Sida 1 av 1
Pendeltågen klarar inte sommarvärme???
Postat: torsdag 07 juli 2011 8:27
av roggek
http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Pendeltag ... med-knapp/
SL skrev:
Det är härligt med sommarvärme, men ombord på tågen är det skönare om det är svalt. Därför stängs den automatiska dörröppningen av från den 13 juli och fram till slutet av augusti.
Luftkonditioneringen i vagnarna klarar inte av att kyla hur mycket luft som helst. Genom att du hjälper till och bara öppnar den dörr du behöver använda för att kliva på eller av tåget, blir temperaturen lägre ombord. Dessutom minskar risken för att tåget ska överhettas och gå sönder.
Vad kan överhettas och gå sönder på en X60????
Re: Pendeltågen klarar inte sommarvärme???
Postat: torsdag 07 juli 2011 9:15
av bruse
AC-anläggningen kan gå sönder om den får jobba för hårt.
Automatisk stängning borde stängas av året runt på alla fordon.D t kan inte vara ekonomiskt och miljömässigt försvarbart att öppna samtliga dörrar vid varje station när det är -10 grader ute, och sen måste all kall luft i vagnen värmas upp hela tiden. Dessutom är det inte komfortabelt för boskap.. flåt menar kunderna.
Re: Pendeltågen klarar inte sommarvärme???
Postat: torsdag 07 juli 2011 9:21
av twr
bruse skrev:AC-anläggningen kan gå sönder om den får jobba för hårt.
Automatisk stängning borde stängas av året runt på alla fordon.D t kan inte vara ekonomiskt och miljömässigt försvarbart att öppna samtliga dörrar vid varje station när det är -10 grader ute, och sen måste all kall luft i vagnen värmas upp hela tiden. Dessutom är det inte komfortabelt för boskap.. flåt menar kunderna.
Om man stänger av den automatiska stängningen tycker jag man ska stänga av den automatiska öppningen också! Annars verkar det lite riskabelt!

Re: Pendeltågen klarar inte sommarvärme???
Postat: torsdag 07 juli 2011 9:31
av C12C3C3C12
SL är emot att trafikanterna öppnar dörrarna själva vilket är naturligt nere på kontinenten. Det var någon förening för funktionsnersatta som klagade då när vi hade att passargerarna öppnade dörrarna själva på X60. Tror att Henrik S var med på den tiden.
Re: Pendeltågen klarar inte sommarvärme???
Postat: torsdag 07 juli 2011 18:23
av M_M
Men nog klagade de väl egentligen på öppna-knapparnas placering/utformning, åtminstone om man ställt tillräckligt många ledande frågor?
Jag tycker att det borde införas en fjärrkontrollstandard för att öppna dörrar, så att dels funktionshindrade men i princip vem som helst kan trycka "öppna" på en fjärrkontroll i fickan istället...
... då gäller det iofs att ombordpersonalen inte gör fel gällande vilken sida man friger dörrarna på...
Re: Pendeltågen klarar inte sommarvärme???
Postat: torsdag 07 juli 2011 20:23
av Göteborgaren
M_M skrev:Men nog klagade de väl egentligen på öppna-knapparnas placering/utformning, åtminstone om man ställt tillräckligt många ledande frågor?
Tyvärr tror jag att du tänker dig funktionsnedsatta som så många andra av oss, rullstolsbundna. Då har du förstås rätt i att det är knapparnas utformning och placering som spelar roll.
Men det finns fler former av funktionsnedsättningar och det som troligen avsågs i fallet var synskadade. Då underlättar det väldigt med automatisk dörröppning. Men det är förstås kanske inte så ofta det bara står en person vid dörren och ska av.
Re: Pendeltågen klarar inte sommarvärme???
Postat: torsdag 07 juli 2011 20:51
av C12C3C3C12
Problemet var väl också öppnaknappens utformning samt att lamporna lyste svagt men istället för att fixa det valde alltså SL att låta trafikanterna frysa häcken av sig på vintrarna samt bada bastu på somrarna.
Vadå förresten "Automatiska dörröppningen", det är ju föraren som öppnar dörrarna???
Re: Pendeltågen klarar inte sommarvärme???
Postat: torsdag 07 juli 2011 23:14
av Göteborgaren
C12C3C3C12 skrev:Problemet var väl också öppnaknappens utformning samt att lamporna lyste svagt men istället för att fixa det valde alltså SL att låta trafikanterna frysa häcken av sig på vintrarna samt bada bastu på somrarna.
Vadå förresten "Automatiska dörröppningen", det är ju föraren som öppnar dörrarna???
Jag trodde föraren var en helt integrerad komponent i tåget. Menar du att det är en helt vanlig människa med ett eget liv som bara kör tåg som yrke?

