SL är en katastrof
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
SL är en katastrof
Börjar nu inse när man ser bakåt att SL inte kommer att hålla ifall allting fortsätter som det gör.
Vad är allting som hänt nu hittills?
-Höjda priser så gott som varje år nu senaste tiden.
-Nya VDs
-Korrupta säkerhetschefer
-Svartarbetande/illegala invändrare som städare
-Korrupta väktarpatruller (det omtalade FalckSecurity fallet)
-Connex(fanns det ingen bättre att välja på?)
-Busslink
-Värdarna försvinner(pengarproblem)
-Negativ kritik från Brandförsvaret
-Farliga partiklar(?) i luften i tunnelbanan
-Stora problem med tider och "signalfel"
..vad mer!?
Vad är allting som hänt nu hittills?
-Höjda priser så gott som varje år nu senaste tiden.
-Nya VDs
-Korrupta säkerhetschefer
-Svartarbetande/illegala invändrare som städare
-Korrupta väktarpatruller (det omtalade FalckSecurity fallet)
-Connex(fanns det ingen bättre att välja på?)
-Busslink
-Värdarna försvinner(pengarproblem)
-Negativ kritik från Brandförsvaret
-Farliga partiklar(?) i luften i tunnelbanan
-Stora problem med tider och "signalfel"
..vad mer!?
Vem är snabbast underjord? SL the place to be..
Re: SL är en katastrof
Detta har varit det vanliga under de dryga trettio år som månadskortet funnits och är inte något nytt. Snarare har de priser som finns nu varit ovanligt seglivade. För övrigt är den senaste taxeförändringen en sänkning: Den extra kupongen för resande i fler än två zoner togs bort tidigare i år. Detta har över huvudtaget inte uppmärksammats i massmedia.SJSven skrev:-Höjda priser så gott som varje år nu senaste tiden.
Personligen tycker jag det är bra att företagt skaffar sig en ny VD när den gamle av en eller annan anledning inte längre finns kvar. Visst har du en poäng i att de senaste VD:arna inte suttit tiden ut så att rekryteringarna fått ske oplanerat. Det är emellertid omöjligt att nu ha någon synpunkt på kommande VD. Han har ju fått jobbet för mindre än en vecka sedan och ännu inte börjat.SJSven skrev:-Nya VDs
Illa - kan enbart hålla med.SJSven skrev:-Korrupta säkerhetschefer
Jo, men detta är en affär som inte SL varit inblandad i om jag förstår det rätt, utan Connex och dess underleverantörer. Och vad jag förstår så har Connex agerat när man fått veta sakernas tillstånd för att förhindra fortsättning. Sånt kan hända i alla organisationer när folk medvetet försöker mörka vad som sker.SJSven skrev:-Svartarbetande/illegala invändrare som städare
Vet inte exakt vad du skriver om, så detta kan jag inte kommentera.SJSven skrev:-Korrupta väktarpatruller (det omtalade FalckSecurity fallet)
Enligt min uppfattning som SL-kund, så sköter Connex sina åtaganden bättre än vad gamla SL Tunnelbanan gjorde på sin tid.SJSven skrev:-Connex(fanns det ingen bättre att välja på?)
Här kan man ur kundperspektivet inte se någon skillnad från SL Buss-tiden. Märker inte heller någon skillnad mellan de olika busstrafikentreprenörerrna.SJSven skrev:-Busslink
Är det Busslinks dåliga ekonomi du avser så borde de - tillsammans med övriga busstrafikbolag - varit lite mer om sig och kring sig i upphandlingarna och inte prisat in sig på nivåer som inte ger en rimlig lönsamhet. Visst är SL delägare i Busslink, men det kan knappast lastas dem att Busslink lägger anbud som inte är företagsekonomiskt sunda.
Här håller jag med om att det är olyckligt. Men har SL handlat upp tågvärdar av Connex? Är det inte Connex eget initiativ? I så fall kan SL knappast lastas om Connex väljer at dra ner eller in verksamheten.SJSven skrev:-Värdarna försvinner(pengarproblem)
Naturligtvis allvarligt. Men SL gör något åt problemen och har påbörjat ombyggnader av de värsta tunnelbanestationerna, de med enbart en uppgång från underjordisk plattform till gatunivån.SJSven skrev:-Negativ kritik från Brandförsvaret
Du skriver själv ett frågetecken. Naturligtvis inte bra om det finns farliga partiklar. Denna risk måste dock vägas mot andra risker och vilken nytta orsaken till riskerna gör, för att kunna göra en vettig bedömning av farligheten. Är dessa farliga partiklar farligare än avgaserna från alla de bilar som skulle behövas för att ersätta tunnelbanan? Vilka andra problem och risker skulle vi få istället?SJSven skrev:-Farliga partiklar(?) i luften i tunnelbanan
Kan inte annat än hålla med när det gäller delar av tunnelbanan. Men som SL-kund måste jag även här säga att det förbättras - om än inte i den takt man skulle önska.SJSven skrev:-Stora problem med tider och "signalfel"
Tja, några exempel: Inte komma tillrätta med kl-tt-r och plankare samt den envisa låsningen till att enbart ha ett kort som gäller för hela länet. Nu finns ett ypperligt läge att införa rabatterade kort för resor i delar av länet för att den stora prisökningen inte skall drabba alla fullt ut.SJSven skrev:..vad mer!?
