DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna
Postat: onsdag 24 augusti 2011 6:22
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Det är samma förslag som det här http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nya-s ... 100127.svdtwr skrev:Hittar ingen länk till artikeln men den finns i dagens pappersupplaga. Det kanske kommer under dagen.
Vilken tur att "fan" inte är särskilt bra på att tolka bibeln på rätt sätt (vad det nu är)roggek skrev:Och tolkar man kartan som"tolkar bibeln", så kommer Djurgårdslinjen att vända vid Djurgårdsbron... Linje 1 skall ersätta på sträckan Djurgårdsbron- Centralen...
Kul med byte för alla som skall till Gröna Lund...Men jag antar att Gröna Lund ligger "någonstans i Botkyrka" år 2030...
Men jag gillar förslaget ändå...
Vi kan nog utgå från att kartritaren haft ont om tid, varit dåligt insatt eller inte ansträngt sig så mycket. Se t ex linje 1:s lilla extrasväng vid Lidingövägen, eller Tvärbanans nya sträckning rakt över Stora Essingen.2763 skrev:Vilken tur att "fan" inte är särskilt bra på att tolka bibeln på rätt sätt (vad det nu är)roggek skrev:Och tolkar man kartan som"tolkar bibeln", så kommer Djurgårdslinjen att vända vid Djurgårdsbron... Linje 1 skall ersätta på sträckan Djurgårdsbron- Centralen...
Kul med byte för alla som skall till Gröna Lund...Men jag antar att Gröna Lund ligger "någonstans i Botkyrka" år 2030...
Men jag gillar förslaget ändå...
//T
Det där med 7:an la jag också märke till. Men det måste ju vara ett fel på kartan.roggek skrev:Och tolkar man kartan som"tolkar bibeln", så kommer Djurgårdslinjen att vända vid Djurgårdsbron... Linje 1 skall ersätta på sträckan Djurgårdsbron- Centralen...
Kul med byte för alla som skall till Gröna Lund...Men jag antar att Gröna Lund ligger "någonstans i Botkyrka" år 2030...
Men jag gillar förslaget ändå...
Om 20 år kan linjeupplägget vara ett helt annat. Det är inte alls omöjligt. Linjenummer är bara en referens för att folk skall hitta rätt. Det är förvisso bra om man är tydlig och stringent med linjenummer, men man får inte behålla linjenummer när det blir bättre för de flesta om man moderniserar och lägger om. Grafiken som dn presenterar är just det den är - en grafik som tidningen tagit fram för att förtydliga vad de tror politikernas utredare menar.bruse skrev:Sjuan måste ju gå nånstans, men var?
Noterar även att Kungsgatan och området runt Sturegatan (-vägen?) samt Karlavägen saknar spårväg helt. Det bor ju en del folk där.
Men nu är vi ju alla självutnämnda experter och anser att linjeföring är extremt viktigt!2763 skrev:Om 20 år kan linjeupplägget vara ett helt annat. Det är inte alls omöjligt. Linjenummer är bara en referens för att folk skall hitta rätt. Det är förvisso bra om man är tydlig och stringent med linjenummer, men man får inte behålla linjenummer när det blir bättre för de flesta om man moderniserar och lägger om. Grafiken som dn presenterar är just det den är - en grafik som tidningen tagit fram för att förtydliga vad de tror politikernas utredare menar.bruse skrev:Sjuan måste ju gå nånstans, men var?
Noterar även att Kungsgatan och området runt Sturegatan (-vägen?) samt Karlavägen saknar spårväg helt. Det bor ju en del folk där.
/T
Komettorget, så klart!bruse skrev:Men nu är vi ju alla självutnämnda experter och anser att linjeföring är extremt viktigt!![]()
Frågan kvarstår dock, var är det tänkt att 7 ska ta vägen?
