Sida 1 av 1

Skeppsbron 1961

Postat: onsdag 28 september 2011 19:56
av Bildsköne Bengtsson
Bild

A4 och meropolbuss

Re: Skeppsbron 1961

Postat: onsdag 28 september 2011 20:49
av Harald
Trevlig bild. Bussen är en Capitol. Bussen bakom ser ut att vara en F3 på linje 90 eller 91. Strömavtagarna ligger på den högra ledningen (i körriktningen) som ledde till Södergatan. Den vänstra ledningen ledde till Götgatan och användes tidigare av linjerna 33 och 34. Linje 34 lades ned 1957 och linje 33 ställdes om till dieseldrift 1960 när den förlängdes från Odenplan till Karolinska som ersättning för den avkortade linje 3.

Re: Skeppsbron 1961

Postat: onsdag 28 september 2011 22:32
av Sven Blomberg
Nä, det är väl ingen A4. En A3 möjligen, eller har jag fel?

Re: Skeppsbron 1961

Postat: onsdag 28 september 2011 23:47
av daniel_s
Sven Blomberg skrev:Nä, det är väl ingen A4. En A3 möjligen, eller har jag fel?
A3 eller A1, eventuellt A1 6 (jag ser nästan ingenting men med lite önsketänkande tycker jag mig urskilja en ensam siffra mitt under strålkastaren)!

Re: Skeppsbron 1961

Postat: torsdag 29 september 2011 16:41
av 218
Harald skrev:Trevlig bild. Bussen är en Capitol. Bussen bakom ser ut att vara en F3 på linje 90 eller 91. Strömavtagarna ligger på den högra ledningen (i körriktningen) som ledde till Södergatan. Den vänstra ledningen ledde till Götgatan och användes tidigare av linjerna 33 och 34. Linje 34 lades ned 1957 och linje 33 ställdes om till dieseldrift 1960 när den förlängdes från Odenplan till Karolinska som ersättning för den avkortade linje 3.
Jag måste anmäla avvikande uppfattning!
Jag tycker att bussen ser ut att ha raka fönster och skulle vid denna tidpunkt då betyda H15. Kanske den går på linje 65? Några strömavtagare kan jag inte se.

218

Re: Skeppsbron 1961

Postat: torsdag 29 september 2011 22:22
av Harald
Jag får nog ge dig rätt i att det är en H15. Jag tyckte mig skymta en strömavtagarstång vid sidan av trafikljuset, men det är nog något annat som syns där. Den kan förstås gå på linje 65, men den hade ju H15 bara i högtrafik vid den här tiden. Linje 33 hade tätare trafik och H15 fram till omkring klockan 19, så chansen att det är en 33:a är större.

Re: Skeppsbron 1961

Postat: torsdag 29 september 2011 23:07
av 218
Harald skrev:Jag får nog ge dig rätt i att det är en H15. Jag tyckte mig skymta en strömavtagarstång vid sidan av trafikljuset, men det är nog något annat som syns där. Den kan förstås gå på linje 65, men den hade ju H15 bara i högtrafik vid den här tiden. Linje 33 hade tätare trafik och H15 fram till omkring klockan 19, så chansen att det är en 33:a är större.
Jag tror att det ÄR i högtrafik, vi har ju en säker 8E i bild! Men sedan undrar jag när fick H15 jätteblafforna "INGÅNG BAK" på vänster framskärm som den här saknar?
Okänsliga blaffor som gärna åts upp av tvättarna till trasor och faktiskt förstörde bussarnas utseende rejält!

218

Re: Skeppsbron 1961

Postat: torsdag 29 september 2011 23:13
av 218
218 skrev:
Harald skrev:Jag får nog ge dig rätt i att det är en H15. Jag tyckte mig skymta en strömavtagarstång vid sidan av trafikljuset, men det är nog något annat som syns där. Den kan förstås gå på linje 65, men den hade ju H15 bara i högtrafik vid den här tiden. Linje 33 hade tätare trafik och H15 fram till omkring klockan 19, så chansen att det är en 33:a är större.
Jag tror att det ÄR i högtrafik, vi har ju en säker 8E i bild! (Gick det överhuvudtaget något annat än mustanger någonsin på ordinarieturerna på"nya" linje 8 från det att den startades tills dess att den lades ned?) Men sedan undrar jag när fick H15 jätteblafforna "INGÅNG BAK" på vänster framskärm som den här saknar?
Okänsliga blaffor som gärna åts upp av tvättarna till trasor och faktiskt förstörde bussarnas utseende rejält! Men visst kan det likaväl vara en 33:a som en 65:a!

218

Re: Skeppsbron 1961

Postat: torsdag 29 september 2011 23:15
av roggek
Harald skrev:Jag får nog ge dig rätt i att det är en H15. Jag tyckte mig skymta en strömavtagarstång vid sidan av trafikljuset, men det är nog något annat som syns där. Den kan förstås gå på linje 65, men den hade ju H15 bara i högtrafik vid den här tiden. Linje 33 hade tätare trafik och H15 fram till omkring klockan 19, så chansen att det är en 33:a är större.
Den teorin sprack eftersom om man zoomar in bilden anar en "9" i linjenummerskylten, den enda förklaringen är att bussen bakom Capitolen går på linje 59...

Re: Skeppsbron 1961

Postat: torsdag 29 september 2011 23:47
av daniel_s
Harald skrev:Jag tyckte mig skymta en strömavtagarstång vid sidan av trafikljuset, men det är nog något annat som syns där.
Hamnkran?

Re: Skeppsbron 1961 H15

Postat: fredag 30 september 2011 9:10
av AGR
Det är en H15. F3 hade Fixlight blinkers. Det fanns bara en H15 med Fixlight, körde upp på den vagnen 04-1967 har tyvärr inte vagnsnummret.