Prishöjningar på SL-kortet
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Prishöjningar på SL-kortet
Idag nämndes på ABC att man funderar på att höja priset på SL-kortet. Kanske föga överraskande med tanke på SLs ekonomi.
Men jag undrar om det inte vore dags att differentiera taxan. Nu vill man ju av politiska orsaker inte zonindela kortet, låt därför kortet även i fortsättningen gälla hela länet. Men det finns ju andra möjligheter att differentiera taxan, tex kunde ett kort som endast var giltigt på spårtrafiken kosta 500 kr, medan ett för både buss och spårtrafik tex 700 kr. Så gör man ju redan med Vaxholmsbåtarna. Visst det blir inte helt rättvist, men jag tror att det finns en del att tjäna och då inte bara på inkomst sidan.
Tex tror jag att en hel del onödig åkning med innerstadsbussarna kunde undvikas, själv åker jag ofta innerstadsbuss för att tjäna ett par tre minuter något som jag aldrig skulle gjort om jag fått betala extra, då jag istället säkerligen skulle valt en nyttig promenad. Förmodligen är jag långt ifrån ensam om att agera så och tror därför att kostnaderna för bla innerstadsbussarna skulle kunna sänkas en hel del med differentierad taxa.
Hur är det i andra län runt om i landet?
/GN
Men jag undrar om det inte vore dags att differentiera taxan. Nu vill man ju av politiska orsaker inte zonindela kortet, låt därför kortet även i fortsättningen gälla hela länet. Men det finns ju andra möjligheter att differentiera taxan, tex kunde ett kort som endast var giltigt på spårtrafiken kosta 500 kr, medan ett för både buss och spårtrafik tex 700 kr. Så gör man ju redan med Vaxholmsbåtarna. Visst det blir inte helt rättvist, men jag tror att det finns en del att tjäna och då inte bara på inkomst sidan.
Tex tror jag att en hel del onödig åkning med innerstadsbussarna kunde undvikas, själv åker jag ofta innerstadsbuss för att tjäna ett par tre minuter något som jag aldrig skulle gjort om jag fått betala extra, då jag istället säkerligen skulle valt en nyttig promenad. Förmodligen är jag långt ifrån ensam om att agera så och tror därför att kostnaderna för bla innerstadsbussarna skulle kunna sänkas en hel del med differentierad taxa.
Hur är det i andra län runt om i landet?
/GN
-
Norrbotten:
Länstrafiken (LTN) kör regionaltrafik. 10 km är en zon.
Kommunerna har egen lokaltrafik.
Ingen (eller liten) samordning mellan regional och lokal busstrafik.
Exempel: Pendlare Boden-Luleå inkl. lokalbussar i båda ändar: månadskort Boden 330 kr, gemensamt månadskort LTN/Luleå Lokaltrafik Boden-Luleå 705 kr.
Gävleborg:
X-Trafik kör all trafik. Ett otal (>80) zoner bakom vilka det ligger en logik som jag inte har hajat. Gävle-Hofors är 6 zoner och lilla Gästrikland har totalt 22 zoner. Biljett/kort löses för 1-6 zoner. 7 zoner = länsgiltighet. (Exempel: Månadskort vuxen 1 zon 360 kr, 2 zoner 480 kr, länskort 1180 kr.)
Många små zoner ger ett bättre förhållande mellan vad man betalar och vad resan faktiskt kostar ("dubbelt så långt = dubbelt så dyrt") men är å andra sidan lite krångligare att förstå sig på. Gästrikland skulle må bra av att zonerna blev färre och större.
Systemet som man har i Norrbottens län är förkastligt.
Anders
Länstrafiken (LTN) kör regionaltrafik. 10 km är en zon.
Kommunerna har egen lokaltrafik.
Ingen (eller liten) samordning mellan regional och lokal busstrafik.
Exempel: Pendlare Boden-Luleå inkl. lokalbussar i båda ändar: månadskort Boden 330 kr, gemensamt månadskort LTN/Luleå Lokaltrafik Boden-Luleå 705 kr.
Gävleborg:
X-Trafik kör all trafik. Ett otal (>80) zoner bakom vilka det ligger en logik som jag inte har hajat. Gävle-Hofors är 6 zoner och lilla Gästrikland har totalt 22 zoner. Biljett/kort löses för 1-6 zoner. 7 zoner = länsgiltighet. (Exempel: Månadskort vuxen 1 zon 360 kr, 2 zoner 480 kr, länskort 1180 kr.)
Många små zoner ger ett bättre förhållande mellan vad man betalar och vad resan faktiskt kostar ("dubbelt så långt = dubbelt så dyrt") men är å andra sidan lite krångligare att förstå sig på. Gästrikland skulle må bra av att zonerna blev färre och större.
