SL: Kaos på Slussen i fem år

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

hgsldf skrev:
LÅ1 skrev: Man skall också hindra filbyte i Söderledstunneln. Kör man in i tunneln från Medborgarplatsen så kan man inte fortsätta över Centralbron, utan man blir tvingad att köra upp på Hornsgatan. Och ingen annan trafik kan lämna tunneln mot Hornsgatan. Och liknande i andra riktningen. Ställer nog till det för en del bilister.
Normalt rör jag mig i Stockholms innerstad med T-banan eller till fots, men den här dagen för en vecka sedan tog jag bilen från Enskede för att åka till trakten av Mariatorget för att lasta möbler. Informationen som LÅ1 här ger oss hade inte nått mig och jag åker in i tunneln för att fortsätta upp mot Hornsgatan, döm om min förvåning när jag ser betongen. Jag blev inte arg utan bara förvånad, hur kan man göra så här och varför. jag blev tvungen att åka in och runda Tegelbacken, köra förbi Kornhamns Torg och bidra till kaoset uppöver Slussen mot Hornsgatan.

Jag misstänker att det här är ett misslyckat försök att till varje pris behålla busstrafik över Slussen. Det här är ett gyllene tillfälle att ta bort dessa bussar, varför skall man åka buss över Slussen, där finns ju fem T-banelinjer åt alla håll.
/Göran
Jag har läst om detta när jag läst om förändringarna för SL-trafiken, men hur har man försökt få ut informationen till bilisterna? Dessutom gjorde man väl denna förändring ganska tidigt, före all annan omläggningar?

När det gäller byte till buss vid Slussen så kanske det inte känns som helt nödvändigt för alla linjer, men nog behövs bytesmöjligheten. Och bussarna måste ju ändå komma ner till Skeppsbron. Allt annat hade ju betytt att bussnätet behövde göras om i grunden.

I dag var det visst kaos på Skeppsbron.
SvD: "Omläggning vid Slussen orsakar trafikkaos"
SvT: "Trafikkaos vid Slussen".
Man hotar med att "fysiskt begränsa trafikframkomligheten för de fordon som inte får åka igenom Slussen". Men man har ju redan tidigare "utlovat" spårviddshinder. Var dessa skulle placeras har jag aldrig riktigt förstått, men alldeles söder om rondellen, som ingen ser, på Skeppsbron skulle väl vara lämplig plats. Då skulle väl köerna försvinna efter några dar när bilisterna får köra Skeppsbron t.o.r. till ingen nytta.

Jag studerade Slussen till fots i dag. Kunde se att det titt som tätt kom bilar körande på Katarinavägen som blev tvungna att vända 180 grader. Vet inte hur det är skyltat, men rimligen borde de ha tillfälle att se att gatan inte var framkomlig förbi Slussen. Kan det vara så att de trodde att det var möjligt att komma förbi trots allt? Jag bara väntade på att t.ex. en taxi skulle köra upp med ett par hjul på trottoaren och på så sätt passera avspärrningarna, för att sedan bli fånge mellan gallerstaketen, men det hände inte. Däremot var det några EU-mopeder (eller möjligen lätta MC) som lekte cyklist och körde genom området.

Taxiförarna kan ju inte blockera cykelfältet utanför Mc Donald's längre när de blir hungriga. Men de hittar väl snart ett annat olämpligt ställe att parkera på, utanför en annan av kedjans restauranger.

Skyltningen om SL-trafiken var bedrövlig. Gamla skyltar som inte tog med alla busslinjer var kvar. En annan skylt använde begreppet "alla bussar" men den gällde ju inte för linje 71 och inte heller för 400-bussarns. En del av skyltarna ledde in fotgängarna på en ramp som endast var för cyklister! Skyltar till Djurgårdsfärjan saknades, och att gå åt det håll som känns naturligt var kanske möjlig, men den längsta och mest besvärliga vägen, speciellt med barnvagnar!

Och busshållplatsen Björns trädgård är inte klar än, så de bussar som enligt informationsbladen skall stanna där stannar i stället tills vidare vid hållplatsen Medborgarplatsen, på Folkungagatan. Vilket kanske är en fördel för då får man alla bussar på samma ställe?

