Sida 1 av 5

Saltsjöbanan ska förbli järnväg

Postat: måndag 15 augusti 2011 12:34
av sirmoorgate1994
SL vill förbättra kollektivtrafiken i Stockholm säger de. Och en del av den planen är det så kallade tvärbana Ost, där Tvärbanan förlängs till Slussen och Saltsjöbanan blir en långsam spårvagn som då skall köra ända från Saltsjöbaden till Danvikstull och runt smågator i nordöstra Södermalm till Slussen, istället för att köra smidigt på nolltid genom en rak separat tunnel med bekväma tunnelbanelikande tåg som är komfortabla för den sträckan. De skall modernisera.

Detta är en korkad idé. Varför skall man göra det? Förläng vet jag Tvärbanan till Sickla station, som ändå är så nära Sickla udde, så kan man byta till Saltsjöbanan. Det är redan något som föreslås, och det är ju alldeles perfekt. Det är ett faktum att järnväg är snabbare än spårvagn. Så Saltsjöbanan får köra med Cx vagnar som fungerar utmärkt, snabbt och bekvämt, med byte till Tvärbanan i Sickla. Kan det bli bättre?
De måste modernisera. Hela tiden. När skall de inse att man i vissa fall måste tänka på vad man gör? Saltsjöbanan som spårvagn är inte ett steg fram i tiden, det är ett steg bak i tiden. Först ville man så ivrigt göra spårväg till tunnelbana, och nu vill man göra järnväg till spårväg. Har Stockholm plötsligt nått en vändpunkt? Har Stockholm nått en punkt där restid och geografisk sträcka inte spelar någon roll, så länge det blir modernt?

Tänk, snälla! Om det ligger någonting i det i era ögon, gå med i gruppen "Saltsjöbanan skall förbli järnväg" på Facebook. Vi diskuterar hur vi skall men få SL att frstå att modernisering inte alltid är till det bättre, för de verkar ha förlorat den uppfattningen totalt.
Välkommen!

Re: Saltsjöbanan ska förbli järnväg och helst köra till Gu-b

Postat: måndag 15 augusti 2011 14:33
av bark
Jag rekommenderar att du dyker ner i detta forums äldre trådar i ämnet. Det finns många fler och starkare argument för TUB3 till Nacka än de du för fram.

Re: Saltsjöbanan ska förbli järnväg

Postat: måndag 15 augusti 2011 20:00
av sirmoorgate1994
bark skrev:Jag rekommenderar att du dyker ner i detta forums äldre trådar i ämnet. Det finns många fler och starkare argument för TUB3 till Nacka än de du för fram.
Detta var främst för att altsjöbanan sklall förbli järnväg. Vad tycker du om det? Skall den bli spårvagn verkligen när järnväg är så mycket snabbare och smidigare. Bara för modernisms skull? Jag har pckså en grupp som heter samma som trådens rubrik. Du är varmt välkommen om du vill ha kvar järnvägen.

Re: Saltsjöbanan ska förbli järnväg

Postat: måndag 15 augusti 2011 20:09
av LÅ1
sirmoorgate1994 skrev:
bark skrev:Jag rekommenderar att du dyker ner i detta forums äldre trådar i ämnet. Det finns många fler och starkare argument för TUB3 till Nacka än de du för fram.
Detta var främst för att altsjöbanan sklall förbli järnväg. Vad tycker du om det? Skall den bli spårvagn verkligen när järnväg är så mycket snabbare och smidigare. Bara för modernisms skull? Jag har pckså en grupp som heter samma som trådens rubrik. Du är varmt välkommen om du vill ha kvar järnvägen.
Ur de resandes synvinkel är det nog viktigast att det är snabba och bekväma resor. Och gärna med hög turtäthet. Hastigheten på dagens Saltsjöbana är nog inte så hög. Spårvagnar på egen banvall kan säkert konkurrera. Tror jag. Bekvämligheten i spårvagnarna beror mycket på inredningen och om det blir trängsel eller inte.

