Borde inte linje 7N gå på kvällen också?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SouthernCross88au
Inlägg: 304
Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09

Borde inte linje 7N gå på kvällen också?

Inlägg av SouthernCross88au »

Varför kör muséivagnarna bara mellan 11 och 18? Nu under högsommaren reser massor av trafikanter till och från Gröna Lund kvällstid och Skansen är också öppet länge. Jag vet att man har förstärkningstrafik med spårvagnar på Allsångskvällen men varför kör man inte alltid linje 7N till klockan 22 eller liknande?
yujin
Inlägg: 1553
Blev medlem: onsdag 11 maj 2005 19:08
Ort: Lappkärrsberget, Universitetet, Tub 2
Kontakt:

Re: Borde inte linje 7N gå på kvällen också?

Inlägg av yujin »

Jag som enbart jobbat kvällar sen maj (med några få undantag) har faktisk inte märkt av nåt större kapcitetsproblem med det ordinarie utbudet på trafiken. På konsertkvällar och dylikt har vi alltid haft extraturer ute i form av den sjätte A34 samt mustangerna (och gammalvagnar ibland, samt nån enstaka buss från Keolis), men på en vanlig kväll så vill jag säga att de 5 A34or räcker faktiskt gott och väl. Det är egentligen bara vid stängningsdags (brukar vara kl23) vid Grönan som man kanske blir tvungen att lämna kvar människor vid hpl Gröna Lund.
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Borde inte linje 7N gå på kvällen också?

Inlägg av AdrianLangemar »

yujin skrev:Jag som enbart jobbat kvällar sen maj (med några få undantag) har faktisk inte märkt av nåt större kapcitetsproblem med det ordinarie utbudet på trafiken. På konsertkvällar och dylikt har vi alltid haft extraturer ute i form av den sjätte A34 samt mustangerna (och gammalvagnar ibland, samt nån enstaka buss från Keolis), men på en vanlig kväll så vill jag säga att de 5 A34or räcker faktiskt gott och väl. Det är egentligen bara vid stängningsdags (brukar vara kl23) vid Grönan som man kanske blir tvungen att lämna kvar människor vid hpl Gröna Lund.
I så fall borde det gå extraturer med spårvagn eller buss (beroende på vad som är möjligt) när Gröna Lund stänger. Sen tycker jag inte att man ska vara nöjd bara för att alla kommer med, det är alltid bättre med sittplatser än ståplatser.
SouthernCross88au
Inlägg: 304
Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09

Re: Borde inte linje 7N gå på kvällen också?

Inlägg av SouthernCross88au »

AdrianLangemar skrev:
yujin skrev:Jag som enbart jobbat kvällar sen maj (med några få undantag) har faktisk inte märkt av nåt större kapcitetsproblem med det ordinarie utbudet på trafiken. På konsertkvällar och dylikt har vi alltid haft extraturer ute i form av den sjätte A34 samt mustangerna (och gammalvagnar ibland, samt nån enstaka buss från Keolis), men på en vanlig kväll så vill jag säga att de 5 A34or räcker faktiskt gott och väl. Det är egentligen bara vid stängningsdags (brukar vara kl23) vid Grönan som man kanske blir tvungen att lämna kvar människor vid hpl Gröna Lund.
I så fall borde det gå extraturer med spårvagn eller buss (beroende på vad som är möjligt) när Gröna Lund stänger. Sen tycker jag inte att man ska vara nöjd bara för att alla kommer med, det är alltid bättre med sittplatser än ståplatser.
Man måste också tänka på "överflödet", de människor som hellre går istället för att trängas tillsammans med 200 andra på spårvagnshållplatsen - och som sagt, fulla spårvagnar även om alla kommer med är ingenting att sträva efter. Dagtid måste man också komma ihåg de hållplatser efter Gröna Lund mot stan. För dessa människor är spårvagnen ibland så full att de inte kommer med. Så var fallet klockan 18 igår (när linje 7N hade slutat gå). Kanske detta problem avhjälps när de nya A35:orna kommer om några år och det blir flera vagnar att använda så man kan köra tätare mellan turerna eller fler extravagnar.
yujin
Inlägg: 1553
Blev medlem: onsdag 11 maj 2005 19:08
Ort: Lappkärrsberget, Universitetet, Tub 2
Kontakt:

Re: Borde inte linje 7N gå på kvällen också?

Inlägg av yujin »

AdrianLangemar skrev:
yujin skrev:Jag som enbart jobbat kvällar sen maj (med några få undantag) har faktisk inte märkt av nåt större kapcitetsproblem med det ordinarie utbudet på trafiken. På konsertkvällar och dylikt har vi alltid haft extraturer ute i form av den sjätte A34 samt mustangerna (och gammalvagnar ibland, samt nån enstaka buss från Keolis), men på en vanlig kväll så vill jag säga att de 5 A34or räcker faktiskt gott och väl. Det är egentligen bara vid stängningsdags (brukar vara kl23) vid Grönan som man kanske blir tvungen att lämna kvar människor vid hpl Gröna Lund.
I så fall borde det gå extraturer med spårvagn eller buss (beroende på vad som är möjligt) när Gröna Lund stänger. Sen tycker jag inte att man ska vara nöjd bara för att alla kommer med, det är alltid bättre med sittplatser än ståplatser.
Tja...detta beror väl på hur avtalet är skrivet (bra att påpeka att jag inte vet själv)? Står det att man ska ha sittplatsgaranti eller att en viss procent resenärer ska ha sittplats så ska man såklart sträva efter det, men annars vad är problemet? Att man får två-tre fulla vagnar (dvs "fullsatt"-meddelande skickad via BussPC) inom en spann av 20min (säg 22:50-23:10 utav hela trafikdygnet) låter inte i mina öron tillräcklig i motivation att sätta ut flera extraturer i minst 3 timmar.
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Borde inte linje 7N gå på kvällen också?

Inlägg av 1 »

Visst är det underbart att så många uttrycker sin omsorg om våra passagerare på ”Spårväg City”.

Att linje 7N (museilinjen) slutar gå klockan 1800 (d.v.s. ett arbetspass) beror ju mest på att den bemannas av ideellt arbetande aktiva medlemmar i Spårvägssällskapet. Och självklart skulle den kunna tursättas än längre om debattörerna ovan engagerade sig. Men det är ju enklare att sitta vid datorn och kritisera än att själv göra en insats….!

Lite parentetiskt kan väl också nämnas att man inte är speciellt pigg på att låta våra pärlor till museivagnar rulla när ”de glada (och många gånger överförfriskade) gängen från Grönan” väller ut.

Precis som vännen Yujin skriver så är det en mycket kort period vid ex. Grönans stängning det blir en trafiktopp vilken dock tämligen väl klaras av med den ordinarie utsättningen.

Linje 7E, d.v.s. förstärkningstrafiken med Mustangtåg bemannas med avlönad personal. Att kalla in dem för minimitjänstgöring 3 timmar för att sedan göra en ”halvsväng” in till stan är inte försvarbart ur personalsynpunkt och definitivt ekonomiskt vansinne då ersättningen är baserad på kilometerproduktion.

Varifrån ”Southern Cross” fått uppgiften att ”Spårväg City” skulle tillföras de nya spårvagnarna litt. A35 undrar jag. I och för sig så har SL option på en hel del vagnar men de som börjar levereras fysiskt kommer att få fullt upp på förlängningen av linje 22.

Först när sammankopplingen med Lidingöbanan är klar torde A34 (de nya som levereras under hösten) börja ersättas av A35. Och när detta sker är det väl ingen som idag vet.

Och nej, någon sittplatsgaranti finnes ej i avtalen. Detta är en ”Moment 22”-grej. SL fastställer tidtabell och tillhandahåller ett visst antal moderna vagnar. Med lite tur kan alltså 6 stycken A34 tursättas. Men det är mer ett resultat av bolagets duktiga tekniker som klarar av översyner och reparationer ytterst effektivt.

Men minsta ”brax” (ett stort problem är att snabbt få fram reservdelar) av något slag och det blir ett hål i utsättningen. Så överst på önskelistan står att få en sjunde A34.

Vänliga Hälsningar / Richard
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Borde inte linje 7N gå på kvällen också?

Inlägg av AdrianLangemar »

yujin skrev:
AdrianLangemar skrev:
yujin skrev:Jag som enbart jobbat kvällar sen maj (med några få undantag) har faktisk inte märkt av nåt större kapcitetsproblem med det ordinarie utbudet på trafiken. På konsertkvällar och dylikt har vi alltid haft extraturer ute i form av den sjätte A34 samt mustangerna (och gammalvagnar ibland, samt nån enstaka buss från Keolis), men på en vanlig kväll så vill jag säga att de 5 A34or räcker faktiskt gott och väl. Det är egentligen bara vid stängningsdags (brukar vara kl23) vid Grönan som man kanske blir tvungen att lämna kvar människor vid hpl Gröna Lund.
I så fall borde det gå extraturer med spårvagn eller buss (beroende på vad som är möjligt) när Gröna Lund stänger. Sen tycker jag inte att man ska vara nöjd bara för att alla kommer med, det är alltid bättre med sittplatser än ståplatser.
Tja...detta beror väl på hur avtalet är skrivet (bra att påpeka att jag inte vet själv)? Står det att man ska ha sittplatsgaranti eller att en viss procent resenärer ska ha sittplats så ska man såklart sträva efter det, men annars vad är problemet?
Det var ett märkligt synsätt. Som resenär anser jag att SL mycket väl kan öka trafikbeställningen om det nu behövs. Om du tycker att 690 har för låg turtäthet säger du väl det till SL, och inte till Keolis? :wink:
yujin
Inlägg: 1553
Blev medlem: onsdag 11 maj 2005 19:08
Ort: Lappkärrsberget, Universitetet, Tub 2
Kontakt:

Re: Borde inte linje 7N gå på kvällen också?

Inlägg av yujin »

Det var ett märkligt synsätt. Som resenär anser jag att SL mycket väl kan öka trafikbeställningen om det nu behövs. Om du tycker att 690 har för låg turtäthet säger du väl det till SL, och inte till Keolis? :wink:
Ja och isf ska önskemålet riktas till SL, inte till entreprenören. Jag svarade ditt tidigare inlägg ur entreprenörens synpunkt (trafikutövaren), inte SLs (beställaren). För trafikutövaren utövar väl det som är beställt av beställaren? :wink:
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Borde inte linje 7N gå på kvällen också?

Inlägg av spårlasse »

Det enda märkliga med tidtabellen om man ser till Gröna Lunds stängning, är väl att det 5:e omloppet tycks gå in 22.05 från Waldermarsudde. Egentligen borde man väl ha planerat in för att förlänga 7,5-minuterstrafiken ca 1timme och 15 minuter. Det vore kanske något för SSAB att framföra till SL nästa år? Redan nu skulle man väl också kunna ge personalen en övertidstimma och efter en rast låta den ingående turen utgå från Skansenslingan som en extratur strax före ordinarie avgången 23.06?
Skriv svar