Vagn 1 idag (Stockholm)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1553
- Blev medlem: onsdag 11 maj 2005 19:08
- Ort: Lappkärrsberget, Universitetet, Tub 2
- Kontakt:
Vagn 1 idag (Stockholm)
En halvdålig mobilbild på vagn 1 som var ute i vanlig trafik idag (första dagen?) vid Sergels torg.
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Re: Vagn 1 idag (Stockholm)
Jag ser att vi på spårvägen inte fått igenom våra synpunkter hos SL hur destinationerna skall skyltas. Ni har kanske noterat att på tidigare A34 står det i skyltskåpet "DJURGÅRDEN Waldemarsudde". Huvuddelen av våra trafikanter skall till Djurgårdens olika aktiviteter och har inte en susning om var "Waldemarsudde" ligger. Framför allt inte om man kommer från "Knäckebrödhult".
Men sådana synpunkter går inte hem hos beslutande tjänsteman på det stora åkeriet.
Vi får dock vara tacksamma för att de accepterade våra protester att ersätta "Övningsvagn" med "Bussförarutbildning".
Suckar med Vänliga Hälsningar / Richard
Ps: Ämnet tillhör gruppen "Knasig skyltning/märkning" av lokaltrafikfordon. Första noteringen gjordes 1959 när SJ övertog linje 15 med sprillans nya bussar från Hägglunds (?). Där hade man också börjat om inventarienummerserien från 1. Dock var de för säkerhets skull märkta 0001 o.s.v.
Men sådana synpunkter går inte hem hos beslutande tjänsteman på det stora åkeriet.
Vi får dock vara tacksamma för att de accepterade våra protester att ersätta "Övningsvagn" med "Bussförarutbildning".
Suckar med Vänliga Hälsningar / Richard
Ps: Ämnet tillhör gruppen "Knasig skyltning/märkning" av lokaltrafikfordon. Första noteringen gjordes 1959 när SJ övertog linje 15 med sprillans nya bussar från Hägglunds (?). Där hade man också börjat om inventarienummerserien från 1. Dock var de för säkerhets skull märkta 0001 o.s.v.
Re: Vagn 1 idag (Stockholm)
Tror nog att de flesta idag kan sitt Prins Eugen, och vet att Waldermarsudde ligger på Djurgården.1 skrev:Jag ser att vi på spårvägen inte fått igenom våra synpunkter hos SL hur destinationerna skall skyltas. Ni har kanske noterat att på tidigare A34 står det i skyltskåpet "DJURGÅRDEN Waldemarsudde". Huvuddelen av våra trafikanter skall till Djurgårdens olika aktiviteter och har inte en susning om var "Waldemarsudde" ligger. Framför allt inte om man kommer från "Knäckebrödhult".
Annars har väl trafikpersonalen "mål i mun", eller är det bara stumma anställda där?
Det är bara du som är så nostalgiskt inskränkt och gör en höna av en skitsak...
Tur då att linje 4 inte skyltas "Johanneshov" , kommer man då från Knäckebrödshult så har man heler ingen susning om vad "Gullmarsplan" ligger.
Same shit, differnet names...
Det jag däremot anser vara "allvarligare än skyltnigen" är att vagnen inte hunnit bli folierad i de färger den skall ha...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Vagn 1 idag (Stockholm)
Öhh, finns det folk förutom de som har kungafamiljer som specialintresse som har koll på prins Eugen? (Jag blev tvungen att kolla vem det var).
Det verkar vara en såndär lokal grej som folk från knäckebrödhult just inte vet, eftersom de istället har koll på sånt som när knugen sa "kära Örebroare" till publiken i Arboga eftersom han verkade ha glömt bort vilken stad som sveriges första riksdag hölls i.
Jämför till exempel att det krävs några års boende i Göteborgområdet för att ha koll på att Poseidon står vid Götaplatsen (och än fler år att få koll på vad en gammal grekisk gud har där att göra).
Gullmarsplan är ingen jättebra jämförelse eftersom det är just kollektivtrafiken som ger platsen nämnvärd betydelse. Få personer skulle ha anledning att veta var Gullmarsplan ligger om det inte vore en stor bytesplats. Men visst, den hade kunnat heta "Södra Knuten" eller nåt sånt istället.
