Sida 1 av 1

Norrköping den 21 oktober 2011

Postat: söndag 23 oktober 2011 22:38
av Olle
Ett litet bildsvep från fredagens stora folknöje i Norrköping, spårvägslinje 2 förlängning till Navestad.


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Var det månne sista ordinarievagnen i den slingan?

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Det står i "Vagnhallen" att vagn 148 gått till Räddningsverket, kan den se så fin ut om de tränat på vagnen?

Det enda som lämnade mej sömnlös på fredagskvällen var frågan varför det inte var några Berlin Tatravagnar ute i ordinarie trafik på dagen.

:Dlle.

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Postat: söndag 23 oktober 2011 23:12
av 20581000184197
Är det något medvetet från din sida att benämna M67K som M87? (Var det 1987 de första byggdes om?).

Om du inte redan vet så berodde ju M11:ornas frånvaro på fredagen på ett bromsfel som man upptäckt hos någon av dem.

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Postat: söndag 23 oktober 2011 23:34
av leifd
20581000184197 skrev:Är det något medvetet från din sida att benämna M67K som M87? (Var det 1987 de första byggdes om?).
M67k byggdes om under åren 1995-96, inget annat.

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Postat: söndag 23 oktober 2011 23:50
av Olle
20581000184197 skrev:Är det något medvetet från din sida att benämna M67K som M87? (Var det 1987 de första byggdes om?).

Om du inte redan vet så berodde ju M11:ornas frånvaro på fredagen på ett bromsfel som man upptäckt hos någon av dem.
Tack, nej det blir inte så mycket diger information i en enkel bildtext. Alla som är intresserade vet andå vad som gäller, min text är mest till för att jag, när bilden dyker upp på bildspel i min skärmsläckere, ska se vad det är utan att behöva fundera så mycket. Synd på Emmälvorna, hade hoppats på en tur med dem. När och var tursätts de normalt?

:Dlle.

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Postat: måndag 24 oktober 2011 10:43
av Lords_Bonifacijs
Is somewhere info in english please?

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Postat: måndag 24 oktober 2011 11:25
av august
Lords_Bonifacijs skrev:Is somewhere info in english please?
The extension of line 2 of the Norrköping tramway was inaugurated Friday the 21st of October. This extension (1.4 km) is the final phase of an extension of line 2 from the Albrektsvägen–Trozelligatan crossing to the residential area Navestad/Ringdansen in the south.

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Postat: måndag 24 oktober 2011 13:01
av Martin Bernandersson
Petimeterkommentar: På bilden från förarplats i M97 65 är det inte M97 64 ni möter, det är M97 61.

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Postat: måndag 24 oktober 2011 13:50
av leifd
Olle skrev:Synd på Emmälvorna, hade hoppats på en tur med dem. När och var tursätts de normalt? :Dlle.
Det förekommer ingen fast utsättning alls, utan allt går där de behövs. Enda begränsning som finns just nu, är att M98 inte får gå i trafik bortom Albrektsvägen. Köras får de, men de är inte bra att öppna dörrarna vid hållplatserna, då fastnar man. Detta är nu inget problem, då ingen M98 är i trafik. 22 är i Berlin, 23 går till nöds att använda, men får otroligt mycke felmeddelanden i datasystemen och 24 är avställd med fel. Alla dessa tre ska byggas om, med helt nytt elsystem och nya dörrar, av motsvarande typ som M06 har.

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Postat: måndag 24 oktober 2011 14:21
av Sven Blomberg
Kommer de att kunna gå på linje 2 sedan?

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Postat: måndag 24 oktober 2011 17:25
av Olle
Martin Bernandersson skrev:Petimeterkommentar: På bilden från förarplats i M97 65 är det inte M97 64 ni möter, det är M97 61.
Tack, ja du har nog rätt ser jag när jag studerar bilden noga. Men det hade kunnat vara en etta :D

:D lle.

