Bilder från Hjulbord 26 november 2011 på linje 7 i Stockholm

Stockholmsavdelningens Resesektion för alla medlemmar i Svenska Spårvägssällskapet. Frågor odyl via e-post till arrangören.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster, Per Lind, Travelmaster

Kategoriregler
Stockholmsavdelningens Resesektion för alla medlemmar i Svenska Spårvägssällskapet. Frågor odyl via e-post till arrangören.
Allmänna forumregler
Skriv svar
Användarens profilbild
Travelmaster
Personal
Personal
Inlägg: 77
Blev medlem: fredag 03 juni 2005 13:02

Bilder från Hjulbord 26 november 2011 på linje 7 i Stockholm

Inlägg av Travelmaster »

Lördagen den 26 november 2011 blir det HJULBORD PÅ LINJE 7 ViD SERGELS TORG

Efter den traditionella hjulmarknaden i Värtan som slutar 16.15 erbjuder vi en trevlig samvaro i traditionell Stockholmsstil med hjulbord på spårvagn. I år har turen kommit till spårvägslinje 7.

Samling tidigast 18.25 utanför Alkärrshallen. Vi får en presentation av de nylevererade spårvagnarna från Bombardier och vi får se såväl vagnhall, verkstad, hjulsvarv, trafikledning och personalutrymmen. Glögg med pepparkakor serveras i braxrummet innan vi bordar hjulbordsvagnen som kör en tur på hela linje 7 med avslutning längst uppe vid Sergelstorg, där hulbordet serveras och vi kan vinka glatt åt hjulhandlande människor utanför spårvagnens fönster.

Vill man åka med tillbaka till vagnhallen går det bra, annars lämnar man spårvagnen när man anser sig vara färdig med hjulfirandet ombord.

Det är oförändrat pris endast 300 SEK/person för det fantastiska julbordet med småvarmt och endast 200 SEK/person för den goda jultallriken. Dryck kan köpas ombord eller så tar man med sig det man önskar nyttja.

Beloppet sätts in på Stockholmsavdelningens Plusgirokonto nummer 57 01 18-0 i god tid före avresan, dock senast 18/11. Glöm inte skriva "Hjulbord 2011" samt namn på ärenderaden.

Vi har en lista för avprickning men ta för säkerhet skull med kvitto på betalningen för att erhålla spårvagnsbiljett med hjulbordsstämpel.

God Jul önskar resegruppen Per, Danne, Rolf och Olle.

PS. Ta gärna med fotoapparaten. Det kommer in alldeles för få bilder till RESESEKTiONENS Forumsidor från våra resor och utfärder.
Användarens profilbild
Tramman
Inlägg: 503
Blev medlem: tisdag 11 november 2008 20:13
Ort: Sundbyberg, Stockholm

Re: Hjulbord 26 november 2011 på linje 7 i Stockholm

Inlägg av Tramman »

Hoppas det går bättre än förra året.
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Hjulbord 26 november 2011 på linje 7 i Stockholm

Inlägg av 1 »

Tramman skrev:Hoppas det går bättre än förra året.
Vadå "går bättre"...?

Själv hade jag anmält mig till att avnjuta ett delikat hjulbord i goda vänners lag ombord i säcken vid SET. Nu var det ju så att jag hade en tjänst med A34 och kunde notera att Kung Bore härsknade till under eftermiddagen och kvällen.
001.jpg
001.jpg (34.59 KiB) Visad 8087 gånger
[

Den alltid vänlige Per Lind och hans medarrangörer lovade att invänta min ankomst till Alkärret vid tjänstens slut. Men understundom inträffar små incidenter för att testa min avspända och ödmjuka framtoning. I detta fall visade det sig att växeln in till hallen behagat frysa fast. Så på order från trafikledningen fick jag likt den "Flygande Holländaren" ( i detta fall den "Rullande Frankfurten") cirkla med tom vagn mellan Skansen och Norrmalmstorg tills dess utsänd räddningsstyrka tinat upp växelhelvetet!

Nu behövde jag inte ta mig upp till SET för att jojna sällskapet. Vid en passage upptäckte jag att vårt hjulbordsekipage ytterst proffsigt hade parkerat sig vid trottoarkanten vid Djurgårdskyrkan. I sanning en av de snyggaste parkeringar jag åskådat.
005.jpg
005.jpg (28.46 KiB) Visad 8087 gånger
Tyvärr tappade 335 kontakten med strömförande ledning och kraften från ovan kunde inte levereras till de för hjulstämningen så nödvändiga värmeelementen i restaurangvagnen. Klar installationsmiss från Infranord!
004.jpg
004.jpg (35.04 KiB) Visad 8087 gånger
Så visst blev det bra!!

Stockholmsavdelningens Resesektions välkända förmåga att snabbt anpassa sig till nya och överraskande situationer medförde ett antal omlastningar och positionering i Alkärrshallens eminenta braxrum där vi i skön värme och i avsaknad av avundsjuka väntande resenärer till linje 7 kunde avnjuta vår hjulmåltid.
002.jpg
002.jpg (35.85 KiB) Visad 8087 gånger
Självklart har jag bokat in mig på årets evenemang. Ser med spänning fram mot vad Resesektionen har i bakfickan för att höja diggabilitetsfaktorn. För den "Sanne Diggaren" är även mindre avvikelser i planerade arrangemang något som tillför mervärde i upplevelsen (och fotoalbumet). För repeaters i Resesektionen gäller det att "Gilla Läget". Annars blir Per & Roffe besvikna och då får man kanske inte åka med till Kuba!

Vänliga Hälsningar / Richard
Användarens profilbild
Tramman
Inlägg: 503
Blev medlem: tisdag 11 november 2008 20:13
Ort: Sundbyberg, Stockholm

Re: Hjulbord 26 november 2011 på linje 7 i Stockholm

Inlägg av Tramman »

Ja asså, bra gick det ju, men med andra ord hoppas jag att man kommer upp til Sergels Torg denna gång.
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Hjulbord 26 november 2011 på linje 7 i Stockholm

Inlägg av Stefan B »

Ingen uppställning på Sergels Torg denna gång heller -- man ville inte blockera uppställningsspåret eftersom de nya A34:ornas buggar kan göra att det spåret behövs till annat... Men vi hade en mycket trevlig kväll i kafévagnen och avåkte alla andra delar av spårnätet under hjulmatsätande. Tack till arrangörerna!

Stefan B
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Bilder från Hjulbord 26 november 2011 på linje 7 i Stockholm

Inlägg av Olle »

Ett par bilder från årets hjulbord på linje 7, inte fullt så kylslaget som förra året. Det skulle lika gärna ha kunnat vara silbordet på midsommarafton :D

Bild


Bild


Per Lind (Reseledare)
:-)lle
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Hjulbord 26 november 2011 på linje 7 i Stockholm

Inlägg av daniel_s »

Skulle snarare säga att jämfört med förra året var årets hjulbord just kylslaget, d v s något mindre kallt. Men "upptinat" passar förstås ännu bättre...
Skriv svar