Re: Saltsjöbanan ska förbli järnväg

Postat: måndag 15 augusti 2011 20:17
av sirmoorgate1994
Ur de resandes synvinkel är det nog viktigast att det är snabba och bekväma resor. Och gärna med hög turtäthet. Hastigheten på dagens Saltsjöbana är nog inte så hög. Spårvagnar på egen banvall kan säkert konkurrera. Tror jag. Bekvämligheten i spårvagnarna beror mycket på inredningen och om det blir trängsel eller inte.
Man kan ju bygga en extra tunnel som föreslås dock utan att någon av dem läggs ned som också föreslås, utan de används tillsammans för att utöka turtätheten. Det skulle dessutom gynna bygget av Värmdöbanan. Säg mig, och detta är ingen retorisk fråga: på vilket sätt är det bättre att köra långsam tunnelbana än järnväg till Gustavsberg, med alla tunnelkostnader, stationer under urkänslig mark (Djurgården) eller krokiga omvägar via Sofia? På vilket sätt är tunnelbanan bättre? Och dessutom kan järnväg aldrig konkurrera med spårvagn, varken komfortmässigt eller hastighetsmässigt. En spårvagn kan köra, vad, 80 km/h? Cx kan köra 90 km/h. Och passar bättre för förortssträckor som Saltsjöbaden eller Gustavsberg

Re: Saltsjöbanan ska förbli järnväg

Postat: måndag 15 augusti 2011 20:46
av Hechtwagen
Nu är väl tvärbanans största tillåtna hastighet högre än saltsjöbanans så spårvagnar kan vara snabbare än tåg i vissa specifika fall! Och försök skriva spårväg istället för spårvagn när det är spårväg du menar. För inte skriver du ju tåg när du menar järnväg?

Re: Saltsjöbanan ska förbli järnväg

Postat: måndag 15 augusti 2011 22:20
av sirmoorgate1994
Hechtwagen skrev:Nu är väl tvärbanans största tillåtna hastighet högre än saltsjöbanans så spårvagnar kan vara snabbare än tåg i vissa specifika fall! Och försök skriva spårväg istället för spårvagn när det är spårväg du menar. För inte skriver du ju tåg när du menar järnväg?
Jag bor inte i Sverige utan är engelsman (från London) så jag är inte 100% perfekt på exakta tekniska ord. Tack! Hur som helst, du har fel. Spårvagn är alltid ett långsammare transportmedel oavsett hur mycket den är kapabel till. Vår Croydon tramlink (den enda spårväg vi har och behöver) kan köra 90 km/h men kör aldrig mer än 50 km/h. Jag vet att Tvärbanan får köra 80 km/h men jag har åkt med den några gånger och har aldrig sett den göra det, däremot har jag sett Saltsjöbanan göra det, och vagnarna är även kapabla till 90 km/h. Också designmässigt, komfortmässigt och överhuvudtaget, spårväg passar inte för detta och Saltsjöbanan skall förbli järnväg. Det finns ett annat förslag gällande detta, jag kommer skriva en ny post: nämligen att inte köra blå linje till Gustavsberg utan en ny gren från Saltsjö-Järla kallad Värmdöbanan. Jag vet, det låter dumt, men jag skall förklara varför i den tråden.

Re: Saltsjöbanan ska förbli järnväg

Postat: måndag 15 augusti 2011 22:48
av Harald
sirmoorgate1994 skrev:Vår Croydon tramlink (den enda spårväg vi har och behöver) kan köra 90 km/h men kör aldrig mer än 50 km/h.
Om din kunskap om spårvägar stammar från ett av Europas mest efterblivna länder när det spårvägar så tycker du borde börja med att skaffa dig lite mera kunskap om moderna spårvägar. Om du tror att det väsentliga är vad fordonen eller banan kallas så har du fått det mesta om bakfoten. Det avgörande är hur man utför banan och konstruerar fordonen. I Tyskland finns spårvagnar som går i 100 km/h och högre hastighet än så har man inte behov av med så täta stopp som det är på Saltsjöbanan.

Re: Saltsjöbanan ska förbli järnväg

Postat: måndag 15 augusti 2011 23:12
av roggek
sirmoorgate1994 skrev: Det finns ett annat förslag gällande detta, jag kommer skriva en ny post: nämligen att inte köra blå linje till Gustavsberg utan en ny gren från Saltsjö-Järla kallad Värmdöbanan. Jag vet, det låter dumt, men jag skall förklara varför i den tråden.
Snälla, låt bli. Det är ändå ingen som tar dig på fullt allvar på forumet...

