Blivande spårvägar

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Blivande spårvägar

Inlägg av Harald »

Vädret såg ut att vara bra för en promenad så jag tog båten över älven för att ta lite bilder på ett aktuellt tema, spårväg till Norra älvstranden och Backa.

Sträckning för de nya spårvägarna ska tas fram i förstudien, men på Norra älvstranden är den väl rätt given eftersom det finns en bussgata. Här vid Eriksberg:

Bild

Nittionian är inne på sin sista månad med Heden som destination. Bussgatan går här intill Hamnbanan:

Bild

Jag trodde linjenummer på 100 var reserverade för högtrafikslinjer, men den här går hela dagen mellan 6 och 20. Ska spårvägen fram här får nog huset maka på sig:

Bild

Vidare längs änden av Sannegårdshamnen mot Lindholmen:

Bild

Nybyggnation i kanten av Slottsberget:

Bild

Bussgatan i Lindholmsallén:

Bild

Äldre bebyggelse. Biografen Aftonstjärnan som Kent Andersson köpte och gjorde om till teater:

Bild

När jag visade bilder från Masthugget nyligen var Oscar Fredriks kyrka och Nordhemsskolan med. Här ser vi dem från andra sidan älven. Det genomskinliga "kyrktornet" tillhör ett konstverk på kajen:

Bild

Lindholmsallén från öster:

Bild

Så upptäckte jag att Ale har en direktbuss till Hisingen också:

Bild

Ett enda hamnspår finns kvar i innerhamnen. Det stod vagnar på spåret så det är i bruk. Om det så förblir så får vi kanske en korsning mellan spårväg och järnväg igen:

Bild

Här ska man ta sig ned och ansluta till den befintliga spårvägen på något vis. Det ligger en ganska komplicerad korsning mellan bilar, bussar och spårvagnar till vänster, så man gör nog inget här förrän i samband med den nya bron:

Bild

Nu börjar vi på Backalinjen. Reservatet i översiktsplanen tar av från den existerande spårvägen här i västra änden av Hjalmar Brantingsplatsen:

Bild

Sedan följer det Kvillebäcken norrut. Den är gräns mellan Bohuslän t.h. och Västergötland t.v. och var alltså en gång riksgräns:

Bild

Så går sträckningen längs Deltavägen mot Brunnsbo:

Bild

Spårreservatet går tämligen rakt mot Brunnsbo genom ett obebyggt område. Det är stängslat, så jag fick följa Deltavägens stora krok runt bl.a. bussgaraget som nu tydligen delas broderligt:

Bild

Det obebyggda området från Brunnsbohållet:

Bild

Vägen mot Brunnsbo har en plankorsning med Bohusbanan. Här måste spårvägen gå över eller under. Hur det ska gå till ska väl förstudien ge svar på:

Bild

Från Brunnsbotorget mot NO. Här blir det lite trångt om det låga huset t.v. ska stå kvar:

Bild

Vidare norrut är det bättre plats men det är väl några som blir av med parkeringsplatsen:

Bild

Backen upp mot toppen på Litteraturgatan. Här är det väl också lite trångt om man inte löser in några villor. Stolparna ser nästan ut att stå och vänta på spårväg:

Bild

Uppe på toppen och hållplatsen Björkrisvägen. Härifrån finns det reserverat utrymme resten av vägen. Det började bli kallt och dimman kom krypande, så jag tog bussen till stan. Den behöver man inte vänta länge på här:

Bild
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Blivande spårvägar

Inlägg av Harald »

Hon heter numera Stena Saga och går på linjen Oslo-Frederikshavn, men måndag morgon går hon från Frederikshavn till Göteborg för proviantering och besättningsbyte och återvänder på eftermiddagen.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Blivande spårvägar

Inlägg av M_M »

Trevligt reportage!

Om man tittar på karta och flygfoto över Brunnsboområdet så ser man en skärning mellan husen på Anekdotgatan, på norra sidan gatuadressnummer 7-27 och på södra sidan nummer 5 och 40,41,43,44 (kanske tillhör de numren Berättelsegatan?). Skärningen innehåller en väg som inte alls stämmer med övriga gators rutmönster, men däremot ligger i linje med en tänkt spårväg Hjalmar-Deltavägen-"Biltemarondellen" och på andra sidan vidare längs Författaregatan-Rimsmedsgatan. Där verkar det reservatliknande ta slut och en annan årgång av stadsplan ta vid, specifikt ligger Prologgatan 8 och 10 trångt till. Skulle det över huvud taget vara politiskt möjligt att dra en spårväg mellan husen där?

Det vore intressant att veta hur man motiverat stadsplanen kring Anekdotgatan/Berättelsegatan!

Å andra sidan är detta kanske helt irrelevant eftersom man kanske ändå vill ha en bra bytespunkt vid Brunnsbomotet även i framtiden. Å tredje sidan lär de bussar man vill ha byte med ändå troligen korsa spårvägen vid Lillhagensvägen strax invid "Biltemarondellen" eller nå samma område uppe i Backa. Å fjärde sidan så blir det (kanske?) lättare att fixa en bytesplats mellan spårväg, buss och Bohusbanan om man korsar vid "Biltemarondellen", där finns dessutom plats för att bygga en dubbelspårig station på Bohusbanan.