Det verkar vara en såndär lokal grej som folk från knäckebrödhult just inte vet, eftersom de istället har koll på sånt som när knugen sa "kära Örebroare" till publiken i Arboga eftersom han verkade ha glömt bort vilken stad som sveriges första riksdag hölls i.
Jämför till exempel att det krävs några års boende i Göteborgområdet för att ha koll på att Poseidon står vid Götaplatsen (och än fler år att få koll på vad en gammal grekisk gud har där att göra).
Gullmarsplan är ingen jättebra jämförelse eftersom det är just kollektivtrafiken som ger platsen nämnvärd betydelse. Få personer skulle ha anledning att veta var Gullmarsplan ligger om det inte vore en stor bytesplats. Men visst, den hade kunnat heta "Södra Knuten" eller nåt sånt istället.
Re: Vagn 1 idag (Stockholm)
Åh, jösses vad skönt att få en påklistrad personbeskrivning vilken jag tidigare inte kommit i närhet av....:
"Det är bara du som är så nostalgiskt inskränkt och gör en höna av en skitsak..."
Detta av en insändare som mig veterligen inte ens varit i närheten av att driva kollektiv persontrafik. En trafik som dessutom tidvis domineras av "utsocknes" och turister.
Att korrekt skylta trafikfordon med tydlig information har inte med nostalgi (= "vemodig men njutningsfull längtan tillbaka till något förlorat") att göra. Och visst har vi mål i munnen. Men understundom är det vid SET så mycket frågor att jag vid byte av körändan måste gå på utsidan av tåget för att hinna aktivera om och komma iväg på utsatt tid.
Bra information är absolut ingen "skitsak". Du kan vara övertygad om att förprogrammerade destinationer på de nya A34 diskuterades ytterst noga med utgångspunkt från vad våra trafikanter har bäst nytta av.
Däremot kan jag väl acceptera att skyltningen "Waldemarsudde" är nostalgi för kvarvarande kader av busskramare och ovan nämnda insändarskribent; för så var ju bussarna på linje 47 skyltade när de under en parentetisk tidsperiod ersatte spårvägslinje 7 år 1967. Och dessa spårvagnar hade på dest.-rullen "Djurgården". Ahh, "vilken nostalgikollaps" jag plötsligt drabbas av!
Vänliga Hälsningar / Richard Grönstedt
"Det är bara du som är så nostalgiskt inskränkt och gör en höna av en skitsak..."
Detta av en insändare som mig veterligen inte ens varit i närheten av att driva kollektiv persontrafik. En trafik som dessutom tidvis domineras av "utsocknes" och turister.
Att korrekt skylta trafikfordon med tydlig information har inte med nostalgi (= "vemodig men njutningsfull längtan tillbaka till något förlorat") att göra. Och visst har vi mål i munnen. Men understundom är det vid SET så mycket frågor att jag vid byte av körändan måste gå på utsidan av tåget för att hinna aktivera om och komma iväg på utsatt tid.
Bra information är absolut ingen "skitsak". Du kan vara övertygad om att förprogrammerade destinationer på de nya A34 diskuterades ytterst noga med utgångspunkt från vad våra trafikanter har bäst nytta av.
Däremot kan jag väl acceptera att skyltningen "Waldemarsudde" är nostalgi för kvarvarande kader av busskramare och ovan nämnda insändarskribent; för så var ju bussarna på linje 47 skyltade när de under en parentetisk tidsperiod ersatte spårvägslinje 7 år 1967. Och dessa spårvagnar hade på dest.-rullen "Djurgården". Ahh, "vilken nostalgikollaps" jag plötsligt drabbas av!
