SL: Kaos på Slussen i fem år

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

Snart stängs ju Skeppsbron totalt vid Slottet för idrottstävling. Så bilister får ändå ta andra vägar. Gäller även bussar.

Jag vet inte hur total avstängningen är rent fysiskt. Kan utryckningsfordon passera eller måste även sådana ta ett ärevarv runt hela Gamla stan? (Tänkte om de kom norrifrån och t.ex. skall till adresser på Skeppsbron, nära Slottsbacken.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

Nu är all biltrafik förbi Kungliga slottet stoppad. Ii trafikinformationen i P4 Radio Stockholm meddelar man att Skeppsbron är avstängd. Men gjorde man det tidigare när den inte skulle användas för genomgående biltrafik? Kommer man när detta hinder är borta att säga att nu är Skeppsbron öppen för biltrafik igen, kan man undra?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

Nu verkar det som om man tänker försöka komma till rätta med biltrafiken på Skeppsbron. Undra om de lyckas, och kommer att vara uthållig. "Flaggvakter ska visa vägen i Slussens trafikkaos". (Bilden i länken är väl tagen på Söder Mälarstrand, med nu rivna Kolingsborg i fonden.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C30
Inlägg: 300
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av C30 »

Den lösningen studerades tidigt i projekteringsarbetet, men nackdelarna övervägde tydligen nyttorna. Citat ur bilaga 2 till tjänsteutlåtandet Projekt Slussen - Trafik under byggtiden:
Nackdelar:
• Försvårar sjötransporter till och från arbetsområdet vid rivningsarbeten samt vid transport av större prefabricerade element. Se figur 6 och 7.
• Fler byggtransporter måste utföras med lastbil vilket kraftigt begränsar kapaciteten för allmän biltrafik på Stadsgårdsleden.
• Den befintliga begränsningen i kapaciteten för trafiken på norra delen av Skeppsbron minskar möjligheten att utnyttja hela pontonbrons trafikkapacitet.
• Huvudbron och konstruktionerna norr om denna tvingar en anslutning av en temporär bro långt norrut längs Skeppsbron vilket skulle ta en stor del av Skeppsbron i anspråk. Djurgårdsfärjans placering måste flyttas ytterligare 50 m norrut.
• Stora risker för yttre påverkan såsom påkörning från fartyg (Birka Paradis, Birger Jarl, kryssningsbåtar, Djurgårdsfärjan, Strömma kanalbåtar, fritidsbåtar, arbetsbåtar) och även avbördning från Mälaren.
• Förlänger total byggtid med ca 2 år.
• Kostnader för själva pontonbron uppgår till ca 150-200 Mkr beroende på tillgång och efterfrågan. Det finns en risk att det inte går att hitta lämpliga pontoner på marknaden och behöver bygga nya vilket påverkar kostnader och leveranstider negativt. Dessutom tillkommer stora kostnader när prefabricerade enheter ska in (bl. a. slussrännan och huvudbron) och den temporära bron måste flyttas. Dessa kostnader är mycket svårbedömda.


Temporär bro mellan Söder Mälarstrand och Munkbroleden

Projektet har även studerat möjligheten att införa en temporär bro mellan Söder Mälarstrand och Munkbroleden. Det alternativet avvisades pga. att en temporär bro i detta läge helt skulle omöjliggöra ledningsarbeten som måste börja genomföras direkt när tillståndet för vattenverksamheten är beviljat.

Slutsatser
En temporär pontonbro mellan Stadsgårdsleden och Gamla Stan skulle medföra stora kostnader och förlänga byggtiden med ca 2 år samt innebära stora risker. Dessa nackdelar bedöms överstiga brons nytta.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av TKO »

Helt riktigt - inte ETT enda argument utan väldigt många. T ex ett par hundra miljoner (kronor) och två (år).

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
C30
Inlägg: 300
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av C30 »

Om du med "hållbart argument" menar "argument som visar att det är tekniskt/finansiellt helt omöjligt att bygga pontonbro": javisst. Men ett hundratal miljoner kronor är inte helt obetydliga pengar även relativt till de 12 miljarderna. Är komforten av de några tusen bilister som idag använder Saltsjörampen värd en längre, dyrare, och mer komplicerad byggtid? Kanske det, jag vet inte om en detaljerad samhällsekonomisk analys gjorts. Men även om argumenten inte är 100% "hållbara", så är de i alla fall förståeliga.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

Inge skrev:12 miljarder för ett uselt bygge som knappast kommer att överleva sin 50 årsdag och helst inte dess 30 årsdag är projektet En extra omkostnad på 0,1 miljarder för att under 10 år faktiskt lösa något är knappast det som skulle göra projektet dyrt....

