Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden

Inlägg av Harald »

Trafiknämnden beslutade den 31 oktober att beställa en förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden. Den ska vara klar i december 2012.

Uppdragsbeskrivning
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden

Inlägg av hej »

Äntligen.
Det är väl i över 20 år man har diskuterat dessa projekt, blir intressant att se vad man kommer fram till. Backabanan finns det väl ett beslut taget om att bygga togs 1990 eller 1991 men har aldrig verkställts.
Båda sträckorna är väl närmast omöjliga att utöka busstrafiken på.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden

Inlägg av Harald »

hej skrev:Backabanan finns det väl ett beslut taget om att bygga togs 1990 eller 1991 men har aldrig verkställts.
Det var väl inget riktigt beslut om att bygga utan en del av det som kallades Adelsohnöverenskommelsen. Vägverket ville bygga ut vissa vägar, t.ex. att Särövägen skulle få fyra körfält mellan Järnbrott och Hovås och att korsningen med Söderleden vid Järnbrott skulle ersättas med ett planskilt mot. Det ville inte kommunen som på den tiden var väghållare. I överenskommelsen ingick att Vägverket skulle få överta vissa vägar från Göteborgs kommun och bygga ut dem och kommunen skulle få statsbidrag till spårvägsutbyggnader, förutom Backa även till Järnbrott. Jag har också för mig att det skulle blir en infartsparkering vid Järnbrott.

Vägdelen genomfördes raskt. Det sa poff och så var det fyra körfält och planskilt. Någon spårväg till Järnbrott har vi ännu inte sett. Överenskommelsen omförhandlades sedan till Göteborgsöverenskommelsen, där kollektivtrafikmedlen i stället lades på Kringen, Knutpunkt Hjalmar och diverse andra åtgärder i spårvägs- och bussnätet.
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden

Inlägg av twr »

När ska detta genomföras? Efter att den nya Götälvbron är färdig 2019?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden

Inlägg av hej »

twr skrev:När ska detta genomföras? Efter att den nya Götälvbron är färdig 2019?
Det är väl en av sakerna utredningen ska komma fram till. Tidigare har man dock låtit förstå att en ny älvbro är en förutsättning.
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden

Inlägg av twr »

hej skrev:
twr skrev:När ska detta genomföras? Efter att den nya Götälvbron är färdig 2019?
Det är väl en av sakerna utredningen ska komma fram till. Tidigare har man dock låtit förstå att en ny älvbro är en förutsättning.
Ska den nya bron få separata spårvägs- respektive busskörfält?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden

Inlägg av hej »

twr skrev:Ska den nya bron få separata spårvägs- respektive busskörfält?
http://www5.goteborg.se/prod/fastighets ... penElement
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden

Inlägg av hej »

Harald skrev:Någon spårväg till Järnbrott har vi ännu inte sett.
På sidorna 81 och 90 finns spårvägen inritat i denna broschyr från 1965 med vändslinga vid Järnbrott.

http://search.arkivnamnden.org/reposito ... r_1965.pdf
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden

Inlägg av spårsnoken »

hej skrev:
Harald skrev:Någon spårväg till Järnbrott har vi ännu inte sett.
På sidorna 81 och 90 finns spårvägen inritat i denna broschyr från 1965 med vändslinga vid Järnbrott.

http://search.arkivnamnden.org/reposito ... r_1965.pdf
----------------------------------
Saken är den att någon gång i slutet av 1970-talet minns jag hur banvallen för spårväg - komplett med makadam och allt - sträckte sig närmare 1 km vidare parallellt med Dag Hammarskjölds-leden och att vägbroar i Järnbrott över banvallen redan hade försetts med kontaktledningsskydd. Så uppenbarligen var det nära att spårvägen verkligen hade förlängts till Järnbrott i början av 1970-talet.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden

Inlägg av M_M »

Harald skrev:Trafiknämnden beslutade den 31 oktober att beställa en förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden. Den ska vara klar i december 2012.