Re: Saltsjöbanan ska förbli järnväg

Postat: måndag 15 augusti 2011 23:45
av CS
roggek skrev:
sirmoorgate1994 skrev: Det finns ett annat förslag gällande detta, jag kommer skriva en ny post: nämligen att inte köra blå linje till Gustavsberg utan en ny gren från Saltsjö-Järla kallad Värmdöbanan. Jag vet, det låter dumt, men jag skall förklara varför i den tråden.
Snälla, låt bli. Det är ändå ingen som tar dig på fullt allvar på forumet...
snälla sirmoorgate1994, utveckla gärna dina tankar. Låt dig inte hindras av att det finns fullt av människor på forumet som tror sig veta allt. Det hindrar inte oss andra :D

Re: Saltsjöbanan ska förbli järnväg

Postat: tisdag 16 augusti 2011 0:06
av roggek
CS skrev:
roggek skrev:
sirmoorgate1994 skrev: Det finns ett annat förslag gällande detta, jag kommer skriva en ny post: nämligen att inte köra blå linje till Gustavsberg utan en ny gren från Saltsjö-Järla kallad Värmdöbanan. Jag vet, det låter dumt, men jag skall förklara varför i den tråden.
Snälla, låt bli. Det är ändå ingen som tar dig på fullt allvar på forumet...
snälla sirmoorgate1994, utveckla gärna dina tankar. Låt dig inte hindras av att det finns fullt av människor på forumet som tror sig veta allt. Det hindrar inte oss andra :D
Jaha, du tror på fullt allvar på detta troll...Som dessutom påstår sig komma från England...
Förstår du inte att denna "Sir moorgate" är en icketrovärdig person som bara vill "trolla".
Tyvärr så kommer hans profil på Facebook och de grupper denne skapat där troligtvis raderas inom en snar framtid...
Tokiga fundamelister finns det överallt...
Fattar inte att inte forummoderatorerna raderar kontot på stört. Nä, "gapa och svälj allt med hull och hår"...

Re: Saltsjöbanan ska förbli järnväg

Postat: tisdag 16 augusti 2011 0:57
av sirmoorgate1994
Jaha, du tror på fullt allvar på detta troll...Som dessutom påstår sig komma från England...
Förstår du inte att denna "Sir moorgate" är en icketrovärdig person som bara vill "trolla".
Tyvärr så kommer hans profil på Facebook och de grupper denne skapat där troligtvis raderas inom en snar framtid...
Tokiga fundamelister finns det överallt...
Fattar inte att inte forummoderatorerna raderar kontot på stört. Nä, "gapa och svälj allt med hull och hår"...
Kommentera inte om du inte håller med. Jag är trött på att gnällspikar som du slölsar min tid. Och ja, jag är engelsman, tro det eller ej, men det gör mig inte till ett troll. Gillar du inte mina förslag, fine, men sluta slösa min tid med att tjafsa, OK?.

Re: Saltsjöbanan ska förbli järnväg

Postat: tisdag 16 augusti 2011 2:09
av M_M
sirmoorgate1994 skrev:Det finns ett annat förslag gällande detta, jag kommer skriva en ny post: nämligen att inte köra blå linje till Gustavsberg utan en ny gren från Saltsjö-Järla kallad Värmdöbanan. Jag vet, det låter dumt, men jag skall förklara varför i den tråden.
Varför inte både och, dra blåa tunnelbanan till Nacka, bygg ut Saltsjöbanan (Slussen-Fisksätra) till dubbelspår, ta bort "kjolarna" på Saltsjöbanevagnarna så att de blir lika breda som tunnelbanevagnar, skaffa nya vagnar som klarar både strömskena och kontaktledning (eller byt till strömskena på Saltsjöbanan) och bygg lämpliga spår i Nacka så att man kan få fyra linjer så att T-banan kan gå både till Värmdö och Saltsjöbaden och även Saltsjöbanan både till Värmdö och Saltsjöbaden.

