Sida 1 av 2

röda linjen 1999

Postat: lördag 30 juli 2011 20:41
av cx-galning
hallå jag har två frågor om tunnelbanan

1. vilka cx typer fanns på röda linjen
2. gick c2 på röda linjen 1999 :roll:

Re: röda linjen 1999

Postat: lördag 30 juli 2011 23:35
av Daniel L
cx-galning skrev:hallå jag har två frågor om tunnelbanan

1. vilka cx typer fanns på röda linjen
2. gick c2 på röda linjen 1999 :roll:
'
1. C4, C6, C12 (osäker om C13 fanns där då...)
2. Inte planenligt

Re: röda linjen 1999

Postat: söndag 07 augusti 2011 5:13
av LMR
Daniel L skrev:
cx-galning skrev:hallå jag har två frågor om tunnelbanan

1. vilka cx typer fanns på röda linjen
2. gick c2 på röda linjen 1999 :roll:
'
1. C4, C6, C12 (osäker om C13 fanns där då...)
2. Inte planenligt
1. De flesta vagnarna på röda linjen bestod från 1964 fram till ca 2000 av C4. Det fanns 200 stycken C4.

Re: röda linjen 1999

Postat: söndag 07 augusti 2011 9:11
av Christer Göransson
Jodå, det gick C13 på Bana 2 1999, jag har antecknat en resa med C13 på linje 24 det året.

/Christer

Re: röda linjen 1999

Postat: söndag 07 augusti 2011 20:44
av M224
1999 arbetade jag i Nyboda och då fanns följande vagnar i NA:

C4

Ca 170 st vagnar. 30 st rullade på TUB1

C6

Minns ej hur många men de var minst 140 st (några rullade på TUB3)

C12

Ca 50 st

C13 en hel del också

Har säkert massor med anteckningar någonstans...

Re: röda linjen 1999

Postat: söndag 07 augusti 2011 20:59
av daniel_s
M224 skrev:C6

Minns ej hur många men de var minst 140 st (några rullade på TUB3)
T-bana 3 hade vid samma tid, förutom ett antal C6, 8 C7, 44 C8, 20 C9 och (som högst) 10 C15, summa 82 vagnar. För den dagliga trafiken åtgick 17*6 = 102 vagnar plus några i reserv, så det kan inte ha funnits så många som 140 C6 i Nyboda (det totala antalet C6 var 158 st) utan snarare runt 130 st. Utöver 2799-2818 vill jag t ex minnas att 2771+2785 och några andra såna där "fuskgifta" vagnar gick stadigt på trean, kan det stämma?

(Jag har inte klart för mig i vilken utsträckning de 4 C14z egentligen användes under 1999, men visst befann de sig på T-bana 1 under det året?)

Re: röda linjen 1999

Postat: söndag 07 augusti 2011 21:02
av M224
daniel_s skrev:
M224 skrev:C6

Minns ej hur många men de var minst 140 st (några rullade på TUB3)
T-bana 3 hade vid samma tid, förutom ett antal C6, 8 C7, 44 C8, 20 C9 och (som högst) 10 C15, summa 82 vagnar. För den dagliga trafiken åtgick 17*6 = 102 vagnar plus några i reserv, så det kan inte ha funnits så många som 140 C6 i Nyboda (det totala antalet C6 var 158 st) utan snarare runt 130 st. Utöver 2799-2818 vill jag t ex minnas att 2771+2785 och några andra såna där "fuskgifta" vagnar gick stadigt på trean, kan det stämma?
Det kan absolut stämma.

Re: röda linjen 1999

Postat: söndag 07 augusti 2011 22:32
av Karsten
daniel_s skrev:Utöver 2799-2818 vill jag t ex minnas att 2771+2785 och några andra såna där "fuskgifta" vagnar gick stadigt på trean, kan det stämma?
Var det inte så här:

2771-2785
2772-2774
2773-2778
2775-2776
2777-2779
2780-2786
2781-2782
2783-2784
2787-2788

Re: röda linjen 1999

Postat: måndag 08 augusti 2011 15:01
av LMR
Har någon gång samtliga 200 vagnar av typ C4 gått på röda linjen?

Re: röda linjen 1999

Postat: måndag 08 augusti 2011 16:04
av C12C3C3C12
Alla C4:or var stationerade på Nyboda på 70-talet samt körde endast där på bana 2.

