T-Odenplan förbereds för förlängning.
Postat: torsdag 15 september 2011 15:43
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Länken fungerar inte?TUBFöraren skrev:http://www.direktpress.se/viivasastan/N ... unnelbana/
Jag undrar hur reaktionerna kommer att bli från de som ansåg att man slösade bort pengar på Djurgårdslinjen. Dessa 100 miljoner skapar exakt 0 meter t-banespår. För knappt den dubbla kostnaden fick man 600 meter dubbelspårig spårväg inne i stan.Delokrat skrev:Jag förstår inte riktigt hur dom ska spränga? Kommer plattformen vara redo för att "brytas loss" från gröna linjen i framtiden?
De kommer säkert säga att man slösar bort 100 miljoner om man avstår från att bygga tunnelbana till Karolinska...Odd skrev:Jag undrar hur reaktionerna kommer att bli från de som ansåg att man slösade bort pengar på Djurgårdslinjen. Dessa 100 miljoner skapar exakt 0 meter t-banespår. För knappt den dubbla kostnaden fick man 600 meter dubbelspårig spårväg inne i stan.Delokrat skrev:Jag förstår inte riktigt hur dom ska spränga? Kommer plattformen vara redo för att "brytas loss" från gröna linjen i framtiden?
Jag vet inte vad ”folk” tycker. Men jag tycker att det är föredömligt. Jag tror, preliminärt, att spårväg till Karolinska är att föredra. Men vem vet vilka tunnelbanelinjer vi vill bygga om 10, 20, 30 eller 50 år? Då slipper man stå där och säga ”varför gjorde man inte det när man ändå hade grävt upp hela Odenplan”?M_M skrev:De kommer säkert säga att man slösar bort 100 miljoner om man avstår från att bygga tunnelbana till Karolinska...Odd skrev:Jag undrar hur reaktionerna kommer att bli från de som ansåg att man slösade bort pengar på Djurgårdslinjen. Dessa 100 miljoner skapar exakt 0 meter t-banespår. För knappt den dubbla kostnaden fick man 600 meter dubbelspårig spårväg inne i stan.Delokrat skrev:Jag förstår inte riktigt hur dom ska spränga? Kommer plattformen vara redo för att "brytas loss" från gröna linjen i framtiden?
Du det där lät intressant! En enkel lösning på två problem. 1: hur man löser Hässelbygrenens turtäthet vid Karolinskaförlängning och 2: hur man löser problemet Odenplan - Tekniska högskolan. Dock uppstår ett nytt problem: Folk som ska från Hässelbygrenen till Stockholm City... Fast då finns ett snabbt byte till pendeltåget att ta till.M_M skrev:Visst är det bra att man förbereder.
Jag efterlyser dock fortfarande någon slags övergripande framtidsplan för hur tunnelbanenätet kan se ut i framtiden.
Bonusfråga: vilka tänkbara spårkonfigurationer ger den här förberedelsen möjlighet till?
Det jag specifikt undrar om det går att klippa nuvarande linje och ansluta nya linjer så att man får en linje T-centralen-Odenplan-Solna och en "östermalm"-Odenplan-Fridhemsplan, och hur mycket senare arbete detta försvarsarbete undvikandegör?
Tror detta är samma artikel, fast med ändrad titel och en läsarkommentar:Odd skrev:Google cache är underbart:
http://webcache.googleusercontent.com/s ... unnelbana/.
Bifogar PDF: /Odd
Det är ju bara att lyssna på den informatör man intervjuat på SL:Odd skrev:Jag undrar hur reaktionerna kommer att bli från de som ansåg att man slösade bort pengar på Djurgårdslinjen. Dessa 100 miljoner skapar exakt 0 meter t-banespår. För knappt den dubbla kostnaden fick man 600 meter dubbelspårig spårväg inne i stan.
