"Pensionär slog ner småbarnsmamma"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
-
Verspieder
"Pensionär slog ner småbarnsmamma"
Allt extremare kamp om barnvagnsplatsen på Stockholms innerstadsbussar:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13807400.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13807400.ab
Re: "Pensionär slog ner småbarnsmamma"
Nu ska vi se. Aftonbladet. Men inget i DN. jag drar mina slutsatser.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Har det inte hänt om det inte står i DN?
Hört talas om "Aftonhoran", (ö)känt begrepp??? Aftonbladet kallas för Aftonhoran eftersom de säljer sin journalistiska integritet varje dag, de horar alltså med "nyheter" för att kunna tjäna så mycket pengar som möjligt.heasm skrev:Har det inte hänt om det inte står i DN?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Nu blir jag förvirrad. Om både Aftonbladet och DN rapporterar samma sak (t ex fallet Juholt), har det hänt då eller inte?
Jag har inget intresse av att försvara Aftonbladet, men om polisen har varit på platsen, SL uttalar sig och läkare fått uppsökas så torde något ha inträffat.
Jag har inget intresse av att försvara Aftonbladet, men om polisen har varit på platsen, SL uttalar sig och läkare fått uppsökas så torde något ha inträffat.
Det är bara om det står i "Politiskt inkorrekt" och de medverkandes nationalitet noga anges som det inte är nåt som "media hittat på..." så det så!
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Nej, det har du misssförstått. Allt som står i media är inte påhittat. Däremot står inte allt i media och hur skulle det kunna göra det. Man kan ju inte berätta allt, och således är det man berättar ett urval och urval kan ju göras på olika sätt. PI har gjort ett annat urval än tidningar och radio. Det är väl sällan ens det som står i Aftonbladet är rent påhitt. Däremot är det nog ofta fullt av fel och missuppfattningar.TKO skrev:Det är bara om det står i "Politiskt inkorrekt" och de medverkandes nationalitet noga anges som det inte är nåt som "media hittat på..." så det så!
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Begreppet Aftonhoran kommer väl från serien Arne Anka. Även Expressen hade något öknamn där.roggek skrev:Hört talas om "Aftonhoran", (ö)känt begrepp??? Aftonbladet kallas för Aftonhoran eftersom de säljer sin journalistiska integritet varje dag, de horar alltså med "nyheter" för att kunna tjäna så mycket pengar som möjligt.heasm skrev:Har det inte hänt om det inte står i DN?
Gemensamt för kvällstidningarna är att de säljer lösnummer där man appelerar till att beskriva den lilla människans situation. En rubrik som "Pensionär slog ner småbarnsförälder" säljer tidningar. Andra rubriker som brukar sälja baseras på avundsjuka (dirren får mer i lön än den underställde) och Politiker som (påstås) fuska.
Det verkliga nyhetsvärdet av sådana händelser renderar oftast inte spalt-mm i en morgontidning eftersom de oftast baserar sin verksamhet på en kader oftaköpare, så kallade prenumeranter.
/T
Med reservation för tyckfel.
Den här typen av notiser* är också väldigt vanliga i den sk landsortsspressen, som knappt säljer ett enda lösnummer!
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
*) "den här typen" = små händelser uppmärksammas.
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Där är ju tant Agdas katts bravader väldigt viktiga för läsekretsen.TKO skrev:Den här typen av notiser* är också väldigt vanliga i den sk landsortsspressen, som knappt säljer ett enda lösnummer!
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
http://lokaltidningsbesvikelse.blogspot.com/bruse skrev:Där är ju tant Agdas katts bravader väldigt viktiga för läsekretsen.TKO skrev:Den här typen av notiser* är också väldigt vanliga i den sk landsortsspressen, som knappt säljer ett enda lösnummer!
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Jag köper hellre en tidning som berättar om tant Agdas katt än jag köper en som erbjuder mig något av följande:
* en snabbare dator på en kvart gratis
* ett snyftreportage om att Kikki Danielsson kört full
* ett reportage om Lasse Berghagens (eller nån annans) svek/sjukdom/skandal (som visar sig ha inträffat för minst 15 år sedan)
* ett bantningstips som ska vara oslagbart
* de rikaste personerna i din kommun
Sådant står ALDRIG i lokalpressen. Däremot i de två största kvällstidningarna.
Och inte sällan på löpsedlarna som om det vore världsnyheter.
* en snabbare dator på en kvart gratis
* ett snyftreportage om att Kikki Danielsson kört full
* ett reportage om Lasse Berghagens (eller nån annans) svek/sjukdom/skandal (som visar sig ha inträffat för minst 15 år sedan)
* ett bantningstips som ska vara oslagbart
* de rikaste personerna i din kommun
Sådant står ALDRIG i lokalpressen. Däremot i de två största kvällstidningarna.
