SL: Kaos på Slussen i fem år

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

Kristofer skrev:
LÅ1 skrev:StockholmDirekt: "Slussen-bygget skjuts upp igen". (Här finns en skiss på den tilltänkta tillfälliga terminalen.)
Funderar lite på terminalskissen. Ett 18-tal påstigningsfickor om jag räknar rätt.

Hur många bussar avgår från Slussen i maxtimmen? Som det ser ut så kommer varje avgående buss att under backmanövern blockera det enda körfältet genom terminalen. Kommer det att fungera? Observera att taktisk grafiker har fyllt terminalen med normalbussar. Inte en ledbuss så långt ögat når, och de måste ju per definition backa längre än normalbussar.

Det ser ut att vara uppställningsplatser utmed mittrefugen på påstigningssidan. Hur långt måste man köra för att ta sig från uppställningsplatserna längst fram till en påstigningsficka? Räcker det att köra till Vikingterminalen, eller blir det den provisoriska henriksdalsterminalen eller rondellen vid trafikplats Lugnet man måste till? Det blir en hel del tomkörande om man inte lyckas sno åt sig en uppställningsplats i västra änden av terminalen.

Eller luras skissen, så att det egentligen finns massor av plats över?
Jag räknar bara till 17 påstigningsplatser. Det vore intressant att se hur en riktig och rättvisande skiss på den tilltänkta provisoriska terminalen. För detta är nog inte det, eller?
Förhoppningsvis kan även en ledbuss göra en U-sväng i den östra delen av terminalen.

Jag studerade avgångstavlan där en gång i morronrusningen. Kommer jag ihåg rätt så var det flera avgångar på 5-minutersslagen och något färre avgångar två minuter efter dessa. (Alltså avgångar på minuttalen 5, 7, 10, 12 ...) Men det kanske är annorlunda nu.
För att det skall fungera behöver alla bussar som skall avgå på samma minuttal backa ur fickorna så gott som samtidigt och sedan kör de iväg och nya bussar kör fram direkt. Sedan är det tid för nästa gäng bussar att backa ut, osv. Det behövs nog preussisk precision för att det skall fungera. Kanske man skall ha en dirigent som håller takten! :D :D :cheesygrin:

(Kollar just nu via en app, och då är det 9 bussavgångar från Londonviadukten med 400-bussar i riktning öster ut och lika många mot Slussen. Och nu är klockan snart 11.30 och den största rusningen över.)

Trådrubriken passar nog bra för bussterminalen. Risken är att det blir mer än 5 år!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C30
Inlägg: 300
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av C30 »

Här är bygglovsritningen, om någon är intresserad. Inte säger den mycket mer än illustrationen.

För övrigt är senaste nytt att kommunfullmäktige troligen ska fatta förnyat genomförandebeslut i september, och då ska de större förberedande arbetena börja. Själva byggstarten dröjer däremot till nästa sommar.

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/d ... IWvfeF0Jw/
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

Nu finns det tydligen en övergripande (och preliminär ?) tidsplan över arbetena med nya Slussen: "Det här händer vid Slussen det närmsta året".

Bl.a. kommer bussarna från 1 juli 2016 att gå via Medborgarplatsen och Söderledstunneln i stället för via Katarinavägen. Vissa bussar skall tydligen gå ner till hållplats Glasbruksgatan och vända där. Vilket Stockholm direkt skriver om i en egen artikel: "Trångt på Medis när Slussens byggs om". (Tidningen passar samtidigt på att byta namn på platsen! :roll: )
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

"Byggkaoset vid Slussen kan få okända konsekvenser".

Från artikeln:
"En fråga som kommunen kan ta upp är konsekvenser av ökade restider och trängsel i trafiksystemet och därmed sammanhängande ökning av utsläpp.
– Det kan naturligtvis vara så att Stockholms stad inte gjort detta, för man vill inte veta svaret, säger Lars Emmelin.
"



För SL-resenärerna blir det väl värst för de som kommer öster ifrån, via Danvikstull. Men även de som brukar passera Slussen med innerstadsbuss drabbas till viss del.
Men i övrigt? Jag tror att trafiken kommer att bli besvärligare i stora delar av innerstan, inte minst på Södermalm, och det drabbar bussresenärer.