Uppdragsbeskrivning
Trevligt!

Har det någon juridisk inverkan att de råkat skriva "Backe" istället för "Backa" i början på beslutet? Otur liksom om nån är obstinat och bygger spårväg till första bästa backe :mrgreen:
hej skrev:
twr skrev:Ska den nya bron få separata spårvägs- respektive busskörfält?
http://www5.goteborg.se/prod/fastighets ... penElement
Då var vi där igen, att cykelvägarna är anpassade för 12-åringar. Den där broschyren påstår på fullt allvar att en mellanbro eller högbro ger "god" gång&cykeltrafik! Hallå, dags att tvinga alla anvariga att cykla över nuvarande bro, den är nära på helt värdelös! (När jag cyklar från Gamlestadentrakten så väljer jag alltid om jag ska uträtta ärenden på Hisingen eller centrum eftersom jag då slipper den plågsamma bron. Jag väntar mycket hellre en stund på broöppning vid Marieholmbron än cyklar över den plågsamma Göta Älvbron).

Jag har svårt att tänka något effektivare sätt att hålla cykelandelen av resorna låg än att bygga cykelbanor med onödiga/jobbiga lutningar...
hej skrev:
Harald skrev:Någon spårväg till Järnbrott har vi ännu inte sett.
På sidorna 81 och 90 finns spårvägen inritat i denna broschyr från 1965 med vändslinga vid Järnbrott.

http://search.arkivnamnden.org/reposito ... r_1965.pdf
Alltså "tryck-sidnummer" 74.

Var ser du vändslingan? Jag ser ungefär bara säröbanan på den sidan...
spårsnoken skrev:
hej skrev:
Harald skrev:Någon spårväg till Järnbrott har vi ännu inte sett.
På sidorna 81 och 90 finns spårvägen inritat i denna broschyr från 1965 med vändslinga vid Järnbrott.

http://search.arkivnamnden.org/reposito ... r_1965.pdf
----------------------------------
Saken är den att någon gång i slutet av 1970-talet minns jag hur banvallen för spårväg - komplett med makadam och allt - sträckte sig närmare 1 km vidare parallellt med Dag Hammarskjölds-leden och att vägbroar i Järnbrott över banvallen redan hade försetts med kontaktledningsskydd. Så uppenbarligen var det nära att spårvägen verkligen hade förlängts till Järnbrott i början av 1970-talet.
Fram till 1965 gick ju säröbabanan här, så allt som byggdes fram till och med 1965 måste ändå ha byggts så att Säröbanan kunnat finnas.

Otroligt dumt att den (och VSB) lades ned :(
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden

Inlägg av hej »

M_M skrev:Var ser du vändslingan? Jag ser ungefär bara säröbanan på den sidan...
Sidan 85 i häftet.

Det fanns många tankar kring att behålla Säröbanan och det gjorde en hel del för att kunna konvertera den till modern spårväg. Man ser tydliga spår än idag om man går längs cykelbanan som Säröbanan konverterade till. Gick häromdagen sträckan Radiomotet Marklandsgatan och man märker vart hållplatserna skulle ligga och hur man skulle dragit cykel och gångbanan vid sidan av spårvägen. Även utrymmet för vändslingan i Järnbrott är i princip intakt. Nästa så att det bara att lägga räls.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden

Inlägg av Harald »

hej skrev:
twr skrev:Ska den nya bron få separata spårvägs- respektive busskörfält?
http://www5.goteborg.se/prod/fastighets ... penElement
Lite utförligare dokument bl.a. förstudie för spårvägen finns i detaljplanens samrådshandlingar.
hej skrev:
Harald skrev:Någon spårväg till Järnbrott har vi ännu inte sett.
På sidorna 81 och 90 finns spårvägen inritat i denna broschyr från 1965 med vändslinga vid Järnbrott.

http://search.arkivnamnden.org/reposito ... r_1965.pdf
Då får vi titta ordentligt på den för någon annan spårväg till Järnbrott lär vi inte få se i första taget.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden

Inlägg av M_M »

hej skrev:
M_M skrev:Var ser du vändslingan? Jag ser ungefär bara säröbanan på den sidan...
Sidan 85 i häftet.
Aha, nu ser jag slingan! (PDF-sida 90).