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Postat: måndag 24 oktober 2011 19:39
av Willy Forsström
Vagn 148 har varit övningsvagn på Kungsängens övningsfällt under mer än 10 år. Vagnen var otroligt kl-ttr- men inte särskilt förstörd. Den saknar dock fungerande elsystem.
Vagnarna M11 står avställda p.g.a att BNU (omriktarna som gör om 800V till 24V mm) slås ut av spänningtoppar på linjenätet. Vagnarna är byggda för linjespänning på 600V. Även batteriernas kondition är tvivelaktig och ska kollas av experter. När och om vagntypen kan sättas i drift igen är i dag osäkert.

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Postat: måndag 24 oktober 2011 20:21
av leifd
Sven Blomberg skrev:Kommer de att kunna gå på linje 2 sedan?
Ja, de är ju därför dörrarna byggs om.

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Postat: måndag 24 oktober 2011 20:23
av leifd
Olle skrev:
Martin Bernandersson skrev:Petimeterkommentar: På bilden från förarplats i M97 65 är det inte M97 64 ni möter, det är M97 61.
Tack, ja du har nog rätt ser jag när jag studerar bilden noga. Men det hade kunnat vara en etta :D

:D lle.
Kanske de...
Men eftersom 61 har avvikande front, så är de ju lätt se de är den vagnen.

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Postat: tisdag 25 oktober 2011 0:29
av micke b
"2 Då buss ersätter spårvagn" känns rätt intetsägande på hållplatsskylten. Men jag antar att det är en av få hållplatser som inte har gräs i "körbanan", så det vanligaste är ersättningshållplatser ute vid gata? Set inte infarten ut som en gångväg på bilden?

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Postat: tisdag 25 oktober 2011 10:58
av Sven Blomberg
Bussar stannar på "utsidan" av hållplatsen som tidigare innan förlängningen var klar. Det gäller ju inte bara ersättningstrafik för spårvagn utan också en ordinarie busslinje. (166)

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Postat: tisdag 25 oktober 2011 18:36
av M_M
Jag håller med om att "ersätter buss"-skyltningen inte var särskilt tydlig. Nån slags pilar som pekar på de två hållplatslägena/plattformkanterna hade nog varit bra.

Är det dessutom samma hållplatsläge för ersättningsbussar i båda riktningarna? I så fall hade det kanske varit bättre med två rader, en "2 bussersättning norrut" och en "2 bussersättning söderut" (fast rätt destinationsnamn som jag inte orkar kolla upp nu eftersom de inte har nåt med principen att göra).

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Postat: onsdag 26 oktober 2011 0:32
av leifd
M_M skrev:Jag håller med om att "ersätter buss"-skyltningen inte var särskilt tydlig. Nån slags pilar som pekar på de två hållplatslägena/plattformkanterna hade nog varit bra.

Är det dessutom samma hållplatsläge för ersättningsbussar i båda riktningarna? I så fall hade det kanske varit bättre med två rader, en "2 bussersättning norrut" och en "2 bussersättning söderut" (fast rätt destinationsnamn som jag inte orkar kolla upp nu eftersom de inte har nåt med principen att göra).
Tror inte de där är något problem faktiskt. De funkar ändå...
Dessutom ska ju PRECIS ALLA fråga ändå... om den här bussen går till xxxxx även om de är en jätteskylt framför näsan.

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Postat: onsdag 26 oktober 2011 22:57
av Lords_Bonifacijs
august skrev:
Lords_Bonifacijs skrev:Is somewhere info in english please?
The extension of line 2 of the Norrköping tramway was inaugurated Friday the 21st of October. This extension (1.4 km) is the final phase of an extension of line 2 from the Albrektsvägen–Trozelligatan crossing to the residential area Navestad/Ringdansen in the south.
Thanks! Hope I'll have time to visit this system next year!

Re: Norrköping den 21 oktober 2011

Postat: fredag 17 september 2021 17:25
av wax
Olle skrev:
Martin Bernandersson skrev:Petimeterkommentar: På bilden från förarplats i M97 65 är det inte M97 64 ni möter, det är M97 61.
Tack, ja du har nog rätt ser jag när jag studerar bilden noga. Men det hade kunnat vara en etta :D

:D lle.
Trevliga bilder - man fick nostalgikänslor. En fyra menar du? Och förresten, var det medvetet som bildtextens färg ändrades på åtm en utav dina bilder?