Sida 1 av 2

Linje 1 i Grudziądz (9 bilder)

Postat: söndag 09 oktober 2011 21:00
av Rikard Å
Efter 115 år och 2 månader lades linje 1 i Grudziądz ner den 13 augusti 2011. Linje 1 gick fram till slutet mellan Tarpno och Dworzec PKP (Järnvägsstationen) nästan hela sträckan (utom den sista biten till stationen där även vagnhallen ligger) gick linjen längs linje 2:s stäckning som trafikeras betydligt oftare. Linje 1 trafikerades i stort sett alltid med en enkel Konstal 805Na medan linje 2 trafikeras med dubbla Konstal 805Na och Düwag GT8. Här kommer några bilder från 2010 och en från augusti i år föreställandes linje 1 som nu är nedlagd även om man hoppas att linjen ska startas upp igen. För mer information se gärna svenska Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Grudzi%C4% ... v%C3%A4gar.

Bild
Först ut vagn 38 utanför stationen.

Bild
Tidigare fanns en vändslinga som gick genom vagnhallen bakom husen till höger (järnvägsstationen hade jag bakom ryggen då bilden togs) men idag finns bara en liten del av denna kvar och används som ett triangelspår där vagnarna vänds. Här vänds vagn 38.

Bild
Vagn 46 (med matrixskyltning) på F. Focha.

Bild
Vagn 46 på Ul. Wybickiego, på den gemensama sträckan med linje 2.

Bild
Vagn 38 på Ul. Wybickiego.

Bild
Vagn 38 utanför stationen.

Bild
Vagn 46 på F. Focha.

Bild
Vagn 46 på Dworcowa. Denna och de tidigare bilderna togs den 27 november 2010

Bild
Slutligen en bild tagen under ett tågbyte den 4 augusti i år då linje 1 hade 9 dagar kvar. Vagn 94 var vagn 47 fram till våren 2011 då den moderniserades av ZNTK i Mińsk Mazowiecki.

Om bilderna gillas kan jag visa några från vagnhallen och linje 2 med dubbla Konstal 805Na, Düwag GT6, Düwag GT8 och Konstal N.

Re: Linje 1 i Grudziądz (9 bilder)

Postat: söndag 09 oktober 2011 21:02
av Martin
Visa gärna fler bilder!

Re: Linje 1 i Grudziądz (9 bilder)

Postat: söndag 09 oktober 2011 22:31
av BaardB
Bilderna gillas :wink:

Svar: Linje 1 i Grudziądz byggs upp igen (24 bilder)

Postat: lördag 30 augusti 2014 19:54
av Olle
Rikard Å skrev:Efter 115 år och 2 månader lades linje 1 i Grudziądz ner den 13 augusti 2011. Linje 1 gick fram till slutet mellan Tarpno och Dworzec PKP (Järnvägsstationen) nästan hela sträckan (utom den sista biten till stationen där även vagnhallen ligger) gick linjen längs linje 2:s stäckning som trafikeras betydligt oftare. Linje 1 trafikerades i stort sett alltid med en enkel Konstal 805Na medan linje 2 trafikeras med dubbla Konstal 805Na och Düwag GT8. Här kommer några bilder från 2010 och en från augusti i år föreställandes linje 1 som nu är nedlagd även om man hoppas att linjen ska startas upp igen. För mer information se gärna svenska Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Grudzi%C4% ... v%C3%A4gar.

Om bilderna gillas kan jag visa några från vagnhallen och linje 2 med dubbla Konstal 805Na, Düwag GT6, Düwag GT8 och Konstal N.
Nu tre år senare kan vi konstatera att hela linjen är under återuppbyggnad, med mötesspår och mellan dessa är det inte enkelspår i ordets vanliga mening utan hopflätade spår (interlaced track) hela vägen. Det ser mycket bra ut men gissningsvis tar det 1 eller 2 år till innan allt är klart.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


:Dlle.

PS de 7 GT6 fd Würzburg (fd Hagen) är nu vidaresålda och man har de 10 GT8 Düwagarna från Krefeld förutom Konstal 804Na-vagnarna (varav många är moderniserade) och en N-vagn som arbetsvagn. Om man har några museivagnar undandrog sig min uppmärksamhet. Men ett öl som heter Tatra hittade vi.