Skall bli kul att följa utvecklingen, de perioder som jag är i stan i sommar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av hgsldf »

Jo även jag har studerat allt kaos. Men du skriver "bussnätet behövde göras om i grunden" och det tror jag det behövs. i den mån det behövs bussar över Slussen, behövs det bara en bråkdel.
/Göran
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av BSB101 »

Vid Slussen har man kunnat observera hur bilister beter sig. Förutom att man åkt lite varstans där man inte får åka har man fått sätta i flaggvakter som hindrar bilen att köra där det är förbjudet. För tydligen gäller inte förbudsskyltar bilister anser många.

Att behöva led cykeln på ett av de mest trafikerade sträckorna och på ett cykelstråk är långt i från samma sak hur och när man får framföra cykel i pendeltågstrafiken. Med tanke på vad Slussenombyggnaden kostar att genomföra skulle man nog ha råd med ordentliga gång- och cykelstråk utan att fordon ska behövas ledas.

Som sagt anser ingen att det är vettigt att hoppa ur och leda sin bil, även om det är fysiskt möjligt, och det är lika lite vettigt att hoppa av och behålla leda andra fordon på centrala cykelstråk.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av Lars_L »

BSB101 skrev:Vid Slussen har man kunnat observera hur bilister beter sig. Förutom att man åkt lite varstans där man inte får åka har man fått sätta i flaggvakter som hindrar bilen att köra där det är förbjudet. För tydligen gäller inte förbudsskyltar bilister anser många.

Att behöva led cykeln på ett av de mest trafikerade sträckorna och på ett cykelstråk är långt i från samma sak hur och när man får framföra cykel i pendeltågstrafiken. Med tanke på vad Slussenombyggnaden kostar att genomföra skulle man nog ha råd med ordentliga gång- och cykelstråk utan att fordon ska behövas ledas.

Som sagt anser ingen att det är vettigt att hoppa ur och leda sin bil, även om det är fysiskt möjligt, och det är lika lite vettigt att hoppa av och behålla leda andra fordon på centrala cykelstråk.
Jag tror iofs att bilister i huvudsak bryr sig om förbudsskyltar - men hamnar man fel och inte känner till dem, tror jag många ändå istället för att vända, tar och chansar och försöker åka igenom.

Det är väl inte en kostnadsfråga att cyklisterna behöver ledas, utan en fråga om platsbrist helt enkelt. Vet inte om det finns så mycket lösningar på det. Men man kunde förstås förbjdua cyklar som man gör med biltrafiken om man tycker det är bättre?
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Vid Slussen har man kunnat observera hur bilister beter sig. Förutom att man åkt lite varstans där man inte får åka har man fått sätta i flaggvakter som hindrar bilen att köra där det är förbjudet. För tydligen gäller inte förbudsskyltar bilister anser många.
Den beskrivningen passar även in klockrent på cyklister. Och även fotgängare.
BSB101 skrev:Att behöva led cykeln på ett av de mest trafikerade sträckorna och på ett cykelstråk är långt i från samma sak hur och när man får framföra cykel i pendeltågstrafiken. Med tanke på vad Slussenombyggnaden kostar att genomföra skulle man nog ha råd med ordentliga gång- och cykelstråk utan att fordon ska behövas ledas.
Är det för trångt för att kunna tillåta cykling på ett säkert sätt så är det väl helt jämförbart med cykelförbudet på pendeltågen. Om man sen verkligen måste göra det så trångt att cykling inte kan förekomma är en annan fråga.

Håller helt med Lars_L:
Lars_L skrev:... en fråga om platsbrist helt enkelt. Vet inte om det finns så mycket lösningar på det. Men man kunde förstås förbjdua cyklar som man gör med biltrafiken om man tycker det är bättre?
OBservera att detta gäller bara cyklister från eller till Katarinavägen. I övrigt finns det cykelbanor eller cykelfält.

Inge skrev:Angående spårviddshinder bör man nog först fundera på vad som händer när spårviddshindret fått sin första fångst, det behöver inte ta så många timmar så odugligt skyltat som det är?
Så otydligt ä det väl inte. Norr ifrån är det skyltat på flera ställen att det inte är genomfart för andra än cyklister. Sedan kommer skylten motortrafik förbjuden på båda sidor om utfarten från rondellen.

Söder ifrån finns det bara en fil tillåten för personbilar och den leder not Munkbron. Högerfilen är markerad med BUSS i gatasn och med skyltar. Vid högersvängen in mot Skeppsbron är det också skyltat motortrafik förbjuden. Vid spårviddshinder brukar det ju också vara tydligt skyltat. Vad kräver du för att inte kalla skyltningen otydlig?
(Jag tror dock att gatan är felmålad. Mellan vanliga trafikfilen och bussfilen är det smal streckad linje. Skall det inte vara breda korta streck vid bussfiler?)