mvh/ Jörgen G
Visst finns det farliga partiklar i tunnelbanan.Jörgen Gustavsson skrev:Du skriver själv ett frågetecken. Naturligtvis inte bra om det finns farliga partiklar. Denna risk måste dock vägas mot andra risker och vilken nytta orsaken till riskerna gör, för att kunna göra en vettig bedömning av farligheten. Är dessa farliga partiklar farligare än avgaserna från alla de bilar som skulle behövas för att ersätta tunnelbanan? Vilka andra problem och risker skulle vi få istället?SJSven skrev:-Farliga partiklar(?) i luften i tunnelbanan
Det skulle inte förvåna mig om de flesta kommer från gummihjulstrafik....
(Tunga avgaser som tränger nedåt)
/Tony
Senast redigerad av 2763 den fredag 17 oktober 2003 15:49, redigerad totalt 1 gånger.
Med reservation för tyckfel.
Allt är ju relativt!
Visst, det har blivit bättre än för ett par år sen, när det nya signalsystemet var nytt.
Men jämför man hur det var med det gamla systemet så är det det ett stort steg tillbaka.
Man kan säga att vi var i industriålder, skulle in i dataåldern, men halkade ner på vikingatiden, för att nu vara på medeltiden... om nån fattar min liknelse.
Det är för mig fullständigt oacceptabelt att som i morse , en resa som ska ta 15 minuter till stan, tog 45 minuter. Och Vi stod ofta flera minuter mellan stationer och på stationer samt krypkörning genom hela stan. Utan den minsta som helst information!!!
igår var det stora förseningar både på morgonen och på kvällen. Detta efter SL:s avisering om 50% prishöjning och kraftigt utbudsförsämring...
Visst, det har blivit bättre än för ett par år sen, när det nya signalsystemet var nytt.
Men jämför man hur det var med det gamla systemet så är det det ett stort steg tillbaka.
Man kan säga att vi var i industriålder, skulle in i dataåldern, men halkade ner på vikingatiden, för att nu vara på medeltiden... om nån fattar min liknelse.
Det är för mig fullständigt oacceptabelt att som i morse , en resa som ska ta 15 minuter till stan, tog 45 minuter. Och Vi stod ofta flera minuter mellan stationer och på stationer samt krypkörning genom hela stan. Utan den minsta som helst information!!!
igår var det stora förseningar både på morgonen och på kvällen. Detta efter SL:s avisering om 50% prishöjning och kraftigt utbudsförsämring...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Nu är det inte SL som vill höja till 750:- utan landstinget. SL själva vill höja med 50:- för att täcka sina kostnader i kombination med försämringar av utbudet.bruse skrev:Detta efter SL:s avisering om 50% prishöjning och kraftigt utbudsförsämring...
250:- ovanpå nuvarande pris är landstingets tjänstemannaförslag för att komma tillrätta med landstingets finanserna och inte SL:s.
Skyll på SL när det är SL:s fel, vilket det inte är i detta fall.
Rojpan
En sak är viktig i sammanhanget:
Man kan inte direkt säga att det är FEL att anställa "illegala" invandrare. Vi vet ingenting om dessa människors bakgrund eller erfarenheter. Principiellt är det förstås fel, men i praktiken kan det vara moraliskt och mänskligt helt rätt. Dock måste ett "övergångs"-system ordnas, så att illegala invandrare lättare kan få uppehållstillstånd i Sverige, eftersom det efter Schengel-avtalet har blivit så svårt och riskabelt att fly till EU att människor i vissa fall hellre håller sig gömda ("illegala") än att ansöka om asyl.
Trevlig helg!