Vänliga Hälsningar / Richard Grönstedt
Re: Vagn 1 idag (Stockholm)
Du har ingen som helst jävla rätt att kalla Richard för "nostalgiskt inskränkt" bara för att hans åsikter inte passar dig, och för att du "tror" saker. Det är precis samma skitsnack som när du skulle tala om för oss inom Veolia hur vi skulle hantera processen med utformningen av A35.roggek skrev:Tror nog att de flesta idag kan sitt Prins Eugen, och vet att Waldermarsudde ligger på Djurgården.1 skrev:Jag ser att vi på spårvägen inte fått igenom våra synpunkter hos SL hur destinationerna skall skyltas. Ni har kanske noterat att på tidigare A34 står det i skyltskåpet "DJURGÅRDEN Waldemarsudde". Huvuddelen av våra trafikanter skall till Djurgårdens olika aktiviteter och har inte en susning om var "Waldemarsudde" ligger. Framför allt inte om man kommer från "Knäckebrödhult".
Annars har väl trafikpersonalen "mål i mun", eller är det bara stumma anställda där?
Det är bara du som är så nostalgiskt inskränkt och gör en höna av en skitsak...
Tur då att linje 4 inte skyltas "Johanneshov" , kommer man då från Knäckebrödshult så har man heler ingen susning om vad "Gullmarsplan" ligger.
Same shit, differnet names...
Det jag däremot anser vara "allvarligare än skyltnigen" är att vagnen inte hunnit bli folierad i de färger den skall ha...
Att vagnarna fn. inte har "rätt" färgsättning är däremot en skitsak.
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Vagn 1 idag (Stockholm)
Detta har Thomas Lange förklarat i fler trådar, bland annat så här.roggek skrev:
Det jag däremot anser vara "allvarligare än skyltnigen" är att vagnen inte hunnit bli folierad i de färger den skall ha...
Hade det varit bättre att låta vagnen stå kvar i hallen och ersatt omloppet med buss i väntan på detta?Thomas Lange skrev:Stalltips 1: Fösta vagn att få den nya designen blir en A34, eftersom det är sex sprillans nya vagnar på gång till Stockholm av den vagntypen.
Stalltips 2. Det hela presenteras på en pressträff. Någorlunda snart.
Tror/Thomas
Medlem nr 266
- Jourmaster
- Moderator
- Inlägg: 794
- Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40
Re: Vagn 1 idag (Stockholm)
Enligt Forums regler skall inlägg vara hövliga och personangrepp är inte tillåtna. Var god respektera detta!roggek skrev:Det är bara du som är så nostalgiskt inskränkt och gör en höna av en skitsak...
Jourhavande forummoderator.
Re: Vagn 1 idag (Stockholm)
Frånsett personkategoriseringen är ju roggek:s invändning korrekt. Det är ju inte säkert att man har rätt bara för att man har nummer ett...
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
(har sällan rätt)
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
(har sällan rätt)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Vagn 1 idag (Stockholm)
Men jag förstår inte vad det hade varit för nackdel om det även på de nya A34:orna hade skyltats med DJURGÅRDEN WALDEMARSUDDE. Då hade alla varit nöjda, även de som tydligen förordar busskyltningen, Waldemarsudde.
266
266
Medlem nr 266
- Stefan Widén
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Vagn 1 idag (Stockholm)
Lugn bara Lugn så kommer de rätta texterna när BussPCn är ordentligt installerad och uppdaterad. Nya färgen är på gång och till alla väntande så är fredag ett bra tipps för de som vill fota i dagsljus.
/Stefan
/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Vagn 1 idag (Stockholm)
Det där med område i destinationsskyltarna förekommer ju på några busslinjer. Två olika busslinjer skyltas FRIHAMNEN, med går till två helt skilda ändhållplatser, varav den ena ligger en bra bit bort från frihamnen.
Snarlikt förhållande har väl tidigare gällt för de linjer som skyltades med SOFIA? Har jag för mig, eller är det bara så att ändhållplatsen flyttats runt lite genom åren?
Jag tycker att den hittillsvarande skyltningen på linje 7 varit föredömlig.
Men det ser ut att ordna sig, om jag förstått rätt:
PS. Tack för bilden yujin!
Snarlikt förhållande har väl tidigare gällt för de linjer som skyltades med SOFIA? Har jag för mig, eller är det bara så att ändhållplatsen flyttats runt lite genom åren?
Jag tycker att den hittillsvarande skyltningen på linje 7 varit föredömlig.
Men det ser ut att ordna sig, om jag förstått rätt:
Stefan Widén skrev:Lugn bara Lugn så kommer de rätta texterna när BussPCn är ordentligt installerad och uppdaterad. Nya färgen är på gång och till alla väntande så är fredag ett bra tipps för de som vill fota i dagsljus.
