Sida 1 av 3
M33
Postat: tisdag 23 augusti 2011 23:00
av alex87
Efter m32 så kommer M33 i Göteborg. Pratas redan nu om ny vagntyp , och vad jag hört så ska det vara en vagntyp som redan finns. Så vilka vagnstyper skulle passa i Göteborg om vi både ska vara realistiska och drömma lite, de måste ju vara 2.65m breda...
Re: M33
Postat: tisdag 23 augusti 2011 23:36
av M_M
För att kunna tycka nåt seriöst i en sånhär tråd så borde man nästan provåka spårvägsnätet i Göteborg och nätet i andra städer med en vagntyp med likadana gångegenskaper. Annars är det svårt att säga att stad X's vagnar verkar gå väldigt jämnt och är därför bättre än stad Y's vagnar som verkar gå ojämnt.
Några muppvändor med M30-vagnen så skulle man kanske kunna jämföra med moderna vagnar i de städer som också har Tatravagnar
Förresten, vilka vagntyper med 2,65m bred finns över huvud taget att köpa idag, alldeles bortsett från om de passar i Göteborg eller inte?
Re: M33
Postat: onsdag 24 augusti 2011 0:05
av Hechtwagen
Fast vagntypen behöver inte vara 2,65 för att anses finnas eller ens 30 meter lång! Det är ju så numera att en vagntyp hos en tillverkare kan levereras med varierande korgbredder och fordonslängder och faktiskt med olika spårvidderl också! Så praktiskt taget alla ledvagnar som byggs idag skulle kunna vara aktuella! När köpte förresten någon stad senast nya spårvagnar som inte var ledvagnar??
Re: M33
Postat: onsdag 24 augusti 2011 12:06
av Andy
Dette ser jo ut som en vogntype som kan tilpasses det meste, den kan også leveres i 2,65m bredde
Wikipedia om Škoda 15 T
Re: M33
Postat: onsdag 24 augusti 2011 12:19
av Henrik Schütz
Jag rekommenderar A35, går det här går det där, och så riktiga boggier!
Vi kan väl åtminstone prova när det blir dags att välja.
HS
Re: M33
Postat: onsdag 24 augusti 2011 12:26
av 2763
Henrik Schütz skrev:Jag rekommenderar A35, går det här går det där, och så riktiga boggier!
Vi kan väl åtminstone prova när det blir dags att välja.
HS
A35 har en liten nackdel - bara tre dörrpar per sida. Det riskerar att förlänga hållplatsuppehållen, vilket inte är bra.
//T
Re: M33
Postat: onsdag 24 augusti 2011 12:59
av indigirka
2763 skrev:
A35 har en liten nackdel - bara tre dörrpar per sida. Det riskerar att förlänga hållplatsuppehållen, vilket inte är bra.
Det går att modifiera vagnarna vid behov. A35 och Helsingfors nya vagnar har samma grundkoncept, men Helsingforsvagnarna har fem dörröppningar per sida istället för tre.
Re: M33
Postat: onsdag 24 augusti 2011 13:18
av bruse
indigirka skrev:2763 skrev:
A35 har en liten nackdel - bara tre dörrpar per sida. Det riskerar att förlänga hållplatsuppehållen, vilket inte är bra.
Det går att modifiera vagnarna vid behov. A35 och Helsingfors nya vagnar har samma grundkoncept, men Helsingforsvagnarna har fem dörröppningar per sida istället för tre.
Det behovet finns på A32 med sina enbart 3 dörrar, och det går att modifiera. Men det har inte gjorts.
Re: M33
Postat: onsdag 24 augusti 2011 13:28
av Roy M
bruse skrev:indigirka skrev:2763 skrev:
A35 har en liten nackdel - bara tre dörrpar per sida. Det riskerar att förlänga hållplatsuppehållen, vilket inte är bra.
Det går att modifiera vagnarna vid behov. A35 och Helsingfors nya vagnar har samma grundkoncept, men Helsingforsvagnarna har fem dörröppningar per sida istället för tre.
Det behovet finns på A32 med sina enbart 3 dörrar, och det går att modifiera. Men det har inte gjorts.
Men snälla. Om det handlar om att köpa in nya vagnar så beställer man såklart från början det antal dörrar man vill ha. Bara för att SL beställt med tre dörrar betyder det inte att det är den enda varianten som går att få. A35-kusinerna i Edinburgh har både fler dörrar och leder.