Frågan är hur smart det hade varit att lägga slingan på det avståndet från den korsande vägen? Det hade nog varit bättre att nå fram till korsande busstrafik.
hej skrev:Det fanns många tankar kring att behålla Säröbanan och det gjorde en hel del för att kunna konvertera den till modern spårväg. Man ser tydliga spår än idag om man går längs cykelbanan som Säröbanan konverterade till. Gick häromdagen sträckan Radiomotet Marklandsgatan och man märker vart hållplatserna skulle ligga och hur man skulle dragit cykel och gångbanan vid sidan av spårvägen. Även utrymmet för vändslingan i Järnbrott är i princip intakt. Nästa så att det bara att lägga räls.
Jag har cyklat där för ett par år sen men minns inte att man såg var tänkta hållplatser skulle ligga. Jag får nog ta en tur igen (i sommar lämpligtvis...) :)

Jag har läst nånstans (troligtvis Säröbanan-boken som utkommit de senaste åren, tror det är TnF som gett ut den, typ liggande A4-storlek) att GS skissade på en slags duospårvagnar då det begav sig, för att trafikera Säröbanan.

Tanken var att ha tvåriktningsvagnar och bygga tåg av tre vagnar, där ändvagnarna har förarhytt i en ände och mittenvagnen inte har förarhytter men däremot har dieselelektrisk generatormojäng som kan driva hela tåget på sträcka utan kontaktledning. På skissen såg det rätt likt dåvarande M22/M23-vagnar om jag inte minns fel.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden

Inlägg av Harald »

M_M skrev:På skissen såg det rätt likt dåvarande M22/M23-vagnar om jag inte minns fel.
Just det minns du inte fel om men väl resten. Det skisserade tågsättet var inte tvåriktnings. Det bestod av en M23, en ombyggd S27 och en vanlig S27. Den ombyggda hade resandeutrymme bara framför mittdörren. Innanför mittdörren fanns två dieselmotorer som drev två generatorer. Bakom dessa fanns ett postutrymme och längst bak ett godsutrymme.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden

Inlägg av Fredrik E »

Det pågår tydligen mer bråk om GÖÄ-brons utformning, det har kommit på tapeten att spårvägen ska gå utan annan trafik på bron, buss får eget körfält bredvid spårvägsfältet. Båda trafikslagen ökar ju sin trafik under åren och då vill man från början ha de olika fordonsslagen separerade.

"Jag luskar efter källan"
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden

Inlägg av hej »

Det låter väl rimligt. Nu vid tidtabellsskifte så kommer det på eftermiddagen gå en vagn ungefär varannan minut i vardera riktningen och vid trängselskattens införande så blir det än tätare (en vagn var 100 sekund) om man dessutom ska ha vagnar mot Norra Älvstranden och Backa blir det väldigt tätt mellan vagnarna så bussarna borde hålla sig ifrån spåren där.
Idagsläget är det allaredan mycket busstrafik över bronäven om man börjat vända bussar vid Backaplan. Om jag inte missat så går från tidtabellskiftet busslinjerna 16, 17, 18, 19, 21, 24, 25, 42, 52, 320, 501, 510, Grön, Röd, Orustexpr, Tjörnexpr, Marstrandsexpr, samt ett gäng bussar till Hisingens industrier. Det blir trångt.
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden

Inlägg av spårsnoken »