/Stefan
PS. Tack för bilden yujin!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Vagn 1 idag (Stockholm)
Hur länge kommer denna vagn rulla i dessa Norrköpingsfärger?
Är det ute dagligen?
Ev. blir det en lite resa nästa vecka därav min undran.
Är det ute dagligen?
Ev. blir det en lite resa nästa vecka därav min undran.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Vagn 1 idag (Stockholm)
Jag hade nöjet (?) att jobba som deltidsförare på Hornsbergsgaraget då högertrafiken infördes 1967. Jag körde då bl a linje 47, ofta med Büssingdubbeldäckare och kunde lyssna till det trevliga skramlet av ölburkar på övervåningen då det var dags att på lördagsnatten styra kosan mot garaget. Alla bussar, Leyland liksom Büssing, som togs i trafik i samband med högeromläggningen, hade inga destinationsskyltar, bara linjenummerskyltar p g a någon konstig ny policy från SS. Om en linje hade annorlunda destination, som t ex att en extravagn på 47:an från Skansen bara skulle gå till SergelsTorg så annonserades detta med en lös pappskylt som sattes i klämmor på sidofönstret bakom ingångsdörrarna! Bussresenärerna fick vänja sig vid att titta på hållplatstavlorna om de ville veta en linjes slutdestination. Så, visst är det mycket bättre nu oavsett om det står Djurgården, Waldemarsudde eller en kombination därav !1 skrev:Åh, jösses vad skönt att få en påklistrad personbeskrivning vilken jag tidigare inte kommit i närhet av....:
"Det är bara du som är så nostalgiskt inskränkt och gör en höna av en skitsak..."
Detta av en insändare som mig veterligen inte ens varit i närheten av att driva kollektiv persontrafik. En trafik som dessutom tidvis domineras av "utsocknes" och turister.
Att korrekt skylta trafikfordon med tydlig information har inte med nostalgi (= "vemodig men njutningsfull längtan tillbaka till något förlorat") att göra. Och visst har vi mål i munnen. Men understundom är det vid SET så mycket frågor att jag vid byte av körändan måste gå på utsidan av tåget för att hinna aktivera om och komma iväg på utsatt tid.
Bra information är absolut ingen "skitsak". Du kan vara övertygad om att förprogrammerade destinationer på de nya A34 diskuterades ytterst noga med utgångspunkt från vad våra trafikanter har bäst nytta av.
Däremot kan jag väl acceptera att skyltningen "Waldemarsudde" är nostalgi för kvarvarande kader av busskramare och ovan nämnda insändarskribent; för så var ju bussarna på linje 47 skyltade när de under en parentetisk tidsperiod ersatte spårvägslinje 7 år 1967. Och dessa spårvagnar hade på dest.-rullen "Djurgården". Ahh, "vilken nostalgikollaps" jag plötsligt drabbas av!
Vänliga Hälsningar / Richard Grönstedt
Höstliga hälsningar
Torbjörn Jansson
Torbjörn Jansson
Re: Vagn 1 idag (Stockholm)
Det låter som det gamla goda "vi ska minsann lära dig veta hut"-60-talet, det som Filip och Fredrik kallar DDR-sverige.Torbjörn skrev: Jag hade nöjet (?) att jobba som deltidsförare på Hornsbergsgaraget då högertrafiken infördes 1967. Jag körde då bl a linje 47, ofta med Büssingdubbeldäckare och kunde lyssna till det trevliga skramlet av ölburkar på övervåningen då det var dags att på lördagsnatten styra kosan mot garaget. Alla bussar, Leyland liksom Büssing, som togs i trafik i samband med högeromläggningen, hade inga destinationsskyltar, bara linjenummerskyltar p g a någon konstig ny policy från SS. Om en linje hade annorlunda destination, som t ex att en extravagn på 47:an från Skansen bara skulle gå till SergelsTorg så annonserades detta med en lös pappskylt som sattes i klämmor på sidofönstret bakom ingångsdörrarna! Bussresenärerna fick vänja sig vid att titta på hållplatstavlorna om de ville veta en linjes slutdestination. Så, visst är det mycket bättre nu oavsett om det står Djurgården, Waldemarsudde eller en kombination därav !
