Edward Jobson skrev:
Dieselbussar anses vara stora, tunga och bullrande. En 24 metersbuss väger fullt lastad 28 ton. En spårvagn med samma kapacitet väger vanligtvis mer än det dubbla. Högt buller från spårvagnar är många gånger en begränsning för utbyggnad. En dieselbuss har ett lagkrav på att buller inte får överskrida 80 dB. Moderna hybridbussar och el-batteri-bussar är så tysta att vi fått utrusta dem med signalklockor i vissa städer.
Eller hur...
Några jämförelser:
M21, 22m, 183 pax = 27+13 ton = 40 ton, 1,8 ton/m
M31, 30m, 202 pax = 33+14 ton = 47 ton, 1,6 ton/m
M32, 30m, 179 pax = 40+12 ton = 52 ton, 1,7 ton/m
M06/A34, 30m, 179 pax = 40+12 = 52 ton, 1,7 ton/m
Denna vikt fördelas på rälerna och påverkar inte övrig ytbeläggning med mindre underbyggnaden inte ligger stilla.
Bussens 28 ton trycker sönder betong/asfalt - välkomnar denna Bussprofessor upp till Valand eller brunnsparken för att med egna ögon försöka förstå skillnaden på buss och spårvagn och att förstå varför bussens vikt påverkar mycket mer än vad spårvagnens gör.
Man kan i det läget fundera på varför man fick köra spårvagn på gamla viktoriabron, men inte buss.
Edward Jobson skrev:
Endast 6 procent av energin i bränslet används för att övervinna friktion för hjulen.
Dieselmotorns sämre verkningsgrad och varierande möjliga momentuttag gör förstås att mindre andel av bränslet åtgår till att övervinna friktion och att större andel, än i en elektrisk motor, åtgår till uppvärmning av motorblocket.
Sen kan man alltid titta här:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/osta ... /1.7781999
"Buss knappt bättre än personbil" med hänsyn taget till klimatgaser.
/T