Men att få bort en bil som fångáts i hindret stör nog inte busstrafiken mer än alla köer med illegal trafik som förekommer nu. Både i går och i dag har man ställt in, eller möjligen lett om, busstrafik för att man inte vill ha stillastående bussar i kö.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

"Ingen bryr sig om cykelförbud vid Slussen".

På bilden ser man en MC (förmodligen en s.k. EU-moped,som ju räknas som motorcykel, ej som cykel). Jag har också lagt märke till ett antal sådana på cykelbanor och gångbanor vid Slussen de senaste dagarna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Lars_L skrev: Jag tror iofs att bilister i huvudsak bryr sig om förbudsskyltar - men hamnar man fel och inte känner till dem, tror jag många ändå istället för att vända, tar och chansar och försöker åka igenom.
Jag befann mig igår på en gångfartsgata mitt i en stor svensk stad, och där körde samtliga bilar fortare än gångfart. En körde till och med fortare än 30 och fick därför svänga väldigt kraftigt mellan olika hinder.
Lars_L skrev: Det är väl inte en kostnadsfråga att cyklisterna behöver ledas, utan en fråga om platsbrist helt enkelt. Vet inte om det finns så mycket lösningar på det. Men man kunde förstås förbjdua cyklar som man gör med biltrafiken om man tycker det är bättre?
Att man måste leda cykeln är ju samma sak som att cykeltrafiken är förbjuden.

Så här ser det ut på väldigt många ställen i permanent trafik i Stockholm (även mitt i cykelleder), så det är inte förvånande att det ser ut så vid temporära lösningar.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av BSB101 »

Lars_L skrev:
BSB101 skrev:Vid Slussen har man kunnat observera hur bilister beter sig. Förutom att man åkt lite varstans där man inte får åka har man fått sätta i flaggvakter som hindrar bilen att köra där det är förbjudet. För tydligen gäller inte förbudsskyltar bilister anser många.

Att behöva led cykeln på ett av de mest trafikerade sträckorna och på ett cykelstråk är långt i från samma sak hur och när man får framföra cykel i pendeltågstrafiken. Med tanke på vad Slussenombyggnaden kostar att genomföra skulle man nog ha råd med ordentliga gång- och cykelstråk utan att fordon ska behövas ledas.

Som sagt anser ingen att det är vettigt att hoppa ur och leda sin bil, även om det är fysiskt möjligt, och det är lika lite vettigt att hoppa av och behålla leda andra fordon på centrala cykelstråk.
Jag tror iofs att bilister i huvudsak bryr sig om förbudsskyltar - men hamnar man fel och inte känner till dem, tror jag många ändå istället för att vända, tar och chansar och försöker åka igenom.
Visst gör bilister det, precis som merparten av alla trafikanter. Vid Slussen var det nog mer än att råka missa en skylt, speciellt när visa sedan hotade flaggvaktarna som man fått anlita.
Det är väl inte en kostnadsfråga att cyklisterna behöver ledas, utan en fråga om platsbrist helt enkelt. Vet inte om det finns så mycket lösningar på det. Men man kunde förstås förbjdua cyklar som man gör med biltrafiken om man tycker det är bättre?
Kostnadsfråga föranlett av bristande intresse av att göra en bra lösning är min bästa gissning. För det är inga bredda autostrador för biltrafik vi pratar om utan någon eller några meter till på bredden. Att sätta upp skyltar om att leda cykeln på ett av stadens största cykelstråk visar på klart bristande intresse att lösa sin uppgift.

För övrigt läste jag på annat ställe att man inte fått sin trafikanordningsplan godkänd men att man börjat med omläggningarna ändå. Så att det är undermåligt kanske inte är så konstigt.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Kostnadsfråga föranlett av bristande intresse av att göra en bra lösning är min bästa gissning. För det är inga bredda autostrador för biltrafik vi pratar om utan någon eller några meter till på bredden. Att sätta upp skyltar om att leda cykeln på ett av stadens största cykelstråk visar på klart bristande intresse att lösa sin uppgift.
Är, eller var, Kattarinavägen "ett av stadens största cykelstråk"?