Höstliga hälsningar
Torbjörn Jansson
Professionell tyckare
Re: Vagn 1 idag (Stockholm)
Den skarpsynte iakttagaren kan på denna buss från 1953 se att den saknar destinationsskylt. Denna trådbuss som togs ur bruk 1964 har fått destinationsskylten igensatt.
Det var inte frågan om någon ny policy 1967. Destinationsskyltning på bussarna slopades på 1950-talet när man införde bättre skyltning på hållplatserna.
Inte heller var det bara SS som inte skyltade destination. De här bilderna från Uppsala visar bussar från 50- och 60-talen utan destinationsskylt:
Normalt har destinationsskyltning av turer som går till den ordinarie ändstationen mycket litet värde i stadstrafik. För den som kan linjenätet ger linjenumret tillräcklig information. För den som inte kan det ger destinationen inte tillräcklig information om det inte råkar vara just till den man ska och vet att platsen man ska till heter så. I en stad finns det vanligen flera olika vägar att ta sig till en plats, särskilt för bussar, så man måste veta vilken väg turen går. För den vane ges den informationen av linjenumret, för den ovane ges den vid hållplatsen. Man kan förstås göra som i Göteborg där samma destination skyltas olika beroende på vilken väg man kör (Kålltorp rep. Torp), men det hjälper ju inte heller den som inte känner linjenätet, för den vet ju inte vad de olika destinationerna betyder.
Det var inte frågan om någon ny policy 1967. Destinationsskyltning på bussarna slopades på 1950-talet när man införde bättre skyltning på hållplatserna.
Inte heller var det bara SS som inte skyltade destination. De här bilderna från Uppsala visar bussar från 50- och 60-talen utan destinationsskylt:
Normalt har destinationsskyltning av turer som går till den ordinarie ändstationen mycket litet värde i stadstrafik. För den som kan linjenätet ger linjenumret tillräcklig information. För den som inte kan det ger destinationen inte tillräcklig information om det inte råkar vara just till den man ska och vet att platsen man ska till heter så. I en stad finns det vanligen flera olika vägar att ta sig till en plats, särskilt för bussar, så man måste veta vilken väg turen går. För den vane ges den informationen av linjenumret, för den ovane ges den vid hållplatsen. Man kan förstås göra som i Göteborg där samma destination skyltas olika beroende på vilken väg man kör (Kålltorp rep. Torp), men det hjälper ju inte heller den som inte känner linjenätet, för den vet ju inte vad de olika destinationerna betyder.
Re: Vagn 1 idag (Stockholm)
Nu kanske den gode Kantorn missförstod mig. Mitt inlägg var absolut inget hyllande av 60-talet, tvärtom! Som jag skrev så tycker jag ju att det är bättre nu, alltså med destinationer vid linjenumret. Som numera lätt kalkig så här på ålderns höst är det inte alltid lätt att komma ihåg linjenummer, vilka då och då ändras, och då kan det taskiga minnet bättras på av att det står en destination...!Kantorn skrev:Det låter som det gamla goda "vi ska minsann lära dig veta hut"-60-talet, det som Filip och Fredrik kallar DDR-sverige.Torbjörn skrev: Jag hade nöjet (?) att jobba som deltidsförare på Hornsbergsgaraget då högertrafiken infördes 1967. Jag körde då bl a linje 47, ofta med Büssingdubbeldäckare och kunde lyssna till det trevliga skramlet av ölburkar på övervåningen då det var dags att på lördagsnatten styra kosan mot garaget. Alla bussar, Leyland liksom Büssing, som togs i trafik i samband med högeromläggningen, hade inga destinationsskyltar, bara linjenummerskyltar p g a någon konstig ny policy från SS. Om en linje hade annorlunda destination, som t ex att en extravagn på 47:an från Skansen bara skulle gå till SergelsTorg så annonserades detta med en lös pappskylt som sattes i klämmor på sidofönstret bakom ingångsdörrarna! Bussresenärerna fick vänja sig vid att titta på hållplatstavlorna om de ville veta en linjes slutdestination. Så, visst är det mycket bättre nu oavsett om det står Djurgården, Waldemarsudde eller en kombination därav !