Och kommer T-baneresenärerna att vara helt opåverkad av arbetet? Bortsett från att resenärer från och till station Slussen kommer att påverkas av omlagda gångvägar etc. Kommer man inte behöva ha planerade stopp i trafiken vid vissa kritiska skeden i arbetet? Och kommer man inte att få oplanerade stopp av olika anledningar, t.ex. rasrisk?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av hgsldf »

Behöver några innerstadsbussar passera Slussen?
/Göran
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

hgsldf skrev:Behöver några innerstadsbussar passera Slussen?
/Göran
Vet inte, men många gör det. Vad är alternativet? Västerbron? Eller gångtrafik så där en halv km mellan Gamla stansidan och lämplig(a) plats(er) på söder?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av hgsldf »

LÅ1 skrev:
hgsldf skrev:Behöver några innerstadsbussar passera Slussen?
/Göran
Vet inte, men många gör det. Vad är alternativet? Västerbron? Eller gångtrafik så där en halv km mellan Gamla stansidan och lämplig(a) plats(er) på söder?
Men det är ju det tunnelbanetätaste området i Stockholm. När jag tröttnade på att vänta på 6:an, 10:an osv (därför att dom skrotades) lärde jag mig att gå till T-banan. Jag har aldrig åkt förbi Slussen med buss och förstår inte varför man skall göra det.
/Göran
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

hgsldf skrev:
LÅ1 skrev:
hgsldf skrev:Behöver några innerstadsbussar passera Slussen?
/Göran
Vet inte, men många gör det. Vad är alternativet? Västerbron? Eller gångtrafik så där en halv km mellan Gamla stansidan och lämplig(a) plats(er) på söder?
Men det är ju det tunnelbanetätaste området i Stockholm. När jag tröttnade på att vänta på 6:an, 10:an osv (därför att dom skrotades) lärde jag mig att gå till T-banan. Jag har aldrig åkt förbi Slussen med buss och förstår inte varför man skall göra det.
/Göran
Beror väl helt och hållet på hur man reser. Skall man från Centralen eller Norrmalmstorg till Renstiernas gata så tar man väl 53:an resp 2:an. Varför skall man ner i T-banan då?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av hgsldf »

LÅ1 skrev:
hgsldf skrev:
hgsldf skrev:Behöver några innerstadsbussar passera Slussen?
/Göran
....
Men det är ju det tunnelbanetätaste området i Stockholm. När jag tröttnade på att vänta på 6:an, 10:an osv (därför att dom skrotades) lärde jag mig att gå till T-banan. Jag har aldrig åkt förbi Slussen med buss och förstår inte varför man skall göra det.
/Göran
Beror väl helt och hållet på hur man reser. Skall man från Centralen eller Norrmalmstorg till Renstiernas gata så tar man väl 53:an resp 2:an. Varför skall man ner i T-banan då?
Nåja, Du gör så inte jag. I Stockholms innerstad åker jag T-bana eller promenerar eftersom det inte kommer någon spårvagn, undantag är 4:an som jag de senaste åren åkt med i bland, även om den är obekväm och långsam.
Nu var det inte i första hand detta jag ville påtala, utan det faktum att oavsett vad man tar sig för tokigheter med Slussen, kommer inte avstängda busslinjer att vara något större problem. Jag tycker att man kan avveckla åtskilliga busslinjer i Stockholms innerstad.
/Göran
turbo
Inlägg: 61
Blev medlem: fredag 01 maj 2015 16:31

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av turbo »

