Hållplatsläge för (ersättnings?-)buss på linje 7?
Postat: söndag 20 november 2011 3:53
Jag vet inte riktigt om jag ska posta detta inlägg i Spårtrafik eller Busstrafik, men jag beslutade mig för Spårtrafik.
Igår när jag stod vid Spv Citys hpl Kungsträdgården i riktning mot Waldemarsudde observerade jag följande episod:
Det står en hel del trafikanter och väntar vid hållplatsläget för spårvagn 7 i riktning mot Waldemarsudde. Ifrån Sergels Torgs-hållet kommer då - istället för en spårvagn - en blå ledbuss (av samma typ som normalt går på linjerna 1, 2, 3, 4) skyltad "7 Waldemarsudde". Blåbussen stannar vid det bakre hållplatsläget, alltså det hållplatsläge som används för bussar (t ex buss 69 mot Blockhusudden).
Trafikanterna som står vid spårvägshållplatsläget (alltså det främre hållplatsläget) noterar blåbussen men ser tämligen förvirrade ut... De flesta trafikanterna tycks anta att blåbussen kommer att köra fram till (spårvägs-)linje 7:s hållplatsläge och står därför kvar där. Några få trafikanter skyndar dock bort till busshållplatsläget och kliver på blåbussen. Strax därefter startar blåbussen, och kör då förbi de väntande trafikanterna på 7:ans spårvägshållplatsläge. De frånåkta(?) trafikanterna ser mycket förvånade och förvirrade ut...
Nu undrar jag följande: Vilka instruktioner gäller egentligen? Är blåbussen att betrakta som ersättningstrafik? Borde den då inte tydligt skyltas så? När den som igår är skyltad precis likadant som den någon trekvart tidigare passerade nylevererade blå spårvagnen på linje 7, ter den sig troligen för den ovane trafikanten som att den är en "ordinarie" linje 7; trafikanter skiljer inte alltid (med viss rätt) på vilken typ av fordon som trafikerar en viss linje; de vill helt enkelt bara åka mot Waldemarsudde med linje 7.
Personligen anser jag att ersättningsbussar skyltade precis som de ordinarie spårvagnarna borde stanna på det hållplatsläge som är markerat med det linjenummer som ersättningsfordonet trafikerar, d v s i det här fallet linje 7. Annars blir det - precis som det blev idag - väldigt förvirrande för trafikanterna. Jag kan heller inte se att det skulle finnas något trafiktekniskt skäl till att inte göra så, eftersom bussarna alltid är kortare än spårvagnarna, och således inte riskerar att blockera mer av hållplatssträckan än vad spårvagnen skulle ha gjort.
Igår när jag stod vid Spv Citys hpl Kungsträdgården i riktning mot Waldemarsudde observerade jag följande episod:
Det står en hel del trafikanter och väntar vid hållplatsläget för spårvagn 7 i riktning mot Waldemarsudde. Ifrån Sergels Torgs-hållet kommer då - istället för en spårvagn - en blå ledbuss (av samma typ som normalt går på linjerna 1, 2, 3, 4) skyltad "7 Waldemarsudde". Blåbussen stannar vid det bakre hållplatsläget, alltså det hållplatsläge som används för bussar (t ex buss 69 mot Blockhusudden).
Trafikanterna som står vid spårvägshållplatsläget (alltså det främre hållplatsläget) noterar blåbussen men ser tämligen förvirrade ut... De flesta trafikanterna tycks anta att blåbussen kommer att köra fram till (spårvägs-)linje 7:s hållplatsläge och står därför kvar där. Några få trafikanter skyndar dock bort till busshållplatsläget och kliver på blåbussen. Strax därefter startar blåbussen, och kör då förbi de väntande trafikanterna på 7:ans spårvägshållplatsläge. De frånåkta(?) trafikanterna ser mycket förvånade och förvirrade ut...
Nu undrar jag följande: Vilka instruktioner gäller egentligen? Är blåbussen att betrakta som ersättningstrafik? Borde den då inte tydligt skyltas så? När den som igår är skyltad precis likadant som den någon trekvart tidigare passerade nylevererade blå spårvagnen på linje 7, ter den sig troligen för den ovane trafikanten som att den är en "ordinarie" linje 7; trafikanter skiljer inte alltid (med viss rätt) på vilken typ av fordon som trafikerar en viss linje; de vill helt enkelt bara åka mot Waldemarsudde med linje 7.
Personligen anser jag att ersättningsbussar skyltade precis som de ordinarie spårvagnarna borde stanna på det hållplatsläge som är markerat med det linjenummer som ersättningsfordonet trafikerar, d v s i det här fallet linje 7. Annars blir det - precis som det blev idag - väldigt förvirrande för trafikanterna. Jag kan heller inte se att det skulle finnas något trafiktekniskt skäl till att inte göra så, eftersom bussarna alltid är kortare än spårvagnarna, och således inte riskerar att blockera mer av hållplatssträckan än vad spårvagnen skulle ha gjort.