Re: M33
Postat: onsdag 24 augusti 2011 15:43
av leifd
Ber väl då att få rekomendera denna vagntyp, som ju i princip finns ganska goda erfarenheter av i Sverige redan...
Detta är BSAG GT8N-1, Bombardier Flexity Classic, vilket i princip är M06/A34 i enriktnings och 2,65-utförande.
Just detta är en av 34 st i Bremen...

BSAG 3124, 2009-08-01. Foto Leif D.

BSAG 3118, 2009-08-01. Foto Leif D.

Interiör BSAG 3127, 2009-08-01. Foto Leif D.
Re: M33
Postat: onsdag 24 augusti 2011 15:54
av indigirka
Roy M skrev:Bara för att SL beställt med tre dörrar betyder det inte att det är den enda varianten som går att få. A35-kusinerna i Edinburgh har både fler dörrar och leder.

A35:s kusiner skulle jag inte vilja kalla dem (trots att tillverkaren är densamma). A35 med sina traditionella vridbara boggier och genomgående axlar är konstruktionsmässigt tämligen annorlunda än de vagnsmodeller CAF tidigare levererat.
De grundläggande ritningarna för A35 härstammar från Helsingfors senaste spårvagnsupphandling som CAF deltog i (men förlorade). Där hade man som krav att vagnarna skulle följa just detta koncept (som är fördelaktigt på ett spårvägsnät med svår spårgeometri) istället för andra (mer traditionella) koncept för låggolvsvagnar.
Re: M33
Postat: onsdag 24 augusti 2011 17:35
av Roy M
indigirka skrev:Roy M skrev:Bara för att SL beställt med tre dörrar betyder det inte att det är den enda varianten som går att få. A35-kusinerna i Edinburgh har både fler dörrar och leder.

