Sergels torg - Reperation av tätskiktet
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Sergels torg - Reperation av tätskiktet
I dag har Metros stockholmsupplaga minst tre artiklar som på något sätt berör SL.
Den intressantaste är den om renoveringen av tätskiktet på och runt Sergels torg. "Sex år av kaos när citygator ska renoveras" har man valt att kalla artikeln. Det mest förvånande är att man inte skyller det hela på spårvägen. Den nämns bara lite i sista stycket.
(Och en liten förklaring till "hålet" mitt på plattan, om nu någon undrar. Under någon vecka i somras så hade man täckt en yta av torget med en bild som gjorde att det från en specialbyggd utsiktsplattform skulle se ut som om det var ett stort hål.)
Den intressantaste är den om renoveringen av tätskiktet på och runt Sergels torg. "Sex år av kaos när citygator ska renoveras" har man valt att kalla artikeln. Det mest förvånande är att man inte skyller det hela på spårvägen. Den nämns bara lite i sista stycket.
(Och en liten förklaring till "hålet" mitt på plattan, om nu någon undrar. Under någon vecka i somras så hade man täckt en yta av torget med en bild som gjorde att det från en specialbyggd utsiktsplattform skulle se ut som om det var ett stort hål.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Sergels torg - Reperation av tätskiktet
I inslaget ca 1 minut och 45 sekunder in i denna sändning på TV4 så säger man bland annat att torget skall förstärkas för spårväg city.
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debat ... id=2078956
Det är nog inte allt för höga odds på att det kommer att utnyttjas av spårvägsmotståndarna i propagandan. Att slitaget helt och hållet beror på åldrande konstruktioner och tung biltrafik tar man ju som självklart.LÅ1 skrev:...Det mest förvånande är att man inte skyller det hela på spårvägen. Den nämns bara lite i sista stycket...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Risken finns att staden sätter upp stora informationsskyltar med text som säger ungefär "Stockholms stad rustar upp och förstärker Sergels torg och Klarabergsviadukten för Spårväg city".Odd skrev:I inslaget ca 1 minut och 45 sekunder in i denna sändning på TV4 så säger man bland annat att torget skall förstärkas för spårväg city.
Det är nog inte allt för höga odds på att det kommer att utnyttjas av spårvägsmotståndarna i propagandan. Att slitaget helt och hållet beror på åldrande konstruktioner och tung biltrafik tar man ju som självklart.LÅ1 skrev:...Det mest förvånande är att man inte skyller det hela på spårvägen. Den nämns bara lite i sista stycket...
Mer riktigt vore kanske en text i den här stilen: "Stockholms stad rustar upp och förstärker Sergels torg och Klarabergsviadukten. När gatan ändå görs om passar vi på att lägger spår och bygger hålplatser för Spårväg city"
ellerLÅ1 skrev:Risken finns att staden sätter upp stora informationsskyltar med text som säger ungefär "Stockholms stad rustar upp och förstärker Sergels torg och Klarabergsviadukten för Spårväg city".Odd skrev:I inslaget ca 1 minut och 45 sekunder in i denna sändning på TV4 så säger man bland annat att torget skall förstärkas för spårväg city.
Mer riktigt vore kanske en text i den här stilen: "Stockholms stad rustar upp och förstärker Sergels torg och Klarabergsviadukten. När gatan ändå görs om passar vi på att lägger spår och bygger hålplatser för Spårväg city"
När man sedan drar igång med spårbygget så sätter SL uppStockholms stad renoverar tätskikt på Sergels torg och Klarabergsviadukten.
SL bygger ut spårvägen till Centralen.
Men hur var det nu - visst behöver förstärkning bara eventuellt för bron över järnvägen men inte för området kring plattan? (Baserat på att det påpekats att än tyngre lastbilar får köra kring plattan).
Den som vill läsa tjänsteutlåtandet i orginal (inte filtrerat genom journalister) så finns det här.
Intressant är följande mening på s 3: "Oavsett Spårväg Citys byggande och övriga planer i området måste tätskikten bytas.". Hoppas det lyfts fram så att inte alla trafikstörningar skylls på spårvägen.
Renoveringen kommer starta vid cirkulationsplatsen vid Sergelfontänen och Hamngatan om jag fattar det rätt. Detta för att Spårväg City kommer behöva bättre vändkapacitet 2015 när etapp 2 (till Frihamnen) är klar.
Intressant är följande mening på s 3: "Oavsett Spårväg Citys byggande och övriga planer i området måste tätskikten bytas.". Hoppas det lyfts fram så att inte alla trafikstörningar skylls på spårvägen.
Renoveringen kommer starta vid cirkulationsplatsen vid Sergelfontänen och Hamngatan om jag fattar det rätt. Detta för att Spårväg City kommer behöva bättre vändkapacitet 2015 när etapp 2 (till Frihamnen) är klar.
Skoja inte så här tidigt på morgonen! 2015....??? Nej nu måste jag ta mer och starkare kaffe!
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Min avsikt var inte att skoja. Utan bara redovisa hur jag tolkade tidplanen i dokumentet. Nu verkar väl staden och landstinget ändå vara mera samspelta än tidigare i sin planering? Nu är det kaffedags för mig också 