Re: Pendeltågen klarar inte sommarvärme???
Postat: torsdag 07 juli 2011 23:23
av simonbertilsson
bruse skrev:AC-anläggningen kan gå sönder om den får jobba för hårt.
Automatisk stängning borde stängas av året runt på alla fordon.D t kan inte vara ekonomiskt och miljömässigt försvarbart att öppna samtliga dörrar vid varje station när det är -10 grader ute, och sen måste all kall luft i vagnen värmas upp hela tiden. Dessutom är det inte komfortabelt för boskap.. flåt menar kunderna.
Ja det är en självklarhet exempelvis i Skåne, men tydligen har inte stockholmarna kommit på det än...
Re: Pendeltågen klarar inte sommarvärme???
Postat: torsdag 07 juli 2011 23:55
av Göteborgaren
simonbertilsson skrev:bruse skrev:AC-anläggningen kan gå sönder om den får jobba för hårt.
Automatisk stängning borde stängas av året runt på alla fordon.D t kan inte vara ekonomiskt och miljömässigt försvarbart att öppna samtliga dörrar vid varje station när det är -10 grader ute, och sen måste all kall luft i vagnen värmas upp hela tiden. Dessutom är det inte komfortabelt för boskap.. flåt menar kunderna.
Ja det är en självklarhet exempelvis i Skåne, men tydligen har inte stockholmarna kommit på det än...
Själv pendlar jag mellan Hultsfred (nej, jag bor inte där) och Göteborg (bor tyvärr inte där heller) och där kan man se lite mönster.
På Krösatåget på morgonen på väg mot Nässjö så öppnar föraren alla dörrar i Mariannelund och Eksjö där det är mycket folk. Likaså vid slutstation i Nässjö.
Men på väg tillbaka sen kväll med få passagerare så öppnar föraren aldrig dörrarna, inte ens vid slutstation i H-fred.
På Västtågen verkar det variera mer, vissa förare öppnar alltid alla dörrar medan andra inte gör det. Men när det verkar troligt att alla dörrar ska öppnas ändå så öppnar föraren själv dörrarna.
Det är ju snällt av föraren att öppna dörrarna åt passagerarna om ändå alla dörrar ska öppnas, då kvittar det ju för det blir lika mycket luftutbyte i vilket fall.
Men att öppna varenda dörr i hela tåget trots att det kanske bara är en eller två som ska användas? Nej, då är det bara bättre för passagerarkomforten om de som ska kliva av får öppna själva.
Re: Pendeltågen klarar inte sommarvärme???
Postat: fredag 08 juli 2011 1:39
av M_M
Göteborgaren skrev:M_M skrev:Men nog klagade de väl egentligen på öppna-knapparnas placering/utformning, åtminstone om man ställt tillräckligt många ledande frågor?
Tyvärr tror jag att du tänker dig funktionsnedsatta som så många andra av oss, rullstolsbundna. Då har du förstås rätt i att det är knapparnas utformning och placering som spelar roll.
Men det finns fler former av funktionsnedsättningar och det som troligen avsågs i fallet var synskadade. Då underlättar det väldigt med automatisk dörröppning. Men det är förstås kanske inte så ofta det bara står en person vid dörren och ska av.
Jag tänkte också på synskadade. Nog kan väl de hitta sin egen personliga fjärrkontroll i sin egen ficka?

Re: Pendeltågen klarar inte sommarvärme???
Postat: fredag 08 juli 2011 2:43
av Odd
Göteborgaren skrev:M_M skrev:Men nog klagade de väl egentligen på öppna-knapparnas placering/utformning, åtminstone om man ställt tillräckligt många ledande frågor?
Tyvärr tror jag att du tänker dig funktionsnedsatta som så många andra av oss, rullstolsbundna. Då har du förstås rätt i att det är knapparnas utformning och placering som spelar roll.
Men det finns fler former av funktionsnedsättningar och det som troligen avsågs i fallet var synskadade. Då underlättar det väldigt med automatisk dörröppning. Men det är förstås kanske inte så ofta det bara står en person vid dörren och ska av.
Jag förstår inte problemet. Även synskadade har väl förstånd, vett och intelligens som vi alternativnormala människor har. Att för en synskadad hitta en knapp som är lämpligt utformad borde inte vara svårare än att hitta dörren. Tvärt om. Det verkar som att personer som saknar ett av sinnena ofta kompenserar detta på andra sätt så att de klarar sig ganska bra ändå.
Så jag anser att det enda SL behöver göra är att se på utformningen av knapparna så att det fungerar med olika typer av handikapp och där inkluderas att tillse att knapparna inte är tröga och att de alltid skall fungera. Borde inte vara så svårt... Exempelvis skulle det kunna vara så att om det finns en rapport på att en knapp inte fungerar så öppnas alltid aktuell dörr trots att föraren väljer frigivning, tills man åtgärdat felet.
Re: Pendeltågen klarar inte sommarvärme???
Postat: fredag 08 juli 2011 6:52
av bruse
Odd skrev:Jag förstår inte problemet. Även synskadade har väl förstånd, vett och intelligens som vi alternativnormala människor har. Att för en synskadad hitta en knapp som är lämpligt utformad borde inte vara svårare än att hitta dörren. Tvärt om. Det verkar som att personer som saknar ett av sinnena ofta kompenserar detta på andra sätt så att de klarar sig ganska bra ändå.
Så jag anser att det enda SL behöver göra är att se på utformningen av knapparna så att det fungerar med olika typer av handikapp och där inkluderas att tillse att knapparna inte är tröga och att de alltid skall fungera. Borde inte vara så svårt... Exempelvis skulle det kunna vara så att om det finns en rapport på att en knapp inte fungerar så öppnas alltid aktuell dörr trots att föraren väljer frigivning, tills man åtgärdat felet.
Samma synskadade klarar ju av att åka rulltrappa eller hiss på samma station utan problem. De verkar klara av att hitta både öppnaknappar, som att välja rätt knapp för vilken våning de ska till. Borde då inte SL införa automatiskt öppna hissdörrar så fort en synskadad närmar sig?
SL:s välmening om de med funktionshinder blir bara löjlig till slut. Har exempelvis handikappsorginasationerna hört av sig om att det är ett problem att synskadade eller andra med funktionshinder måste öppna dörrarna själva?