Gränsdragningen i trakten där hållplatsen Marklandsgatan ligger var förr rätt krånglig. Villorna till höger på bilden nedan låg i Västra Frölunda som var en egen kommun till 1945. Till höger därom var det Göteborg sedan 1868 när Majorna införlivades med staden. Till vänster om villorna var det Mölndal ungefär fram till gatan hitom höghusen. Sedan gick Mölndalsgränsen snett nedåt ungefär i gatans riktning. År 1951 gjordes en gränsjustering mellan Göteborg och Mölndal så att detta område fördes till Göteborg.
Lämpligt nog hade en remsa i Mölndal närmast den norra gränsen lämnats obebyggd och där drog man spårvägen när den skulle byggas ut till Frölunda. Några villor revs för att Säröleden och spårvägen skulle komma fram norrifrån och ett par villor i västra delen av det tidigare Mölndalsområdet fick ge plats åt bussterminalen.
Nu är vi vid Eklanda och vägen mellan Mölndal och Frölunda. Här var till för några år sedan landsbygd och landsvägen låg kvar i sin gamla sträckning. Nu har nya bostadsområden anlagts, en ny genomfartsgata har byggts längre söderut och den gamla vägen har styckats upp och delvis lagts om. Den är nu lokal- och bussgata och delvis cykleväg.
Så har vi den nya vändslingan för spårvagnarna. Det yttre spåret är inte färdigt ännu:
Göteborgsvägen mellan Lackarebäck och Krokslätts fabriker. Mellan körbanan och cykelbanan är det riktigt gräs men i spåret konstgräs:
Hållplatsen Krokslätts fabriker:
Mölndal
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Re: Mölndal
Trevligt!
Det var tider då man ansåg sig ha råd att riva några hus för att bygga infrastruktur. Jag inser att landet inte växer lika mycket nu som då, men det vore antagligen ändå bra om man vågade göra sådant i fler fall.
Det var tider då man ansåg sig ha råd att riva några hus för att bygga infrastruktur. Jag inser att landet inte växer lika mycket nu som då, men det vore antagligen ändå bra om man vågade göra sådant i fler fall.
Re: Mölndal
Man river väl fortfarande hus för att bygga infrastruktur. Det kommer att ske inom något år för att lämna plats för spårväg i en stad nära Mölndal.M_M skrev: Det var tider då man ansåg sig ha råd att riva några hus för att bygga infrastruktur. Jag inser att landet inte växer lika mycket nu som då, men det vore antagligen ändå bra om man vågade göra sådant i fler fall.
//T
Med reservation för tyckfel.