Man kan inte direkt säga att det är FEL att anställa "illegala" invandrare. Vi vet ingenting om dessa människors bakgrund eller erfarenheter. Principiellt är det förstås fel, men i praktiken kan det vara moraliskt och mänskligt helt rätt. Dock måste ett "övergångs"-system ordnas, så att illegala invandrare lättare kan få uppehållstillstånd i Sverige, eftersom det efter Schengel-avtalet har blivit så svårt och riskabelt att fly till EU att människor i vissa fall hellre håller sig gömda ("illegala") än att ansöka om asyl.
Trevlig helg!
-
Du har inte hela problemet och händelseförloppet.SJSven skrev: -Värdarna försvinner(pengarproblem)
Vad har värdarna kunnat göra när det hänt nåt på tåget? Iaktaga och larma (med en radio som inte har täckning). Så mycket mer har dom inte kunnat göra, då de helt enkelt inte har dom befogenheterna (i Tunnelbanan gäller ordningslagen). Nu vill man ju ersätta värdarna med värdar med ordningsvaktsförordnande. Och vad kan dom göra? Jo, ingripa, och avvisa det oönskade patrasket.
Bantekniker
Vadå korrupta väktarpatruller? Vad jag minns så var största orsaken till att man sa upp avtalet med Falck var att dom hade lagt upp ett dataregister över alla kl-ttr- som dom hade tagit - och det får man ju inte - utan tillstånd - för Datainspektionen. Oberoende om det var riktigt eller ej så fick SL kalla fötter och avbröt sammarbetet och gick över till "tre lingon" - Securitas - istället.SJSven skrev:-Korrupta väktarpatruller (det omtalade FalckSecurity fallet)

-
Så minns jag det också... men jag föredrar Tre lingon.Patrick skrev:Vadå korrupta väktarpatruller? Vad jag minns så var största orsaken till att man sa upp avtalet med Falck var att dom hade lagt upp ett dataregister över alla kl-ttr-r- som dom hade tagit - och det får man ju inte - utan tillstånd - för Datainspektionen. Oberoende om det var riktigt eller ej så fick SL kalla fötter och avbröt sammarbetet och gick över till "tre lingon" - Securitas - istället.SJSven skrev:-Korrupta väktarpatruller (det omtalade FalckSecurity fallet)Men jag kan ju ha fel
Bantekniker
Läste i en artikel i Aftonbladet för något år sedan om att väktarna var maskerade med bla. rånarluvor och något radioprogram på P3 där de pratade om väktarna i 30minuter och intervjuade bla. folk som råkat ut för mycket grovt övervåld.Patrick skrev:Vadå korrupta väktarpatruller? Vad jag minns så var största orsaken till att man sa upp avtalet med Falck var att dom hade lagt upp ett dataregister över alla kl-ttr-r- som dom hade tagit - och det får man ju inte - utan tillstånd - för Datainspektionen. Oberoende om det var riktigt eller ej så fick SL kalla fötter och avbröt sammarbetet och gick över till "tre lingon" - Securitas - istället.SJSven skrev:-Korrupta väktarpatruller (det omtalade FalckSecurity fallet)Men jag kan ju ha fel
Och vi vet ju alla hur trovärdiga *host* Aftonbladet brukar vara.Anonymous skrev:Läste i en artikel i Aftonbladet för något år sedan om att väktarna var maskerade med bla. rånarluvor och något radioprogram på P3 där de pratade om väktarna i 30minuter och intervjuade bla. folk som råkat ut för mycket grovt övervåld.Patrick skrev:Vadå korrupta väktarpatruller? Vad jag minns så var största orsaken till att man sa upp avtalet med Falck var att dom hade lagt upp ett dataregister över alla kl-ttr-r- som dom hade tagit - och det får man ju inte - utan tillstånd - för Datainspektionen. Oberoende om det var riktigt eller ej så fick SL kalla fötter och avbröt sammarbetet och gick över till "tre lingon" - Securitas - istället.SJSven skrev:-Korrupta väktarpatruller (det omtalade FalckSecurity fallet)Men jag kan ju ha fel
Eftersom deras affärsidé är att aldrig skriva ett ord som är sant så måste vi ju utgå från att så är fallet även i detta fall. Tills motsatsen har bevisats.
Det stämmer inte. Efter påpekande från EU får svenska banker inte längre insistera på att man måste kunna uppvisa de sista fyra siffrorna för att få öppna ett konto. Man får öppna ett bankkonto i ett annat land utan att bo där nämligen.Anonymous skrev:Det är FEL.
Man måste ju ha vetat om detta då dessa inte kunnat få sin lön till ett bankkonto. Illegal invändrare som inte fått ett personnummer kan ju inte ha ett konto. Invandrare som blivit utslängd från sverige men gömmer sig borde ju synas iom. utbetalning av lönen.