Stråket Götgatan - Skeppsbron är hyfsat väl ordnad.


Videon hämtad från cyklistbloggen: "Nu är nya Slussenbron öppnad, så här blev det. Just nu i alla fall"

När det gäller skyltarna som uppmanar cyklisterna att leda cyklarna vore det nog bättre att placera dem vid pollarna in till Ryssgården. För där är det trångt. Men man har väl ansett att även den avstängda stumpen av Katarinavägen blir stökig, speciellt när det går arbetsfordon och arbetare på platsen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

Nu tycks det vara klart att det blir spårviddshinder. De placeras vid Slussplan.
"Slussenkaoset: Spårviddshinder har beställts för att stoppa bilarna på Skeppsbron"


Inge skrev:Så länge det finns skyltar med olika budskap så kommer dessa att tolkas så generöst som möjligt enligt varje trafikants önskemål. Varför skulle man välja något annat än det mest fördelaktiga när gatukontoret bjuder på smörgåsbord?

De orangea skyltarna ogiltigförklarar dessutom med automatik de ordinarie, samt även de som är utformade som ordinarie.
Men nu sitter ju den orangea skylten som ger fel signaler på ett ställe där bilisterna inte skall passera. De får ju inte köra över Strömbron söder ut längre! (Och den dåligt utformade skyltningen sitter ju efter bron.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C30
Inlägg: 300
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av C30 »

EN polisman stoppade trafikkaoset på Skeppsbron

Var det någon här som åkte förbi igår? Flöt busstrafiken på ett tillfredställande sätt? Så är det i alla fall projekterat, så länge bilisterna inte hamnar på den aktuella sträckningen.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

C30 skrev:EN polisman stoppade trafikkaoset på Skeppsbron

Var det någon här som åkte förbi igår? Flöt busstrafiken på ett tillfredställande sätt? Så är det i alla fall projekterat, så länge bilisterna inte hamnar på den aktuella sträckningen.
Jag har åkt förbi i buss, söder ut när det fanns polis vid utfarten av rondellen. (Tisdag eller onsdag, mins faktiskt inte.) Steg av vid Räntmästartrappan för att kolla läget. Många taxiförare skulle tjafsa med polisen. En del stod då i vägen för bilarna. Andra stod i vägen för cyklarna. Förutom polisen krävdes det förstås en trafikledare, eller vad han hade för titel, som hindrade bilarna från att i stället köra genom busshållplatsen. (Några taxibilar kom ut från en av gränderna och var då redan bakom polisspärren.)
Vet inte om det fanns poliser någon annan stans, eller om det kanske gick ut information om polismannens existens, för plötsligt så kom det bara enstaka bilar.

Från andra hållet stod det tre poliser och motade bort de bilar som ville svänga in mot Skeppsbron. Men ingen av dem brydde sig om att övervaka cykelbanorna där en handfull cyklister körde mot färdriktningen eller på ytan för gående. Ej heller fotgängare som tyckte att cykelbanan var lämpligt ställe att gå på.

I eftermiddag, vid 17-tiden, åkte jag med linje 76 från Kungsan till Slussen. Det var bara sista biten av Skeppsbron, samt vid Slussplan som det var kö av bilar. Inga synliga poliser. Hela sträckan på Slussplan från Skeppsbron fram till vänstersvängen upp mot Slussen, var cykelfältet fullsatt. Och jag såg bara en cyklist välja trottoaren! Men en del tyckte tydligen att cykelbanan var för trång, så de ställde sig i vägen för bussen i stället. (Inte i en cykelbox.) Men bussen lyckades ta sig ut innan det blev rött igen.

Kollade också lite vid Katarinavägen i dag igen. Fortfarande kommer det en och annan bil och buss nerför gatan och tvingas vända.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

"Stadens cykelplan för Slussen var underkänd".

Ur länkad artikel: "Slussenprojektets förslag om trafikanordningsplan vid Katarinavägen, för kommande tre år, fått avslag eftersom den inte anses praktiskt genomförbar".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C30
Inlägg: 300
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av C30 »

Det verkar ha varit ett större missförstånd runt Katarinavägens TA-planer under de sista dagarna. Den nuvarande planen är godkänd, det är den nästa (av många, många flera fram till december) som inte gick igenom och ritas om. Den TA-planen som ska gälla från december fram till 2018-2019 har väl inte skickats till Trafikkontoret ännu.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

Nu är Katarinavägen helt inhägnad norr om infarten till Katarinagaraget.
När det gäller cyklister så är det gågata på västra trottoaren mellan Ryssgården och den fortfarande farbara delen av Katarinagatan. Formell gågata, dvs cykling tillåts med vissa restriktioner. Vill man över till McDonalds m.fl. adresser i samma hus så får man gå på en spång över den uppgrävda gatan till den östra trottoaren.