Re: Linje 1 i Grudziądz (9 bilder)

Postat: söndag 31 augusti 2014 0:31
av ADDE
Är det museispårväg man bygger nu? För med så lite spårvagnar så antar jag att spårvägen inte var lönsam, om den lades ned. Har man fått nya optimistvindar och en massa spårvägskramare helt plötsligt? :)

Re: Linje 1 i Grudziądz (9 bilder)

Postat: söndag 31 augusti 2014 1:08
av Olle
ADDE skrev:Är det museispårväg man bygger nu? För med så lite spårvagnar så antar jag att spårvägen inte var lönsam, om den lades ned. Har man fått nya optimistvindar och en massa spårvägskramare helt plötsligt? :)
Nix, det är vanlig spårväg. Det finns länder som vet hur man ordnar med EU-bidrag.

:Dlle.

Re: Linje 1 i Grudziądz (9 bilder)

Postat: söndag 31 augusti 2014 1:26
av ADDE
Tänkte mera på underlaget... men jag har inte koll på hur stor efterfrågan på spårvägstrafik det egentligen är där... Om det blev en vändning eller något sådant...

Skoj att man återanvänder lite av de äldre vagnarna... är det något annat, förutom ihopflätade spårsträckor, som förändras i det "nya" systemet, mot det gamla?

Re: Linje 1 i Grudziądz (9 bilder)

Postat: söndag 31 augusti 2014 10:19
av M_M
Trevligt, tack för bilderna!

Varför bygger man med spårförslingring? Trånga gågator, eller?

Re: Linje 1 i Grudziądz (9 bilder)

Postat: söndag 31 augusti 2014 11:12
av /jes
Man slipper växelfel?! :)

Re: Linje 1 i Grudziądz (9 bilder)

Postat: söndag 31 augusti 2014 11:27
av M_M
Ja, jämfört med enkelspår är det driftsäkrare.

Jag var otydlig, formulerar om:

Varför bygger man spårförslingring istället för fullständigt dubbelspår?

Re: Linje 1 i Grudziądz (9 bilder)

Postat: söndag 31 augusti 2014 13:35
av Olle
M_M skrev:Trevligt, tack för bilderna!

Varför bygger man med spårförslingring? Trånga gågator, eller?
Man slipper växlar vid mötesspåren, alltid en faktor mindre underhåll.

:Dlle.

Re: Linje 1 i Grudziądz (9 bilder)

Postat: söndag 31 augusti 2014 13:38
av Olle
M_M skrev:Ja, jämfört med enkelspår är det driftsäkrare.

Jag var otydlig, formulerar om:

Varför bygger man spårförslingring istället för fullständigt dubbelspår?
Smala gator, och man vill ha utrymme för gående mm

:Dlle.

Re: Linje 1 i Grudziądz (9 bilder)

Postat: söndag 31 augusti 2014 13:40
av ADDE
Hur blir det med signalreglering? Jag hoppas väl att signaler säger om spårsträckan framför är fri eller tagen av en spårvagn i motsatt körriktning! :mrgreen:

(Undrar hur det ser ut... tvivlar på att de har ATC eller annan säkerhetsutrustning ombord som skyddar mot rödljuskörning...)

Re: Linje 1 i Grudziądz (9 bilder)

Postat: söndag 31 augusti 2014 13:41
av Olle
ADDE skrev:Tänkte mera på underlaget... men jag har inte koll på hur stor efterfrågan på spårvägstrafik det egentligen är där... Om det blev en vändning eller något sådant...

Skoj att man återanvänder lite av de äldre vagnarna... är det något annat, förutom ihopflätade spårsträckor, som förändras i det "nya" systemet, mot det gamla?
Förläggningen av spåren med betongbalkar och avvibrerade spår gör nog att acceptansen för spårvägen höjs bland boende och affärsidkare längs banan. Det medför nog bättre gångegenskaper också vilket allmänheten brukar uppskatta.

:?lle.