Det är inte en mänsklig rättighet att få öppna konton i alla länder.Anonymous skrev:Det stämmer inte. Efter påpekande från EU får svenska banker inte längre insistera på att man måste kunna uppvisa de sista fyra siffrorna för att få öppna ett konto. Man får öppna ett bankkonto i ett annat land utan att bo där nämligen.Anonymous skrev:Det är FEL.
Man måste ju ha vetat om detta då dessa inte kunnat få sin lön till ett bankkonto. Illegal invändrare som inte fått ett personnummer kan ju inte ha ett konto. Invandrare som blivit utslängd från sverige men gömmer sig borde ju synas iom. utbetalning av lönen.
Här i Storbritannien kräver bankerna 111 miljoner olika papper för att man ens ska komma i fråga om att få ett inlåningskonto.
I Sverige har bankerna skyldighet i lag att ge inlåningskonton till de som vill ha det.
-
- Kontakt:
Såg i Metro igår att även Västtrafik anlitade vaktbolag. http://www.metro.se/content/acrobat/got ... _Metro.pdfAnonymous skrev:Läste i en artikel i Aftonbladet för något år sedan om att väktarna var maskerade med bla. rånarluvor och något radioprogram på P3 där de pratade om väktarna i 30minuter och intervjuade bla. folk som råkat ut för mycket grovt övervåld.Patrick skrev:Vadå korrupta väktarpatruller? Vad jag minns så var största orsaken till att man sa upp avtalet med Falck var att dom hade lagt upp ett dataregister över alla kl-ttr-r- som dom hade tagit - och det får man ju inte - utan tillstånd - för Datainspektionen. Oberoende om det var riktigt eller ej så fick SL kalla fötter och avbröt sammarbetet och gick över till "tre lingon" - Securitas - istället.SJSven skrev:-Korrupta väktarpatruller (det omtalade FalckSecurity fallet)Men jag kan ju ha fel
--
Axel
- Reimersholme71
- Kontakt:
Såg du notisen om tankbilen på centralbron i samma PDF? Snacka om effektiv avspärrning - bättre än trängselavgifter alla gånger!Axel skrev:Såg i Metro igår att även Västtrafik anlitade vaktbolag. http://www.metro.se/content/acrobat/got ... _Metro.pdf

http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=25854
Martin
Det är skillnad på ett konto som du kan låna på (övertrassera) och ett vanligt svenskt lönekonto, där du inte kan göra det.MartinW skrev:
Det är inte en mänsklig rättighet att få öppna konton i alla länder.
Här i Storbritannien kräver bankerna 111 miljoner olika papper för att man ens ska komma i fråga om att få ett inlåningskonto.
I Sverige har bankerna skyldighet i lag att ge inlåningskonton till de som vill ha det.
Men den stora skillnaden är den: det är klart att bankerna kan få neka folk att bli deras kunder. Men inte med hänvisning till att de inte är folkbokförda i landet.
Vi skall inte glömma den tidigare VD-n
På listan av SL:s tillkortakommanden: Det är snart dags för åtal och rättegång för bedrägeri m.m.
- Leif Steen
Förstår inte svenskan i SJSvens inlägg, "Börjar nu inse när man ser bakåt att SL inte kommer att hålla ifall allting fortsätter som det gör".
Vad är allting ?
Korrekt svenska hade varit "....hålla ihop ifall DET fortsätter...".
SL beslutar inte självt om sina taxor, det trodde jag stod klart för alla. Landstinget i Stockholms län gör det. Jag bifogar ett saxat stycke ur landstingsdebatten den 26 november som väl beskriver den politiska pajkastningen i landstingsfullmäktige.
<<Ur debatten:
Klart med höjning av priset med 100 kronor på SLs 30-dagarskort
[2003-11-26] SLs styrelse fick i uppdrag att besluta om motsvarande höjning av priserna på säsongskorten, årskortet och kontant- och rabattkupongerna med maximalt 20 procent från samma datum.
De nya SL-taxorna ska gälla resten av mandatperioden. Höjningen av taxorna beräknas öka SLs intäkter med drygt 400 miljoner kronor nästa år och med 500 miljoner 2005 och 2006.
– Det är med blandade känslor som vi går med på en höjning av SL-taxorna, menade Gertrud Brorsson (mp) förste vice ordförande i SLs styrelse.
Hans-Erik Malmros (m) ansåg att höjningen av trafiktaxorna var ett av flera av den rödgröna majoritetens svikna vallöften:
– Socialdemokraterna gick till val på att inte höja SL-taxan den närmaste tiden och vänsterpartiet och miljöpartiet förespråkade nollhöjning, hävdade han.