Steg ett vore att utreda vad det skulle kosta dels att dra om Saltsjöbanan via Forum Nacka om man ändå är i farten med att bygga tunnelbana, och dels vad det skulle kosta att bygga en "kryss-station" som Camden Town i London? (Alltså såhär, klicka på de två Camden Town-länkarna). Och ja, jag vet att LU har haft problem med signalfel i det området, men det betyder inte att även SL behöver vara för snåla med underhållet av växlar...).

Re: Saltsjöbanan ska förbli järnväg

Postat: tisdag 16 augusti 2011 23:33
av sirmoorgate1994
M_M skrev:
sirmoorgate1994 skrev:Det finns ett annat förslag gällande detta, jag kommer skriva en ny post: nämligen att inte köra blå linje till Gustavsberg utan en ny gren från Saltsjö-Järla kallad Värmdöbanan. Jag vet, det låter dumt, men jag skall förklara varför i den tråden.
Varför inte både och, dra blåa tunnelbanan till Nacka, bygg ut Saltsjöbanan (Slussen-Fisksätra) till dubbelspår, ta bort "kjolarna" på Saltsjöbanevagnarna så att de blir lika breda som tunnelbanevagnar, skaffa nya vagnar som klarar både strömskena och kontaktledning (eller byt till strömskena på Saltsjöbanan) och bygg lämpliga spår i Nacka så att man kan få fyra linjer så att T-banan kan gå både till Värmdö och Saltsjöbaden och även Saltsjöbanan både till Värmdö och Saltsjöbaden.

Steg ett vore att utreda vad det skulle kosta dels att dra om Saltsjöbanan via Forum Nacka om man ändå är i farten med att bygga tunnelbana, och dels vad det skulle kosta att bygga en "kryss-station" som Camden Town i London? (Alltså såhär, klicka på de två Camden Town-länkarna). Och ja, jag vet att LU har haft problem med signalfel i det området, men det betyder inte att även SL behöver vara för snåla med underhållet av växlar...).
Värmdöbanan går ut på att köra från Järla till Gustavsbreg med uppehåll i:

Forum Nacka
Skvaltan
Ektorp
Skuru
Björknäs
Orminge
Mensättra
Eriksvik
Kils gård
Insjön
Farstaviken
Gustavsberg

Bussar matar från stationerna, t.ex. en buss går saltsjö duvnäs-Ektorp-Duvnäs utskog-Skuru-saltängen-saltsjö duvnäs. Bussar till östra värmdö och ingarö går från Gustavsberg, buss till Älta från Nacka station...Då behövs inte längre Slussens bussterminal utan man kan bygga en extra tunnel (inte som ersättning) och därmed bygga dubbelspår Slussen-Järla (greningen). Inga tunnelkostnader och tågtypen passar för den typen av sträcka. Tunnelbanans frekvens måste ökas, vilket bland annat kan bidras til av att man kör med Cx och C20 och C30. Frekvensen hos er är kass. Till Kungsträdgården behöver man bara ta buss 2.

Att bussar matar betyder att de kör på kortare sträcka och då behövs färre fordon vilket är en stor utveckling - tåg är trots allt mer miljövänligt och tar fler passagerare och trafikstockningar kan dra åt skogen. De bussar som kör matar endast i förorterna.

Re: Saltsjöbanan ska förbli järnväg

Postat: onsdag 17 augusti 2011 0:03
av roggek
sirmoorgate1994 skrev:Frekvensen hos er är kass.
Har du någonsin varit i Stockholm??? Och upplevt tunnelbanan på riktigt, eller är det här bara en "skrivbordsdröm"???
Om du skall förverkliga dessa planer, så föreslår jag att du blir Svensk medborgare, och röstar på det parti i landstingsvalet som ligger närmast dina drömmar...
Annars lär du inte komma någon vart... Vakna upp för fan!