A35:s kusiner skulle jag inte vilja kalla dem (trots att tillverkaren är densamma). A35 med sina traditionella vridbara boggier och genomgående axlar är konstruktionsmässigt tämligen annorlunda än de vagnsmodeller CAF tidigare levererat.
De grundläggande ritningarna för A35 härstammar från Helsingfors senaste spårvagnsupphandling som CAF deltog i (men förlorade). Där hade man som krav att vagnarna skulle följa just detta koncept (som är fördelaktigt på ett spårvägsnät med svår spårgeometri) istället för andra (mer traditionella) koncept för låggolvsvagnar.
Jaså, jaja, tyckte bara att det yttre såg ganska lika ut. Strunt samma, min poäng var att man givetvis kan få moderna vagnar med hur många dörrar man helst vill ha. Bara för att just A35 får 3 per sida betyder det inte att M33 måste vara likadan, om man nu skulle välja en snarlik CAF-vagn.
Re: M33
Postat: onsdag 24 augusti 2011 19:13
av spårsnoken
Andy skrev:Dette ser jo ut som en vogntype som kan tilpasses det meste, den kan også leveres i 2,65m bredde
Wikipedia om Škoda 15 T
-----------------------------------
Ja, det är nog något som skulle passa Göteborgs dåliga budget bättre. Man kan ju se det som så också att man får dubbelt så många nya vagnar för en viss summa pengar....
Och Skoda har ett gott renomme som nybliven spårvagnstillverkare, bl.a. i USA.
mvh/spårsnoken
Re: M33
Postat: onsdag 24 augusti 2011 19:46
av BaardB
spårsnoken skrev:
Och Skoda har ett gott renomme som nybliven spårvagnstillverkare, bl.a. i USA.
Er det med "godt renome" ironisk ment, eller ??
Re: M33
Postat: onsdag 24 augusti 2011 19:57
av Henrik Schütz
Om man hyser minsta tvivel om att A35 inte klarar kurvgeometrin i innerstadstrafik, så bör man inte köpa Bremenvagnen (Fast jag tror att det går bra) , då denna vagn är 4,7 meter längre än A35, fast med lika många leder!
HS
Re: M33
Postat: onsdag 24 augusti 2011 21:03
av leifd
Henrik Schütz skrev:Om man hyser minsta tvivel om att A35 inte klarar kurvgeometrin i innerstadstrafik, så bör man inte köpa Bremenvagnen (Fast jag tror att det går bra) , då denna vagn är 4,7 meter längre än A35, fast med lika många leder!
HS
Är väl inget större problem att sätt till en led till och göra kortare enheter. Dessa konstruktioner är ju modulbyggen i stort.
Skulle ju tro att i vart fall GS lär tycka att BT är ett säkrare kort än CAF tex...
Re: M33
Postat: onsdag 24 augusti 2011 21:28
av spårsnoken
BaardB skrev:spårsnoken skrev:
Och Skoda har ett gott renomme som nybliven spårvagnstillverkare, bl.a. i USA.
Er det med "godt renome" ironisk ment, eller ??
-----------------------------
Nja, så dåligt är det väl inte. Skodas vagnar fungerar väl hyfsat i Seattle. Och renommet är väl bättre än för Boeing på sin tid; Boeing-spårvagnarna som köptes både av Boston och San Francisco visade sig ju få alla möjliga problem.
Skoda har ju f.ö. trådbussar som rullar i San Francisco och de är väl nöjda med dem vad jag förstår.
Sedan kan man ju inte bortse från det väsentligt lägre priset också. Göteborg har inte råd med dyra spårvagnar, då blir det buss i stället.
mvh/spårsnoken
Re: M33
Postat: onsdag 24 augusti 2011 22:22
av leifd
spårsnoken skrev:BaardB skrev:spårsnoken skrev:
Och Skoda har ett gott renomme som nybliven spårvagnstillverkare, bl.a. i USA.
Er det med "godt renome" ironisk ment, eller ??
-----------------------------
Nja, så dåligt är det väl inte. Skodas vagnar fungerar väl hyfsat i Seattle. Och renommet är väl bättre än för Boeing på sin tid; Boeing-spårvagnarna som köptes både av Boston och San Francisco visade sig ju få alla möjliga problem.
Skoda har ju f.ö. trådbussar som rullar i San Francisco och de är väl nöjda med dem vad jag förstår.
Sedan kan man ju inte bortse från det väsentligt lägre priset också. Göteborg har inte råd med dyra spårvagnar, då blir det buss i stället.
mvh/spårsnoken
Det var väl därför man köpte av Ansaldo förstås. Tänkte kanske man skulle ha lärt sig lite av det.
Re: M33
Postat: onsdag 24 augusti 2011 23:04
av alex87
leifd skrev: Det var väl därför man köpte av Ansaldo förstås. Tänkte kanske man skulle ha lärt sig lite av det.
Offentlig upphandling...
Tror de lärt sig lite, billigast är inte alltid biligast, blev ju dyrt med tanke på vad allt kostar som nu måste ändras på dem.
Re: M33
Postat: onsdag 24 augusti 2011 23:34
av M_M
Om man ska handla billigt så är det kanske bättre att starta en egen spårvagnsfabrik och när man fått sina vagnar sälja av fabriken?
Jämför
Leoliner i Leipzig. (Jag har provåkt fordonen och tyckte inte att de stack ut som varken bättre eller sämre än de andra typerna i Leipzig vad gäller gångegenskaper o.s.v.). Om jag fattat rätt så kostade Leolinern hälften av vad de stora företagen begärde...