Det blir dessutom en rätt stor omväg att runda hela Backaplanområdet, å andra sidan blir det dyrt att korsa motorväg & co ifall man skulle vika av österut direkt vid en ny bro över älven. Å tredje sidan skulle en sådan dyr korsning fixa korsandet av Bohusbanan på köpet. Å fjärde sidan vore det bra för biltrafiken om en planskiljd korsning mellan Bohusbanan och spårväg vid "Biltemarondellen" även har bilkörfält på lämpligt vis. Om man bygger en planskiljd korsning där så vore det lämpligt med hållplatslägen för både spårväg och bussar rakt ovanpå bron, med lämpliga trappor och ramper ner mot plattformar vid en station på Bohusbanan.

Att följa den väg runt Backaplan som Harald dokumenterat skulle också innebära att man kan dela sträcka med en framtida eventuell spårväg längs dagens busslinje 25, genom att förgrena ungefär vid rondellen mellan Swedenborgsgatan-Färgfabriksgatan-Deltavägen, eller möjligen något längs dagens 35-37-320, fast det är väl inte så stor sannolikhet att det blir spårväg där. Kanske en variant på stombuss 17 kan gå den vägen framöver?

=====================

Vad gäller anslutningen från Lindholmen till nuvarande spårväg så vore det kanske nära på bra att bara korsa södergående bilfiler och lägga på än fler kollektivtrafikprioriterade signaler så att bilisterna blir än mer trötta och skapar opinion för att bygga ny bro? :wink: För övrigt torde väl dagens bussar på L16 som korsar biltrafiken utgöra minst lika mycket stopp som spårvagnar, eftersom bussarna behöver köra oftare än spårvagnar för att transportera ett givet antal passagerare.
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Re: Blivande spårvägar

Inlägg av micke b »

En utvikning...
Det stod vagnar på spåret så det är i bruk.
Men kan aldrig vara säker... De tog bort en växel ur containerspåret i vår frihamn.
Några meter in på stickspåret stod en vagn, det dröjde ett par år innan den och spåret den stod på försvann.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Blivande spårvägar

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Om man tittar på karta och flygfoto över Brunnsboområdet så ser man en skärning mellan husen på Anekdotgatan, på norra sidan gatuadressnummer 7-27 och på södra sidan nummer 5 och 40,41,43,44 (kanske tillhör de numren Berättelsegatan?). Skärningen innehåller en väg som inte alls stämmer med övriga gators rutmönster, men däremot ligger i linje med en tänkt spårväg Hjalmar-Deltavägen-"Biltemarondellen" och på andra sidan vidare längs Författaregatan-Rimsmedsgatan. Där verkar det reservatliknande ta slut och en annan årgång av stadsplan ta vid, specifikt ligger Prologgatan 8 och 10 trångt till. Skulle det över huvud taget vara politiskt möjligt att dra en spårväg mellan husen där?
Nej, det är nog inte möjligt att dra en spårväg där. Det man ser där är den gamla Backavägen som jag har markerat på den här kartan: http://kartor.eniro.se/m/aSPPM
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Blivande spårvägar

Inlägg av M_M »

Aha, intressant!

Man borde kanske ta en titt på lantmäteriets historiska kartor. Det vore trevligt om man på nåt fiffigt sätt kunde få dem med som "lager" i t.ex. openstreetmap för att lätt kunna jämföra då-nu.

Användes denna sträcka fortfarande som genomfartsväg när husen byggdes i Brunnsbo?
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Blivande spårvägar

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Användes denna sträcka fortfarande som genomfartsväg när husen byggdes i Brunnsbo?
Nej, den första delen av Litteraturgatan anlades i samband med att Brunnsbo började byggas i början av 60-talet. Den slutade då vid Epiloggatan där den anslöt till Backavägen.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Blivande spårvägar

Inlägg av Harald »

M_M skrev: För övrigt torde väl dagens bussar på L16 som korsar biltrafiken utgöra minst lika mycket stopp som spårvagnar, eftersom bussarna behöver köra oftare än spårvagnar för att transportera ett givet antal passagerare.
Det är bara bussar från Lindholmen som stoppar upp bilarna när de ska ut i bussfilen. Bussar mot Lindholmen korsar Hjalmar Brantingsgatan på Frihamnsviadukten.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Blivande spårvägar

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Aha, intressant!

Man borde kanske ta en titt på lantmäteriets historiska kartor. Det vore trevligt om man på nåt fiffigt sätt kunde få dem med som "lager" i t.ex. openstreetmap för att lätt kunna jämföra då-nu.
Om man har en karta som bildfil så kan man i Google Earth skapa en Image overlay som kan göras mer eller mindre transparent. Man får kalibrera den genom att välja några identifierbara punkter och sedan dra, vrida och sträcka tills de passar. Det är lite pyssligt, men jag har gjort det för några 20-talskartor. Jag har en Garmin Oregon och i den kan man använda sådana kalibrerade bilder som Custom maps. Det är rätt kul att ha en gammal karta med sig i GPS:en när man är ute.
Skriv svar