För övrigt tycks den i pressen utgråtande projektledaren missat en "detalj" i sitt arbete. Hon har skyltat fel vid Strömbron....

Där står Slussen sväng höger, gäller ej genomfart till Södermalm.....

Väldigt märkligt att en hel del trafik fortsätter rakt fram....

Felskyltningen finns fortfarande kvar, om än kompletterad med några griniga flaggvakter någon halkilometer längre fram, med motsatt budskap.
Jag har också reagerat på orangea skylten som säger att det inte är genomfart till Södermalm. Ingen pil eller övrig förklaring på den skylten, men den sitter alldeles under skylten som pekar ut Slussen åt höger. Den är väldigt lätt att tolka på ett helt annat sätt än vad som uppenbarligen är avsikten. Men å andra sidan så skyltas ju vägen rakt fram, alltså Skeppsbron, som återvändsgata, med genomgående cykelväg. (De senare skyltarna sitter efter korsningen, men den nämnda orangea sitter alldeles före.)

De flaggvakter jag talade med häromdagen var inte alls griniga. Så länge inte bilisterna var det! :wink:
En del bilister såg inte skyltningen om att det var en rondell, och körde då i fel riktning i den. Andra körde rakt igenom den egentliga rondellen, alltså den yta som trafiken skall köra runt.
Skylten om motortrafik förbjuden ville alla inte se. Eller i alla fall inte förstå. Och en del trodde att de då kunde köra i bussfilen, in på hållplatsen, och blev väldigt frustrerade när de inte tilläts göra det heller.
Men de allra flesta bilisterna körde runt i rondellen och tillbaka norr ut. Dock ofta efter lite tvekan, som om de undrade vad det handlade om.

Min slutsats är man borde satt upp en stor orange tavla direkt efter Strömbron som pekade ut vägen till både Slussen och Södermalm åt höger. Och återvändsväg rakt fram.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

Inge skrev:Ja naturligtvis borde man gjort precis som du skriver att man borde gjort. Men nu har man satt upp en orange skylt med innebörden att trafik mot Södermalm inte behöver svänga höger och då ogiltigförklarar det i princip faktiskt övrig skyltar, om än inte vakterna. Men dessa dyker ju upp först senare.

-Jo, jag förstår att det inte var den innebörden man tänkt sig. Men det är ändock den innebörd man skyltat med sin skyltrebus.
Man kanske borde felanmäla skyltningen till stan? Det hjälper säkert! :cheesygrin:

Allvarligt talat så är det konstigt att man inte åtgärdat skyltningsmissen.


Kan inte låta bli att uppmärksamma hur en skribent på cyklistbloggen.se först inte sett skylten som han passerar med cykel varje vardag i cirka tre veckor, och sedan klaga på att bilisterna inte ser samma skylt! (Även som cyklist måste man ju "avkoda" trafikskyltar så man vet vad man har att rätta sig efter! Det kunde ju varit en skylt som förbjöd cykeltrafik!)

I denna bloggpost visar han att han inte sett skylten för än någon påpekar dess existens och innebörd: "UPPDATERAT:Var försiktiga på Skeppsbron södergående".
Och här ondgör han sig över alla som inte följer innebörden av skylten han själv passerat flera gånger utan att se: "Viljan att förstå trafikbrott är stor. Ibland."
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

"Här är gatorna som får mer tung trafik när bron vid Slussen rivs".

Det kommer, enligt artikeln, att gå busstrafik på Torkel Knutssonsgatan mellan Södermälarstrand och Hornsgatan. Blir det hållplats nära båtlinje 85 då?

Förstärkningen av de nya bussgatorna måste gå fort om bussarna skall börja gå där i slutet av juni.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

Om en månad stängs Katarinavägen för all fordonstrafik utom för cyklar. Även fotgängare släpps fram. Avstängningen skall var i tre år.
Alla busslinjer utom 71:an får gå via Medborgarplatsen, som nu förbereds för den stora mängden bussar: "Byggträngsel på Götgatan – nu görs Medborgarplatsen redo för Slussens bussar".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

Stockholmdirekt: "Snart rivs östra Slussen – så tar du dig fram i trafikkaoset".

Nu tycks det bli spårviddshinder som hindrar smittrafik från Skeppsbron upp mot Slussen. Då får även taxi köra via Munkbron. Jag förstår inte varför man inte byggt spårviddshinder tidigare. Visserligen hade då taxi fått ta Munkbroleden redan sedan i vintras, men nu måste de ju det ändå. Bussförarna jublar säkert!