Systemet som man har i Norrbottens län är förkastligt.
Anders
- Reimersholme71
- Kontakt:
Ösgötatrafiken
Snacka om många små zoner!Anders Norén skrev: Många små zoner ger ett bättre förhållande mellan vad man betalar och vad resan faktiskt kostar ("dubbelt så långt = dubbelt så dyrt") men är å andra sidan lite krångligare att förstå sig på. Gästrikland skulle må bra av att zonerna blev färre och större.
Anders
http://www.ostgotatrafiken.se/images_og ... ta_big.gif
Priserna är inte heller helt okrångliga:
Och även om SL höjer priset till 700 ligger dom lågt i jämförelse med Östergötland. Hur är det i jämförelse med andra län?
Martin
-
- Kontakt:
- Reimersholme71
- Kontakt:
Trängsel...
Ja, om dom inför biltullar måste dom väl för tusan använda de pengarna till satsningar på spårvagnar istället för BlåBussarna...Kingsthrone skrev:Trängselavgiften i biltrafiken kontra ökat SL-kortpris .. känns lite som de strävar åt motsatta håll.

Martin
Re: Prishöjningar på SL-kortet
Här i väst finns i alla fall en tillstymmelse till förslaget i ditt inlägg. Expressbussarna kräver tillägg för den som reser på vissa lokala sträckor i Göteborg med kuponger eller Göteborgskt periodkort. Närmare bestämt handlar det om de sträckor där acceptabelt alternativ till expressbussen finns. Håller effektivt borta lokala resenärer från bussarna. Tidigare var systemet långt mer omfattande och gällde samtliga resenärer och även på tågen. Slutligen insåg man att de som pendlar in över kommungränsen inte är de som ska straffas.GN skrev:Hur är det i andra län runt om i landet?
Annars har vi ett rätt knasigt system här. Förvisso tämligen enkelt, men synnerligen orättvist. Från flera stora Göteborgska bostadsområden (Tynnered, Kortedala, Angered, Bergsjön, Tuve) är det möjligt att pendla till city (Kungportsplatsen) för 445 kr/månad. Gemensamt för ovan nämnda områden är att de ligger på över sex kilometers avstånd från city. Mölndals centrum ligger på just sex kilometers avstånd, men en pendlare avkrävs 580 kr/månad. Och det var centrum. Mölndalsborna kan bo så nära som tre kilometer från city, men ändå straffas på grund av en administrativ kommungräns. Förlegat!
Och vad skulle vara ett bättre alternativ? En smidigt genomförbar (och fortsatt enkel) lösning vore att inkorporera norra Mölndals taxezon i Göteborg. Skulle kräva viss prishöjning i zonen, vilket de som tidigare inte korsat gränsen kanske inte skulle jubla åt. Ett större problem att tackla är att gränserna fortfarande finns kvar på andra håll. Här och var uppstår den enorma orättvisan i att en kilometerlång resa kan bli långt mycket dyrare än tremilsutflykten tvärs genom Göteborg.
En väg att gå är givetvis den stockholmska. Oerhört enkelt och diskriminerar inte den som råkar bo lite fel. Samtidigt så saknas kopplingen mellan avgift och ressträcka. Innerstadsresenärer drabbas och långväga resenärer gynnas. Men Stockholms långväga resande bygger i stor utsträckning på kostnadseffektiva pendeltåg och således kan det faktiskt vara så att en fem gånger så lång resa är långt ifrån fem gånger så dyr (för SL). Så kanske kopplingen mellan ressträcka och faktiskt kostnad inte är helt linjär. Ett periodkort för alla behöver alltså inte vara helt orimligt i Stockholm.
I Göteborgsområdet gäller mycket buss och jag vill hävda att det råder ett större samband mellan ressträcka och faktisk kostnad. Ur ett absolut rättviseperspektiv skulle jag föredra ett system med många småzoner på runt fem kvadratkilometer var. Med så små zoner kan grundavgiften berättiga till resa i två eller tre zoner. På så sätt riskerar ingen att drabbas extremt av att bo på just fel sida om en zongräns. Därefter ganska blyga påslag för varje ytterligare zon. Kanske succesiv rabattering om resan sker i stort antal zoner (för att kompensera för det icke helt linjära sambandet ovan).
Nackdelen är uppenbar. Systemet har långt ifrån den enkelhet det stockholmska bjuder. Men behövs det? Jag tror det skulle passa fint till det nya biljettsystemet. Eftersom resenärerna nu inte längre ska stämpla antalet kuponger, utan låta maskinen göra jobbet, kommer behovet av koll på taxegränser o.dyl. minskas. Visst är det bra att veta om pengarna på kortet räcker till morgondagens resa är inte helt dumt och det kommer vara högst möjligt, men kräva lite mer engagemang.
För turister (och andra) erbjuds med fördel ett periodkort med giltighetsområde motsvarande ett geografiskt väldefinierat område. Turister bryr sig med stor sannolikhet inte om en eventuell zongräns som kan te sig orättvis för den som reser varje dag. För poängen med systemet är att vardagspendlingen blir så mycket rättvisare. Nu betalar vi faktiskt halva reskostnaden ur egen ficka och då tycker jag taxesystemet måste korrelera med ressträcka avsevärt bättre än idag.
/Michael
Re: Ösgötatrafiken
Tycker inte att det var så farligt många zoner.Reimersholme71 skrev: Snacka om många små zoner!
Priserna är inte heller helt okrångliga:
Och även om SL höjer priset till 700 ligger dom lågt i jämförelse med Östergötland. Hur är det i jämförelse med andra län?
Exakt hur många zoner KLT har vet jag inte men Västerviks tätort är zon nummer 96 så det finns minst 96 zoner (säkert fler).
Någon zonkarta tillhandahålls inte utan bara att reslängden genom en zon är 10km i genomsnitt.
Kontantpriset är ganska enkelt, en zon kostar 16kr och varje ytterligare zon ökar priset med 8kr, zon 9-13 kostar 10kr/zon.
Vid 13 zoner (118kr) är det max, då kostar ytterligare zoner inget mer.
Periodkort finns för en bestämd relation med 1-5 zoner, för 6 zoner och uppåt är det länsgiltighet som gäller.
En jobbig grej är att det inte finns några egentliga månadskort.
Antingen köper man ett årskort (1000kr) och laddar det med resperioder för 14 eller 30dagar för ett visst antal zoner.
Är det bara några enstaka måander man vill åka så får man istället köpa pendelkort, de gäller för max antal resor (20 el 40) i 30 dagar. Pendelkorten finns för en bestämd relation i 1-5 zoner eller länsgiltighet.
Det finns även 10-kort för en bestämd relation i 1-5 zoner men INTE länsgiltighet.
Sen tillkommer naturligtvis betalkort för att få rabatt då man köper kontantbiljetter och sånt

Den som vill läsa detaljerna (och det är många) http://www.klt.se/scripts/webbpris.asp?WCI=taxeinfo
Den som undrar över kortsystemet så är det gammal hederlig grön box med papperskort (magnusmaskiner kallas de visst?)
Det var intressanta svar. Tycks alltså finnas ett system per län, vilket tyder på att lokala variationer är viktiga för valet av system.
För Stockholms län torde styrkan i kollektivtrafiken ligga tunga spårsystem (tunnelbana, pendeltåg) som för resenärer in i och ut ur stan. Som antydes i mitt första inlägg så tror jag det är viktigt att inte försämra konkurenskraften för denna kärnverksamhet mot bilen. Men man får väl se vad som händer.
MVH
/GN
För Stockholms län torde styrkan i kollektivtrafiken ligga tunga spårsystem (tunnelbana, pendeltåg) som för resenärer in i och ut ur stan. Som antydes i mitt första inlägg så tror jag det är viktigt att inte försämra konkurenskraften för denna kärnverksamhet mot bilen. Men man får väl se vad som händer.
MVH
/GN
-
-
Bara en petimeterkommentar: Med en höjning på 100:- hamnar vi på 600 inte 700.Reimersholme71 skrev:[
Martin
Bantekniker
700 kr var en del av en idé med differentierade priser i översta inlägget. Om vi utgår från kommande pris på 600 kr kan man se det som att den som nöjer sig med spårtrafik rabatteras med 100 kr (=500 kr), som övriga resenärer får betala genom ett påslag med 100 kr (=700 kr). Ett snitt på drygt 600 kr alltså. Om det nu vore så enkelt att 50% skulle köpa respektive kort.Bobjörk skrev:Bara en petimeterkommentar: Med en höjning på 100:- hamnar vi på 600 inte 700.
/Michael
-
- Kontakt:
Jag skulle inte ha något emot att betala 1000kr för ett kort som gäller ett helt år.Mattias C skrev:Tycker inte att det var så farligt många zoner.
Exakt hur många zoner KLT har vet jag inte men Västerviks tätort är zon nummer 96 så det finns minst 96 zoner (säkert fler).
En jobbig grej är att det inte finns några egentliga månadskort.
Antingen köper man ett årskort (1000kr) ...
Där jag bor är zonnumret 207 om man åker söderut (mot Kungsbacka) och 200 om man åker nordväst (mot Göteborg). Kan inte tänka mig att VTG (Västtrafik Göteborgsområdet) har 235 zoner (som zonen Härryda väster heter om jag inte minns fel). Alla nummer finns inte, kan det kallas lösnummer?

-
Apropå det här med zoner...
Har en SL Länskarta från 82. På den kan man se att Saltsjöbaden ligger i zon 4 (3 idag) och Älgö delvis i zon 5 (3 idag).
Tittar man uppåt Norrtälje/Ellan ser man zon 12...
Sen så gick Pendeln till Nykvarn också... nu går Fjärrtågen dit...
Har en SL Länskarta från 82. På den kan man se att Saltsjöbaden ligger i zon 4 (3 idag) och Älgö delvis i zon 5 (3 idag).
Tittar man uppåt Norrtälje/Ellan ser man zon 12...
Sen så gick Pendeln till Nykvarn också... nu går Fjärrtågen dit...
Bantekniker
Nej.Bobjörk skrev: Sen så gick Pendeln till Nykvarn också... nu går Fjärrtågen dit...
Men SL biljett gällde Södertälje hamn - Nykvarn.
Idag finns TIM + ev utökad busstrafik.
-
Aha, var det så det var. Precis som på många andra ställen i landet. lokaltrafikens biljetter gäller på andra tåg...nb skrev:Nej.Bobjörk skrev: Sen så gick Pendeln till Nykvarn också... nu går Fjärrtågen dit...
Men SL biljett gällde Södertälje hamn - Nykvarn.
Idag finns TIM + ev utökad busstrafik.
I Stockholm kan ju inte ens SL:s biljetter gälla på Pendeltågen till Gnesta/Bålsta utan tillägg...
Bantekniker
Är det så konstigt när Gnesta och Bålsta ligger i andra län? Majoriteten av Storstockholmarna vill nog inte subventionera resor för invånare i andra län. Och var ska gränsen i såna fall dras? Om nu pendeltåget i en avlägsen framtid förlängs till Grillby och Enköping ska då SL-kortet gälla dit utan tillägg också?Bobjörk skrev:I Stockholm kan ju inte ens SL:s biljetter gälla på Pendeltågen till Gnesta/Bålsta utan tillägg...
Jaha 750 kr säger man idag, en ökning med 50% alltså.
Det borde innebära att SL får en självfinansieringsgrad på ca 70%. Med en så hög självfinansieringsgrad gäller det att se upp. För det torde innebära att även företagsekonomiska aspekter och inte enbart nationalekonomiska för första gången på ca 40 år blir betydelsefulla.
Varför då det ? -Jo med 70% självfinansiering i snitt så är det troligt att en del kort, som enbart används till billigare resor, kommer att få en självfinansiering på över 100% dvs generera ett överskott. Det blir nu alltså i SLs och SLLs ekonomiska intressa att behålla dessa kunder.
Men risken är förståss att just dessa kunder försvinner på grund av att de kan finna billigare alternativ på annat håll. I så fall krävs ökade anslag från SLL eller ytterligare höjda taxor för att övriga kunder.
Så se nu upp SL och SLL och slå vakt om de företagsekonomiskt lönsamma kunderna, dessa bidrar faktiskt till billigare resor för övriga och differentiera taxorna där så behövs.
/GN
Det borde innebära att SL får en självfinansieringsgrad på ca 70%. Med en så hög självfinansieringsgrad gäller det att se upp. För det torde innebära att även företagsekonomiska aspekter och inte enbart nationalekonomiska för första gången på ca 40 år blir betydelsefulla.
Varför då det ? -Jo med 70% självfinansiering i snitt så är det troligt att en del kort, som enbart används till billigare resor, kommer att få en självfinansiering på över 100% dvs generera ett överskott. Det blir nu alltså i SLs och SLLs ekonomiska intressa att behålla dessa kunder.
Men risken är förståss att just dessa kunder försvinner på grund av att de kan finna billigare alternativ på annat håll. I så fall krävs ökade anslag från SLL eller ytterligare höjda taxor för att övriga kunder.
Så se nu upp SL och SLL och slå vakt om de företagsekonomiskt lönsamma kunderna, dessa bidrar faktiskt till billigare resor för övriga och differentiera taxorna där så behövs.
/GN
-
Det gick ju bra fram till man byggde till Bålsta. Då kunde man inte subventionera tilL Gnesta längre...Mr. Burns skrev:Är det så konstigt när Gnesta och Bålsta ligger i andra län? Majoriteten av Storstockholmarna vill nog inte subventionera resor för invånare i andra län. Och var ska gränsen i såna fall dras? Om nu pendeltåget i en avlägsen framtid förlängs till Grillby och Enköping ska då SL-kortet gälla dit utan tillägg också?Bobjörk skrev:I Stockholm kan ju inte ens SL:s biljetter gälla på Pendeltågen till Gnesta/Bålsta utan tillägg...
Sen kan man ju använda Skånetrafikens kort i Östergötland...
Bantekniker