Sydtyrolen är den nordligaste av Italiens provinser. Området överfördes från Österrike till Italien 1919 och under fascistregeringen fördes en hård italieniseringspolitik, men fortfarande har cirka 70 % tyska som modersmål. Särskilt utanför de större städerna talas nästan enbart tyska utom i ett område där drygt 20.000 talar ladinska, ett romanskt språk som står nära rätoromanskan i Schweiz. Alla får lära sig både tyska och italienska i skolan så man kan ta sig fram på bägge språken.
Provinsen ansvarar för kollektivtrafiken som utförs med tåg, bussar och kabinbanor. Provinsen har några egna järnvägar bl.a. den normalspåriga Vinschgerbahn mellan Meran och Mals samt den meterspåriga Rittnerbahn mellan Maria Himmelfahrt och Klobenstein. Provinsens biljetter gäller dessutom på Trenitalias regionaltåg inom området.
Stadsbussarna i huvudstaden Bozen har den för Italien normala färgen:
Regionalbussarna har lite orange men huvudsakligen den numer så populära icke-färgen:
Biljettmaskinerna känner en del av oss igen:
Ett tåg på Vinschgerbahn ska strax stanna i Naturns. Dessa tåg hade f.ö. nyare biljettmaskiner av ett fabrikat som vi västsvenskar också känner igen, d.v.s. ERG. De var dock utrustade med skrivare så att man kunde använda samma pappkort som i Prodatas maskiner.
Dalstationen för kabinbanan till Jenesien. Denna var en klassisk Seilbahn, d.v.s. två kabiner som hänger i var sin ände av en vajer så att när den ena går upp så går den andra ned.
Rittnerbahn öppnades 1907 och utgick då från Waltherplatz i Bozens centrum och gick som spårväg en kilometer genom gatorna. Sedan övergick den till kuggstångsbana. Ett kugghjulslok sköt tåget de 900 höjdmetrarna upp till Maria Himmelfart. Därifrån går banan som vanlig järnväg sex och en halv kilometer till Klobenstein. Man var tidigt ute med återmatning. Det fanns ett mötesspår mitt på kuggstångssträckan och ett tåg gick ned samtidigt som ett annat gick upp. Det nedåtgående tåget genererade ström som matades till kontaktledningen och drev det uppåtgående. År 1966 lades spårvägssträckan ned och kuggstångssträckan ersattes av en kabinbana mellan Bozen och Oberbozen. Denna ersattes i sin tur av en modernare kabinbana år 2009. Den är av typen Umlaufbahn, d.v.s. en ändlös vajer som går runt och flera kabiner som hakas på denna med jämna mellanrum.
När man åker upp i kabinen kan man se en del av underbyggnaden för kuggstångsbanan:
Bergstationen i Oberbozen:
Inne i stationen har man satt upp barnteckningar:
En av de äldre vagnarna och ett av de två tågsätt som köptes begagnade från Appenzeller Bahnen 2009:
Banan är kurvig. På många ställen kan man se framåt genom sidofönstren:
Tåget står i Klobenstein och väntar på avgång:
Och tågpersonalen sitter i skuggan:
Lite omväxling:
Bozen - Südtirol
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Bozen - Südtirol
Senast redigerad av Harald den fredag 02 september 2011 19:50, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Bozen - Südtirol
Tack för ett trevligt inlägg!
Åkte du upp till Jenesien, jag har varit i Bozen några gånger men aldrig hunnit med den turen?
/TKO
Åkte du upp till Jenesien, jag har varit i Bozen några gånger men aldrig hunnit med den turen?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Bozen - Südtirol
Jodå, efter att ha besett Ötziutställningen på Südtiroler Archäologiemuseum gick vi mot Seilbahn Jenesien. Det visade sig att banan hade lunchpaus mellan 12 och 15, men det var bara drygt en timme kvar så vi satte oss på en bänk i skuggan och väntade. Uppe i Jenesien var det för svenskar behaglig sommartemperatur (nere i stan var det cirka 35 grader) så vi spatserade till själva byn och satte oss på en servering med utsikt med varsin Hefeweizen. Även om det är lite OT så får jag väl visa ett par bilder därifrån också då.
Byn sedd från närheten av bergstationen:
Utsikt från bergstationen mot Ritten:
Byn sedd från närheten av bergstationen:
Utsikt från bergstationen mot Ritten:
Re: Bozen - Südtirol
Tackar!
När jag tänkte åka upp till Jenesien visade sej att sista turen upp gick vid 19-tiden, och det inte gick någon tur tillbaka förän dan efter. Det gick i o f s buss men den tar en evighet jämförtmed linbanan.
/TKO
När jag tänkte åka upp till Jenesien visade sej att sista turen upp gick vid 19-tiden, och det inte gick någon tur tillbaka förän dan efter. Det gick i o f s buss men den tar en evighet jämförtmed linbanan.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!