Re: röda linjen 1999

Postat: måndag 08 augusti 2011 16:15
av M224
C12C3C3C12 skrev:Alla C4:or var stationerade på Nyboda på 70-talet samt körde endast där på bana 2.
Det måste ha varit tider det. :)

Re: röda linjen 1999

Postat: måndag 08 augusti 2011 18:05
av C12C3C3C12
När jag började köra tunnelbana i början på 70-talet var det ordning på torpet, C2 samt C3 på bana 1, C4 samt C5 på bana 2.

Re: röda linjen 1999

Postat: måndag 08 augusti 2011 20:02
av daniel_s
LMR skrev:Har någon gång samtliga 200 vagnar av typ C4 gått på röda linjen?
Jodå, så sent som 1994 rådde detta förhållande. 1995-96 började man överföra C4 till T-bana 1 i utbyte mot C12.

Re: röda linjen 1999

Postat: måndag 08 augusti 2011 21:50
av LMR
Får jag gissa att utbytet berodde på att vagnarna av typ C4 inte längre tilläts gå som ledarvagnar?

Re: röda linjen 1999

Postat: måndag 08 augusti 2011 22:21
av 218
C12C3C3C12 skrev:Alla C4:or var stationerade på Nyboda på 70-talet samt körde endast där på bana 2.
När överfördes 259x-vagnarna från T Grön till T Röd?
Var det de som gick på 11/51 på Ettan (TR-order på C4 för att det egentligen inte fanns kapacitet för tåget!)?

218

Re: röda linjen 1999

Postat: måndag 08 augusti 2011 22:21
av daniel_s
LMR skrev:Får jag gissa att utbytet berodde på att vagnarna av typ C4 inte längre tilläts gå som ledarvagnar?
Nja, sambandet var snarare det motsatta: genom att göra detta utbyte kunde man så småningom sluta använda C4 som ledarvagnar. Det inträffade dock ett par bakslag som fördröjde det. Fjäderspakar var inte populärt på T-bana 2 och C12:orna tenderade inledningsvis att gå i heltåg. Ganska snart började man att bygga om C12 med nytt säkerhetsgrepp utan fjädrande spakar, men ändringen blev inte godkänd i tid och de ombyggda vagnarna fick ledarvagnsförbud. Sedan var det, om jag minns rätt, lite andra historier med bl a hjulslitage och vagnbrist som gjorde att C4 som ledarvagn bet sig kvar ännu en tid. Men till sist försvann de, snyft :(

(Tacksam för rättelser och kompletteringar.)

Re: röda linjen 1999

Postat: tisdag 09 augusti 2011 1:20
av C12C3C3C12
Det kanske fann ett undantag. hur var det med C4 2451, var den inte ombyggd med C12-hytt? Den gick endast på L19, måste ha varit stationerad i Högdalen.

Re: röda linjen 1999

Postat: tisdag 09 augusti 2011 8:21
av AGR
218 skrev:
C12C3C3C12 skrev:Alla C4:or var stationerade på Nyboda på 70-talet samt körde endast där på bana 2.
När överfördes 259x-vagnarna från T Grön till T Röd?
Var det de som gick på 11/51 på Ettan (TR-order på C4 för att det egentligen inte fanns kapacitet för tåget!)?

218
Sista C4 på bana 1 borde väl var de 8 vagnar som gick på linje 28 tur 51. Det var 2615 och några till. Se bild. Frontdörren är öppen för ventilation.2602 som V1 på linje 28 tur 51 på en annan bild.
Mvh AGR
Bild

Re: röda linjen 1999

Postat: tisdag 09 augusti 2011 12:48
av micke b
Tallkrogen?

Re: röda linjen 1999

Postat: tisdag 09 augusti 2011 13:36
av JohanB
17AGR skrev:
218 skrev:
C12C3C3C12 skrev:Alla C4:or var stationerade på Nyboda på 70-talet samt körde endast där på bana 2.
När överfördes 259x-vagnarna från T Grön till T Röd?
Var det de som gick på 11/51 på Ettan (TR-order på C4 för att det egentligen inte fanns kapacitet för tåget!)?

218
Sista C4 på bana 1 borde väl var de 8 vagnar som gick på linje 28 tur 51. Det var 2615 och några till. Se bild. Frontdörren är öppen för ventilation.2602 som V1 på linje 28 tur 51 på en annan bild.
Mvh AGR
Bild
När var detta?