Välj spårvagnsrutter med omsorg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
sirmoorgate1994

Välj spårvagnsrutter med omsorg

Inlägg av sirmoorgate1994 »

Jag läste i en hästskoplan för 2030 att man tänker skapa 6 spårvägslinjer. Det i sig är bra, men man har valt otroligt korkade sträckningar, som till stor del går parallellt med tunnelbanan och som få därför kommer att använda. Jag tycker att följande rutter bör införas:

Stora Essingen-Fridhemsplan-Odenplan-Tekniska högskolan-Stadion-Karlaplan-Djurgårdsbron-Waldemarsudde-Blockhusudden

Fridhemsplan-St eriksplan-Vanadisplan-Norra station-Sveaplan-Roslagstull-Östermalmstorg-Norrmalmstorg-östra Gamla stan-som buss 3 Slussplan-Södersjukhuset-Södra station-Hornstull-Fridhemsplan

Stora Essingen-Fridhemsplan-Kungsholmsbro-Centralen-Djurgårdsbron-Hakberget-Ropsten-som buss 73 till Stadion-Hötorget-som buss 1 tillbaka till Stora Essingen.

Vad tycks? Kom gärna med modifikationer eller andra idéer. Jag tycker i varje fall att spårväg främst skall fylla i gap där tunnebanan inte kör utan V-formad resa, som Odenplan-Tekniska Högskolan.
Användarens profilbild
roggek

Re: Välj spårvagnsrutter med omsorg

Inlägg av roggek »

Du kanske skall följa debatten här

För övrigt så anser iallfall jag att spårväg till Blockhusudden är överflödigt...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Tycker nog de vore bättre bygga till Saltsjöbaden o Värmdö...
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Tycker nog du är överdrivet kritisk mot SL:s förslag. Visst ska man inte ha för långa parallella delar med tunnelbana - men det kan vara befogat för att skapa bra bytesmöjligheter. Blockhusudden tror jag också det är svårt att motivera till - däremot skulle det väl vara möjligt till Kaknästornet - med tanke på att det bara är några hundra meter från övrig spårväg.

Du tycks förespråka något slags ringlinje, eller halvringar. Är nog ingen bra idé. Svårt att få sådana att fungera bra - särskilt som det nog kommer vara svårt i Stockholm att helt separera spårvagnarna från övrig trafik.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det är mest linje 4 som går paralellt med tunnelbana, dels Fridhemsplan-Odenplan och dels Tekniska Högskolan - Karlaplan, men det är också den idag mest belastade busslinjen...
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

M_M skrev:Det är mest linje 4 som går paralellt med tunnelbana, dels Fridhemsplan-Odenplan och dels Tekniska Högskolan - Karlaplan, men det är också den idag mest belastade busslinjen...
Fast Tekniska Högskolan och Karlaplan är inte på samma t-banelinje. Du kanske tänker på Tekniska Högskolan-Stadion.

F ö så skulle 4an betjäna två viktiga länkar, Tekniska Högskolan-Odenplan och Fridhemsplan-Hornstull-Skanstull.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
sirmoorgate1994

M_M skrev:Det är mest linje 4 som går paralellt med tunnelbana, dels Fridhemsplan-Odenplan och dels Tekniska Högskolan - Karlaplan, men det är också den idag mest belastade busslinjen...
Fast 4 länkar ju dock grön och röd linje och det är bra, men t.ex. att 3 går precis parallellt med tunnelbanan från Fridhemsplan via Rådhuset till Centralen är inte bra. Buss 1 sträcka är perfekt i väst. Tekniska högskolan-Stadion gör ingenting, jag menar bara att spårvagnen inte skall gå parallellt med tunnelbana alltför mycket, vilket buss 3 gör.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

sirmoorgate1994 skrev:
Fast 4 länkar ju dock grön och röd linje och det är bra, men t.ex. att 3 går precis parallellt med tunnelbanan från Fridhemsplan via Rådhuset till Centralen är inte bra. Buss 1 sträcka är perfekt i väst. Tekniska högskolan-Stadion gör ingenting, jag menar bara att spårvagnen inte skall gå parallellt med tunnelbana alltför mycket, vilket buss 3 gör.
Men sträckan Fridhemsplan - T-centralen ligger så djupt att man i dag undviker att åka en eller två stationer om det går buss parallellt. Trots att bussen är långsam och skramlig. Så en parallell spårväg skulle nog uppskattas och inte "stjäla" så många resenärer från T-banan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Odd skrev:Fast Tekniska Högskolan och Karlaplan är inte på samma t-banelinje. Du kanske tänker på Tekniska Högskolan-Stadion.
Sant, det var nog Stadion jag tänkte på... (Fast Karlaplan och Stadion-Tekniska behöver å andra sidan ingen länk mellan sig, "alla" som åker mellan de två linjerna lär byta vid Östermalms Torg snarare än att ta linje 4).
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:(Fast Karlaplan och Stadion-Tekniska behöver å andra sidan ingen länk mellan sig, "alla" som åker mellan de två linjerna lär byta vid Östermalms Torg snarare än att ta linje 4).
Fel! Det är mycket lokalresande på den sträckan.