Man skall inte glömma att Tvärbanan säkert har ledig kapacitet och kan ta bussresenärer från Sickla om ett par år. Då behöver inte alla Värmdöbussar gå in till Slussen. En annan lösning är väl att vända Värmdöbussarna vid Fotografiska museet och köra med en färja över till Norrmalm. Så gjorde man med Saltsjöbanans resenärer en gång i tiden och med en stor färja blir det säkert effektivt och bra.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av Kantorn »

turbo skrev:Man skall inte glömma att Tvärbanan säkert har ledig kapacitet och kan ta bussresenärer från Sickla om ett par år. Då behöver inte alla Värmdöbussar gå in till Slussen. En annan lösning är väl att vända Värmdöbussarna vid Fotografiska museet och köra med en färja över till Norrmalm. Så gjorde man med Saltsjöbanans resenärer en gång i tiden och med en stor färja blir det säkert effektivt och bra.
Problemet är att de flesta är mycket negativa till ett byte till, har jag lärt mig. Då sätter de sig hellre bakom ratten i egen bil. Och det vill vi ju inte.
Professionell tyckare
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av Christian Spår »

Apropå inget annat än att det är en tråd om Slussen. Jag hittade bilder på rullbron för järnvägen till Skeppsbron som jag tyckte var intressanta.

Bild

Bild

Källan är den här artikeln: http://ekeving.se/p/sth/Mst-hamnar-Sst/
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av Anders Hanquist »

Kul lösning. Lite "femtonspel" över det hela. Men varför så mycket folk uppe på bron. Något slags evenemang ute på vattnet?
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av Harald »

Anders Hanquist skrev:Kul lösning. Lite "femtonspel" över det hela. Men varför så mycket folk uppe på bron. Något slags evenemang ute på vattnet?
Ja, Engelska flottan

Bild

Bild från Stockholmskällan under CC BY-NC-SA 2.5 SE licens
Upphov: Lennart af Petersens

http://stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=12943

http://stockholmskallan.se/Soksida/?ft= ... ortorder=1
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

I januari kommer kaoset att börja. Även om vi ju haft försmak på det en längre tid. Avstängningar på grund av arbeten och på grund av dålig bärighet har det ju varit i flera år nu. Hoppas de hinner fylla igen alla schakt på Munkbroleden innan all trafik skall gå där i stället för via Skeppsbron, som blir återvändsgata. Men det är förstås planerat så att arbetena inte skall ske samtidigt. Och man kommer säkert att försöka leda om så mycket trafik som möjligt över Centralbron. (Då gäller det att styra trafiken från och till Östermalm att köra via Klaratunneln, inte via Klarabergsgatan, med tanke på hur det ser ut där nu.)


Christian Spår skrev:Apropå inget annat än att det är en tråd om Slussen. Jag hittade bilder på rullbron för järnvägen till Skeppsbron som jag tyckte var intressanta.

Bild
Intressant! Har den lösningen funnits på andra ställen? Känns mycket speciell, men säkert funktionell.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

Nu är det nära. "Nya resvägar genom Slussen".
De närmaste dagarna kan vägarna genom Slussen ändras varje dag!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

Nu har man byggt en rondell (egentligen cirkulationsplats) på Skeppsbron nära Räntmästartrappan. Som normalbilist som kommer körande söder ut, mot Slussen, har man bara två legitima utfarter ur rondellen. Antingen ner mot kajen eller tillbaka norr ut. Har man ärenden på vissa adresser kan man fortsätta rakt fram. Även buss, taxi och byggtrafik får fortsätta rakt fram.

Varför man skyltat på detta sätt kan man ju undra! I princip ingen bilist bryr sig, utan kör rakt fram för att nå Hornsgatan eller Munkbron. Och det tycks fungera utan större problem. OK, lite besvärligt för bussarna att tränga sig fram, men det är ju inte unikt för denna plats. Får se hur det blir framöver.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av roggek »

LÅ1 skrev:I princip ingen bilist bryr sig, utan kör rakt fram för att nå Hornsgatan eller Munkbron. Och det tycks fungera utan större problem. OK, lite besvärligt för bussarna att tränga sig fram, men det är ju inte unikt för denna plats. Får se hur det blir framöver.
Kanske något sådant här?:
Bild :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

"Kaos vid Slussen - då smiter bilarna genom Gamla stan".
Just detta kaoset skall bara vara tills i sommar. Med då blir det säkert ett annat kaos! :wink:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av roggek »

"Jag är en buss...
Jag är en buss..
Jag är en buss..."


Det mantrat verkar bilisterna kunna... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Skriv svar