Vissa skyltmissar finns kvar, som t.ex. texten "alla bussar". (Man menar alla innerstadsbussar [som passerar Slussen] utom 71:an). Kanske skulle det vara bra att tydligare på avstånd markera ut vilka bussar som stannar på vilket hållplatsläge. Det är speciellt lätt att missa att det finns ett hållplatsläge på Hornsgatan. De flesta lär sig det nog ganska fort, men tydlighet är aldrig fel i sådana här situationer.

Man borde också tydligare markera ut gångrampen för fotgängare, barnvagnar och rullstolar etc. Nu tar många cykelrampen i stället för trappstegen mellan Ryssgården och Södermalmstorg. Även till synes helt friska och rörliga personer går gärna i cykelrampen. (Gångrampen går i Ryssgårdens norra del och mynnar ut på Ryssgården i dess nordvästra hörn, men den är inte värst lätt att upptäcka. Och det är svårt en uppfattning av vart den leder.) Detta är nog en av de största skyltningsmissarna. Man har varit väldig tydlig med att måla symboler på marken.

Här ser man hur det ser ut just nu: Webbkamera.
(Gångrampen mellan Södermalmstorg och Ryssgården mynnar ner vid Stadsmuseets norra flygels högra sida på bilden.)


Jag börjar redan sakna den gamla Slussen, med gångstråk över själva slussen och passage vid Blå bodarna, gångvägen med utsikt över Strömmen etc. För att inte tala om det bekväma bytet mellan buss och T-bana. :?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av roggek »

LÅ1 skrev:Här ser man hur det ser ut just nu: Webbkamera.
(Gångrampen mellan Södermalmstorg och Ryssgården mynnar ner vid Stadsmuseets norra flygels högra sida på bilden.)
Baske mej om det inte syns rostig spårvägsräls i Katarinavägens mitt i webkameran... :shock:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

roggek skrev:
LÅ1 skrev:Här ser man hur det ser ut just nu: Webbkamera.
(Gångrampen mellan Södermalmstorg och Ryssgården mynnar ner vid Stadsmuseets norra flygels högra sida på bilden.)
Baske mej om det inte syns rostig spårvägsräls i Katarinavägens mitt i webkameran... :shock:
Svårt att se in på området om man inte står och kikar genom glipor i insynsskydden. Verkade som om man kan titta genom skyltfönstret i McDonalds. Får väl ta en 10-kronors där, eller en stor Milkshake och kolla hur det ser ut i kurvan där. (Största problemet med att äta på McDonalds är att man lätt får i sig för mycket söt Coca-Cola.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

Här man man se några bilder från arbetet vid Sussen.
Det är så man undrar hur säkert det är att vistas och åka i bussterminalen för 400-bussarna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av LÅ1 »

Nu verkar det bli spårviddshinder vid Slussplan. "Nya hinder ska stoppa bilarna på Skeppsbron". På torsdag morgon står det i artikeln. Inte denna torsdag i alla fall, för det var full framkomlighet för den smittrafik som förekom. Men i dag fanns det flaggvakter vid det som jag brukar kalla "den osynliga rondellen" på Skeppsbron. De var inte lika alerta som de som jag såg där i där i våras. De släppte förbi motorcyklar och var lite otydligare med informationen till förarna innan de var ända framme. (T.ex. var flaggan upprullad.)

I artikeln skriver man "hinder placeras ut". Låter som om det är någon form av upphöjning som bussarna kan grensla? För de spårviddshinder jag sett brukar ju vara en grop.

Det största trafikhindret för bussarna på platsen är nog alla bilar som kommer uppifrån Söder och som svänger höger mot Skeppsbron vid Slussplan. De hindrar bussarna, eftersom grönfasen då blir för kort. Det är i alla fall min uppfattning från de gånger jag passerat platsen gåendes och åkandes i buss.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inlägg av BSB101 »

Normala spårviddshinder brukar bestå av dn grop samt en upphöjning i mitten.
Skriv svar