Svar: Linje 1 i Grudziądz byggs upp igen (24 bilder)

Postat: söndag 31 augusti 2014 13:45
av Olle
ADDE skrev:Hur blir det med signalreglering? Jag hoppas väl att signaler säger om spårsträckan framför är fri eller tagen av en spårvagn i motsatt körriktning! :mrgreen:

(Undrar hur det ser ut... tvivlar på att de har ATC eller annan säkerhetsutrustning ombord som skyddar mot rödljuskörning...)
En spårväg ska kunna köra på tidtabell och sikt. Det är nog bara en svensk som kan komma på att det måste vara 200 % säkerhet för att uppfylla alla tänkbara och otänkbara situationer i en konsekvensanalys.

:wink:lle.

Re: Linje 1 i Grudziądz (9 bilder)

Postat: söndag 31 augusti 2014 14:23
av C12C3C3C12
Här är lite mer matnyttigt om spårvägen, som vanligt får man den bästa informationen på tyska: http://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9F ... zi%C4%85dz

Olle kanske har bilder från den del av spårvägen som fortfarande är i trafik.

Det här med spårförslingringen borde vara något för L10 i Riga :mrgreen:

Re: Linje 1 i Grudziądz (9 bilder)

Postat: söndag 31 augusti 2014 15:18
av Olle
C12C3C3C12 skrev:Här är lite mer matnyttigt om spårvägen, som vanligt får man den bästa informationen på tyska: http://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9F ... zi%C4%85dz

Olle kanske har bilder från den del av spårvägen som fortfarande är i trafik.

Det här med spårförslingringen borde vara något för L10 i Riga :mrgreen:
Visst, här kommer ett par bilder. Linje 3 (som linjen nu heter mellan stationen och Rzadz) har fyra delar, en från stationen till Torunska och den går på egen bana och korsar biltrafiken på flera ställen, den andra i Torunska dvs gågatan i den här lite modernare delen av staden, tredje delen i Chelminskaja som går i blandad trafik, och fjärde delen i yttre förorterna som går på egen banvall i förorterna. Alla delar bra bana för spårvägens del. Saknar bara modernare låggolvsvagnar men de kommer nog snart.

Bild

Bild

Bild

:Dlle.

Linje 1 och 2 i Grudziądz år 1980 (15 bilder)

Postat: måndag 01 september 2014 0:14
av Olle
När vi ändå håller på med Grudziadz så kan vi kolla in hur det såg ut för drygt 34 år sedan. Juni 1980, några månader innan Lech Wałęsa startade strejkerna på Leninvarvet i Gdansk, det som så småningom skulle bli det stora Sovjetimperiets fall. Sommaren började bra, men sedan regnade den bort. I Grudziadz gick linje 1 och 2, den senare vände vid linje 1 vid Al 23 Slycznia, där det idag står ett öltält med snabbmat. Notera att det inte är triangelvändning vid stationen ännu, att 1an går i gatan på Al 23 Slycznia och att det är enkelspår även där och till stationen. Linje 2 har just förlängts till slingan där man idag förlängt linjen ännu längre. Linje 2 är då en kort anslutningslinje till linje 1. Det finns digitaliserat smalfilm som så småningom ska läggas ut på Youtube om jag hinner och orkar. Notera även att vi tog kort på vagnhallen från bilen, det var inte poppis på den tiden att ta kort hur som helst bakom järnridån. Vi blev förhörda av polis minst en gång varje dag vid något smalspår eller spårväg där vi uppehöll oss och plåtade. Tillbringade en timme på polisstationen i Ozorkow efter en bild på en spårvagn framför stationen. Det var tider det, ungdomar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

:Dlle.

Re: Linje 1 i Grudziądz (9 bilder)

Postat: måndag 01 september 2014 5:20
av spårsnoken
Grudziadz har ju alltid satsat på sin spårväg. Annat var det i (närbelägna) Inowroclaw, där man lade ned spårvägen 1964.

mvh/spårsnoken

Re: Linje 1 i Grudziądz (9 bilder)

Postat: måndag 01 september 2014 8:02
av Olle
spårsnoken skrev:Grudziadz har ju alltid satsat på sin spårväg. Annat var det i (närbelägna) Inowroclaw, där man lade ned spårvägen 1964.

mvh/spårsnoken
Just det, och så här såg det linjenätet ut.

:Dlle.