Och tur att det finns ett forum som ligger före tidningarna. Vi diskuterade ju spårvägsförslaget någon månad innan SVD hittade den, och det senaste om 2016, några dagar innan SVD...Men en viktig sak med DN är väl att Christer Wennerholm nu kommenterar förslaget om spårvägsnätet, det har han ju inte gjort tidigare...Därför tycker jag kanske det är mer relevant nu, än när Svd höjer upp tjänstemannaskisser.TKO skrev:
Tur det finns en seriös stockholmstidning som inte bara publicerar gårdagens nyheter...
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Jaja, vi vet att du hatar Wennerholm. Du behöver inte manifestera det med stora ilskna lila boktäver!TKO skrev:Det är dags igen för en klassisk wennerholmare tycker jag:
- Med det här beslutet kan vi visa att vi är en miljövänlig stad med modern kollektivtrafik som ett centralt inslag, säger Wennerholm, som räknar med att sträckan Hamngatan (NK)-Värtan kan vara verklighet i slutet av 2010, möjligen början av 2011 och sträckan Hornsberg-Centralen några månader senare.
[Klippetiklipp]
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Har du fått uppdraget som officiell censor här?Odd skrev:Jaja, vi vet att du hatar Wennerholm. Du behöver inte manifestera det med stora ilskna lila boktäver!TKO skrev:Det är dags igen för en klassisk wennerholmare tycker jag:
- Med det här beslutet kan vi visa att vi är en miljövänlig stad med modern kollektivtrafik som ett centralt inslag, säger Wennerholm, som räknar med att sträckan Hamngatan (NK)-Värtan kan vara verklighet i slutet av 2010, möjligen början av 2011 och sträckan Hornsberg-Centralen några månader senare.
[Klippetiklipp]
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Du menar följande till intet förpliktigande uttalande:spårlasse skrev:Och tur att det finns ett forum som ligger före tidningarna. Vi diskuterade ju spårvägsförslaget någon månad innan SVD hittade den, och det senaste om 2016, några dagar innan SVD...Men en viktig sak med DN är väl att Christer Wennerholm nu kommenterar förslaget om spårvägsnätet, det har han ju inte gjort tidigare...Därför tycker jag kanske det är mer relevant nu, än när Svd höjer upp tjänstemannaskisser.TKO skrev:
Tur det finns en seriös stockholmstidning som inte bara publicerar gårdagens nyheter...
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Linje 7 utgåt från Centralen enligt detta dokument. Rimligen byggs någon form av vändmöjlighet uppe på Klarabergsviadukten vid en framtida hållplats vid Cityterminalen, eller kanske ute över vattnet.Traesk skrev:På frågan vart linjerna verkligen ska gå finns svaren här: http://issuu.com/kdsll/docs/namefdad24
Har inte hittat nånstans jag kan ladda ner den i en ren pdf, men det här får duga!
Nu ska vi vara snälla...TKO skrev:Har du fått uppdraget som officiell censor här?Odd skrev:Jaja, vi vet att du hatar Wennerholm. Du behöver inte manifestera det med stora ilskna lila boktäver!TKO skrev:Det är dags igen för en klassisk wennerholmare tycker jag:
- Med det här beslutet kan vi visa att vi är en miljövänlig stad med modern kollektivtrafik som ett centralt inslag, säger Wennerholm, som räknar med att sträckan Hamngatan (NK)-Värtan kan vara verklighet i slutet av 2010, möjligen början av 2011 och sträckan Hornsberg-Centralen några månader senare.
[Klippetiklipp]
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
(Men jag förstår att det är jobbigt att verkligheten gör sej påmind...)
med vänlig
Thomas K Ohlsson
Jag tycker det är intressant att så många tar varje "nyhet" på så stort allvar. Det är speciellt förvånande i det här fallet när det inte ens är en nyhet...twr skrev:Och nej, jag har inget uppdrag som moderator.![]()
Visst är det intressant/tragiskt/tragikomiskt eller för den som är på det humöret inbjudande till skadjeglädje att detta projekt har försenats så mycket.
Man kan väl säga att tidiga tidsplaner var väl optimistiska, med tanke på Stockholms ovana (sedan 1967) att bygga innerstadsspårväg. 2018 gissar jag att allt är på plats. (augusti 2018...)![]()