Man skall också hindra filbyte i Söderledstunneln. Kör man in i tunneln från Medborgarplatsen så kan man inte fortsätta över Centralbron, utan man blir tvingad att köra upp på Hornsgatan. Och ingen annan trafik kan lämna tunneln mot Hornsgatan. Och liknande i andra riktningen. Ställer nog till det för en del bilister.

Mer från artikeln: "Cyklister som ska mellan Södermalmstorg och Katarinavägen får leda cykeln, eftersom det blir tvära svängar och ont om plats." Jag har svårt att tro att det kommer att fungera i praktiken.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

Bussarna kommer ju inte att passera hållplatsen Tjärhovsplan längre. Utom 71:an. (Den skall enligt uppgift gå Katarinavägen ner till Glasbruksgatan, men linjen saknas i den tryckta sommartidtabellen.) Men gör man något för att få plats med fler bussar på hållplatsen Nytorgsgatan på Folkungagatan? Det kommer ju att gå två blåbusslinjer och tre röda busslinjer varav en är 76:an som också går med ledvagnar.

Vid Medborgarplatsen/Björns trädgård tycks man ju bygga flera parallella hållplatser för bussar norrut. Men gör man något extra för bussarna som kommer att komma upp ur tunneln i närheten av Katolska domkyrkan?

En petitess: På linjekartan i den nya tidtabellen ser linjerna ut att gå som de gjort hitintills. Endast 59 ser ut att gå via "Medis".

Skall bli spännande att se hur trafiken flyter i detta område efter midsommar. Och framför allt i höst när sommarstiltjen är över. (Flyter är kanske fel ord, står kanske passar bättre?)

Hittade en tidningsartikel till. Finns nog fler, och kommer framför allt att bli flera, även i de stora drakarna, när trafiken korkar ihop sig. http://mitti.se/slussen-far-nu-varre-tr ... -nagonsin/
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

Gick ett varv runt Slussen i eftermiddag. Tittade ut över Saltsjön från (nuvarande) östra bron för sista gången, förmodligen. För i natt stängs den väl av även för gångtrafikanter?

Kunde konstatera att man gjort en massa målningsarbeten i gatan redan, men de gäller inte för än i morgon. Så i dag står det staket i busskörfält och bilar kör på målade cykelbanor etc.

På Gamla stan-sidan, vid Järntorgsgatans södra mynning finns ett övergångsställe, över gatan som enligt gatuskyltarna tycks heta Slussplan. Här fanns en skylt som uppmanade cyklister att stiga av och leda cykeln via övergångsstället för vidare färd. (Tror någon att cyklisterna gjorde så?) Här stod två flaggvakter, trots att övergångsstället är signalreglerat. Vad de hade för uppgift kunde jag inte lista ut. Kanske skulle stoppa trafiken för att släppa fram bilar från Järntorgsgatan som är skyltad gågata, och med tillägget att biltrafik är förbjuden mellan kl 11 och 06. Men det kan inte vara stor mängd tra´fik där. Någon enstaka handikapptransport samt förstås bilar som trotsar förbudet.

Åkte också buss från söder via Söderledstunneln i eftermiddag och kunde konstatera att avspärrningarna som skall förhindra filbyte mellan nerfarten från Medborgarplatsen och uppfarten mot Hornsgatan redan var på plats.

Kaos på Södermalm kommer det säkert att bli, men morgondagen blir nog en mjukstart, med tämligen liten biltrafik. Och lärodag för bussförarna. Förmodligen en hel del trafikvärdar ute för att hjälpa folk till rätta. Både från SL (bussentreprenörerna) och Slussenprojektet. Skall bli spännande att följa vad som händer.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av BSB101 »

Att ha trafiklösningar som kräver att man ska leda cykeln visar på att ansvarig person skulle ha ett annat jobb. Ingen skulle få för sig att ha en trafiklösning där bilen skulle ledas.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Att ha trafiklösningar som kräver att man ska leda cykeln visar på att ansvarig person skulle ha ett annat jobb. Ingen skulle få för sig att ha en trafiklösning där bilen skulle ledas.
Jag kan hålla med om första meningen. Speciellt om det rör sig om en längre tid, och inte bara några timmar eller en dag. Men att jämföra med bil blir bara mycket fånigt. Inget uttalande som någon seriös människa kan ta allvar. Det går inte att leda en bil!
Skall man jämföra med bilar på ett seriöst sätt betyder det att inga cyklar heller släpps fram, utan de är förbjuder cyklar helt och hållet. Även att leda dem, med hänvisning till trängseln. (Vi har ju en liknande situation när det gäller cyklar på pendeltågen. Inte under rusning, och inte på- eller avstigning vid Stockholms central.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av BSB101 »

