Jag har läst om detta när jag läst om förändringarna för SL-trafiken, men hur har man försökt få ut informationen till bilisterna? Dessutom gjorde man väl denna förändring ganska tidigt, före all annan omläggningar?hgsldf skrev:Normalt rör jag mig i Stockholms innerstad med T-banan eller till fots, men den här dagen för en vecka sedan tog jag bilen från Enskede för att åka till trakten av Mariatorget för att lasta möbler. Informationen som LÅ1 här ger oss hade inte nått mig och jag åker in i tunneln för att fortsätta upp mot Hornsgatan, döm om min förvåning när jag ser betongen. Jag blev inte arg utan bara förvånad, hur kan man göra så här och varför. jag blev tvungen att åka in och runda Tegelbacken, köra förbi Kornhamns Torg och bidra till kaoset uppöver Slussen mot Hornsgatan.LÅ1 skrev: Man skall också hindra filbyte i Söderledstunneln. Kör man in i tunneln från Medborgarplatsen så kan man inte fortsätta över Centralbron, utan man blir tvingad att köra upp på Hornsgatan. Och ingen annan trafik kan lämna tunneln mot Hornsgatan. Och liknande i andra riktningen. Ställer nog till det för en del bilister.
Jag misstänker att det här är ett misslyckat försök att till varje pris behålla busstrafik över Slussen. Det här är ett gyllene tillfälle att ta bort dessa bussar, varför skall man åka buss över Slussen, där finns ju fem T-banelinjer åt alla håll.
/Göran
När det gäller byte till buss vid Slussen så kanske det inte känns som helt nödvändigt för alla linjer, men nog behövs bytesmöjligheten. Och bussarna måste ju ändå komma ner till Skeppsbron. Allt annat hade ju betytt att bussnätet behövde göras om i grunden.
I dag var det visst kaos på Skeppsbron.
SvD: "Omläggning vid Slussen orsakar trafikkaos"
SvT: "Trafikkaos vid Slussen".
Man hotar med att "fysiskt begränsa trafikframkomligheten för de fordon som inte får åka igenom Slussen". Men man har ju redan tidigare "utlovat" spårviddshinder. Var dessa skulle placeras har jag aldrig riktigt förstått, men alldeles söder om rondellen, som ingen ser, på Skeppsbron skulle väl vara lämplig plats. Då skulle väl köerna försvinna efter några dar när bilisterna får köra Skeppsbron t.o.r. till ingen nytta.
Jag studerade Slussen till fots i dag. Kunde se att det titt som tätt kom bilar körande på Katarinavägen som blev tvungna att vända 180 grader. Vet inte hur det är skyltat, men rimligen borde de ha tillfälle att se att gatan inte var framkomlig förbi Slussen. Kan det vara så att de trodde att det var möjligt att komma förbi trots allt? Jag bara väntade på att t.ex. en taxi skulle köra upp med ett par hjul på trottoaren och på så sätt passera avspärrningarna, för att sedan bli fånge mellan gallerstaketen, men det hände inte. Däremot var det några EU-mopeder (eller möjligen lätta MC) som lekte cyklist och körde genom området.
Taxiförarna kan ju inte blockera cykelfältet utanför Mc Donald's längre när de blir hungriga. Men de hittar väl snart ett annat olämpligt ställe att parkera på, utanför en annan av kedjans restauranger.
Skyltningen om SL-trafiken var bedrövlig. Gamla skyltar som inte tog med alla busslinjer var kvar. En annan skylt använde begreppet "alla bussar" men den gällde ju inte för linje 71 och inte heller för 400-bussarns. En del av skyltarna ledde in fotgängarna på en ramp som endast var för cyklister! Skyltar till Djurgårdsfärjan saknades, och att gå åt det håll som känns naturligt var kanske möjlig, men den längsta och mest besvärliga vägen, speciellt med barnvagnar!
Och busshållplatsen Björns trädgård är inte klar än, så de bussar som enligt informationsbladen skall stanna där stannar i stället tills vidare vid hållplatsen Medborgarplatsen, på Folkungagatan. Vilket kanske är en fördel för då får man alla bussar på samma ställe?
Skall bli kul att följa utvecklingen, de perioder som jag är i stan i sommar.