I en annan tråd så skrev jag ungefär samma sak som en del av en längre text, där jag också föreslår att bygga om Fridhemsplan så att Hässelbygrenen går vidare mot Kungsträdgården och det byggs nytt spår från Fridhemsplan söderut.Kantorn skrev:Du det där lät intressant! En enkel lösning på två problem. 1: hur man löser Hässelbygrenens turtäthet vid Karolinskaförlängning och 2: hur man löser problemet Odenplan - Tekniska högskolan. Dock uppstår ett nytt problem: Folk som ska från Hässelbygrenen till Stockholm City... Fast då finns ett snabbt byte till pendeltåget att ta till.M_M skrev:Visst är det bra att man förbereder.
Jag efterlyser dock fortfarande någon slags övergripande framtidsplan för hur tunnelbanenätet kan se ut i framtiden.
Bonusfråga: vilka tänkbara spårkonfigurationer ger den här förberedelsen möjlighet till?
Det jag specifikt undrar om det går att klippa nuvarande linje och ansluta nya linjer så att man får en linje T-centralen-Odenplan-Solna och en "östermalm"-Odenplan-Fridhemsplan, och hur mycket senare arbete detta försvarsarbete undvikandegör?
Självklart. Vi kan nästan anta att det blir tunnelbana nu.M_M skrev:De kommer säkert säga att man slösar bort 100 miljoner om man avstår från att bygga tunnelbana till Karolinska...Odd skrev:Jag undrar hur reaktionerna kommer att bli från de som ansåg att man slösade bort pengar på Djurgårdslinjen. Dessa 100 miljoner skapar exakt 0 meter t-banespår. För knappt den dubbla kostnaden fick man 600 meter dubbelspårig spårväg inne i stan.Delokrat skrev:Jag förstår inte riktigt hur dom ska spränga? Kommer plattformen vara redo för att "brytas loss" från gröna linjen i framtiden?
Fast då borde (som sagt) även Fridhemsplan byggas om så att Hässelbygrenen (också) kan köra till Kungsträdgården.Lennart Petersen skrev:[Vi vet inte vad framtiden för med sig. Det kanske t.o.m. blir en T-bana mot Karolinska som fortsätter mot Mörby och Täby C. Men det vet vi som sagt inte och därför är det bra att i nuläget gardera sig när det kostar så lite som 100 mkr.
Bygger vi en T-bana mot Karolinska, vilket jag uppriktigt hoppas på, vore det intressant att bygga tunnelrören vidare mot T-Solna centrum. Med en återöppnad Hallonbergen-Rinkeby skulle vi kunna få en linje t.ex (Barkarby)-Hjulsta-Hallonbergen-Odenplan- söderut med mycket intressanta och för många väsentligt förbättrade resvägar.
För att lösa kapacitetsproblemen föreslås samtidigt en avlänkning Thorildsplan-Rådhuset som ger mycket snabbare förbindelser från västra gröna linjen !
Har du någon källa eller bild på det?spårsnoken skrev:... där det finns en tunnel under ena spåret mellan Odenplan och St. Eriksplan. ...
Nej det blir för mycket. Med en avlänkning Thorildsplan-Rådhuset (ett tunnelrör finns redan för överföring av tåg ) går man förbi Fridhemsplan och mot rådhuset och Kungsträdgården. Alltså 4 stationer kortare till T-Centralen för ett tåg som går den vägen. Alla tåg ska såklart inte gå den vägen utan en del går den gamla vägen över Odenplan.M_M skrev:Fast då borde (som sagt) även Fridhemsplan byggas om så att Hässelbygrenen (också) kan köra till Kungsträdgården.Lennart Petersen skrev:Bygger vi en T-bana mot Karolinska, vilket jag uppriktigt hoppas på, vore det intressant att bygga tunnelrören vidare mot T-Solna centrum. Med en återöppnad Hallonbergen-Rinkeby skulle vi kunna få en linje t.ex (Barkarby)-Hjulsta-Hallonbergen-Odenplan- söderut med mycket intressanta och för många väsentligt förbättrade resvägar.
För att lösa kapacitetsproblemen föreslås samtidigt en avlänkning Thorildsplan-Rådhuset som ger mycket snabbare förbindelser från västra gröna linjen !