Höstliga hälsningar
Torbjörn Jansson
/Torbjörn
Torbjörn Jansson
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Vagn 1 idag (Stockholm)
Om jag tolkar Stefan Widén rätt så blir det inte länge som den rullar i Norrköpingsfärger. Fredag verkar åtminstone någon vagn presenteras i rätt färg. Men det kanske är vagn 2.Bussmicke skrev:Hur länge kommer denna vagn rulla i dessa Norrköpingsfärger?
Är det ute dagligen?
Ev. blir det en lite resa nästa vecka därav min undran.
Stefan Widén skrev:Nya färgen är på gång och till alla väntande så är fredag ett bra tipps för de som vill fota i dagsljus.
/Stefan
Medlem nr 266
Re: Vagn 1 idag (Stockholm)
Men det är ju bra om man åker åt rätt håll också. SL hade destinationsskyltar (av papp/plast) i bussarna så policyn var uppenbarligen att folk skulle informeras om bussens destination, bara inte så tydligt.Harald skrev:Normalt har destinationsskyltning av turer som går till den ordinarie ändstationen mycket litet värde i stadstrafik. För den som kan linjenätet ger linjenumret tillräcklig information. För den som inte kan det ger destinationen inte tillräcklig information om det inte råkar vara just till den man ska och vet att platsen man ska till heter så. I en stad finns det vanligen flera olika vägar att ta sig till en plats, särskilt för bussar, så man måste veta vilken väg turen går. För den vane ges den informationen av linjenumret, för den ovane ges den vid hållplatsen. Man kan förstås göra som i Göteborg där samma destination skyltas olika beroende på vilken väg man kör (Kålltorp rep. Torp), men det hjälper ju inte heller den som inte känner linjenätet, för den vet ju inte vad de olika destinationerna betyder.
Re: Vagn 1 idag (Stockholm)
Förtydligande: Jag håller med dig. Det som förbättrats från den tiden är "överstatligheten", denna ständiga "vi vet bäst om allting, så gör för Guds skull som vi säger, eftersom vi bestämt det"-mentaliteten. Det som blev resultatet av denna mentalitet var motsatsen som föräldrar lärde sina barn: "Ifrågasätt allt!" Det är inte heller bra, det bästa är som sagt någonstans mitt emellan. Dvs vanligt förnuft.Torbjörn skrev:Nu kanske den gode Kantorn missförstod mig. Mitt inlägg var absolut inget hyllande av 60-talet, tvärtom! Som jag skrev så tycker jag ju att det är bättre nu, alltså med destinationer vid linjenumret. Som numera lätt kalkig så här på ålderns höst är det inte alltid lätt att komma ihåg linjenummer, vilka då och då ändras, och då kan det taskiga minnet bättras på av att det står en destination...!Kantorn skrev:Det låter som det gamla goda "vi ska minsann lära dig veta hut"-60-talet, det som Filip och Fredrik kallar DDR-sverige.Torbjörn skrev: Jag hade nöjet (?) att jobba som deltidsförare på Hornsbergsgaraget då högertrafiken infördes 1967. Jag körde då bl a linje 47, ofta med Büssingdubbeldäckare och kunde lyssna till det trevliga skramlet av ölburkar på övervåningen då det var dags att på lördagsnatten styra kosan mot garaget. Alla bussar, Leyland liksom Büssing, som togs i trafik i samband med högeromläggningen, hade inga destinationsskyltar, bara linjenummerskyltar p g a någon konstig ny policy från SS. Om en linje hade annorlunda destination, som t ex att en extravagn på 47:an från Skansen bara skulle gå till SergelsTorg så annonserades detta med en lös pappskylt som sattes i klämmor på sidofönstret bakom ingångsdörrarna! Bussresenärerna fick vänja sig vid att titta på hållplatstavlorna om de ville veta en linjes slutdestination. Så, visst är det mycket bättre nu oavsett om det står Djurgården, Waldemarsudde eller en kombination därav !
Höstliga hälsningar
Torbjörn Jansson
/Torbjörn
Professionell tyckare