Jag räknar bara till 17 påstigningsplatser. Det vore intressant att se hur en riktig och rättvisande skiss på den tilltänkta provisoriska terminalen. För detta är nog inte det, eller?Kristofer skrev:Funderar lite på terminalskissen. Ett 18-tal påstigningsfickor om jag räknar rätt.LÅ1 skrev:StockholmDirekt: "Slussen-bygget skjuts upp igen". (Här finns en skiss på den tilltänkta tillfälliga terminalen.)
Hur många bussar avgår från Slussen i maxtimmen? Som det ser ut så kommer varje avgående buss att under backmanövern blockera det enda körfältet genom terminalen. Kommer det att fungera? Observera att taktisk grafiker har fyllt terminalen med normalbussar. Inte en ledbuss så långt ögat når, och de måste ju per definition backa längre än normalbussar.
Det ser ut att vara uppställningsplatser utmed mittrefugen på påstigningssidan. Hur långt måste man köra för att ta sig från uppställningsplatserna längst fram till en påstigningsficka? Räcker det att köra till Vikingterminalen, eller blir det den provisoriska henriksdalsterminalen eller rondellen vid trafikplats Lugnet man måste till? Det blir en hel del tomkörande om man inte lyckas sno åt sig en uppställningsplats i västra änden av terminalen.
Eller luras skissen, så att det egentligen finns massor av plats över?
Förhoppningsvis kan även en ledbuss göra en U-sväng i den östra delen av terminalen.
Jag studerade avgångstavlan där en gång i morronrusningen. Kommer jag ihåg rätt så var det flera avgångar på 5-minutersslagen och något färre avgångar två minuter efter dessa. (Alltså avgångar på minuttalen 5, 7, 10, 12 ...) Men det kanske är annorlunda nu.
För att det skall fungera behöver alla bussar som skall avgå på samma minuttal backa ur fickorna så gott som samtidigt och sedan kör de iväg och nya bussar kör fram direkt. Sedan är det tid för nästa gäng bussar att backa ut, osv. Det behövs nog preussisk precision för att det skall fungera. Kanske man skall ha en dirigent som håller takten!
(Kollar just nu via en app, och då är det 9 bussavgångar från Londonviadukten med 400-bussar i riktning öster ut och lika många mot Slussen. Och nu är klockan snart 11.30 och den största rusningen över.)
Trådrubriken passar nog bra för bussterminalen. Risken är att det blir mer än 5 år!