Det går visst att leda en bil i mening att manuellt förflytta den från punkt A till punkt B. Jämförelsen är därmed i allra högsta grad aktuell då det är lika dålig trafiklösning som att begära att folk ska leda sin cykel under flera år. Din jämförelse med pendeltågen förstår jag inte vad den har för relevans i sammanhanget.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Det går visst att leda en bil i mening att manuellt förflytta den från punkt A till punkt B. Jämförelsen är därmed i allra högsta grad aktuell då det är lika dålig trafiklösning som att begära att folk ska leda sin cykel under flera år. Din jämförelse med pendeltågen förstår jag inte vad den har för relevans i sammanhanget.
Att knuffa fram ("leda") en bil är orealistiskt i sammanhanget. Däremot inte att leda en cykel. Dock är det orealistiskt att tro att cyklisterna rättar sig efter uppmaningen att leda cyklar.

Jämförelsen med cykel på pendeltågen och centralen är väl uppenbar? Det är för trångt att tillåta cyklar. Därför gör man det inte! Vid Slussen kommer det att bli trångt, men man avser ändå att tillåta cyklar. Men inte cyklande.

Att det är en dålig lösning att cyklister skall leda sina cyklar vid Slussen håller jag med om. Vilket framgick i mitt förra inlägg.

Apropå att leda cyklar, så är cyklisterna dåliga på det vid sådana tillfällen där det är uppenbart att de skall göra det om de vill ta sig fram med cykeln. T.ex. om cykelbanan är spärrad av en eller annan anledning och cyklisten inte vill eller vågar köra i det allmänna körfältet, utan i stället väljer trottoaren. Eller om polisen stängt av en gata och närmaste möjliga väg går genom en park eller en gata där fordonstrafik är förbjuden. Då cyklar en majoritet av cyklisterna där det är uppenbart att de skall leda cykeln eller välja annan väg. Bilister är betydligt mer hänsynsfulla i dessa sammanhang!
(När polisen stängde av Gustav Adolfs torg (Stockholm) på grund av en demonstration så röt jag åt en cyklist som var i vägen i trängseln på Drottninggatan. Han blev sur, trotts att det var så trångt att han i princip inte kom framåt utan stod inringad av gående människor. Jag stannade inte för att lyssna på hans argumentation.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av Christian Spår »

Alltid kul att bli informerad om hur bilister beter sig, vs hur cyklister beter sig. Ett förträffligt område att generalisera utifrån anekdoter.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

Vid Slussen är det dåligt skyltat. Svårt att veta vilka skyltar och målningar som är gamla och borde tas bort, vilka som gäller och vilka som kommer att gälla när man fått ordning på alla provisorier. Fler skyltar skulle behövas för att leda folk rätt. Skyltarna jag skrev om tidigare, som uppmanar cyklister att leda cykeln står bara vid en av infarterna till Slussenområdet. Den där det är som mest utrymme just nu.
Christian Spår skrev:Alltid kul att bli informerad om hur bilister beter sig, vs hur cyklister beter sig. Ett förträffligt område att generalisera utifrån anekdoter.
Inte efter anekdoter, utan efter observationer!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av hgsldf »

LÅ1 skrev: Man skall också hindra filbyte i Söderledstunneln. Kör man in i tunneln från Medborgarplatsen så kan man inte fortsätta över Centralbron, utan man blir tvingad att köra upp på Hornsgatan. Och ingen annan trafik kan lämna tunneln mot Hornsgatan. Och liknande i andra riktningen. Ställer nog till det för en del bilister.
Normalt rör jag mig i Stockholms innerstad med T-banan eller till fots, men den här dagen för en vecka sedan tog jag bilen från Enskede för att åka till trakten av Mariatorget för att lasta möbler. Informationen som LÅ1 här ger oss hade inte nått mig och jag åker in i tunneln för att fortsätta upp mot Hornsgatan, döm om min förvåning när jag ser betongen. Jag blev inte arg utan bara förvånad, hur kan man göra så här och varför. jag blev tvungen att åka in och runda Tegelbacken, köra förbi Kornhamns Torg och bidra till kaoset uppöver Slussen mot Hornsgatan.

Jag misstänker att det här är ett misslyckat försök att till varje pris behålla busstrafik över Slussen. Det här är ett gyllene tillfälle att ta bort dessa bussar, varför skall man åka buss över Slussen, där finns ju fem T-banelinjer åt alla håll.
/Göran
Skriv svar