Re: Saltsjöbanan ska förbli järnväg

Postat: onsdag 17 augusti 2011 5:39
av Jeff
roggek skrev:
sirmoorgate1994 skrev:Frekvensen hos er är kass.
Har du någonsin varit i Stockholm??? Och upplevt tunnelbanan på riktigt, eller är det här bara en "skrivbordsdröm"???
Om du skall förverkliga dessa planer, så föreslår jag att du blir Svensk medborgare, och röstar på det parti i landstingsvalet som ligger närmast dina drömmar...
Annars lär du inte komma någon vart... Vakna upp för fan!
Man behöver inte vara svensk medborgare för att fösta i landstingsvalet.
Däremot ska man ha fyllt 18 år på valdagen och är folkbokförd i det länet man ska rösta.
:wink:

Re: Saltsjöbanan ska förbli järnväg

Postat: onsdag 17 augusti 2011 8:57
av roggek
jeff skrev:
roggek skrev:
sirmoorgate1994 skrev:Frekvensen hos er är kass.
Har du någonsin varit i Stockholm??? Och upplevt tunnelbanan på riktigt, eller är det här bara en "skrivbordsdröm"???
Om du skall förverkliga dessa planer, så föreslår jag att du blir Svensk medborgare, och röstar på det parti i landstingsvalet som ligger närmast dina drömmar...
Annars lär du inte komma någon vart... Vakna upp för fan!
Man behöver inte vara svensk medborgare för att fösta i landstingsvalet.
Däremot ska man ha fyllt 18 år på valdagen och är folkbokförd i det länet man ska rösta.
:wink:
Nä, du har rätt.
Och då går det inte att sitta i England och rita om SL-kartan!
Och sedan tro att Facebook är lösningen på allt! Många Facebook-grupper brukar byta inriktning efter ett tag till något mer obskyrt, vilket jag även tror i fallet med gruppen "Saltsjöbanan skall förbli järnväg" på Facebook även kommer att göra...

Dikutera gärna järnvägslösningar på forumet, men se för sjutton till att hålla Facebook utanför!

Re: Saltsjöbanan ska förbli järnväg

Postat: onsdag 17 augusti 2011 9:56
av Kristofer
sirmoorgate1994 skrev:Värmdöbanan går ut på att köra från Järla till Gustavsbreg med uppehåll i:

Forum Nacka
Skvaltan
Ektorp
Skuru
Björknäs
Orminge
Mensättra
Eriksvik
Kils gård
Insjön
Farstaviken
Gustavsberg
Med så tätt mellan stationerna kommer körtiden att bli oattraktivt lång. Idag är restiden för en motorvägsbuss mellan Hemmesta och Slussen 35-40 minuter. Ökar den till över 45 minuter och man dessutom måste göra ett byte så är risken att många väljer att köa i egen bil.

Re: Saltsjöbanan ska förbli järnväg

Postat: onsdag 17 augusti 2011 10:06
av sirmoorgate1994
Kristofer skrev:
sirmoorgate1994 skrev:Värmdöbanan går ut på att köra från Järla till Gustavsbreg med uppehåll i:

Forum Nacka
Skvaltan
Ektorp
Skuru
Björknäs
Orminge
Mensättra
Eriksvik
Kils gård
Insjön
Farstaviken
Gustavsberg
Med så tätt mellan stationerna kommer körtiden att bli oattraktivt lång. Idag är restiden för en motorvägsbuss mellan Hemmesta och Slussen 35-40 minuter. Ökar den till över 45 minuter och man dessutom måste göra ett byte så är risken att många väljer att köa i egen bil.
So, då hoppar amn bara över Skvaltan, Skuru, Mensättra, Kils gård och Farstaviken. Eller också gör man en all stopper till Orminge och en express till Gustavsberg, som stannar i Henriksdal för påstigning, Saltsjö Järla, Ektorp, Björknäs, Orminge och alla till Gustavsberg. Desutom skall det ta 47 minuter till Hemmesta och det gör det ofta inte. Jag hra åkt på sightseeing och då tog det till och med drygt 50 minuter på grund av trafiken. Saltsjöbanan tar 31 minuter till Saltsjöbaden, och det geografiska avståndet är som det till Insjön. Buss Gustavsberg-Hemmesta tar 15 minuter, så Värmdöbanan tar knappast längre tid

Re: Saltsjöbanan ska förbli järnväg

Postat: onsdag 17 augusti 2011 10:15
av M_M
Men varför vill du inte att denna bana ska vara kopplad till blåa tunnelbanan?