Den rödgröna majoriteten anser att en enhetlig och låg taxa är en rättvisefråga och en av faktorerna bakom en bra kollektivtrafik. Trafikdebatten kom mycket att handla om trygghet, punktlighet, tillgänglighet, straffavgifter och plankning.
– För första gången på flera år ökar inte resandet. En orsak är plankandet, en annan är att försäljningen av SL-kortet sjunker på grund av lågkonjunkturen, konstaterade trafiklandstingsrådet Anna Berger Kettner (s).
SL beräknas förlora 200 miljoner kronor på fuskåkandet och dålig biljettkontroll. Moderaterna yrkade att SL ska få i uppdrag att ta krafttag för att stoppa fuskåkandet. Yrkandet avslogs av socialdemokraterna.
Ett yrkande av kristdemokraterna om att SL ska få i uppdrag att besluta om höjd straffavgift för fuskåkning så att avgiften motsvarar kostnaden för två månadskort avslogs av den rödgröna majoriteten.
Majoriteten avslog också ett yrkande från folkpartiet och kristdemokraterna om att SL ska få i uppdrag att verka för en bättre intäktssäkring genom bättre biljettkontroller. Den rödgröna majoriteten fick igenom att investeringar på 150 miljoner kronor på ospecificerade objekt på SL skjuts upp. Folkpartiet och kristdemokraterna ville avslå yrkandet.>>
Det är ju inte konstigt att SL ledningen har svårt att "hålla ihop allting" när politikerna hela tiden kommer med direkta styrningar i verksamheten som inte delas av ledningen eller tjänstemännen, typ. att åter öppna spärrlinjen vid Slussen Norra.
/Leif
Vad är allting ?
Korrekt svenska hade varit "....hålla ihop ifall DET fortsätter...".
SL beslutar inte självt om sina taxor, det trodde jag stod klart för alla. Landstinget i Stockholms län gör det. Jag bifogar ett saxat stycke ur landstingsdebatten den 26 november som väl beskriver den politiska pajkastningen i landstingsfullmäktige.
<<Ur debatten:
Klart med höjning av priset med 100 kronor på SLs 30-dagarskort
[2003-11-26] SLs styrelse fick i uppdrag att besluta om motsvarande höjning av priserna på säsongskorten, årskortet och kontant- och rabattkupongerna med maximalt 20 procent från samma datum.
De nya SL-taxorna ska gälla resten av mandatperioden. Höjningen av taxorna beräknas öka SLs intäkter med drygt 400 miljoner kronor nästa år och med 500 miljoner 2005 och 2006.
– Det är med blandade känslor som vi går med på en höjning av SL-taxorna, menade Gertrud Brorsson (mp) förste vice ordförande i SLs styrelse.
Hans-Erik Malmros (m) ansåg att höjningen av trafiktaxorna var ett av flera av den rödgröna majoritetens svikna vallöften:
– Socialdemokraterna gick till val på att inte höja SL-taxan den närmaste tiden och vänsterpartiet och miljöpartiet förespråkade nollhöjning, hävdade han.
Den rödgröna majoriteten anser att en enhetlig och låg taxa är en rättvisefråga och en av faktorerna bakom en bra kollektivtrafik. Trafikdebatten kom mycket att handla om trygghet, punktlighet, tillgänglighet, straffavgifter och plankning.
– För första gången på flera år ökar inte resandet. En orsak är plankandet, en annan är att försäljningen av SL-kortet sjunker på grund av lågkonjunkturen, konstaterade trafiklandstingsrådet Anna Berger Kettner (s).
SL beräknas förlora 200 miljoner kronor på fuskåkandet och dålig biljettkontroll. Moderaterna yrkade att SL ska få i uppdrag att ta krafttag för att stoppa fuskåkandet. Yrkandet avslogs av socialdemokraterna.
Ett yrkande av kristdemokraterna om att SL ska få i uppdrag att besluta om höjd straffavgift för fuskåkning så att avgiften motsvarar kostnaden för två månadskort avslogs av den rödgröna majoriteten.
Majoriteten avslog också ett yrkande från folkpartiet och kristdemokraterna om att SL ska få i uppdrag att verka för en bättre intäktssäkring genom bättre biljettkontroller. Den rödgröna majoriteten fick igenom att investeringar på 150 miljoner kronor på ospecificerade objekt på SL skjuts upp. Folkpartiet och kristdemokraterna ville avslå yrkandet.>>
Det är ju inte konstigt att SL ledningen har svårt att "hålla ihop allting" när politikerna hela tiden kommer med direkta styrningar i verksamheten som inte delas av ledningen eller tjänstemännen, typ. att åter öppna spärrlinjen vid Slussen Norra.
/Leif