Och inte sällan på löpsedlarna som om det vore världsnyheter.
Professionell tyckare
- Sven Blomberg
Här i Stockholm FÅR man sådana tidningar (fast de är egentligen snarare ett slags annonsmagasin), får man inte det i landsorten?Kantorn skrev:Jag köper hellre en tidning som berättar om tant Agdas katt
Det förekommer men är inte lika vanligt. I storstaden fyller de tidningarna en tom nisch och man kan ganska lätt distribuera ett stort antal exemplar, vilket gör att annonsörer är villiga att betala. I landsorten är det dyrare att distribuera och lokaltidningarna finns redan i nischen så det svårare att få ett sådant projekt att gå ihop.daniel_s skrev:Här i Stockholm FÅR man sådana tidningar (fast de är egentligen snarare ett slags annonsmagasin), får man inte det i landsorten?Kantorn skrev:Jag köper hellre en tidning som berättar om tant Agdas katt
De här verkar ha fått det att gå runt i ett antal år.Harald skrev:Det förekommer men är inte lika vanligt. I storstaden fyller de tidningarna en tom nisch och man kan ganska lätt distribuera ett stort antal exemplar, vilket gör att annonsörer är villiga att betala. I landsorten är det dyrare att distribuera och lokaltidningarna finns redan i nischen så det svårare att få ett sådant projekt att gå ihop.daniel_s skrev:Här i Stockholm FÅR man sådana tidningar (fast de är egentligen snarare ett slags annonsmagasin), får man inte det i landsorten?Kantorn skrev:Jag köper hellre en tidning som berättar om tant Agdas katt
Någon enstaka gång står det faktiskt nåt intressant, tror jag sparat ett nummer där de skriver om 1093-föreningen i Köping. Annars är det mest tant Agdas katt.
Trams-fördomen om landsortstidningar är väl annars att de berättar om vems ko som kalvat, för att få till ett exempel med en händelse som i princip över huvud taget inte förekommer i storstäderna
Den lokaltidning jag prenumererar på har rätt bra täckning i Ljungby kommun. Det är inte många tidningar öht som kan skryta med en prenumerationsstock som täcker 90% av hushållen i en kommun. Det är inte jättemycket som står i den, men den levereras ända hem varje vardag. Dessutom kommer annonsmagasin med jämna mellanrum - antingen varje eller varannan vecka, jag brukar inte läsa den så noga då den nästan är inaktuell (jämfört med tidningen).daniel_s skrev:Här i Stockholm FÅR man sådana tidningar (fast de är egentligen snarare ett slags annonsmagasin), får man inte det i landsorten?Kantorn skrev:Jag köper hellre en tidning som berättar om tant Agdas katt
Professionell tyckare
Landsort och landsort. Tror ändå att det inte fungerat i glesbygdskommunen Ljungby - åtm Götalands fastlands till ytan största kommun med ett invånarantal på ca 27tusen.M_M skrev:De här verkar ha fått det att gå runt i ett antal år.Harald skrev:Det förekommer men är inte lika vanligt. I storstaden fyller de tidningarna en tom nisch och man kan ganska lätt distribuera ett stort antal exemplar, vilket gör att annonsörer är villiga att betala. I landsorten är det dyrare att distribuera och lokaltidningarna finns redan i nischen så det svårare att få ett sådant projekt att gå ihop.daniel_s skrev: Här i Stockholm FÅR man sådana tidningar (fast de är egentligen snarare ett slags annonsmagasin), får man inte det i landsorten?
Någon enstaka gång står det faktiskt nåt intressant, tror jag sparat ett nummer där de skriver om 1093-föreningen i Köping. Annars är det mest tant Agdas katt.
Trams-fördomen om landsortstidningar är väl annars att de berättar om vems ko som kalvat, för att få till ett exempel med en händelse som i princip över huvud taget inte förekommer i storstäderna
Professionell tyckare
Landsortstidning? Finns det ens så många presumtiva prenumeranter på Öja?
/T
/T
Med reservation för tyckfel.
- Kristofer
- Kontakt:
Vi borde nog använda begreppet landsbygdstidningar, eftersom landsortstidningar även innefattar Göteborgs och Malmös lokala tidningar, som definitivt inte har landsbygdskaraktär.
För att citera SAOB: "Landsort: sammanfattande beteckning för de delar av landet som ligga utanför huvudstaden".
För att citera SAOB: "Landsort: sammanfattande beteckning för de delar av landet som ligga utanför huvudstaden".
Mina egna små hjälpredor: Buss på Gotland och SL Avgångar