till Jarlaplan och vänder på de turer som har Odenplan som ändhållplats, då det inte går att vända närmare.