Rent generellt, så är påståendet att stombussarna går parallellt med tunnelbanan bara blaj. På linje 4 Odenplan-Fridhemsplan är det visserligen sant, men det finns inte vare sig någon nackdel eller någon besparingspotential där.
sirmoorgate1994

daniel_s skrev:
M_M skrev:(Fast Karlaplan och Stadion-Tekniska behöver å andra sidan ingen länk mellan sig, "alla" som åker mellan de två linjerna lär byta vid Östermalms Torg snarare än att ta linje 4).

Rent generellt, så är påståendet att stombussarna går parallellt med tunnelbanan bara blaj. På linje 4 Odenplan-Fridhemsplan är det visserligen sant, men det finns inte vare sig någon nackdel eller någon besparingspotential där.
Men den så kallade linje 2 (http://www.dn.se/Images/2011/08/24/Sparvag-1000.jpg) är ju skrattretande i norr. Går i princip precis parallellt med framtida gröna linjen till Solna C. Linje 2 oxh 4 skall man slå ihop till en ringlinje (man ser var) och även om det inte finns kapacitet för det kan man köra Odenplan-Skanstull på varje sida. Linje 5 bör köra från Liljeholmen till S:t eriksplan och Karlaplan och Djurgården. Linje 6, kan köra från Ropsten västra vägen till Stadion, sedan Humlegården, östra Gamla stan, Slussen, Söder Mälarstrand, Rålambshov och Stora Essingen (inte avsedd för resor mellan slutstationerna)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Framtida gröna linjen till Solna C? Var någonstans hittar jag planerna på den linjen?
sirmoorgate1994

daniel_s skrev:Framtida gröna linjen till Solna C? Var någonstans hittar jag planerna på den linjen?
Kom igen, den har beskrivits som det enda troliga för tunnelbanan i närtid.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

sirmoorgate1994 skrev:
daniel_s skrev:Framtida gröna linjen till Solna C? Var någonstans hittar jag planerna på den linjen?
Komma igen kan du göra själv. Att den är "det enda troliga" (vad du nu har för källor till det) betyder inte att den är självklar.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Den som kan sin Stockholmska spårvägshistoria, vet varför linje 4 inte varit en ringlinje sedan 1952.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Anknöwn

Inlägg av Anknöwn »

daniel_s skrev:
sirmoorgate1994 skrev:
Komma igen kan du göra själv. Att den är "det enda troliga" (vad du nu har för källor till det) betyder inte att den är självklar.
Jag tror att de idéerna kommer ifrån Roslagspilens utredning, där ett av förslagen var att dra gröna linjen via Karolinska sjh, Solna C, Solna stn och vidare till Arninge

Men nu ska vi inte glida allt för långt ifrån trådens ämne :wink:
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
Jag uttryckte mig otydligt, jag avser alltså att de två tunnelbanestationerna i sig inte behöver en länk mellan sig eftersom ingen som byter mellan de två tunnelbanegrenarna och är vid sina sinnes fulla bruk skulle nyttja en sån länk. (Däremot är det mycket möjligt att det är en vinst att åka t.ex. Tekniska Högskolan - Odenplan med linje 4 istället för att byta vid T-centralen om man t.ex. gör en tunnelbaneresa Mörby-Alvik).
daniel_s skrev:Rent generellt, så är påståendet att stombussarna går parallellt med tunnelbanan bara blaj. På linje 4 Odenplan-Fridhemsplan är det visserligen sant, men det finns inte vare sig någon nackdel eller någon besparingspotential där.
Framförallt så är tunnelbanelinjerna redan fyllda så det räcker...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

sirmoorgate1994 skrev:
daniel_s skrev:

Men den så kallade linje 2 (http://www.dn.se/Images/2011/08/24/Sparvag-1000.jpg) är ju skrattretande i norr. Går i princip precis parallellt med framtida gröna linjen till Solna C. Linje 2 oxh 4 skall man slå ihop till en ringlinje (man ser var) och även om det inte finns kapacitet för det kan man köra Odenplan-Skanstull på varje sida. Linje 5 bör köra från Liljeholmen till S:t eriksplan och Karlaplan och Djurgården. Linje 6, kan köra från Ropsten västra vägen till Stadion, sedan Humlegården, östra Gamla stan, Slussen, Söder Mälarstrand, Rålambshov och Stora Essingen (inte avsedd för resor mellan slutstationerna)
Ingen har föreslagit både spårväg och tunnelbana Odenplan-Karolinska. Antingen eller.
twr

Inlägg av twr »

Anknöwn skrev: Jag tror att de idéerna kommer ifrån Roslagspilens utredning, där ett av förslagen var att dra gröna linjen via Karolinska sjh, Solna C, Solna stn och vidare till Arninge

Men nu ska vi inte glida allt för långt ifrån trådens ämne :wink:
Skulle denna verkligen passera Solna centrum? Kanske Solna station, men knappast Solna centrum. Annars diskuteras ju, som vi alla vet, en liten blindtarm upp till Karolinska.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

bruse skrev:Den som kan sin Stockholmska spårvägshistoria, vet varför linje 4 inte varit en ringlinje sedan 1952.
För att...? :D

Det blir svårt att passa tiden om man inte lägger in en rejäl tidsreglering nånstans på linjen? Och då blir det inte så kul för de resenärer som vill åka vidare?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar