Sida 1 av 1
Stockholm Open Tours turistbussar och kontaktledningen...
Postat: söndag 10 juli 2011 17:01
av SouthernCross88au
På kul bestämde jag mig igår för att prova en sån här blå dubbeldäckare och bli turist för en dag. Det var en upplevelse att sitta på det öppna andra däcket och se Stockholms gator och hus. Men jag blev väldigt förvånad över att kontaktledningen för spårvagnarna var så nära som den var. Jag är en ganska lång person och jag hade nog kunnat nå ledningen om jag hade velat, åtminstone om jag hade hoppat upp. Man får ju hoppas att ingen tankspridd turist sätter ett barn på axlarna precis när de går upp för trapporna. Frågan är nu: Borde man inte varna folk lite mer än bara säga att det är förbjudet att stå upp? Särskilt vid hållplatserna Kungsträdgården och Nybroplan.
När man körde över Djurgårdsbron var nog ledningen som närmast - drygt en halvmeter över den översta sidkanten på bussen. Nästa fråga är: Är det farligt att ta i ledningen när man inte rör marken? Man borde ju vara isolerad av bussens gummidäck. Att hoppa och nudda den (med en hand eller ett finger) borde vara ännu mindre farligt eftersom man inte är i kontakt med någonting just när man är i luften. Man måste ju vad jag förstår skapa en sluten krets för att leda ström genom kroppen. Å andra sidan är det ganska stark ström som går igenom ledningen. Jag tänker av den anledningen absolut INTE prova - jag är bara intresserad av elektricitetens fysik!

Re: Stockholm Open Tours turistbussar och kontaktledningen..
Postat: söndag 10 juli 2011 17:24
av Reptilia
Jag har också funderat på det där när man ser hur nära ledningen bussarna är. Har undrat om man på något sätt varnar passagerarna för ledningarna, och annat som kan susa förbi ovanför deras huvuden.
Under normala omständigheter så borde det inte vara någon större risk att få en stöt från ledningen. Men att slå i handen eller något annat även i låg fart gör nog ganska ont =P
Re: Stockholm Open Tours turistbussar och kontaktledningen..
Postat: söndag 10 juli 2011 17:31
av 996
Eller om noen "på skoj" anvender sin paraply (eller noe) og rekker opp i ledningen og holder seg i ryggestødet på setet, eller i siden av bussen....
ZZZAPPP?
Re: Stockholm Open Tours turistbussar och kontaktledningen..
Postat: söndag 10 juli 2011 17:34
av Stefan Widén
Denna fråga har vart aktuell ända sen de första bussarna med öppet tak kom för ett antal år sedan. Det verkar som om denna fråga hamnar mellan två bord och ingen myndighet verkar vilja ta tag i frågan. Bolaget som kör bussarna är medvetna om riskerna. Tråden hänger normalt på ca 5.5 m men får enligt reglerna gå ner till 5.2 utan speciella varningsskyltar mm. Högsta höjden på fordon får vara 4.5 vilket jag antar att dessa bussar är. Det innebär alltså att en person på över 190 borde kunna nå tråden då den hänger som lägst ex vid Djurgårdsbron.
Som vanligt i dessa ärenden så händer inget förrän en olycka sker. Och då får berörda myndigheter stå framför kamrorna och ursäktande skylla på att att man inte sett över sina runtiner osv.
Stefan
Re: Stockholm Open Tours turistbussar och kontaktledningen..
Postat: söndag 10 juli 2011 18:47
av Eleganten
Stefan Widén skrev:Denna fråga har vart aktuell ända sen de första bussarna med öppet tak kom för ett antal år sedan. Det verkar som om denna fråga hamnar mellan två bord och ingen myndighet verkar vilja ta tag i frågan. Bolaget som kör bussarna är medvetna om riskerna. Tråden hänger normalt på ca 5.5 m men får enligt reglerna gå ner till 5.2 utan speciella varningsskyltar mm. Högsta höjden på fordon får vara 4.5 vilket jag antar att dessa bussar är. Det innebär alltså att en person på över 190 borde kunna nå tråden då den hänger som lägst ex vid Djurgårdsbron.
Som vanligt i dessa ärenden så händer inget förrän en olycka sker. Och då får berörda myndigheter stå framför kamrorna och ursäktande skylla på att att man inte sett över sina runtiner osv.
Stefan
Men det hela är ganska enkelt egentligen. Ansvaret ligger på det bussbolag som kör dessa turer. Det är de som har skyldighet att tala om för sina kunder vad som väntar utmed färdvägen. Är denna ledning ett hot för passagerna så får man då vidta åtgärder. Antingen genom att ge information om det. Eller också stänga igen taket (om man nu har något sådant) just när man passerar under känsliga områden. Svårare än så behöver det inte vara. Det kan jämföras med sightseeingsbåtar av typ "Paddan". Kommer man till en låg bro så informerar man passagerare om det.
Re: Stockholm Open Tours turistbussar och kontaktledningen..
Postat: söndag 10 juli 2011 20:31
av SouthernCross88au
Reptilia skrev:Jag har också funderat på det där när man ser hur nära ledningen bussarna är. Har undrat om man på något sätt varnar passagerarna för ledningarna, och annat som kan susa förbi ovanför deras huvuden.
Under normala omständigheter så borde det inte vara någon större risk att få en stöt från ledningen. Men att slå i handen eller något annat även i låg fart gör nog ganska ont =P
Om man lyssnar på informationen i hörlurarna (på turistguideningen) säger de (åtminstone på den engelska versionen), "beware of the overhanging tram wires", "standing up is not allowed", osv. Men informationen kanske kunde vara tydligare och synligare än bara någon som säger detta en enstaka gång i början av turen. Speciellt som folk går av och på vid varje "stop".
Däremot borde de uppdatera guidebandet för man hör "Norrmalmstorg is the terminus of Stockholm's only remaining tram line after an extensive tram network was replaced by the metro and buses" eller något liknande...
Frågan är sedan om folk bryr sig om dessa varningar för jag såg flera som stod upp och var sekunder från att få flera trädgrenar i bakhuvudet medan vi susade fram i 40 km/h - det blir en redig smäll det!
Re: Stockholm Open Tours turistbussar och kontaktledningen..
Postat: måndag 11 juli 2011 11:33
av Svend Christensen
Er der en speciel årsag til, at man har valgt en kontaktledningshøjde på ca. 5,5 meter? Den forholdsvis lave kontaktledningshøjde giver vel, alt andet lige, også flere problemer med kranbiler etc.
Svend Christensen
Re: Stockholm Open Tours turistbussar och kontaktledningen..
Postat: måndag 11 juli 2011 12:11
av spårlasse
Stefan Widén skrev: Tråden hänger normalt på ca 5.5 m men får enligt reglerna gå ner till 5.2 utan speciella varningsskyltar mm. Högsta höjden på fordon får vara 4.5 vilket jag antar att dessa bussar är. Det innebär alltså att en person på över 190 borde kunna nå tråden då den hänger som lägst ex vid Djurgårdsbron.
Stefan
Bussarna är faktiskt något lägre, enligt registret är de på 4, 07 meter. Tror nog det ser närmare ut än vad det faktiskt är (det är svårt att bedöma avståndet upp i luften)
En person som står upp bör väl alltså klara sig - men risken om man gör något dumt (en lång person som står och viftar med händerna upp i luften etc. gör det förstås ändå rätt oroväckande).
Re: Stockholm Open Tours turistbussar och kontaktledningen..
Postat: måndag 11 juli 2011 16:13
av 996
Svend Christensen skrev:Er der en speciel årsag til, at man har valgt en kontaktledningshøjde på ca. 5,5 meter? Den forholdsvis lave kontaktledningshøjde giver vel, alt andet lige, også flere problemer med kranbiler etc.
Svend Christensen
Det er forholdsvis vanlig. Oslo har også det. Det er jo som regel broer etc.som begrenser, ikke kontaktledninghshøyden. En dobbeltdekker er fire meter og "litt", og noe særlig høyere er ingen andre doninger heller.
Du må kanskje huske på at KS ledningsnett var basert på todekkere til siste slutt (ja, det fantes lave broer) og sett med Oslo- eller Stocholm/Göteborg-øyne uvanlig høyt. Man kan jo tydelig se dette i Skjoldenæsholm hvor pantografene liksom
strekker seg til det ytterst for å nå opp.
I Stockholm (og forsåvidt i Oslo) er jo spørsmålet her om noen klarer å ta i kjøretråden fra en åpen dobbeltdekker.
De kan det nok hvis de prøver, men så skal de jo det også da. LTFs RT Londonbuss er 4,37 m, og har ingen problemer med ledingene til trikken. lave broer er dog noe annet....
Sitt ned under kjørlsen
Re: Stockholm Open Tours turistbussar och kontaktledningen..
Postat: tisdag 12 juli 2011 13:37
av daniel_s
Högsta tillåtna fordonshöjd är normalt 4,5 m i Sverige. Kan en passagerare sträcka sig så högt upp att han med någon kroppsdel når högre upp än så? (Bortsett från möjligheten att stå på stolarna m m, förstås.)
Re: Stockholm Open Tours turistbussar och kontaktledningen..
Postat: tisdag 12 juli 2011 16:17
av Harald
daniel_s skrev:Högsta tillåtna fordonshöjd är normalt 4,5 m i Sverige.
Verkligen? Jag hade för mig att det inte finns någon högsta tillåtna höjd längre. I
föreskrifterna står det bara:
"Buss som tas i bruk den 1 januari 2004 eller senare skall ha vikter och dimensioner som fastställts enligt direktiv 97/27/EG. De i direktivet angivna högsta tillåtna värdena beträffande längd, bredd och höjd får dock överskridas."
Dock är det väl bara hinder som är lägre än 4,5 m som skyltas, så har man ett högre fordon får man själv ta reda på vilka hinder som kan finnas.
Re: Stockholm Open Tours turistbussar och kontaktledningen..
Postat: tisdag 12 juli 2011 18:12
av daniel_s
Harald skrev:daniel_s skrev:Högsta tillåtna fordonshöjd är normalt 4,5 m i Sverige.
Verkligen? Jag hade för mig att det inte finns någon högsta tillåtna höjd längre. (...)
Dock är det väl bara hinder som är lägre än 4,5 m som skyltas, så har man ett högre fordon får man själv ta reda på vilka hinder som kan finnas.
Jag menar "minst 4,5 m".
Min poäng är, att om en stående passagerare på övervåningen inte når mer än 4,5 m över vägytan, så är det väl egentligen inte konstigare än att köra omkring med ett täckt fordon av motsvarande höjd. (Trädgrenar och liknande dynamiska föremål, som inte brukar vara föremål för skyltning med vägmärken, täcks dock inte in av detta resonemang...)
Re: Stockholm Open Tours turistbussar och kontaktledningen..
Postat: fredag 15 juli 2011 8:20
av Arne L
Hei
Første generasjons åpne dobbelt dekkere i sightseeingtrafikk i Oslo fikk relativt raskt pleksiglassplater som tak etter flere oppslag i tidningene om risken. Såvidt jeg vet anvendes det nu kun busser med tak (men med åpne sider i 2.våningen. Det behøvs vel ikke noe myndighetsbeslut dersom bussbolaget gjør en riskanalys

mvh
Arne L