Hej: Det fanns vid tiden kring 1970 ett aktivt reservat för spårväg till Järnbrott och markarbeten hade som sagt redan gjorts. Säröbanans enkelspåriga banvall hade på den sträckan breddats till dubbelspår och makadam var utlagt; kvar var i princip bara spårläggning och elektrifiering. Det var meningen att linje 1 skulle förlängts till Järnbrott där en slinga till stor del redan gjorts markarbeten för. Ett antal vägbroar över spårvägen hade som sagts redan försetts med kontaktledningsskydd för en dubbelspårig spårväg och dessa var kvar så sent som 1978 i alla fall. Jag vill också minnas att Järnbrott fanns med på destinationsrullar för M25 för linje 1 (svart). Det byggdes ju också vid den tiden en hel del flerfamiljshus i Järnbrott som hade haft nytta av den förlängda 1:an.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden

Inlägg av 2763 »

spårsnoken skrev:Hej: Det fanns vid tiden kring 1970 ett aktivt reservat för spårväg till Järnbrott och markarbeten hade som sagt redan gjorts. Säröbanans enkelspåriga banvall hade på den sträckan breddats till dubbelspår och makadam var utlagt; kvar var i princip bara spårläggning och elektrifiering. Det var meningen att linje 1 skulle förlängts till Järnbrott där en slinga till stor del redan gjorts markarbeten för. Ett antal vägbroar över spårvägen hade som sagts redan försetts med kontaktledningsskydd för en dubbelspårig spårväg och dessa var kvar så sent som 1978 i alla fall. Jag vill också minnas att Järnbrott fanns med på destinationsrullar för M25 för linje 1 (svart). Det byggdes ju också vid den tiden en hel del flerfamiljshus i Järnbrott som hade haft nytta av den förlängda 1:an.

mvh/spårsnoken
Det där törs jag rakt av avfärda som skrönor.

//T
Med reservation för tyckfel.
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden

Inlägg av spårsnoken »

Bevis?

Jag har själv sett makadambanvallen och kontaktledningsskydden vid broarna för båda spåren någon gång kring 1978. Spårväg till Järnbrott fanns också på vissa politikers dagordning på den tiden.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Förstudie av spårväg till Backa och Norra älvstranden

Inlägg av M_M »

Harald skrev:
M_M skrev:På skissen såg det rätt likt dåvarande M22/M23-vagnar om jag inte minns fel.
Just det minns du inte fel om men väl resten. Det skisserade tågsättet var inte tvåriktnings. Det bestod av en M23, en ombyggd S27 och en vanlig S27. Den ombyggda hade resandeutrymme bara framför mittdörren. Innanför mittdörren fanns två dieselmotorer som drev två generatorer. Bakom dessa fanns ett postutrymme och längst bak ett godsutrymme.
Aha, intressant! Det var ett par år sen jag läste boken.

Hur aktuellt var post+godsbefordran då det begav sig? Det borde ha blivit allt mer rykande inaktuellt fram till banan lades ner.

Men man tänkte alltså ha vändslinga/triangelvändning längs Säröbanan? Intressant.
Grovsnus skrev:Det pågår tydligen mer bråk om GÖÄ-brons utformning, det har kommit på tapeten att spårvägen ska gå utan annan trafik på bron, buss får eget körfält bredvid spårvägsfältet. Båda trafikslagen ökar ju sin trafik under åren och då vill man från början ha de olika fordonsslagen separerade.

"Jag luskar efter källan"
Intressant.

Det optimala vore egentligen en 11-filig bro, en för cyklar och gående, fyra filer för bilar, två för bussar, två för spårvagnar och två för järnväg (ja, jag drömmer fortfarande om att dra Bohusbanan här, att låta tåg som idag säckvänder på Göteborg C passera en station vid Backaplan/Hjalmar och istälet vända vid en ny skötselanläggning t.ex. i Sävetrakten, och jag drömmer också om att låta vissa turer köra till Torslanda).

Det vore en bro som kan sätta Göteborg på "fläskiga broar"-kartan :wink:
Skriv svar