Inge skrev:Det där var en synnerligen rörig artikel. För det första syftar man verkligen på byggare, eller är det egentligen fastighetsbolag man menar?
Får väl hoppas att det är fastighetsägare man menar - för det är ju en vacker tanke att den som ser värdet på sin fastighet öka, gärna ska vara med och sponsra det som orsakat detta. Så går det tydligen till i t.ex. Frankrike, men är ju svårt att få till här hemma.
Annars pratas det ju om OPS, dvs Offentlig och Privat Samverkan, som en möjlighet att få fram kapital att investera.
Tyvärr gör väl här Skandia-killen (eller den som relaterar utsagan) den vanliga, men olyckliga, kopplingen av begreppet OPS med att finansiärens avkastning beror på resandet.
OPS är i grunden att privat intessent är med o slantar upp till investeringenom. Enklast som rent lån med avbetalning oftast gör man ju det genom att den private intressenten driver anläggningen och i samband med det får en betalning för att driva en viss trafik som inkluderar "ränta o ammortering".
Detta är
ett slags OPS. Steget vidare, att låta den private intressenten också vara beroende av resandet, är väl också OPS, men kan också kallas koncession e dyl.
För o nackdelar (som jag ser det):
Som påpekats i tidigare inlägg så tenderar ju detta med OPS att öka totala kostnaden ("en hand till i syltburken").
Mot detta kan man ju dock anföra två faktorer som mycket väl kan minska totala kostnaden
1) En dylik anäggning byggs ju lämpligen som ett totalåtagande, "turn-key", vilket kan visa sig gynnsamt för alla parter
2) Om den som projekterar och bygger en anläggning vet att han ska driva den under en längre tid mot en fastställd betalning så kan det hela optimeras på ett gynnsamt sätt.
Steget vidare då - låta den private aktörens intäkter vara beroende på resandet?
Nja, här kan det ju vara mera tveksamt om intresse finns. Fr.a. att få någon att ta en sådan risk för t.ex en begränsad del (linje) av ett integrerat trafiksystem har ju visat sig svårt, dvs väldigt hög prislapp.
Egentligen handlar det om risker - vackra affärer kännetecknas av det är den part som är bäst lämpad att behärska en risk som tar den. Många privata aktörer är vana att bygga turn-key och vet hur man hanterar riskerna förknippade med det. Även att driva anläggningar finns ju avsevärd erfarenhet av.
Däremot är det ju väldigt svårt för en privat aktör ta en risk förknippad med resande om man inte har kontroll på
hela trafiksystemet inkl. taxesättningen (och det är ju definitivt inte aktuellt hoppas jag).
MVH / Sten