Sida 1 av 1

En eller två spår per tunnel?

Postat: torsdag 10 november 2011 17:00
av Henrik Schütz
Får man bygga tunnelbana med endast dubbelspårstunnlar idag. Citybanan byggs av säkerhetsskäl med dubbla tunnelrör, är detta ett myndighetskrav, och gäller det i så fall också vid nybyggnation av tunnelbana? Det ena röret rymmer spåren, det andra är för evakueringar, dvs en säkerhetsåtgärd.

HS

HS

Re: En eller två spår per tunnel?

Postat: torsdag 10 november 2011 17:22
av daniel_s
Det är många krav som ställs på järnvägstunnlar, men man kan ju välja olika lösningar för att uppfylla dem. Om någon vill påstå att dubbelspårstunnlar är förbjudna får han väl visa upp någon bestämmelse som säger det!

Re: En eller två spår per tunnel?

Postat: torsdag 10 november 2011 17:58
av Sten J
Möjligt att det inte är ett myndighetskrav i sig att ha dubbla tunnelrör, men det finns defintivt krav på att man ska kunna visa att man uppfyller rimliga säkerhetskrav. T.ex att utrymning ska kunna ske snabbt.
I praktiken kan man nog glömma att inte ha (minst) två tunnlar.
Å andra sidan så är det nog så att det t.o.m. kan kosta mindre med två små jmf med en större tunnel - i synnerhet om de är borrade - eftersom totala tvärsnittsytan är starkt kostnadsdrivande.
MVH / Sten

Re: En eller två spår per tunnel?

Postat: torsdag 10 november 2011 20:18
av twr
Vilka tunnelbanetunnlar i Stockholm har ett respektive två rör?

Re: En eller två spår per tunnel?

Postat: torsdag 10 november 2011 20:39
av C12C3C3C12
Bana 1: T-Centralen - Hötorget hela vägen, Blackebergstunneln Islandstorget - Blackeberg.

Bana 2: T-Centralen - Östermalmstorg hela vägen, tunnlarna under Hjorthagen vid Ropsten, Liljeholmen - Aspudden/Midsommarkransen, (Mariatorget - Zinkensdam?)

Bana 3: Nästan hela.

Re: En eller två spår per tunnel?

Postat: torsdag 10 november 2011 20:48
av Lennart Petersen
C12C3C3C12 skrev:Bana 3: Nästan hela.
Men det är väl en överdrift, vid ut och infart från de flesta av stationerna är det separata rör men sedan går dom ihop till en gemensam tunnel.