Hur ska du ha det? det går inte att gnälla både på avsaknaden och förekomsten av samma sak (iaf inte i detta fall med spårvägen).LÅ1 skrev:I dag har Metros stockholmsupplaga minst tre artiklar som på något sätt berör SL.
Jag har förstått att det inte behövs i sig för spårväg, [spekulation]men det kanske är så att man ändå förstärker för att det hela skall nå upp till dagens standard. Det är ju inte omöjligt att det även i framtiden skall gå tunga bussar ovanpå...[/spekulation]M_M skrev:Men hur var det nu - visst behöver förstärkning bara eventuellt för bron över järnvägen men inte för området kring plattan? (Baserat på att det påpekats att än tyngre lastbilar får köra kring plattan).
BSB101 skrev:Hur ska du ha det? det går inte att gnälla både på avsaknaden och förekomsten av samma sak (iaf inte i detta fall med spårvägen).LÅ1 skrev:I dag har Metros stockholmsupplaga minst tre artiklar som på något sätt berör SL.

Förstår inte vad du menar!
Vad gnäller jag på?
Allt detta löser man lätt genom att sätta upp en skylt med texten:
"Det är sossarnas fel"!
För det är det alltid. Förmodligen hade Helge Berglund nåt med saken att göra...
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
"Det är sossarnas fel"!
För det är det alltid. Förmodligen hade Helge Berglund nåt med saken att göra...
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Ovanligt klarsynt för att komma från dig! Eller du kanske vill att vi skall ta det som ett skämt?TKO skrev:Allt detta löser man lätt genom att sätta upp en skylt med texten:
"Det är sossarnas fel"!
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

Då kommer spårvagnarna behöva vända vid Kungsträdgården under en period. Hur påverkar det busstrafiken?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Hur sannolikt är det att man under en period kan köra bussar men inte spårvagnar? Hur lång skulle en sådan period kunna vara?twr skrev:Då kommer spårvagnarna behöva vända vid Kungsträdgården under en period. Hur påverkar det busstrafiken?
Snälla beslutsfattare i Stockholm, prova totalavstängning en halvlång period för att se vad som händer med trafiken. Det kanske går rätt bra att minska trafiken här?
Eftersom anläggningen är byggd för att klara av att vända lite tidigare så skall det inte behövas. Men just därför finns det väl en risk.M_M skrev:Hur sannolikt är det att man under en period kan köra bussar men inte spårvagnar? Hur lång skulle en sådan period kunna vara?twr skrev:Då kommer spårvagnarna behöva vända vid Kungsträdgården under en period. Hur påverkar det busstrafiken?
/T
Med reservation för tyckfel.
Kommer spårvagnarna att kunna vända väster om Regeringsgatan, där de är ur vägen för bussarna?2763 skrev:Eftersom anläggningen är byggd för att klara av att vända lite tidigare så skall det inte behövas. Men just därför finns det väl en risk.M_M skrev:Hur sannolikt är det att man under en period kan köra bussar men inte spårvagnar? Hur lång skulle en sådan period kunna vara?twr skrev:Då kommer spårvagnarna behöva vända vid Kungsträdgården under en period. Hur påverkar det busstrafiken?
/T
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Rekommenderar ett platsbesök för att du skall kunna studera växlarna. Syns utmärkt från Malmskillnadsgate-bron.twr skrev:Kommer spårvagnarna att kunna vända väster om Regeringsgatan, där de är ur vägen för bussarna?
/T
Med reservation för tyckfel.
Okej, jo jag tror egentligen att jag vet ungefär hur det ser ut. Men hur långt österut sträcker sig tätskiktet?2763 skrev:Rekommenderar ett platsbesök för att du skall kunna studera växlarna. Syns utmärkt från Malmskillnadsgate-bron.twr skrev:Kommer spårvagnarna att kunna vända väster om Regeringsgatan, där de är ur vägen för bussarna?
/T
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Bussarna kommer att kunna trafikera Kungsträdgårdens hållplats utan att dom stör när spårvagnarna vänder precis innan Regeringsgatan. Det enda som behöver göras är att måla om några streck...twr skrev:Kommer spårvagnarna att kunna vända väster om Regeringsgatan, där de är ur vägen för bussarna?2763 skrev:Eftersom anläggningen är byggd för att klara av att vända lite tidigare så skall det inte behövas. Men just därför finns det väl en risk.
/T